mb90 on Tour #45: Een dagje Brussel met Denderleeuw erbij

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #45: Een dagje Brussel met Denderleeuw erbij

Bericht door mb90 »

Het duurde even wat langer dan gedacht en gepland door dingen die even belangrijker waren dan dit verslag, maar hier is dan het vervolg van de dag naar Londen, namelijk het verslag van de dag Brussel en een stukje Denderleeuw op 5 mei jl. :)

Zoals al in het verslag van Londen stond, kwam ik met de Eurostar om 21:30 uur aan op Brussel Zuid. Daar kocht ik aan het loket een kaartje voor de rit naar het hotel en alvast een jump-dagpas voor de volgende dag. Snel ging het toen naar lijn 33 naar Bordet Station. Een rit met een Flexity Outlook en ook een vrij onrustige. Niet door de tram, die heerlijk stil was, maar door wat mensen in de tram. Eerst zat er eentje met een luid piepend kuikentje in de tram en daarna een Franstalig iemand die luidruchtig ruzie maakte. Zo is het avondleven van Brussel dus :P . Vanaf Bordet ging het verder met lijn 80 naar Maes om vanaf daar nog een minuutje of 10 te lopen naar mijn hotelletje. Het was echter wel een beetje zoeken naar de juiste route, want de straatverlichting werkte niet :? :
Afbeelding

Ik had gelukkig een zaklampje bij zodat er toch wat extra licht was. Het hotel was echter zo gevonden en na een nachtje goed slapen ging ik de volgende morgen om 9:30 uur weer de stad in. Eerst ging het weer over het pad wat nu gelukkig wel lekker licht was 8-) :
Afbeelding

Met lijn 80 ging het toen weer terug de stad in. Dit keer met een vrij nieuwe Van Hool die via allerlei wijken in Brussel-Oost bij de halte Merode uitkwam. Daar wilde ik een foto maken van de triomfboog in het Jubelpark. Eerst kwam er echter een busje langs en zo kon ik dit alvast combineren:
Afbeelding

Na een klein stukje lopen kwam ik aan de Franse kant van de boog uit:
Afbeelding

Links waren een aantal Belgische agenten te paard een soort mars aan het spelen. Het klonk best goed. Hier een foto van de groep:
Afbeelding

Toen ging het weer terug naar Merode, want ik vond het de hoogste tijd om eens een ritje te gaan maken met de Brusselse metro. Doordat lijn 1 bij dit station komt, besloot ik om gelijk maar een ritje te maken met een nieuwe BOA-metro. Dat zijn mooie lange metrostellen waar je helemaal doorheen kan lopen. 8-) Hier een snelle interieurfoto:
Afbeelding

Bij station Beekkant ging ik eruit en daar kon nog snel een foto van de kop van een BOA gemaakt worden:
Afbeelding

Vanaf Beekkant ging het verder met lijn 6. Deze rijdt nog gewoon met de oude metrostellen. Met deze lijn ging het naar station Heizel voor het grote en tegelijk ook kleine Atomium en het Koning Boudewijnstadion voor de voetbalstadiontraditie. Als eerste ging het langs het Atomium om daarna naar het stadion te gaan. Het stadion zelf vind ik niet veel, maar de lichtmasten daarentegen vind ik wel geinig:
Afbeelding

Naast het stadion is ook het begin/eindpunt Stadion van tramlijn 94. Deze werd dus daarna even op de foto gezet met een klein lagevloerstrammetje 2000:
Afbeelding

Vanaf daar liep ik weer terug (via overigens een behoorlijk steile heuvel) naar station Heizel. Daar stoppen ook de nodige bussen, zoals bijvoorbeeld lijn 84 die hier vastgelegd werd met een lichtmast van het Boudewijnstadion:
Afbeelding

Ook komen er 2 tramlijnen, namelijk 23 en 51. Hier lijn 51 klaar voor vertrek naar Van Haalen met deze PCC 7793:
Afbeelding

Met lijn 23 ging het toen weer langzaam richting het centrum. Via een mooie route door een bosrijk en heuvelachtig koninklijk gebied kwam ik bij de halte Van Praet uit. Dit leek mij wel een leuke plek om de lange Flexity Outlook’s vast te leggen. De langste is de 4000-serie en die trof ik een aantal keer op lijn 3, zoals hier de 4016 opweg naar Esplanade met op de achtergrond de skyline van Brussel Noord 8-) :
Afbeelding

Van de andere kant volgde er eentje uit de 3000-serie, deze 3002 op lijn 3 naar Churchill:
Afbeelding

Met lijn 3 ging het daarna nog verder naar het centrum. Na een overstap bij de halte Rogier op metrolijn 2 kwam ik bij station Troon uit. Daar volgde al snel een legio aan bussen, zoals deze wat oudere Van Hool op lijn 21 naar de NATO met zelfs een logo op het display:
Afbeelding

Ook rijdt lijn 95 hier en dat is een lijn waar nieuwe Citaro G’s op rijden. Doordat lijn 95 hier met een omleidingsroute begint, staat er een rode streep door het lijnnummer wat hier te zien is:
Afbeelding

Dat het hier Troon heet is natuurlijk niet voor niets. Het Koninklijk paleis ligt hier namelijk vlakbij. :wink: Daar ben ik dus ook even langsgelopen en dat is hier te zien met overigens ook wat hekken voor het opbouwen van wat podia:
Afbeelding

Na een wandeling door het Park van Brussel kwam ik bij het Belgisch parlement aan waar druk overlegd werd, want dat was er genoeg te doen op 5 mei jl.:
Afbeelding

Via de Koningsstraat kwam ik bij het Koningsplein uit waar de mooie Koudenbergkerk staat. Deze is hier te zien met 2 bussen ervoor. Eentje op lijn 38 en daarachter op lijn 95:
Afbeelding

Van de andere kant volgde al snel lijn 71 met links daarvan een fraai uitzicht over het oude centrum van Brussel met o.a. de toren van het stadhuis aan de Grote Markt:
Afbeelding

Bij de plek waar op de vorige foto links een geel busje te zien was, was ook deze mooie opvallende klok te zien:
Afbeelding

En rechts daarvan deze een stuk ouder ogende, maar wel mooie gebouwen:
Afbeelding

Daarna kwam er een Citaro G vanaf het Koningsplein en dus was er nog een foto met de Koudenbergkerk op de achtergrond:
Afbeelding

Over het Koningsplein rijden de tramlijnen 92 en 94. Hier passeert lijn 92 naar Fort-Jaco met een PCC-tram:
Afbeelding

Naast het Koningsplein ligt de Regentschapsstraat. Hier passeerde een opnieuw omgeleide lijn 95 mij met op de achtergrond het fraaie Justitiepaleis:
Afbeelding

Weer een klein stukje verderop in die straat ligt de Zavelkerk. Daar passeert opnieuw lijn 92 naar Fort-Jaco:
Afbeelding

Dit is de complete fraaie Zavelkerk:
Afbeelding

Toen had ik wel gezien in het centrum en ging ik met lijn 95 naar het Luxemburgplein voor het Europees Parlement. Daar rijden ook de nodige bussen, zoals hier lijn 34 naar de Naamsepoort (waarvan de display’s iets te snel verversten) met op de achtergrond het parlementsgebouw:
Afbeelding

Hier is het parlementsgebouw overigens beter te zien. Een apart maar mooi gebouw vind ik:
Afbeelding

Rechts daarvan ligt de ingang van het ondergrondse treinstation Luxemburg:
Afbeelding

Vanaf dit station maakte ik even een uitstapje buiten Brussel, namelijk naar Denderleeuw. Hier rijden namelijk veel P-treinen en daarin zijn vaak ook de hier in Nederland wel bekende 11.8 locjes te vinden. :) Eerst ging het met een IR naar Brussel Noord. Deze reed met een voor mij opvallende (zovaak ben ik immers niet in Belgie :wink: ) combinatie, namelijk een varkensneus (AM’75) met een klassiekje:
Afbeelding

Vanaf Brussel Noord ging ik dan met een IC naar Denderleeuw. De eerste P-treinen reden nog met Reeks 21, maar al snel was het raak met hier de 1192 voor ik dacht 10 M4-rijtuigen als P-trein 8902 naar Oudenaarde :) :
Afbeelding

Daarna volgde weer Reeks 21 maar dit keer met M5-rijtuigen in nog hun oude grauwe stijl met wel rechts daarvan weer een ander 11.8-je met een P-trein die later zal vertrekken:
Afbeelding

Terwijl er rechts nog steeds een 11.8-je met M4-rijtuigen staat, passeert er links een soortgenoot met een stuk of 10 rijtuigen als P-trein 8013 naar Gent Sint-Pieters:
Afbeelding

Niet veel later vertrok dan de 1181, die er dus al een tijdje stond en die 1181 zag ik op 20 april nog op Rotterdam Centraal, met 4 M4-rijtuigen als P-trein 8969 naar Zottegem:
Afbeelding

Vlak voordat ik met de IR weer terug naar Brussel ging kon ik nog de IC van Genk naar Gent vastleggen die hier met de 2722 en een aantal M6-rijtuigen binnenkomt:
Afbeelding

Toen ging het dus met de IR richting Brussels Airport weer naar Brussel Zuid. Daar was het de hoogste tijd voor een…:
Afbeelding

…en dat gebeurde uiteraard bij de plaatselijke frietkot die ook bekend is bij NS Hispeed-personeel, want dat liep in-en-uit :P . Na een echt Belgisch frietje ging ik met IC 9249 van 18:18 uur naar huis. Aan de overkant van het oorspronkelijke perron stond nog deze vernieuwe M5-stam. Een apart gezicht zo:
Afbeelding

Daarna begon dan de reis naar huis. Die verliep zoals wellicht nog wel bekend anders dan gepland, want met anderhalf uur vertraging kwam ik thuis. Het hele verhaal staat nog hier :wink: : http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.p ... =25#p89662

Ik kwam dus na de overstap in Dordt op de sneltrein via Rotterdam Lombardijen en een Qbuzz uiteindelijk om 22:00 uur thuis na 2 mooie dagen waarbij ik weer een hoop nieuwe en leuke dingen gezien heb. :D
Laatst gewijzigd door mb90 op zo 23 mei 2010, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #45: Een dagje Brussel met Denderleeuw erbi

Bericht door Meltrain »

Tof verslag. :D
Die tramhalte Heizel is trouwens wel erg veranderd de afgelopen drie jaar. :o In juli 2007 zag het er nog zo uit:
Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #45: Een dagje Brussel met Denderleeuw erbi

Bericht door Daniel »

Leuk verslag! Die M5m ziet er maar apart uit ja, 'nzelfde effect als wanneer je een Plan V in Sprinter-kleuren zou schilderen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #45: Een dagje Brussel met Denderleeuw erbi

Bericht door Suus »

Een frietkrot :P Ik hoop dat je het dak niet op je hoofd hebt gekregen. Leuk verslag

Hmm, en die oude foto van Heizel ziet er wel een beetje Shabby op zijn Belgisch uit :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #45: Een dagje Brussel met Denderleeuw erbi

Bericht door mb90 »

Bee schreef:Een frietkrot :P Ik hoop dat je het dak niet op je hoofd hebt gekregen.
Haha, ja scherp gezien. Ik zat te twijfelen tussen een kot en een kraam, maar ik bedoel natuurlijk een frietkot. :P
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: mb90 on Tour #45: Een dagje Brussel met Denderleeuw erbi

Bericht door Ronald »

Mooi verslag, klasse :pos: . Leuke afwisseling tussen OV en de "highlights" van de stad. Ik moet er nou toch echt zelf 'ns een keertje heen (staat inmiddels al érg lang op de planning :? ).
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: mb90 on Tour #45: Een dagje Brussel met Denderleeuw erbi

Bericht door Daan »

Tof verslagje idd :-)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: mb90 on Tour #45: Een dagje Brussel met Denderleeuw erbi

Bericht door Ardan »

Complimenten! Leuk om te lezen.
En die triomfboog in het Jubelpark - kende ik niet? :shock:
Weer een reden om nog eens terug te gaan.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten