Rienstertje en Ardan on Tour #2: in NRW

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Rienstertje en Ardan on Tour #2: in NRW

Bericht door Ardan »

Afbeelding
Horst-Sevenum, dinsdag 25 mei, 21 40 uur.
Een rustiek plaatje van een rustiek station. Rien en ik hadden gepland om die woensdag naar NRW te gaan. Rien had geen flauw benul van wat daar allemaal rondreed. Hij kende alleen Köln Hbf, en van heel kort Düsseldorf Hbf. Dus werd het tijd om hem eens alles te laten zien! (hij is geloof ik al nummer 4, na Wout87, --Stefan-- en Meltrain..)
Aangezien het anders wel belachelijk vroeg voor mij zou worden, vroeg ik of ik niet een nachtje kon blijven slapen, dat zou ik de nacht erop sowieso al doen. En zo geschiedde. Hij heeft me 5 kilometer achterop de fiets meegezeuld naar zijn huis, recht vanuit zijn werk.
We hebben de avond gezellig doorgebracht, maar zijn alleen iets te laat gaan slapen, het was geloof ik ergens tussen 3 00 en 3 30 uur. Om 6 45 ging de wekker echter alweer. Ik schrik wakker, zet hem uit, en probeer Rien wakker te maken. Niet echt gelukt. Toen ging zijn telefoon af, bij zijn oor gehouden, en ja, toen ging hij rechtop zitten....... om net zo hard weer om te vallen. Zucht. Dekens weggetrokken, en hehe, eindelijk stond hij op.
Half slapend aangekleed, licht ontbijt weggewerkt, en toen naar de bushalte gelopen. Het was de planning om met lijn 60, van 7 40 uur, naar het station te gaan, alleen was die bus 8 minuten te laat. En gigantisch druk met jengelende schooljeugd. Dus leek het ons het beste om maar helemaal door te rijden naar Venlo, aangezien we daar toch tijd genoeg voor hadden en anders een half uur uit onze neus moesten eten op het station omdat we de aansluiting op de trein wel konden vergeten.
Ik verwachtte dat de bus wel leeg zou stromen bij het station, maar nee, iedereen bleef zitten tot er bij het Venlose industrieterrein mondjesmaat werd uitgestapt en de bus pas ergens in Blerick helemaal leegstroomde omdat daar dus een school zit. Overigens heb ik toen pas tegen Rien verteld dat ik bij Sevenum de trein die dus vertraagd was heb zien rijden.....
In Venlo even een SchönerTagTicket gekocht, en deze CTA op de plaat gezet die het blijkbaar niet meer weet.
Afbeelding
Ik heb ook al Hamm en Düsseldorf erop gezien... maar Kaldenkirchen? Neeeeee, dat kan-ie niet :lol:
En vooruit, omdat we toch in Limboland zijn, mogen er ook wel wat GTW'tjes op de foto. De 206 voorop.
Afbeelding
Nou, foto's van de Flirt en zo in Kaldenkirchen kun je al in een eerder verslag bekijken toen er een mooi zonnetje scheen. Dus nu alleen nog even een interieurfotootje.
Afbeelding
Mönchengladbach. Even de trein uit, natúúúrlijk niet om even te roken (waar zie je ons voor aan), maar om deze BR425 105-4 als RE8 naar Köln en Koblenz op de foto te zetten.
Afbeelding
Toen door naar Neuss, waar we overstapten op de S-bahnlijn 28 die gereden wordt met Talentjes. Oorspronkelijk was mijn planning om er bij Düsseldorf Völklingerstraße uit te gaan, om de Funkturm te bezoeken, vanwaar je een fraai uitzicht over de stad hebt en in de verte ook nog spoor kunt waarnemen. Helaas bleek Rien nogal last te hebben van hoogtevrees (net als ik trouwens), dus zijn we blijven zitten tot Düsseldorf Hbf.
Ach, het was toch niet zo'n lekker weer. Dus doen we even een archieffotootje plaatsen, die ik maakte tijdens mijn bezoek aan Köln en Düsseldorf op 18 september 2008:
Afbeelding
Links in het midden zie je een spoorbrug over de Rijn lopen, die gaat richting Neuss.
In Düsseldorf doken we de U-Stadtbahn in. Voor wie het nou nog niet weet: de U-Stadtbahn is een mengvorm van metro en tram. In het centrum ondergronds, erbuiten over een gewone of vrije trambaan. Soms zie je zelfs dat voormalige lokaalspoorwegen als Stadtbahnlijn worden gebruikt. Zo ook op de Düsseldorfse U79, die helemaal naar Duisburg gaat. Helaas zitten de Duisburgse Stadtbahnstellen niet bepaald lekker, dus zijn we ergens voor de helft uitgestapt om weer terug te gaan.
Dat was op de Kittelbachstraße...
Afbeelding
...en dit zijn de verguisde stoeltjes, die er lekker uitzien, maar het niet zijn.
Afbeelding
Dit alles zorgde ervoor dat Rien al meteen helemaal genoeg had van de U-Stadtbahn :lol:
Düsseldorf Hbf, blik over de perrons. Gezellige bedoening, niet?
Afbeelding
Per S-bahnlijn 6, gereden door een locje met x-wagens, ging het naar Essen. Best fraaie lijn, duurt alleen eventjes, driekwartier ofzo.
ICE-1 op Essen Hbf.
Afbeelding
Twee Talentjes van de NWB.
Afbeelding
Ik kon Rien toch nog overhalen even de Stadtbahn in te gaan. Hij is nogal gek van de Londense Tube, maar zulke stations hebben ze in Essen ook. Ziehier het ronde station Bamlerstraße.
Afbeelding
Afbeelding
Het Stadtbahnstation Hauptbahnhof, gebruikt door zowel de Stadtbahn als de gewone stadstram, ziet er door de blauwe verlichting ook best sjiek uit.
Afbeelding
Over de Essense Stadtbahn was Rien gelukkig wat beter te spreken.
Hierna ging het met een Flirt van Abellio richting Hagen. Zoals jullie natuurlijk allemaal weten, is Abellio een dochteronderneming van de NS. En dus staat er een NS-vignetje bij het Abellio-logo! Leuk om te zien in het buitenland.
Het landschap werd hoe langer hoe heuvelachtiger. En aangezien we dachten dat dat wel erg mooi fotograferen zou zijn, zijn we in Wetter uitgestapt, naar een heuvel gelopen, stukje naar boven gegaan en hebben er een tijdje verpoosd. Helaas viel het uitzicht toch nog een beetje tegen, maar de Abellio-Flirt de andere kant op kon nog wel op de plaat gezet worden.
Afbeelding
Terug op het station ging er alweer een Abellio-Flirt richting Witten, terwijl de RE4, die door een Dosto gereden werd, net langsscheurde de andere kant op.
Afbeelding
Op naar Hagen. Daar even wat te vreten gehaald, en toen per Flirt van de RE13 naar Wuppertal Oberbarmen, het beginpunt (of eindpunt, ligt eraan hoe je het bekijkt) van de beroemde Wuppertaler Schwebebahn.
En hier dus de baan.
Afbeelding
Een klein stukje verder ligt een keerpunt annex remise.
Afbeelding
En met voorin zitten kun je mooi over de schouder van de bestuurder meekijken.
Afbeelding
Bij het andere eindpunt, Vohwinkel, zijn we uitgestapt, en na een klein stukje lopen bereikten we het gelijknamige treinstation. De regen kwam inmiddels met bakken uit de lucht zetten.
Afbeelding
Hier namen we de trein naar Köln Hbf.
Aldaar aangekomen deze foto gemaakt met rechts een Zwitserse trein. Helaas moest een Duits rijtuig achterop het geheel weer verpesten dus die heb ik buiten beeld gehouden.
Afbeelding
Rien heeft al eerder lopen spotten op het puntje van het perron. Daar kun je inderdaad mooi kijken!
Dosto als RE1 richting Aachen.
Afbeelding
BR423 als S-bahnlijn 12 naar Hennef.
Afbeelding
BR628 naar Gerolstein.
Afbeelding
Rien wilde hier graag eens een ritje mee maken (nog nooit gedaan), dus deden we dat en stapten uit op station Köln Ehrenfeld.
Afbeelding
Weer terug op Köln Hbf nog even geprobeerd de beroemde Dom in zijn geheel op de foto te krijgen, neit gelukt. Torentje is nét een paar centimeter te hoog.
Afbeelding
Wat te vreten gehaald, en met een 425 naar Mönchengladbach vertrokken. Ding had 8 minuten vertraging, terwijl we in MGB 5 minuten overstap hadden naar Kaldenkirchen. Gelukkig kon de vertraging eruit worden gereden, en kwamen we om 21 30 uur weer terug op Horst-Sevenum. Papa_Rien bracht ons met de auto naar huis, nog een gezellig avondje gehad en de volgende dag goed uitgeslapen want we waren stiekem toch best wel moe van de lange dag.
De volgende dag ben ik weer naar huis gegaan. Was na 40 uur samen wel weer even wennen om alleen te zijn, maar we hebben het leuk gehad, veel gezien, veel beleefd. vaker doen!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Rienstertje en Ardan on Tour #2: in NRW

Bericht door Meltrain »

Tof verslag, maar relatief gezien voor jouw doen wel weinig U-Stadtbahn. :P
En de Wuppertaler Schwebebahn zweeft dus weer? Mooi zo. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Rienstertje en Ardan on Tour #2: in NRW

Bericht door Ronald »

Leuk tripje. De "schwebebahn" is inderdaad leuk, vooral omdat zoiets nergens anders voorkomt. Om de Dom van Keulen te fotograferen heb je inderdaad een behoorlijke groothoeklens nodig (mij is het ook nét niet gelukt hem er in één keer op te krijgen :lol: )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rienstertje en Ardan on Tour #2: in NRW

Bericht door Suus »

De Dom is duidelijk gebouwd in een periode dat ze niet zo veel fototoestellen hadden. Ook ik had in april hetzelfde probleem :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Rienstertje en Ardan on Tour #2: in NRW

Bericht door Fles »

Schwebebahn Wuppertal, altijd leuk. Ik ga er volgende maand weer eens heen :)

Vriend van me heeft bij een eerder bezoek deze clip gemaakt :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Cn-cCOd0Lvw[/youtube]
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Rienstertje en Ardan on Tour #2: in NRW

Bericht door Dexter »

Vergeet je dan niet het bordje: "Vorsicht! Wagen Pendelt!" op de foto te zetten Fles? :mrgreen:

(Lekker muziekje staat er trouwens onder dat filmpje en Elmo doet ook zo leuk mee.) *O*

Weten ze overigens al wat ze met die Schwebebahn willen doen, want eerst zou ie geautomatiseerd en onbemand worden en toen weer niet, maar nu zou er alleen maar nieuw materieel komen. :?:
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten