Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Dexter »

Fles schreef::idea: Dan zul je je nogeens kunnen opwinden over de Protos, waar de "knop" op dezelfde plek zit, maar niet bestaat uit een indrukbaar iets. Dat werkt met handoplegging, zogezegd.
Zit Jomanda ook in de treinen-business tegenwoordig? :lol:
Fles schreef:Naja, dode hoek dode hoek.... Als je een trein bestuurt hoef je in principe nooit opzij te kijken. Kijk maar naar de Eurostar bijvoorbeeld, heeft ook geen zijramen in de stuurpost. Hooguit voor wat invallend licht is het leuk, maar verder totaal onbelangrijk
Nou, dit ben ik niet met je eens hoor Fles. Nee, je hoeft niet naar rechts te kijken om iemand voorrang te geven op een gelijkwaardige kruising, maar het is natuurlijk wel nodig om naar links of naar rechts te kunnen kijken als er zich iets naast het spoor of op het nevenspoor afspeelt. En als er weer eens iemand besluit om voor de trein te springen, dan zie je dat ook veel later pas aankomen. Hoe meer overzicht, hoe beter, ook in treinen.

De reden dat (in ieder geval bij NSR) de zijramen van treinen worden weggelaten of dichtgemaakt heeft te maken met de klimaatbeheersing, die kan het op tropische dagen bijna niet bolwerken in een cabine met ramen rondom. Bij hogesnelheidstreinen als de Eurostar kan ik me voorstellen dat de snelheid een rol speelt bij het weglaten van zijramen.
Vallend blad maakt rails glad.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Fles »

Dexter schreef: Bij hogesnelheidstreinen als de Eurostar kan ik me voorstellen dat de snelheid een rol speelt bij het weglaten van zijramen.
Ja. Dat bedoel ik toch ook? Zijzicht heb je kennelijk niet nodig. Anders had een Ferrari ook geen glazen zijramen. Want ook met een hogesnelheidstrein KUN je langzaam rijden.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Jurjen »

Nee, Dexter bedoelt, ofwel dat de stroomlijning zonder ramen beter is, ofwel dat op hoge snelheid het langs flitsen van objecten recht aan de zijkant teveel afrijdt bij het rijden.

En over de knop van het openen van de deuren: OP de deur is logischer (ik wil namelijk door de deur naar binnen, niet door de muur 2 meter naast de deur...), maar om dat nu nooit in te voeren, omdat er vroeger knoppen naast de deuren zaten, gaat wat er. Ook alle oude knoppen dan maar op de deur monteren, lijkt me zinloos.
Zit de knop, als 'ie niet op de deur zit, trouwens niet aan de coupe-zuide van het rijtuig, dus richting het midden?
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door VIRM »

Jurjen schreef:En over de knop van het openen van de deuren: OP de deur is logischer (ik wil namelijk door de deur naar binnen, niet door de muur 2 meter naast de deur...), maar om dat nu nooit in te voeren, omdat er vroeger knoppen naast de deuren zaten, gaat wat er. Ook alle oude knoppen dan maar op de deur monteren, lijkt me zinloos.
Zit de knop, als 'ie niet op de deur zit, trouwens niet aan de coupe-zuide van het rijtuig, dus richting het midden?
Nouja, mijn punt is dat het echt inconsisent is.
Daarnaast bevorder je er misschien asociaal gedrag mee: de knop zit in het midden van de deuropening. Misschien, maar dat zou iemand die werkelijk in de SLT heeft gezeten beter kunnen vertellen, bevordert het het in de weg staan als er nog mensen uit moeten stappen. Beetje hinderlijk gedrag van mede-reizigers (die het zelfs niet eens lijken te vatten als ik, uitgerust met blindenstok en al, dwars toor ze heen loop :P).
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Ardan »

Naja, mijn ervaring, met alleen normale mensen, is dat die meestal, vanaf de buitenkant, de deuren niet eens opendoen maar dat laten doen door de mensen binnen, en zelf aan de zijden blijven staan. Tenzij er niemand uit wil, dan open je de deuren wel van buiten. Maar ja, asociale mensen, die drukken zichzelf wel naar binnen, mensenmassa's tegenliggers, al dan niet met blindengeleidestok :x zielige lui zijn dat.
Ik doe ook maar wat
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door VIRM »

Ardan schreef: :x zielige lui zijn dat.
Nja... ik probeer zelf ook altijd netjes aan de kant te staan totdat iedereen is uitgestapt. Soms faalt dat jammerlijk, tot mijn grote irritatie, maar daar kan ik zelf ook weinig aan doen...

Maar terug on-topic, een beetje: heeft iemand een schema van wanneer waar de SLT's worden geintroduceerd? :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Suus »

Er gaan al weken geruchten over de s5500 tussen Utrecht en Baarn. even afwachten wat er gaat gebeuren.

Tot die tijd staan ze heel gezellig naast vele m1800 locomotieven in Amsterdam :) Net een treinencreche: Gooi bejaarden en baby's maar achter een hek en laat ze geduldig wachten tot ze worden opgehaald :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Dexter »

Het heeft ook wel wat weg van een asiel, de oudjes wachten op een nieuw baasje en de jonkies zijn hard aan een uitlaat-beurt toe. :mrgreen:

Over uitbreidplannen voor de inzet: ReizigerDdrs had al geschreven dat ze per 13-6 a.s. in de s5100 verschijnen en dat klopt ook zag ik in onze nieuwe roosters.
Vallend blad maakt rails glad.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Joshua »

Kun je bij de SLT net als bij de GTW ook al voor de trein stil staat op de OPEN knop drukken dat zodra de trein stil staat deze ook meteen open kan? Of hebben die eigenlijk een soort standaard NS blokje?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Ardan »

VIRM schreef:
Ardan schreef: :x zielige lui zijn dat.
Nja... ik probeer zelf ook altijd netjes aan de kant te staan totdat iedereen is uitgestapt. Soms faalt dat jammerlijk, tot mijn grote irritatie, maar daar kan ik zelf ook weinig aan doen...
No blame on you, daar kun jij immers niks aan doen :wink:
Ik doe ook maar wat
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Joshua »

Maar wat mij dan opvalt. Het zijn altijd die oudere die zo hard roepen: DIE JEUGD VAN TEGENWOORDIG.
maar bijna alle jongeren wachten wel keurig.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door MdJ »

Bij de ouderen is het "Ik wil zo snel mogelijk zitten", terwijl de jongeren alvast vooruitdenken "Als ik nu wacht, kunnen die mensen sneller uitstappen, kunnen wij sneller instappen."

Over het algemeen is het de kleine groep die het "verpest" voor de rest, van de rest heb je geen last. Negatieve ervaringen onthoud je immers veel beter dan positieve ervaringen, dus denk je al snel dat "al die bejaarden", "al die jongeren", "al die buitenlanders" etcetc zo zijn...
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Er gaan al weken geruchten over de s5500 tussen Utrecht en Baarn. even afwachten wat er gaat gebeuren.
Nou, als er iemand vandaag die serie eens in de gaten kan houden... 't viel me op dat er vanmorgen geenenkele SLT meer op de Cartesiusweg in Utrecht stond terwijl daar al maandenlang elke dag weer meerdere stellen geparkeerd staan. Die moeten toch ergens gebleven zijn...
Joshua schreef:Kun je bij de SLT net als bij de GTW ook al voor de trein stil staat op de OPEN knop drukken dat zodra de trein stil staat deze ook meteen open kan? Of hebben die eigenlijk een soort standaard NS blokje?
Nee, dat kan helaas niet...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Wubbo »

Ik heb niet goed opgelet, maar er rijden in ieder geval twee setjes Sprinters in de s5500 (06.49 en 07.19 uit Uto naar Ut). Hoogstens een SLT dus, of ze moeten materieel geruild hebben ondertussen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Suus »

Er rijdt geen SLT in de s5500 vandaag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Dexter »

Ik heb ook alleen maar SGMm in de s5500 voorbij zien komen vanmorgen.
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten