mb90 on Tour #15: Tour via noordelijk deel van de Randstad
Geplaatst: zo 13 apr 2008, 23:04
Vrijdagavond kwam ik op het idee om zaterdag (dus gisteren) te gaan touren. Het doel was vooral om een keer met de Amsterdamse metro te gaan (het moest er toch een keer van komen ) en met de Keukenhof-expressen. Het was dus min of meer een last-minute tour en dit was daarvan de planning.
Het begon dus gisterochtend met een metrorit naar station Alexander. Nadat ik wat later wakker werd dan gepland, het bed lag iets te lekker, kwam ik nog wel ruim op tijd bij het Zuidplein. Hier kocht ik mijn kaartje voor de dag. Ik was in de veronderstelling dat ik met mijn week-SOV een landelijke dagkaart met reductie kon kopen en daar vroeg ik dus ook naar bij het RET-verkooppunt. Maar, wat schetst mijn verbazing: ik heb geen recht op reductietarief. Ik had niet goed gelezen op de site van OV-info volgens de dame achter de balie, maar ik dacht echt dat ik dat gedaan had. Hierdoor zat er niets anders op dan een gewone dagkaart à € 12,80 te kopen.
Hiermee ging ik dus maar naar boven en met de metro kwam ik keurig op tijd bij station Alexander. Hier zou ik om 9:35 uur met Buslijn 190 naar Gouda gaan.
De bus voor deze rit stond al klaar:
Met deze Amba vertrok ik keurig op tijd. Na een leuke rit via Capelle a/d IJssel, Nieuwerkerk a/d IJssel en Moordrecht (waar veel moorden zijn ) kwam ik in Gouda terecht. Hier regende het een klein beetje, maar dat deerde mij niet om weer naar de Goudse Amba's te kijken. Er stonden er dit keer minder dan de vorige keer. Wel stond de bus voor mijn volgende rit al klaar.
Deze ex-Hermes Amba 1856 als Buslijn 180 naar Utrecht CS:
Zoals te zien is staan de achterdeuren al open. Daardoor kunnen mensen alvast instappen en dat deed ik maar ook. Het was namelijk niet zo warm in Gouda en de zon scheen slechts heel af en toe. Toen de chauffeur binnenkwam controleerde hij gelijk alle kaartjes of stempelde hij ze staand af. Via de leuke dorpjes Haastrecht, Oudewater (waar een groep toeristen uitstapte), Montfoort en De Meern kwam ik in Utrecht. Onderweg zag ik nog dat er 2 Alliances op deze lijn reden. Het had dus comfortabeler gekund dan de ex-Hermes Amba waar ik nu in zat. Bij het 24 oktoberplein zag ik voor het treinvervangend vervoer tussen Amsterdam / Schiphol en Utrecht een O405 rijden. Ik wist dat hij naar het Jaarbeursplein ging, dus nadat ik op Utrecht CS aankwam ging ik daar gelijk heen.
Tussen alle touringcars zag ik hem staan; de Jan Hol 21:
Hierna ging ik weer heel rustig naar het streekbusstation. Daar zou ik met Buslijn 125 naar Ouderkerk a/d Amstel gaan. Door het enige gebied waar Veolia nog gewoon BBA heet. Tot 14/12/2008, want dan neemt Connexxion alles over. De Integro kwam keurig op tijd aangereden. De chauffeur bleek een lolbroek te zijn en kwam aan met '"De Efteling" op zijn display. Dat gaf rare gezichten. Later bleek dat hij nog wel meer fratsen uit zou halen.
In de bus zat namelijk een vrouwelijke roeiploeg die naar de Bosbaan ging. Het waren kwebbeltantes die spraakwater op hadden. Of het hierom was weet ik niet, maar tot de snelweg A2 zat de chauffeur uitgebreid te fluiten op een vrolijk deuntje. Hij had er dus zin in. Op de snelweg werd het nog leuker. Hij pakte te microfoon en vertelde dat het lekker weer was met de zon en wat wind. Normaal gesproken had hij dan een ochtendhumeur, maar omdat het nu middag was had hij een middaghumeur. Daarom begon hij maar te zingen door de microfoon. Eerst een liedje over manjana o.i.d., daarna een liedje over boerenkool met rijst en daarna een liedje over Zandvoort aan Zee. Elke keer leverde dat luid applaus op van de roeiploeg. Na Abcoude werd de bus weer wat rustiger. Bij de brug over de Amstel in Ouderkerk a/d Amstel was het voor mij tijd om eruit te gaan. Vanaf hier zou ik een stukje terug lopen naar de halte van de Zuidtangent naar station Bijlmer.
Op de brug over de Amstel kwam gelijk de eerste Zuidtangent tegemoet. Jammergenoeg kwamen er vanaf de andere kant veel auto's en moest de foto van deze Citaro G 9207 als Buslijn 300 naar Haarlem vroeg genomen worden:
Onderweg naar de genoemde halte kwam ik nog een Citaro G tegen. Dit was de 9182. Hier liep ik wel wat verder naast de weg en moest ik dus wat inzoomen op de bus:
Daarna kwam ik bij de halte van de ZuidTangent. Hiermee kwam ik op station Bijlmer. Een mooi station. Het enige mooie in de hele omgeving. De rest vind ik niks. Hier is een mooi scherm met de eerstvolgende treinen (of nu eigenlijk treinvervangende bussen en metro's) en metro's te zien:
Vanaf station Bijlmer ging ik met lijn 54 naar Gein. Ik schrok van datgene waar ik op zat, want dat was niet veel. De omroep klonk ook alsof die man 85 sigaren op had, maar gelukkig lag dit aan dit metrostel. In de rest was hij beter te horen.
Op Gein is 1 perron afgesloten door werkzaamheden. Daarom rijdt lijn 50 maar tot Bullewijk. Zo ziet Gein er nu uit met links de metro waarmee ik hier gekomen en en ook weer weggaat als Lijn 54:
Op de infoschermen is nog te zien dat hier Lijn 50 naar de Isolatorweg komt. Wachten tot 27 juni is wat mij betreft iets te lang...:
Met de genoemde metro ging ik weer terug. Dit keer ging ik door naar het Centraal Station. Daar ging ik als eerste gelijk kijken bij de sinds maandag beruchte wissel:
Het perron vanaf die kant:
Op spoor 1 stond deze metro als Lijn 53 naar Gaasperplas. De metro waarmee ik hier gekomen ben:
Aan de andere kant, op spoor 2, kwam deze metro als Lijn 54 naar Gein:
Niet veel later nadat de metro van lijn 53 weg was, kwam een sneltram als Lijn 51 naar Amstelveen Westwijk binnen:
Met de eerstvolgende metro van lijn 53 ging ik naar de Gaasperplas. Vlak voor Gaasperplas kon ik de planken goed op de foto zetten:
Na aankomst bij Gaasperplas ging ik even beneden kijken naar de bussen. Daar zag ik GVB 109 staan. Deze bus heeft achter een LED-display. De andere bussen die ik zag hadden dit niet. Dit is de 109:
Toen ging ik weer terug naar het perron. Hier stond de metro er nog steeds. Nu zag ik dat de lijnrol op 54 stond, terwijl dit gewoon lijn 53 is, zoals boven ook op het infoschermpje te zien is:
Toen ging ik naar binnen. Het was erg rustig, dus ik kon mooi het interieur van stel 43 vastleggen:
Daarna vertrok de metro en kwam ik bij de Van der Madeweg uit. Hier had ik een mooi uitzicht op alle sporen om me heen. Vooral aan de noordkant ziet het er mooi uit met de fly-overs van lijn 50 naar de Isolatorweg:
Vanaf de Van der Madeweg ging ik met lijn 50 naar de Isolatorweg. Een klein en kaal stationnetje. De CAF'jes die op lijn 50 rijden zitten overigens nog beroerder dan de Zilvermeeuwen.
Op de Isolatorweg werd de CAF waar ik in zat links ingehaald door een VIRM als Sneltrein naar Amsterdam Centraal:
Het station vanaf de linkerkant met 2 CAF'jes:
Een beter overzicht van het perron vanuit het midden:
Met het rechter CAF'je ging ik terug. Dit keer tot station Zuid. Hier stapte ik over op Sneltram 51 naar Amstelveen. Het duurde even totdat die kwam en daardoor kon ik nog een 'Hangbuik' op Lijn 5 naar Amstelveen vastleggen:
Uiteindelijk kwam de sneltram. Hij kwam dus wat later dan gepland en na een leuke rit door heel Amstelveen (ik had het kleiner verwacht) kwam ik bij de eindhalte Westwijk. Dat betekende dat ik het hele Amsterdamse metronet gehad heb. Genoeg voor de rest van het jaar.
Station Westwijk met de sneltram waarmee ik hier kwam:
Naast het station is de halte Hammerskjoldsingel voor Sternet-Buslijn 199 naar Schiphol. Wat vinden jullie, ziet dit eruit alsof deze halte in gebruik is of niet:
Ik twijfelde, want de weg zit er niet afgemaakt uit (de bovenste asfaltlaag ligt er niet) en van stoeptegels is nog geen spoor te vinden. Toch was er op de halte niets van een stremming te zien en dus nam ik de gok. Uiteindelijk kwam de mooie rode Citaro met +7 en het nodige bochtenwerk toch aangereden over de afgesloten lijkende weg.
De +7 was bij de P40 van Schiphol bijna geheel weggewerkt. Het was eerst de bedoeling om hier uit te stappen, maar toen ik zag dat mijn bus overging in Buslijn 191 en daarom bleef ik zitten tot Plaza/NS. Na een mooie racerit kwam ik hier met 3 klaarstaande bussen:
Nog een keer het busstation met de verkeerstoren:
Hierna besloot ik om een leuke fotoplek op te zoeken, omdat er voldoende verschillende en leuke bussen hier rond rijden. Ik vond hem om de hoek in de richting van de Schipholtunnel.
Hier kwam ZuidTangent Citaro G 9209 als Buslijn 310 naar Nieuw Vennep aangereden:
Daarna kwam de ZuidTangent Citaro G 9190 (ook te zien op de 1e foto van Schiphol) als Buslijn 300 naar Amsterdam Bijlmer langs:
Toen kwam de Keukenhof-Express (lijn 58) met Amba 8461 langs:
2 van alle Sternet-lijnen worden door de GVB gereden. 1 daarvan is lijn 195. Hier met bus 250 als Lijn 195 naar Station Lelylaan:
Daarna kwam Amba 8533 als Buslijn 61 naar Sassenheim langs. Op de eerste foto van Schiphol staat deze bus ook en dat had de chauffeur door:
Tot slot kwam Sternet Citaro 3976 als Buslijn 198 naar Schiphol Oost langs. Op lijn 199 merkte ik overigens dat de deuren van deze mooie bus lekker snel open schieten:
Hierna was het tijd om naar Lijn 58 te gaan. De bus vanuit de Keukenhof was erg druk. Er waren veel staanplaatsen. De bus naar de Keukenhof was gelukkig erg rustig.
Na een hele snelle rit was ik met -10 bij de Keukenhof. Hier schrok ik van de drukte. Ik wilde met Buslijn 54 vanaf hier gelijk naar Leiden, maar toen ik dit zag bedacht ik me...:
De rij liep helemaal door totaan achter de Connexxion-vlag en dat met 2 Amba's die klaar stonden.
Hier had ik dus absoluut geen trek in en daarom besloot ik om in Lisse zelf naar andere bussen richting Leiden te zoeken. Onderweg zag ik een gratis versie van de Keukenhof langs de weg:
Eerst kwam ik bij de halte Keukenhofdreef, maar daar was de bus naar Leiden (lijn 57) net weg. Daarom liep ik door naar het centrum en kwam ik bij de halte Eikenlaan uit. Hier komt lijn 50 naar Leiden. Een lijn die ik toevallig ook nog wilde doen, dus dat kwam mooi uit. :) Na een mooie rit kwam ik met +7 vergeleken met de normale planning, dus om 18:08 uur, aan bij Leiden CS. De schade is dus erg mee gevallen en achteraf vond ik het een goede keuze.
In Leiden was het hoog tijd voor mijn avondeten. Dat haalde ik bij de Smullers in het treinstation. Lekker in het zonnetje bij het busstation at ik deze lekkere patat op. Toen ik net klaar was, kwam mijn bus al voorgereden. Dit was Buslijn 32 naar Zoetermeer CW. Na een mooie rit door het centrum van Leiden en langs het grootste station van Nederland (Leiden Lammenschans ) kwam ik via Zoeterwoude en Stompwijk veel te vroeg bij Zoetermeer Centrum West. Hier hield de bus even een pauze en werd er van chauffeur gewisseld. Met dezelfde bus ging ik verder met Buslijn 170 naar Rotterdam Centraal. Tot Berkel en Rodenrijs was de bus vrijwel leeg, maar daarna liep de bus wat voller. Uiteindelijk kwam ik na ene rustige rit weer terug in Rotterdam.
Hier viel mijn oog aan de westkant van het stationsplein op deze RET 132:
Nostalgie dus.
Tot slot ging ik even kijken bij de werkzaamheden aan Rotterdam Centraal. De oude stationshal is niet meer te zien:
Hiermee kwam er een einde aan mijn tour, want ik ging met de metro naar het Zuidplein en daardoor kwam ik om 20:45 uur thuis.
Reisduur: ongeveer 12 uur
Aantal bussen: 9
Aantal metro’s: 9
Aantal sneltrams: 1
Soorten busmaterieel: Connexxion-Amba (6x), Connexxion/ZuidTangent-Citaro, Connexxion/Sternet-Citaro, BBA-Integro
Vertraging (meer dan +3): in 1 van de 19 bussen/metro's/sneltrams
Vertraging (meer dan +5): in 0 van de 19 bussen/metro's/sneltrams
Kosten: Landelijke Dagkaart à € 12,80
Het begon dus gisterochtend met een metrorit naar station Alexander. Nadat ik wat later wakker werd dan gepland, het bed lag iets te lekker, kwam ik nog wel ruim op tijd bij het Zuidplein. Hier kocht ik mijn kaartje voor de dag. Ik was in de veronderstelling dat ik met mijn week-SOV een landelijke dagkaart met reductie kon kopen en daar vroeg ik dus ook naar bij het RET-verkooppunt. Maar, wat schetst mijn verbazing: ik heb geen recht op reductietarief. Ik had niet goed gelezen op de site van OV-info volgens de dame achter de balie, maar ik dacht echt dat ik dat gedaan had. Hierdoor zat er niets anders op dan een gewone dagkaart à € 12,80 te kopen.
Hiermee ging ik dus maar naar boven en met de metro kwam ik keurig op tijd bij station Alexander. Hier zou ik om 9:35 uur met Buslijn 190 naar Gouda gaan.
De bus voor deze rit stond al klaar:
Met deze Amba vertrok ik keurig op tijd. Na een leuke rit via Capelle a/d IJssel, Nieuwerkerk a/d IJssel en Moordrecht (waar veel moorden zijn ) kwam ik in Gouda terecht. Hier regende het een klein beetje, maar dat deerde mij niet om weer naar de Goudse Amba's te kijken. Er stonden er dit keer minder dan de vorige keer. Wel stond de bus voor mijn volgende rit al klaar.
Deze ex-Hermes Amba 1856 als Buslijn 180 naar Utrecht CS:
Zoals te zien is staan de achterdeuren al open. Daardoor kunnen mensen alvast instappen en dat deed ik maar ook. Het was namelijk niet zo warm in Gouda en de zon scheen slechts heel af en toe. Toen de chauffeur binnenkwam controleerde hij gelijk alle kaartjes of stempelde hij ze staand af. Via de leuke dorpjes Haastrecht, Oudewater (waar een groep toeristen uitstapte), Montfoort en De Meern kwam ik in Utrecht. Onderweg zag ik nog dat er 2 Alliances op deze lijn reden. Het had dus comfortabeler gekund dan de ex-Hermes Amba waar ik nu in zat. Bij het 24 oktoberplein zag ik voor het treinvervangend vervoer tussen Amsterdam / Schiphol en Utrecht een O405 rijden. Ik wist dat hij naar het Jaarbeursplein ging, dus nadat ik op Utrecht CS aankwam ging ik daar gelijk heen.
Tussen alle touringcars zag ik hem staan; de Jan Hol 21:
Hierna ging ik weer heel rustig naar het streekbusstation. Daar zou ik met Buslijn 125 naar Ouderkerk a/d Amstel gaan. Door het enige gebied waar Veolia nog gewoon BBA heet. Tot 14/12/2008, want dan neemt Connexxion alles over. De Integro kwam keurig op tijd aangereden. De chauffeur bleek een lolbroek te zijn en kwam aan met '"De Efteling" op zijn display. Dat gaf rare gezichten. Later bleek dat hij nog wel meer fratsen uit zou halen.
In de bus zat namelijk een vrouwelijke roeiploeg die naar de Bosbaan ging. Het waren kwebbeltantes die spraakwater op hadden. Of het hierom was weet ik niet, maar tot de snelweg A2 zat de chauffeur uitgebreid te fluiten op een vrolijk deuntje. Hij had er dus zin in. Op de snelweg werd het nog leuker. Hij pakte te microfoon en vertelde dat het lekker weer was met de zon en wat wind. Normaal gesproken had hij dan een ochtendhumeur, maar omdat het nu middag was had hij een middaghumeur. Daarom begon hij maar te zingen door de microfoon. Eerst een liedje over manjana o.i.d., daarna een liedje over boerenkool met rijst en daarna een liedje over Zandvoort aan Zee. Elke keer leverde dat luid applaus op van de roeiploeg. Na Abcoude werd de bus weer wat rustiger. Bij de brug over de Amstel in Ouderkerk a/d Amstel was het voor mij tijd om eruit te gaan. Vanaf hier zou ik een stukje terug lopen naar de halte van de Zuidtangent naar station Bijlmer.
Op de brug over de Amstel kwam gelijk de eerste Zuidtangent tegemoet. Jammergenoeg kwamen er vanaf de andere kant veel auto's en moest de foto van deze Citaro G 9207 als Buslijn 300 naar Haarlem vroeg genomen worden:
Onderweg naar de genoemde halte kwam ik nog een Citaro G tegen. Dit was de 9182. Hier liep ik wel wat verder naast de weg en moest ik dus wat inzoomen op de bus:
Daarna kwam ik bij de halte van de ZuidTangent. Hiermee kwam ik op station Bijlmer. Een mooi station. Het enige mooie in de hele omgeving. De rest vind ik niks. Hier is een mooi scherm met de eerstvolgende treinen (of nu eigenlijk treinvervangende bussen en metro's) en metro's te zien:
Vanaf station Bijlmer ging ik met lijn 54 naar Gein. Ik schrok van datgene waar ik op zat, want dat was niet veel. De omroep klonk ook alsof die man 85 sigaren op had, maar gelukkig lag dit aan dit metrostel. In de rest was hij beter te horen.
Op Gein is 1 perron afgesloten door werkzaamheden. Daarom rijdt lijn 50 maar tot Bullewijk. Zo ziet Gein er nu uit met links de metro waarmee ik hier gekomen en en ook weer weggaat als Lijn 54:
Op de infoschermen is nog te zien dat hier Lijn 50 naar de Isolatorweg komt. Wachten tot 27 juni is wat mij betreft iets te lang...:
Met de genoemde metro ging ik weer terug. Dit keer ging ik door naar het Centraal Station. Daar ging ik als eerste gelijk kijken bij de sinds maandag beruchte wissel:
Het perron vanaf die kant:
Op spoor 1 stond deze metro als Lijn 53 naar Gaasperplas. De metro waarmee ik hier gekomen ben:
Aan de andere kant, op spoor 2, kwam deze metro als Lijn 54 naar Gein:
Niet veel later nadat de metro van lijn 53 weg was, kwam een sneltram als Lijn 51 naar Amstelveen Westwijk binnen:
Met de eerstvolgende metro van lijn 53 ging ik naar de Gaasperplas. Vlak voor Gaasperplas kon ik de planken goed op de foto zetten:
Na aankomst bij Gaasperplas ging ik even beneden kijken naar de bussen. Daar zag ik GVB 109 staan. Deze bus heeft achter een LED-display. De andere bussen die ik zag hadden dit niet. Dit is de 109:
Toen ging ik weer terug naar het perron. Hier stond de metro er nog steeds. Nu zag ik dat de lijnrol op 54 stond, terwijl dit gewoon lijn 53 is, zoals boven ook op het infoschermpje te zien is:
Toen ging ik naar binnen. Het was erg rustig, dus ik kon mooi het interieur van stel 43 vastleggen:
Daarna vertrok de metro en kwam ik bij de Van der Madeweg uit. Hier had ik een mooi uitzicht op alle sporen om me heen. Vooral aan de noordkant ziet het er mooi uit met de fly-overs van lijn 50 naar de Isolatorweg:
Vanaf de Van der Madeweg ging ik met lijn 50 naar de Isolatorweg. Een klein en kaal stationnetje. De CAF'jes die op lijn 50 rijden zitten overigens nog beroerder dan de Zilvermeeuwen.
Op de Isolatorweg werd de CAF waar ik in zat links ingehaald door een VIRM als Sneltrein naar Amsterdam Centraal:
Het station vanaf de linkerkant met 2 CAF'jes:
Een beter overzicht van het perron vanuit het midden:
Met het rechter CAF'je ging ik terug. Dit keer tot station Zuid. Hier stapte ik over op Sneltram 51 naar Amstelveen. Het duurde even totdat die kwam en daardoor kon ik nog een 'Hangbuik' op Lijn 5 naar Amstelveen vastleggen:
Uiteindelijk kwam de sneltram. Hij kwam dus wat later dan gepland en na een leuke rit door heel Amstelveen (ik had het kleiner verwacht) kwam ik bij de eindhalte Westwijk. Dat betekende dat ik het hele Amsterdamse metronet gehad heb. Genoeg voor de rest van het jaar.
Station Westwijk met de sneltram waarmee ik hier kwam:
Naast het station is de halte Hammerskjoldsingel voor Sternet-Buslijn 199 naar Schiphol. Wat vinden jullie, ziet dit eruit alsof deze halte in gebruik is of niet:
Ik twijfelde, want de weg zit er niet afgemaakt uit (de bovenste asfaltlaag ligt er niet) en van stoeptegels is nog geen spoor te vinden. Toch was er op de halte niets van een stremming te zien en dus nam ik de gok. Uiteindelijk kwam de mooie rode Citaro met +7 en het nodige bochtenwerk toch aangereden over de afgesloten lijkende weg.
De +7 was bij de P40 van Schiphol bijna geheel weggewerkt. Het was eerst de bedoeling om hier uit te stappen, maar toen ik zag dat mijn bus overging in Buslijn 191 en daarom bleef ik zitten tot Plaza/NS. Na een mooie racerit kwam ik hier met 3 klaarstaande bussen:
Nog een keer het busstation met de verkeerstoren:
Hierna besloot ik om een leuke fotoplek op te zoeken, omdat er voldoende verschillende en leuke bussen hier rond rijden. Ik vond hem om de hoek in de richting van de Schipholtunnel.
Hier kwam ZuidTangent Citaro G 9209 als Buslijn 310 naar Nieuw Vennep aangereden:
Daarna kwam de ZuidTangent Citaro G 9190 (ook te zien op de 1e foto van Schiphol) als Buslijn 300 naar Amsterdam Bijlmer langs:
Toen kwam de Keukenhof-Express (lijn 58) met Amba 8461 langs:
2 van alle Sternet-lijnen worden door de GVB gereden. 1 daarvan is lijn 195. Hier met bus 250 als Lijn 195 naar Station Lelylaan:
Daarna kwam Amba 8533 als Buslijn 61 naar Sassenheim langs. Op de eerste foto van Schiphol staat deze bus ook en dat had de chauffeur door:
Tot slot kwam Sternet Citaro 3976 als Buslijn 198 naar Schiphol Oost langs. Op lijn 199 merkte ik overigens dat de deuren van deze mooie bus lekker snel open schieten:
Hierna was het tijd om naar Lijn 58 te gaan. De bus vanuit de Keukenhof was erg druk. Er waren veel staanplaatsen. De bus naar de Keukenhof was gelukkig erg rustig.
Na een hele snelle rit was ik met -10 bij de Keukenhof. Hier schrok ik van de drukte. Ik wilde met Buslijn 54 vanaf hier gelijk naar Leiden, maar toen ik dit zag bedacht ik me...:
De rij liep helemaal door totaan achter de Connexxion-vlag en dat met 2 Amba's die klaar stonden.
Hier had ik dus absoluut geen trek in en daarom besloot ik om in Lisse zelf naar andere bussen richting Leiden te zoeken. Onderweg zag ik een gratis versie van de Keukenhof langs de weg:
Eerst kwam ik bij de halte Keukenhofdreef, maar daar was de bus naar Leiden (lijn 57) net weg. Daarom liep ik door naar het centrum en kwam ik bij de halte Eikenlaan uit. Hier komt lijn 50 naar Leiden. Een lijn die ik toevallig ook nog wilde doen, dus dat kwam mooi uit. :) Na een mooie rit kwam ik met +7 vergeleken met de normale planning, dus om 18:08 uur, aan bij Leiden CS. De schade is dus erg mee gevallen en achteraf vond ik het een goede keuze.
In Leiden was het hoog tijd voor mijn avondeten. Dat haalde ik bij de Smullers in het treinstation. Lekker in het zonnetje bij het busstation at ik deze lekkere patat op. Toen ik net klaar was, kwam mijn bus al voorgereden. Dit was Buslijn 32 naar Zoetermeer CW. Na een mooie rit door het centrum van Leiden en langs het grootste station van Nederland (Leiden Lammenschans ) kwam ik via Zoeterwoude en Stompwijk veel te vroeg bij Zoetermeer Centrum West. Hier hield de bus even een pauze en werd er van chauffeur gewisseld. Met dezelfde bus ging ik verder met Buslijn 170 naar Rotterdam Centraal. Tot Berkel en Rodenrijs was de bus vrijwel leeg, maar daarna liep de bus wat voller. Uiteindelijk kwam ik na ene rustige rit weer terug in Rotterdam.
Hier viel mijn oog aan de westkant van het stationsplein op deze RET 132:
Nostalgie dus.
Tot slot ging ik even kijken bij de werkzaamheden aan Rotterdam Centraal. De oude stationshal is niet meer te zien:
Hiermee kwam er een einde aan mijn tour, want ik ging met de metro naar het Zuidplein en daardoor kwam ik om 20:45 uur thuis.
Reisduur: ongeveer 12 uur
Aantal bussen: 9
Aantal metro’s: 9
Aantal sneltrams: 1
Soorten busmaterieel: Connexxion-Amba (6x), Connexxion/ZuidTangent-Citaro, Connexxion/Sternet-Citaro, BBA-Integro
Vertraging (meer dan +3): in 1 van de 19 bussen/metro's/sneltrams
Vertraging (meer dan +5): in 0 van de 19 bussen/metro's/sneltrams
Kosten: Landelijke Dagkaart à € 12,80