Pagina 1 van 3

't OV van Amersfoort

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 17:45
door Daniel
Tja bij zo'n eerste woon-dag in Amersfoort hoort natuurlijk wel een Amersfoorts plaatje... net maar even naar de busroute hier om de hoek gelopen aangezien lijn 10 (die hier door de straat zelf komt) niet op zondag rijdt.
De ringlijn de andere kant op (die vanwege eenrichtingsverkeer een andere straat neemt) rijdt echter wel gewoon...
Afbeelding

Re: 't OV van Amersfoort

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 18:11
door Suus
Zeg nou zelf, dat is toch veel beter dan een Wright :P

Re: 't OV van Amersfoort

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 18:58
door Daniel
Maar minder als de Citaro's die ik gewend was op lijn 3 in Dordt :P Vergeleken met 'n Wright klinken ze hetzelfde maar vallen deze wagens tenminste nog niet uit elkaar van ellende :mrgreen:

Re: 't OV van Amersfoort

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 19:20
door Gekko123
Daar zorgt Connexxion Amersfoort wel voor. Bijna alle bussen hier in de regio zijn goed onderhouden *O*

Re: 't OV van Amersfoort

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 19:29
door Ronald
Gekko123 schreef:Bijna alle bussen hier in de regio zijn goed onderhouden *O*
En nog maar anderhalf jaar oud, scheelt ook wel natuurlijk.
Wel rijden hier regelmatig bussen met verkeerde lijnnummers en/of bestemmingen rond. Een softwareprobleempje lijkt me, maar dit duurt zeker al een paar maanden.

@Daniel: welkom in deze mooie stad trouwens!

Re: 't OV van Amersfoort

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 20:21
door Daniel
rhk_amf schreef:Wel rijden hier regelmatig bussen met verkeerde lijnnummers en/of bestemmingen rond.
Inderdaad ja... lijn 999 reed erg frequent toen ik vanmiddag even heen en weer naar 't station liep voor 'n vergeten boodschap :P
@Daniel: welkom in deze mooie stad trouwens!
Dankje :)

Re: 't OV van Amersfoort

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 20:51
door MdJ
Achja, zolang connexxion haar onderhoud bij TSN laat doen, zal het niet lang duren voordat het rammelt. Citaro-serie 28xx anyone?

Re: 't OV van Amersfoort

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 21:49
door Suus
Is per vestiging van TSN verschillend denk ik. TSN Apeldoorn en Almere zijn iets minder hoog aangeschreven dan andere vestigingen :mrgreen:

Re: 't OV van Amersfoort

Geplaatst: za 19 jun 2010, 21:55
door Daniel
Vanmiddag nog 'n klein (nouja, da's ook maar relatief) rondje door Amersfoort en directe omgeving gemaakt. Werd me wel duidelijk dat er ruime hoeveelheden aan leuke fotoplekjes aanwezig zijn. Een kleine impressie...

De 4248 op lijn 10 is bezig met het laatste stuk van z'n rondje door Berg- en Leusderkwartier op de Gasthuislaan...
Afbeelding

Hetzelfde rondje, maar dan andersom, wordt gereden door lijn 9. Hier met de 4232 op de Ringweg Dorrestein...
Afbeelding

Vlak over de A28 ook even 'n kijkje genomen aan de rand van Leusden, wat hier net verlaten wordt door tunnelbus 4272 op lijn 78...
Afbeelding

Nog 'n tunnelbus is de 4256 die wel op 'n lijn rijdt waarvoor je het echt nodig hebt...
Afbeelding

En als laatste uit Leusden de 4206 die er juist naartoe onderweg is...
Afbeelding

Terug in Amersfoort trof ik een streekwagen op stadslijn 12...
Afbeelding

En in 'n zeldzaam zonnig momentje trof ik lijn 5 op de Sagenlaan...
Afbeelding

Na al dat groen tijd voor 'n ander kleurtje: de Veolia 5045 als lijn 103 op de Sara Burgerhartsingel...
Afbeelding

En dan ook nog maar wat beters als een Amba... de Veolia 5411 in de van Tuyllstraat te Hooglanderveen...
Afbeelding

Inmiddels was de 5045 weer op de terugweg, hier op de Nijkerkerstraat in Nijkerkerveen...
Afbeelding

Tot slot de 4218 op lijn 4...
Afbeelding

Re: 't OV van Amersfoort

Geplaatst: za 19 jun 2010, 22:58
door Geert
Wat is het verschil tussen een stads- en streekbus in Amersfoort? Het zijn toch allemaal gewoon groene Amba's?

Re: 't OV van Amersfoort

Geplaatst: za 19 jun 2010, 23:06
door Daniel
Het interieur van een stads-Amba wijkt, tussen in- en uitstapdeur, iets af van dat van een streek-Amba. (en de stadswagens hebben er Maxx op staan, maargoed, da's maar een sticker.

Edit: hier kan je 't mooi op de tekeningen zien. Middelste is de streekversie, rechter de stadsversie. Al hebben ze in Amersfoort het stabalkon tussen de twee stoelen tegenover elkaar rechtsvoorin en de uitstapdeur zitten i.p.v. de plek die op de tekeningen staat.

Re: 't OV van Amersfoort

Geplaatst: zo 20 jun 2010, 15:33
door Oud forumgebruiker
Waar blijft de tijd dat er nog een wezenlijk verschil was tussen stads en streekbussen. Gewoon een heel ander model en standaard 3-deurs. Zoals de CSA's en de Jonckheren bijvoorbeeld. En de tijd dat 5 lijntjes die de stad niet uitkomen niet meteen "Stadsdienst" worden genoemd... Tegenwoordig heeft elke stad met 2 buslijnen een "Stadsdienst" :lol:

Re: 't OV van Amersfoort

Geplaatst: zo 20 jun 2010, 15:43
door Suus
De stadsdienst van Amersfoort heeft 12 lijnen, mag dus gerust een fatsoenlijke stadsdienst genoemd worden. Voor de Amba's kwamen reden er Alliance B96's op de stadsdienst, voornamelijk de 2849-2886 werden daarvoor ingezet. Die hadden ook slechts twee deuren.

Zie ook http://stadsdienst-amersfoort2.fotopic.net/

Re: 't OV van Amersfoort

Geplaatst: zo 20 jun 2010, 16:53
door Oud forumgebruiker
Had het met dat laatste ook niet direct over Amersfoort, maar meer over steden als Zaandam, Alkmaar en vergelijkbaar...

Re: 't OV van Amersfoort

Geplaatst: zo 20 jun 2010, 16:56
door Geert
Wat te denken van een plaats als Woerden :lol:

Re: 't OV van Amersfoort

Geplaatst: zo 20 jun 2010, 17:18
door Suus
Ik vond Schagen altijd een hilarisch geval: 2 lijnen die 1x per uur reden met ProCity's en waar niemand mee ging. Goh, Schagen heeft ook maar 20.000 inwoners :lol:

(1 jaar na de introductie zijn beide lijnen dan ook zonder vervanging opgeheven)

Re: 't OV van Amersfoort

Geplaatst: zo 20 jun 2010, 18:09
door Vinny
Geert schreef:Wat te denken van een plaats als Woerden :lol:
Die bestaat toch al heel lang? Dat was een van de eerste stadsdiensten die samen met de rest van de regio Utrecht-Noordwest is aanbesteed. BBA heeft toen gewonnen.

Re: 't OV van Amersfoort

Geplaatst: zo 20 jun 2010, 22:41
door Daniel
Bee schreef:Ik vond Schagen altijd een hilarisch geval: 2 lijnen die 1x per uur reden met ProCity's en waar niemand mee ging. Goh, Schagen heeft ook maar 20.000 inwoners :lol:
Sliedrecht was ook zo'n leuk geval: twee stadslijnen voor 23.000 inwoners. Arriva wilde daar een van de streeklijnen omleggen om het industriegebied te bedienen maar dat lukte niet (weet niet meer of 't nu gesneuveld was op de diensten of omdat de concessieverlener het niet toestond). Toen hebben ze daar maar een hele stadsdienst voor opgezet die notabene binnen 't dorp ook nog een flinke overlap met andere lijnen had. Jaar later zijn de twee lijnen maar samengevoegd en vertaxibust (ze reden serieus met 12-meterwagens eerst!).
En in de huidige concessie heeft één industriegebied geen bus meer en het andere nog slechts een spitsritje, de rest is allemaal in andere lijnen opgegaan.

Re: 't OV van Amersfoort

Geplaatst: zo 20 jun 2010, 23:01
door Dexter
ziggy schreef:Waar blijft de tijd dat er nog een wezenlijk verschil was tussen stads en streekbussen. Gewoon een heel ander model en standaard 3-deurs. Zoals de CSA's en de Jonckheren bijvoorbeeld.
Helemaal mee eens! En ja sorry Daniël, maar het OV in Amersfoort lijkt me maar een saaie boel in vergelijking met Dordrecht. :Y Al die saaie Amba's daar... :N Ik hoop overigens wel dat je er naar je zin woont?

Re: 't OV van Amersfoort

Geplaatst: zo 20 jun 2010, 23:15
door Daniel
Ach, saaie Amba's of saaie Wrights... was de motor in beide bussen niet ook nog hetzelfde? Volgens mij wel :P

Re: 't OV van Amersfoort

Geplaatst: zo 20 jun 2010, 23:18
door Ronald
Dexter schreef:Al die saaie Amba's daar...
Soms afgewisseld door een aantal Citaro's G. Hoewel ze tot en met vorig jaar structureel op lijn 2 werden ingezet, zijn ze nu voornamelijk verbannen naar de streeklijnen.
De "stads" en "streek"-amba's worden trouwens vaak door elkaar gebruikt. Ik zit vaak in een streek-uitvoering op een stadslijn. Maar afgezien van het aantal stoeltjes rechtsvoor zit er niet veel verschil in.

Re: 't OV van Amersfoort

Geplaatst: zo 20 jun 2010, 23:36
door Daniel
rhk_amf schreef:De "stads" en "streek"-amba's worden trouwens vaak door elkaar gebruikt. Ik zit vaak in een streek-uitvoering op een stadslijn.
Check, en dat zelfs op 'n zondagavond. Zoals elders al vermeld de 8803 op lijn 9 :wink:

Re: 't OV van Amersfoort

Geplaatst: ma 21 jun 2010, 06:56
door Stefan
Daniel schreef:Ach, saaie Amba's of saaie Wrights... was de motor in beide bussen niet ook nog hetzelfde? Volgens mij wel :P
Ze hebben zelfs het zelfde onderstel. :P

Re: 't OV van Amersfoort

Geplaatst: ma 21 jun 2010, 11:02
door Daantje
Bee schreef:Ik vond Schagen altijd een hilarisch geval: 2 lijnen die 1x per uur reden met ProCity's en waar niemand mee ging. Goh, Schagen heeft ook maar 20.000 inwoners :lol:

(1 jaar na de introductie zijn beide lijnen dan ook zonder vervanging opgeheven)
In Goes had/heb je ook zoiets. Twee buslijnen die met taxibusjes rijden, een halfuursdienst die vooral nét niet op de trein aansluiten. Hulde!

Re: 't OV van Amersfoort

Geplaatst: ma 21 jun 2010, 22:58
door Ronald
Tja, succesnummers zullen die "kleine" stadsdienstjes nooit worden. Korte afstanden, dus weinig reizigers, dus lage frequentie, dus onaantrekkelijk, en zo gaat het cirkeltje verder.

Altijd wel leuk om in het buitenland een plaats te zien van 30.000 inwoners met een flinke stadsdienst (zes lijnen welke iedere 10 minuten met een gelede bus wordt uitgevoerd). Maar daar fietsen ze natuurlijk niet, nog altijd de grootste concurrent van het stadsvervoer hier in Nederland.