Marc bezoekt #1: station Eijsden

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Marc »

Vanmorgen ben ik afgereisd naar Eijsden om een kijkje te nemen bij het station. Het station is sinds 10 december 2006 gesloten om plaats te maken voor de "Maastricht-Brussel Express". Om Eijsden toch bereikbaar te houden rijden er vier bussen per uur naar Maastricht en twee per uur naar Visé.

Zoals gezegd begon de reis met lijn 10 van het centraal station in Maastricht naar Eijsden. Hieronder een foto van deze bus, gemaakt in Maart:
Afbeelding
Een overzichtsfoto van de stationsomgeving van Eijsden:
Afbeelding
Het stationsgebouw is in gebruik door twee bedrijven:
Afbeelding
Zonder woorden... Ernaast is trouwens te zien dat de affiches van gewijzigd treinverkeer wel worden vervangen:
Afbeelding
Eronder hing een verkreukeld papiertje met de tijden van de bus. Opvallend genoeg is dit papiertje niet meer vervangen: lijn 4 is sinds 24 maart 2007 vervangen door lijn 10...
Afbeelding
Tsja, als treinkaartjes op de buslijn geldig zijn staat er natuurlijk ook nog een automaat. Dit bleek ook nog eens de moderne versie met aanraakscherm te zijn:
Afbeelding
Een overzichtsfoto van het perron, nog in goede staat:
Afbeelding
Speciaal voor Fles, het bordje hangt er nog steeds :wink::
Afbeelding
Deze trein stuift Eijsden voorbij:
Afbeelding

Helaas begon het steeds harder te regenen en heb ik de reportage afgebroken. Waarschijnlijk volgen er later nog enkele foto's...
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door STF »

Jezus, zelfs het licht brand nog op de perrons... Wat een stom gedoe...
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door waldo79 »

Zou de reclame, in de billboards, op het perron ook nog vervangen worden?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door deadlock »

waldo79 schreef:Zou de reclame, in de billboards, op het perron ook nog vervangen worden?
Nou, die 25% poster is toch nog niet zo oud?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Geert »

Ik vind het niet zo verwonderlijk dat het perron nog in goede staat is en er nog een kaartautomaat staat: officieel is het ook niet gesloten. De intercity Maastricht - Brussel is een proef en de reden om niet meer in Eijsden te stoppen, en in principe bestaat er nog de mogelijkheid dat in de toekomst weer een trein gaat stoppen in Eijsden. Ikzelf betwijfel dit overigens ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Vinny »

Er zijn wel discussies over om het station (het dorp) per trein bereikbaar te houden door:
1) Het doortrekken van een stoptrein uit Limburg naar Eijsden. Vereist: ombouw één spoor naar Nederlandse bovenleidingspanning en ATB, alsmede een keerspoor in Eijsden.
2) De sneltram Hasselt - Maastricht door te laten rijden naar Eijsden (mogelijk door naar Visé en verder)
3) Het perron in Eijsden te verlengen en de IC Maastricht - Brussel tussen Maastricht en Luik op alle tussengelegen stations te laten stoppen.
4) Meest onwaarschijnlijk, want onrendabel: Het inleggen van een extra Sprinter/stoptrein tussen Maastricht en Luik.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Mark »

waldo79 schreef:Zou de reclame, in de billboards, op het perron ook nog vervangen worden?
Volgens mij zitten die nog gewoon in de ronde van de reclamebureaus die verder niets met NS te maken hebben ;). Hier werden de posters in bushaltes waar al twee jaar geen bus meer langs reed ook nog gewoon iedere week vervangen...
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door webguy »

Die worden inderdaad door CBS Outdoor geregeld, het is volgens mij wel een ex-NS bedrijf maar het is dus wel helemaal apart tegenwoordig. Er is een aparte dienst die posters en dergelijke ophangt op stations, van NS Reizigers (Mercedes busjes met Blauwe Band).
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door deadlock »

Waarom is ATB een vereiste? Omdat het enkelsporig zou worden dan? Ik denk dat je makkelijker gewoon de Belgische stoptrein ook weer door kan trekken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Wubbo »

Die werkzaamhedenposter is niet van dit jaar: er staan werkzaamheden op op zaterdag 14 april, het is nu maandag 14 april. Die poster is dus een jaar oud!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Meltrain »

Vinny schreef:Er zijn wel discussies over om het station (het dorp) per trein bereikbaar te houden door:
1) Het doortrekken van een stoptrein uit Limburg naar Eijsden. Vereist: ombouw één spoor naar Nederlandse bovenleidingspanning en ATB, alsmede een keerspoor in Eijsden.
Mijn idee is nog steeds om de stoptrein Roermond-Maatsricht Randwyck met DM'90 te laten rijden, zodat hij (minimaal één keer per uur) doorgetrokken kan worden naar Eijsden.
Dit DM'90 kun je ui de stoptrein Zwolle-Groningen halen, welke dan met Plan V kan rijden (sorry Woepje :P ). :)
Verder leuk verslag. :D
O ja: is een Lente-tour dan ook geldig op de bus?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Justin »

Stiekem hoop ik het toch wel op de heropening, want weliswaar heb ik voor de dienstregeling 2006-2007 en 2007-2008 alle stations en lijnen (behalve naar het buitenland) van Nederland gedaan, Eijsden heb ik daardoor niet aangedaan. Het zou voor mij een mooi excuus zijn om er dan naar toe te reizen ;-)!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Dubbele P »

Zeer interessant, deze staat ook nog op mijn lijstje! :D
Overigens ligt er vanuit het station ook een spooraansluiting naar een bedrijf (Ionas Siliconas ofzoiets? :? ). Weet iemand of die nog in gebruik is?

Overigens is Eijsden volgens Wikipedia officieel een Belgisch station en zou er geen ATB aanwezig zijn. Lijkt me wel een vereiste om daar weer stops te maken, zeker als je bedenkt dat museumorganisaties dat zelfs al moeten hebben. :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Geert »

Die ATB voor museumorganisaties slaat op de verplichte installatie van ATB op de treinen van ze, en dit is een station. ;-) Op wel meer baanvakken ontbreekt ATB, met name de grensbaanvakken en industriespoortjes. Ik zie niet zo nodig in waarom er per se ATB nodig is daar, aangezien er nu ook al treinen rijden maar ze alleen niet meer halteren in Eijsden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door deadlock »

Dubbele P schreef:Overigens is Eijsden volgens Wikipedia officieel een Belgisch station en zou er geen ATB aanwezig zijn. Lijkt me wel een vereiste om daar weer stops te maken, zeker als je bedenkt dat museumorganisaties dat zelfs al moeten hebben. :)
Er zit op heel veel baanvakken geen ATB. Zwolle Olst bijvoorbeeld.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Geert »

Toch wel, kijk maar op deze kaart (PDF) van ProRail. De donker- en lichtblauwe lijnen zijn ATB-EG, de groene lijnen ATB-NG.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door deadlock »

Sinds wanneer is daar ATB gelegd :| Ik heb er al een poosje niet op gelet maar er stonden altijd ook Einde ATB bordjes bij het uitrijden van Zwolle. Alleen het stuk tussen Olst en Wijhe had ATB vanwege dat het enkelsporig is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door webguy »

Dat heeft te maken met dat tussen Zwolle en Olst het dubbelsporige stuk enkelsporig is uitgevoerd en maar in een richting te bereiden is... Er was bij de aanleg van ATB en lichtseinen geen geld meer voor dubbel enkelspoor. Je mag vanuit Olst richting Zwolle dus nooit Linkerspoor rijden...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door deadlock »

webguy schreef:Dat heeft te maken met dat tussen Zwolle en Olst het dubbelsporige stuk enkelsporig is uitgevoerd en maar in een richting te bereiden is... Er was bij de aanleg van ATB en lichtseinen geen geld meer voor dubbel enkelspoor. Je mag vanuit Olst richting Zwolle dus nooit Linkerspoor rijden...
Hmmkay. Maar is het dan wel zo dat er nú wel ATB ligt? Ze hebben ook van die geultjes gegraven opeens.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door webguy »

ATB lag er al, maar de detectie voor overwegen en seinen enzo niet... Volgens mij wordt het nu wel aangelegd, maar hoe dat precies zit weet dvdhoven beter volgens mij :)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Wubbo »

deadlock schreef:Alleen het stuk tussen Olst en Wijhe had ATB vanwege dat het enkelsporig is.
Je bedoelt het stuk tussen Olst en Deventer, dat is enkelsporig.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door deadlock »

Wubbo schreef:
deadlock schreef:Alleen het stuk tussen Olst en Wijhe had ATB vanwege dat het enkelsporig is.
Je bedoelt het stuk tussen Olst en Deventer, dat is enkelsporig.
uiteraard :mrgreen:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door STF »

Wanneer gaan ze van station Eijsden, een "stopt op verzoek" station maken? Net zoals hier bij Merkholtz en Paradiso, gewoon even je hand op het perron opsteken, en de trein stopt. (Als je in de trein zit en eruit wilt, geef je het door aan de conducteur.)

:D
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Marc »

Wubbo schreef:Die werkzaamhedenposter is niet van dit jaar: er staan werkzaamheden op op zaterdag 14 april, het is nu maandag 14 april. Die poster is dus een jaar oud!
Je hebt helemaal gelijk, ik had alleen naar "april" gekeken (toevallig dat er een poster van april hing).
meltrain schreef:O ja: is een Lente-tour dan ook geldig op de bus?
Treinkaartjes zijn geldig op de bus en aangezien Eijsden nog net in Nederland ligt :wink:...
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door IC3 »

STF schreef:Wanneer gaan ze van station Eijsden, een "stopt op verzoek" station maken?
Dan kunnen ze altijd wel stoppen. Er zal altijd wel minstens één reiziger van/naar Eijsden per trein zijn, lijkt me. :idea:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten