Pagina 1 van 1

Omleidingen tijdens de 28e Marathon van Rotterdam op 13-4-08

Geplaatst: zo 13 apr 2008, 19:40
door mb90
Vandaag was het weer zover. De marathon van Rotterdam ging weer door de stad. Met een tijd van 2.05.50 en dus een nieuw Rotterdams record mag het een succes genoemd worden.
Voor het OV in Rotterdam was het vandaag een bijzondere dag. Er waren veel omleidingen voor bussen en trams en de metro's waren langer en drukker dan normaal. Meltrain en ik hebben vandaag een aantal omleidingen onder de loep genomen.

Eerst gingen we naar de Beukendaal in Rotterdam-Zuid. Dit was van 10:00 uur t/m 13:45 uur het zuidelijke eindpunt van Tramlijn 2. Een leuk eindpunt, want er wordt gedriehoekt door de trams. :D Dat moesten we even vastleggen, want zo vaak gebeurd dat niet.
Om 11:10 uur kwam Citadis 2028 aan bij de halte Beukendaal:
Afbeelding

Na even wachten draaide de tram het keerspoortje op. Hier is goed te zien dat de tram netjes Beukendaal aangaf als eindbestemming:
Afbeelding

Toen kwam de tram aan bij het einde van het keerspoortje tot stilstand. Hier gaat de bestuurder naar achteren:
Afbeelding

Hier moest de bestuurder de wissel even omgooien en daarna kon de tram achteruit:
Afbeelding

En hier gaat de tram met veel gepiep achteruit door de boog met meltrain die toekijkt:
Afbeelding

Daarna kwam de tram weer op de doorgaande sporen terecht:
Afbeelding

En kwam de tram weer bij de halte Beukendaal uit. De eindstemming is ook weer veranders in Maashaven. Daar komen we later op terug:
Afbeelding

Met deze tram gingen we mee naar metrostation Maashaven. Vanaf hier gingen we met de metro naar Poortugaal. Alle metro's op de Erasmuslijn waren verlengd van een 3-tje tot een 4-tje. Dat is hier bijvoorbeeld te zien bij deze metro richting Spijkenisse rond 11:30 uur:
Afbeelding

Deze metro was druk, maar niet extreem druk. Bijna alle mensen gingen er bij metrostation Slinge uit. Daar kwamen de eerste lopers rond die tijd langs. Het perron stond hierdoor behoorlijk vol met mensen die allemaal naar beneden wilden. Vanuit de metro was dit beeld ervan te zien:
Afbeelding

Met een nu hele rustige metro kwamen we in Poortugaal. Hier vertrekken nu (i.p.v. vanaf Zuidplein) de Buslijnen 68 en 73 naar resp. Heijplaat en Dokhaven. Beiden misten we net en daardoor moesten we een klein half uurtje wachten. Nadat het normale busje door Buslijn 65 (de buslijnen die altijd komt) langs was geweest, kwam Buslijn 73 aangereden. Hierdoor konden we deze bijzondere bestemming op Citaro 205 op de foto zetten:
Afbeelding

Met deze Citaro gingen we naar de Dokhaven. De tijdelijke route en haltes waren allemaal te zien op het beeldschermpje in de bus. Als klap op de vuurpijl werden ook nog eens alle haltes omgeroepen. :) Weliswaar 1 halte te laat, maar bij bijna alle Citaro's wordt er helemaal niets omgeroepen. Je zou bijna vergeten dat er een omroepsysteem inzit... De bus reed stevig door en bij aankomst bij de Dokhaven bleek ook waarom. De bus ging gelijk de remise in.
De bus terug zou er zo aankomen. Deze kwam van de remise af. Hiermee gingen we niet helemaal terug naar Poortugaal, maar tot de Van Blommensteynweg. Vanaf hier liepen we naar de Dorpsweg om even bij de marathon te gaan kijken.
Datgene waardoor al deze omleidingen nodig waren:
Afbeelding

Nadat we een tijdje hadden gewacht op een goede oversteekmogelijkheid liepen we over de Carnissesingel naar de kruising met de Goereesestraat. Normaal gesproken rijden hier op zondag alleen de Buslijnen 44, 67 en 73, maar dat waren er vanmiddag veel meer. Alle buslijnen vanaf het Zuidplein kwamen hier nu langs. :) Dat zorgde voor voldoende inspiratie voor wat foto's op deze locatie, want normaal rijden er alleen Citaro's, maar vanmiddag zeker niet. :)

Eerst kwam Integro 2732 als Buslijn 184 naar Barendrecht NS vanaf de Carnissesingel. Alle bussen draaien hierna de Goereesestraat in en gaan via de Pleinweg naar de Strevelsweg en gaan dan de stad uit of gaan weer via hun normale routes verder:
Afbeelding

Daarna kwam Buslijn 44 na een rondje door de wijk Carnisse vanaf de andere kant van de Carnissesingel. Vanaf hier draait hij voor de 2e keer de Goereesestraat in om daarna via de Pleinweg naar de Maastunnel e.v. te gaan:
Afbeelding

Toen kwam Alliance 923 als Buslijn 77 naar Katendrecht vanaf de Carnissesingel aangereden:
Afbeelding

Ook Arriva bracht een bezoek aan de Carnissesingel en wel in de vorm van deze Amba 8336 als Buslijn 164 naar Numansdorp:
Afbeelding

Hier vlak achter of vlak voor had Buslijn 160 naar Goudswaard moeten zitten, maar deze heeft waarschijnlijk een andere route door het busstation gekozen.
Wel zat hierachter nog een Arriva-bus en wel deze Wright 6278 als Buslijn 90 naar Utrecht CS:
Afbeelding

Voor de richting Zuidplein is de route gewoon te berijden, maar dat weten blijkbaar niet alle chauffeurs, want na de Arriva-optocht kwam deze Alliance 933 als Buslijn 77 vanuit de Goereesestraat aangereden:
Afbeelding

Ook Buslijn 44 richting Zuidplein kwam vanuit de Goereesestraat, maar dat hoort zo. Wel had de bus hier nog rechts de Carnissesingel in moeten gaan om nog een rondje door de wijk Carnisse voor 4 haltes te rijden, maar dat deed de chauffeur niet. :? Hij ging gelijk links naar het Zuidplein:
Afbeelding

De eerste rit van Buslijn 76 naar de Keizerswaard i.p.v. het tijdelijke eindpunt MCRZ Clara ging nog steeds via de Carnissesingel:
Afbeelding

De enige bus die vanaf de Carnissesingel komt en hier normaal gesproken ook rijdt is Buslijn 44. Hier te zien richting Centraal Station:
Afbeelding

Daarna kwam Alliance 912 als Buslijn 66 opweg naar zijn rondje door Bloemhof langs. Deze bestemming is niet op de display te zien, omdat dat niet mogelijk is:
Afbeelding

Ook de chauffeur van Citaro 201 als Buslijn 76 richting Zuidplein wist niet dat de normale route te berijden was en kwam daarom ook vanuit de Goereesestraat:
Afbeelding

Daarna kwam Connexxion weer een langs en wel in de vorm van Alliance 2662 als Buslijn 145 richting Ridderkerk via Ridderkerk...:
Afbeelding

En tot slot wist ook de chauffeur van Alliance 923 (de 2e keer dat we deze op de foto zetten) als Buslijn 77 richting Zuidplein niet dat de normale route te berijden was en kwam daarom ook vanuit de Goereesestraat:
Afbeelding

Hierna gingen we terug naar het Zuidplein. Vanaf hier wilden we eerst met Buslijn 91 na een leuke omleidingsroute naar de Cannenburghstraat, maar na navraag bij de chauffeur bleek dat die halte nog niet toegankelijk was. Daarom gingen we met de metro naar de Maashaven om daar bij de keerlus in de Gaesbeekstraat naar de kerende trams te kijken. Hier keerde het begin van de dag alleen Tramlijn 2, maar na 13:45 uur waren daar ook Tramlijn 23 naar Beverwaard en Tramlijn 25 naar Carnisselande bijgekomen. Dat maakte het fotograferen bij dit mooie eindpunt alleen maar leuker. :D

Eerst kwam Tramlijn 2 aangereden om na de keerlus naar de Groene Tuin te gaan. Op de achtergrond de schoorsteen van de Maassilo:
Afbeelding

Dezelfde Citadis, de 2026, in de mooie groene keerlus:
Afbeelding

Niet veel later kwam Citadis 2050 als 2e rit van Tramlijn 23 naar de Beverwaard aangereden:
Afbeelding

De 2050 in de al genoemde keerlus met rechts nog meltrain:
Afbeelding

Langzaam liepen we terug naar metrostation Maashaven. Onderweg kwamen we nog Tramlijn 25 naar Carnisselande opweg naar de keerlus tegen:
Afbeelding

Bij aankomst bij metrostation Maashaven scheidden onze wegen en ging meltrain met de tram naar huis en ik liep terug naar huis.

Re: Omleidingen tijdens de 28e Marathon van Rotterdam op 13-4-08

Geplaatst: ma 14 apr 2008, 11:31
door Geert
Leuk verslag! Overigens driehoeken er dagelijks RET-trams bij eindpunt Holy in Vlaardingen, maar dat wist je vast al :D