't OV van Amersfoort

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Waarom wordt het dan bijvoorbeeld niet veranderd in

Code: Selecteer alles

69 Amersfoort
    Station
Doodnormaal in diverse andere regio's en bij die foto gaat het wel normaal bij Hilversum.
De letterhoogte maakt het van afstanden tot meer dan 100 meter leesbaar wanneer het op één regel past :pos: Ik heb liever een scrollende tekst dan 2 regels. (mits de tekst niet te lang is.) Ik vind de leesbaarheid er hier in Almere ook stevig op vooruit gegaan sinds bestemmingen niet meer verkleind worden omdat het niet past.
Oud forumgebruiker

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Oud forumgebruiker »

Klopt, maar volgens mij moet Amersfoort CS wel te passen zijn zonder scrollen... Zo zie ik vaak het volgende gebeuren bij Connexxion:

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Nergens voor nodig en véél slechter leesbaar....
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Daniel »

Waar is de tijd gebleven dat de bus nog gewoon een filmrol had en dan "Zaandam" toonde, met eventueel in een kleiner lettertype "Station" erachter. Of gewoon simpel "Zaandam NS", maarja, dat gaat bij sommige stations niet meer op natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Suus »

Het lijnnummer vind ik bij de onderste bus van Ziggy dan wel weer beter leesbaar.

Volgens mij gaat echt de helft van het aantal posts in dit topic over van alles behalve Amersfoort :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Daniel »

Tja, wat een foto al voor een discussie kan uitlokken he :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Dexter »

Ik snap zoiezo niet dat in dit tijdperk met LED-displays en alles wat daarmee mogelijk is (scrollen, kleurtjes enzovoort) er zo moeilijk wordt gedaan. Waarom wordt er niet veel meer met symbooltjes gewerkt zoals bij onze zuider- en oosterburen? Een simpel NS-logootje volstaat dan om het woord station te vervangen. (Ja, ik weet dat die vlieger niet overal meer opgaat, maar het dekt op veel plaatsen de lading wel).
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Geert »

In de regio Utrecht zijn ook bijna alle scrollende (eenregelige) bestemmingen vervangen door tweeregelige bestemmingen. Kennelijk is CXX daar fan van, maar de leesbaarheid neemt wel drastisch af...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Daniel »

Waarbij het vreemde is dat scrollende varianten ("Vianen Busstation Lekbrug") van bestemmingen die al tweeregelig bestonden ("Vianen Busst. Lekbrug") er nog gewoon in zitten en volop gebruikt worden.

Edit: hmm, die is natuurlijk tweeregelig met 'n scrollende tweede regel, die eerstgenoemde.
Maargoed, dan is 't ook nog verbazingwekkend dat er veel moeite gedaan wordt om Driebergen af te korten terwijl "Houten Station", waarbij in principe een enter volstaat, wel scrollend gebleven is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Wubbo »

Gelukkig zijn we wel eindelijk van dat scrollende Doorn Postkant. af. Dat vond ik toch wel zoiets stoms ;-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Daniel »

Maar nog niet van "Vianen Duvenvoordestr.", al scrolt die alleen op de zijfilm.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Gekko123 »

Ook een leuke scrollende bestemmingsaanduiding. Gelukkig alleen 's avonds te zien, en wel op lijn 41 richting Wijk bij Duurstede.

Bovenste regel scrollend: Wijk b Duurstede
Onderste regel scrollend: via Wijk b Duurstede, De Geer
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Daniel »

Hmm daar zit de plaatsnaam dus nog wel in de via... op lijn 77 hebben ze die tegenwoordig maar weggelaten en is een van de bestemmingen "Nieuwegein Centr. via Galecop", waarbij je maar net moet weten dat dat een wijk in Nieuwegein is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Klaasje »

De mooiste bestemming vind ik nog altijd

Code: Selecteer alles

6 Almere Stad
via Danswijk
omdat het startpunt, de "via bestemming" en de eindbestemming (Noorderplassen) allemaal binnen Almere stad liggen vind ik het een beetje onzinnig. Zet dan gewoon op één regel "Noorderplassen" neer. :X
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Daniel »

Tja, da's zo'n rare bijkomstigheid van InfoXX... die overdreven vertoning van plaatsnamen. In principe is "Amersfoort CS" er ook zoeen: zet dan gewoon "Centraal station" neer.
Wat betreft het scrollen vs tweeregelig zijn: Amersfoort CS staat op het scherm in de bus vermeld als...

Code: Selecteer alles

5 Amersfoort
  CS
...daar kan het dus wel in twee regels.

En we kunnen wel stellen dat het natuurlijk te knullig voor woorden is om in het lijstje overstapmogelijkheden op Amersfoort CS een viertal lijnen met "Amersfoort CS" als bestemming te vertonen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Gekko123 »

En bij lijn 41 in Wijk bij Duurstede wordt het soms nog bonter. Nadat er eerst al de situatie uit mijn vorige post is geweest, krijg je daarna (dan ben je dus al in Wijk bij Duurstede zelf) dit te zien:

Bovenste regel scrollend: Wijk b Duurstede
Onderste regel scrollend: via Wijk bij Duurstede, Engk/Frankenhof
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Daniel »

Twee plaatjes van vanmiddag. SLT-VI 2631 nadert station Soest op weg naar Utrecht als t5542...
Afbeelding

Loc 1703 met DDAR-stam 7430 op weg als vertraagde t5845 op weg naar Amersfoort ter hoogte van de Weideweg in Soest. De s5800 was hier de enige nog enigzins op tijd rijdende treinserie, bij de intercities uit Schiphol begonnen de vertragingen met +40 en ging het via +70 naar geheel opgeheven...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door iljitsch »

Ik vind het nogal irritant, al die veel te lange namen voorop die bussen. In principe hoef je alleen te weten welke kant-ie op rijdt, dus A en B zou genoeg zijn. Natuurlijk is Amersfoort of Almere of Tanthof of Scheveningen duidelijker, maar het is volstrekt onnodig om een zeer precieze aanduiding van de eindbestemming te geven. Volgens die logica zou je een volledige routestrip op de voorkant moeten plakken want waarom wel het eindpunt maar niet alle eerdere haltes?
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Dexter »

Ik ben voor het systeem op de nieuwe Parijse Citelissen: Lijnnummer en eindbestemming op de voorkant en zijkant, met op tweede regel van de zijdisplays de belangrijkste via-punten scrollend toegevoegd.
Vallend blad maakt rails glad.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Karl »

Dexter schreef:Ik ben voor het systeem op de nieuwe Parijse Citelissen: Lijnnummer en eindbestemming op de voorkant en zijkant, met op tweede regel van de zijdisplays de belangrijkste via-punten scrollend toegevoegd.
Zo nieuw is dat niet, vroeger hing er gewoon een bordje op de bus met Kerk - Dorp - Beurs - Wijk A - Wijk B en twee pijltjes er naast en de Duitse IC(E)'s hebben dat ook. Snap ook niet waarom dat nu teveel is gevraagd.
Het is een spectrum.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Dexter »

Ja, daar heb je gelijk in. Ik bedoelde ook meer dat het voor Parijs nieuw is, want daar hadden (en hebben) ze ook van die borden met de routebeschrijving op de zijkant, zoals jij beschrijft. Simpel, maar doeltreffend. :o
Vallend blad maakt rails glad.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Bart »

Als het goed is, staat de route gewoon op de L3. Om dan ook nog allerlei 'via'-bestemmingen op het display te zetten is onnodig. Als je alleen het lijnnummer en de eindbestemming op de display zet, kun je zien of je de goede bus hebt, en dan is het beter leesbaar.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Dexter »

L3?
Vallend blad maakt rails glad.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Stefan »

L1 ken ik wel, maar dat heeft weinig met bussen te maken. :lol:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Bart »

Ik bedoel zo'n ding: http://kennisnet.crow.nl/verkeerstekens ... _i3860.htm

Daar staat al de route op, dus hoeft er helemaal niet met via's gewerkt te worden op de bus.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 't OV van Amersfoort

Bericht door Daniel »

Na een jaar dit topic maar weereens een schopje geven, past deze mooi in...

Stond gewoon binnen de bebouwde kom van Amersfoort toen ik onderstaand plaatje maakte, maar op een of andere manier vind ik 't toch wel wat landelijk aandoen. Leuk plekje :) , helaas net een wolkje :( ...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten