Pagina 2 van 2

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Geplaatst: zo 16 mei 2010, 17:39
door Dexter
Fles schreef::idea: Dan zul je je nogeens kunnen opwinden over de Protos, waar de "knop" op dezelfde plek zit, maar niet bestaat uit een indrukbaar iets. Dat werkt met handoplegging, zogezegd.
Zit Jomanda ook in de treinen-business tegenwoordig? :lol:
Fles schreef:Naja, dode hoek dode hoek.... Als je een trein bestuurt hoef je in principe nooit opzij te kijken. Kijk maar naar de Eurostar bijvoorbeeld, heeft ook geen zijramen in de stuurpost. Hooguit voor wat invallend licht is het leuk, maar verder totaal onbelangrijk
Nou, dit ben ik niet met je eens hoor Fles. Nee, je hoeft niet naar rechts te kijken om iemand voorrang te geven op een gelijkwaardige kruising, maar het is natuurlijk wel nodig om naar links of naar rechts te kunnen kijken als er zich iets naast het spoor of op het nevenspoor afspeelt. En als er weer eens iemand besluit om voor de trein te springen, dan zie je dat ook veel later pas aankomen. Hoe meer overzicht, hoe beter, ook in treinen.

De reden dat (in ieder geval bij NSR) de zijramen van treinen worden weggelaten of dichtgemaakt heeft te maken met de klimaatbeheersing, die kan het op tropische dagen bijna niet bolwerken in een cabine met ramen rondom. Bij hogesnelheidstreinen als de Eurostar kan ik me voorstellen dat de snelheid een rol speelt bij het weglaten van zijramen.

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Geplaatst: zo 16 mei 2010, 18:23
door Fles
Dexter schreef: Bij hogesnelheidstreinen als de Eurostar kan ik me voorstellen dat de snelheid een rol speelt bij het weglaten van zijramen.
Ja. Dat bedoel ik toch ook? Zijzicht heb je kennelijk niet nodig. Anders had een Ferrari ook geen glazen zijramen. Want ook met een hogesnelheidstrein KUN je langzaam rijden.

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Geplaatst: zo 16 mei 2010, 21:41
door Jurjen
Nee, Dexter bedoelt, ofwel dat de stroomlijning zonder ramen beter is, ofwel dat op hoge snelheid het langs flitsen van objecten recht aan de zijkant teveel afrijdt bij het rijden.

En over de knop van het openen van de deuren: OP de deur is logischer (ik wil namelijk door de deur naar binnen, niet door de muur 2 meter naast de deur...), maar om dat nu nooit in te voeren, omdat er vroeger knoppen naast de deuren zaten, gaat wat er. Ook alle oude knoppen dan maar op de deur monteren, lijkt me zinloos.
Zit de knop, als 'ie niet op de deur zit, trouwens niet aan de coupe-zuide van het rijtuig, dus richting het midden?

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Geplaatst: zo 16 mei 2010, 21:49
door VIRM
Jurjen schreef:En over de knop van het openen van de deuren: OP de deur is logischer (ik wil namelijk door de deur naar binnen, niet door de muur 2 meter naast de deur...), maar om dat nu nooit in te voeren, omdat er vroeger knoppen naast de deuren zaten, gaat wat er. Ook alle oude knoppen dan maar op de deur monteren, lijkt me zinloos.
Zit de knop, als 'ie niet op de deur zit, trouwens niet aan de coupe-zuide van het rijtuig, dus richting het midden?
Nouja, mijn punt is dat het echt inconsisent is.
Daarnaast bevorder je er misschien asociaal gedrag mee: de knop zit in het midden van de deuropening. Misschien, maar dat zou iemand die werkelijk in de SLT heeft gezeten beter kunnen vertellen, bevordert het het in de weg staan als er nog mensen uit moeten stappen. Beetje hinderlijk gedrag van mede-reizigers (die het zelfs niet eens lijken te vatten als ik, uitgerust met blindenstok en al, dwars toor ze heen loop :P).

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Geplaatst: zo 16 mei 2010, 21:53
door Ardan
Naja, mijn ervaring, met alleen normale mensen, is dat die meestal, vanaf de buitenkant, de deuren niet eens opendoen maar dat laten doen door de mensen binnen, en zelf aan de zijden blijven staan. Tenzij er niemand uit wil, dan open je de deuren wel van buiten. Maar ja, asociale mensen, die drukken zichzelf wel naar binnen, mensenmassa's tegenliggers, al dan niet met blindengeleidestok :x zielige lui zijn dat.

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Geplaatst: zo 16 mei 2010, 23:01
door VIRM
Ardan schreef: :x zielige lui zijn dat.
Nja... ik probeer zelf ook altijd netjes aan de kant te staan totdat iedereen is uitgestapt. Soms faalt dat jammerlijk, tot mijn grote irritatie, maar daar kan ik zelf ook weinig aan doen...

Maar terug on-topic, een beetje: heeft iemand een schema van wanneer waar de SLT's worden geintroduceerd? :)

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Geplaatst: zo 16 mei 2010, 23:11
door Suus
Er gaan al weken geruchten over de s5500 tussen Utrecht en Baarn. even afwachten wat er gaat gebeuren.

Tot die tijd staan ze heel gezellig naast vele m1800 locomotieven in Amsterdam :) Net een treinencreche: Gooi bejaarden en baby's maar achter een hek en laat ze geduldig wachten tot ze worden opgehaald :P

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Geplaatst: zo 16 mei 2010, 23:32
door Dexter
Het heeft ook wel wat weg van een asiel, de oudjes wachten op een nieuw baasje en de jonkies zijn hard aan een uitlaat-beurt toe. :mrgreen:

Over uitbreidplannen voor de inzet: ReizigerDdrs had al geschreven dat ze per 13-6 a.s. in de s5100 verschijnen en dat klopt ook zag ik in onze nieuwe roosters.

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Geplaatst: zo 16 mei 2010, 23:48
door Joshua
Kun je bij de SLT net als bij de GTW ook al voor de trein stil staat op de OPEN knop drukken dat zodra de trein stil staat deze ook meteen open kan? Of hebben die eigenlijk een soort standaard NS blokje?

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Geplaatst: zo 16 mei 2010, 23:51
door Ardan
VIRM schreef:
Ardan schreef: :x zielige lui zijn dat.
Nja... ik probeer zelf ook altijd netjes aan de kant te staan totdat iedereen is uitgestapt. Soms faalt dat jammerlijk, tot mijn grote irritatie, maar daar kan ik zelf ook weinig aan doen...
No blame on you, daar kun jij immers niks aan doen :wink:

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Geplaatst: zo 16 mei 2010, 23:57
door Joshua
Maar wat mij dan opvalt. Het zijn altijd die oudere die zo hard roepen: DIE JEUGD VAN TEGENWOORDIG.
maar bijna alle jongeren wachten wel keurig.

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Geplaatst: ma 17 mei 2010, 07:41
door MdJ
Bij de ouderen is het "Ik wil zo snel mogelijk zitten", terwijl de jongeren alvast vooruitdenken "Als ik nu wacht, kunnen die mensen sneller uitstappen, kunnen wij sneller instappen."

Over het algemeen is het de kleine groep die het "verpest" voor de rest, van de rest heb je geen last. Negatieve ervaringen onthoud je immers veel beter dan positieve ervaringen, dus denk je al snel dat "al die bejaarden", "al die jongeren", "al die buitenlanders" etcetc zo zijn...

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Geplaatst: ma 17 mei 2010, 08:23
door Daniel
Bee schreef:Er gaan al weken geruchten over de s5500 tussen Utrecht en Baarn. even afwachten wat er gaat gebeuren.
Nou, als er iemand vandaag die serie eens in de gaten kan houden... 't viel me op dat er vanmorgen geenenkele SLT meer op de Cartesiusweg in Utrecht stond terwijl daar al maandenlang elke dag weer meerdere stellen geparkeerd staan. Die moeten toch ergens gebleven zijn...
Joshua schreef:Kun je bij de SLT net als bij de GTW ook al voor de trein stil staat op de OPEN knop drukken dat zodra de trein stil staat deze ook meteen open kan? Of hebben die eigenlijk een soort standaard NS blokje?
Nee, dat kan helaas niet...

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Geplaatst: ma 17 mei 2010, 09:40
door Wubbo
Ik heb niet goed opgelet, maar er rijden in ieder geval twee setjes Sprinters in de s5500 (06.49 en 07.19 uit Uto naar Ut). Hoogstens een SLT dus, of ze moeten materieel geruild hebben ondertussen.

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Geplaatst: ma 17 mei 2010, 10:48
door Suus
Er rijdt geen SLT in de s5500 vandaag.

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Geplaatst: ma 17 mei 2010, 17:57
door Dexter
Ik heb ook alleen maar SGMm in de s5500 voorbij zien komen vanmorgen.