Pagina 2 van 2

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Geplaatst: ma 03 mei 2010, 20:57
door Chauf21
Bee schreef:In Nederland is personeel inderdaad verplicht. Of dat in Duitsland ook zo is, weet ik niet. Ik heb in ieder geval niet op elk station duidelijk aanwezig personeel gezien.
Is die bemensing op Duitse stations ook niet een gevolg van het hoge werkloosheidscijfer? In de zin van dat die banen gecreëerd zijn om het werkloosheidscijfer te doen dalen?

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Geplaatst: ma 03 mei 2010, 22:05
door Karl
Dexter schreef:Als er zoveel lijnen zovaak per uur met gekoppelde stellen rijden en dan nog allemaal afgeladen zijn, lijkt me een paar volwaardige metrolijnen geen overbodige luxe. Het kost je alleen wel je fijnmazige net met veel rechtstreekse lijnen.
Of je haalt de gelijkvloerse kruisingen er uit en verlengt de perrons zodat er twee treinen tegelijk kunnen staan, volgens mij scheelt dat al enorm.

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Geplaatst: ma 03 mei 2010, 23:05
door JWM
In Köln bouwt men nu een tweede noord/zuid as, door het oude centrum mede om de druk op de huidige tunnel wat te verminderen. Overigens verloopt de bouw tot nu toe nog dramatischer dan haar Amsterdamse tegenhanger.

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Geplaatst: ma 03 mei 2010, 23:07
door Dexter
Bee schreef:De drukte heeft de snelheid van het net duidelijk de das omgegaan
Ik vond nog een filmpje van station Neumarkt, waar dat duidelijk in te zien is:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4s7tEdDZJtE[/youtube]

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Geplaatst: ma 03 mei 2010, 23:21
door Suus
Al geeft dat de situatie niet helemaal goed weer, want toen waren er verstoringen op lijn 3, 4, 15, 16 en 18, en op lijn 15 na rijden die allemaal door de centrumtunnel. Het aantal trams op lijn 18 is wel heel erg ernstig daar...

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Geplaatst: ma 03 mei 2010, 23:51
door iljitsch
Dexter schreef:Als er zoveel lijnen zovaak per uur met gekoppelde stellen rijden en dan nog allemaal afgeladen zijn, lijkt me een paar volwaardige metrolijnen geen overbodige luxe. Het kost je alleen wel je fijnmazige net met veel rechtstreekse lijnen.
Het kan ook betekenen dat er gewoon meer spoor nodig is omdat teveel dingen door dezelfde trechter gegoten worden.

In Den Haag rijden er 2 gewone trams en twee randstadrailtrams door de tramtunnel, met in de spits 8 + 10 + 8 + 6 = 32 trams per uur. Maar er rijden ook nog eens 8 andere trams langs het Hollands Spoor, met 6 + 5 + 6 + 4 + 6 + 8 + 6 + 8 = 49 trams per uur. Stel je voor dat al die 81 trams per uur door één tunnel zouden moeten...

Het maakt ook nogal wat uit met wat voor materieel er gereden wordt. Met een RR-tram neem je 220 mensen mee (waarvan er dan wel 130 moeten staan) (met een GTL maar 15% minder: 188) maar met een enkele PCC gaan er niet meer dan 110. Ter vergelijking: een zilvermeeuw-stel heeft plaats voor 294 mensen, waarvan er 94 kunnen zitten.

Dit betekent dus dat er in de spits 6500 mensen in een uur (per richting) mee kunnen in de Haagse tramtunnel... Nieteens zo veel, ongeveer hetzelfde als een snelweg met 2 banen per richting (uitgaande van 1,5 reizigers per auto). Met een metro zou je dit in een 10-minutendienst weg kunnen krijgen, als je tenminste met 4 gekoppelde stellen rijdt.

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Geplaatst: wo 05 mei 2010, 17:25
door 030utrechtt
lijn 18 is ook de drukste lijn van het net, heeft een hele hoge frequentie, zelfs sávonds.
de nieuwe in aanbouw zijnde tunnel dient vooral als splitsing tussen het hoge en lagevloernet. lijn 16 rijdt nu nog gedeeltelijk samen met lagevloertrams. (Barbarossaplats-Ubierring).
volgens mij gaat de situatie er dan juist op achter uit (meer trams door de tunnels), de route van lijn 16 wordt verlegd en er komt een extra lijn bij richting arnoldshohe. is de toekomstige lijnvoering al bekend?, lijn 16 zou dan dom/hbf niet meer aandoen, ik denk dat lijn 5 vanaf dom dan afbuigt richting het zuiden inplaats van richting ebertplatz.

Lijn 3 en 4 zie ik eigenlijk nooit echt vol zitten. misschien dat daar wat gesnoeid kan worden, op het gedeeltelijke traject dan. extra overstappen. geeft toch weer wat lucht.

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Geplaatst: wo 05 mei 2010, 17:43
door Suus
Lijn 16 gaat inderdaad niet meer door de "oude" tunnel, maar vanaf Breslauerplatz/Hbf door de Nord-Süd naar Bonner Wall, en vanaf daar verder naar de Rheinuferbahn. Het traject in de stad wordt elke vijf minuten bereden, omdat lijn 16-Noord overbelast is. Dat vaker rijden kan, omdat lijn vijf aan de noordkant van het Hbf verdwijnt.

Lijn 5 buigt na Dom/Hbf af naar de Nord-Süd, en rijdt die dan helemaal af. Die gaat niet naar Marienburg, zoals lijn 6 tot 2002 reed, maar die gaat naar Arnoldshöhe. Waarneer de vervangende buslijn 106 dus naar Marienburg gaat, dat tracé is toch al opgegeven.

De driehoek tussen Dom/Hfb, Breslauerplatz/Hbf en Rathaus wordt wel ongelijkvloers uitgevoerd, dat voorkomt situaties zoals bij Appellhofplatz.

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Geplaatst: do 06 mei 2010, 11:27
door Meltrain
Oke, en bij Chlodwigplatz komt er dan een ongelijkvloerse kruising tussen 15 en 16?

Dit plaatje van Wikipedia laat overigens ook redelijk goed de situatie na gereedkomen van de Nord-Süd-Tünnel zien.

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Geplaatst: do 06 mei 2010, 11:29
door Suus
Ja, want bij Chlodwigplatz rijden lijn 5 en 16 nog in de tunnel, terwijl lijn 15 daar gewoon boven de grond rijdt :)