De start van de Tour de France met bijbehorende omleidingen

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

De start van de Tour de France met bijbehorende omleidingen

Bericht door mb90 »

Zoals wellicht wel bekend is deze dagen de Grand Départ van de Tour de France in Rotterdam. Dit gigantische evenement zorgt voor veel omleidingen (vooral op Zuid), maar ook voor veel toeristen in de stad. Hieronder wat foto's van de tour zelf, maar uiteraard ook de vele omleidingen die daarbij horen.


DONDERDAG 1 JULI:
Het begon donderdag met de eerste omleidingen voor de Zuiderparkweg waar de finish opgebouwd werd.
Zo reden de lijnen 64, 66, 76 en 77 via de Goereesestraat langs het Zuidplein naar hun bestemmingen. Hier de opvallende Citaro 223 (rijdt namelijk grotendeels zonder logo’s :? ) als lijn 64 naar de Charloisse Poort in de Goereesestraat:
Afbeelding

De streeklijnen die normaal via de Vaanweg komen, kwamen nu via de Oldegaarde en de Zuiderparkweg van en naar het Zuidplein. Zo ook deze Qbuzz 1093 op lijn 184 vanuit Barendrecht naar het Zuidplein die hier op de busbaan van de Zuiderparkweg rijdt:
Afbeelding

Bij Rotterdam Centraal is er sinds donderdag extra loopruimte gecreëerd. Of dit met de Tour te maken heeft weet ik niet, maar het geeft wel wat extra ruimte voor de vele mensen die er zaterdag zouden komen:
Afbeelding

Dan weer terug naar de Oldegaarde waar dus nu alle streekbussen komen. Het extra verkeer zorgde er overigens wel voor dat er vaak een flinke file stond. Dat is ook rechts op deze foto te zien van de Arriva 6278 opweg naar het Zuidplein:
Afbeelding

En ook deze 8315 was opweg naar het Zuidplein en nam als passagier een welbekend beesie mee :P :
Afbeelding

Voor de Zuiderparkweg geldt deels hetzelfde, alleen is deze weg filevrij. Hier mag namelijk alleen bestemmingsverkeer rijden. Zo ook deze Van Oeveren 89 als lijn 395 naar Zierikzee:
Afbeelding

Op de Pleinweg komen nu ook weer eens bussen met passagiers. Zo ook deze 329 die als lijn 77 naar het Zuidplein van de Pleinweg afkomt en de Goereesestraat induikt:
Afbeelding

Tot mijn verbazing kwam ook Arriva hier ineens langs en wel met deze 8330. Ik vermoed dat deze de drukke Oldegaarde omzeild heeft door via de Dordtsestraatweg en dus de Pleinweg te rijden. Hier draait de 8330 de Goereesestraat in:
Afbeelding

In dit deel van de Goereesestraat rijden normaal ook geen bussen. Ooit wel, zoals te zien is, maar dat was voor 4 november 2002 het geval met de toenmalige lijn 67 vanaf de Sluisjesdijk via de Pleinweg naar het Zuidplein. Hier rijdt dus de RET 344 als lijn 66 naar het Zuidplein:
Afbeelding

Ook hier kwam een verrassende bus langs en wel deze Qbuzz 1058 als lijn 184 naar het Zuidplein:
Afbeelding


VRIJDAG 2 JULI:
Op de vrijdag waren er veel meer omleidingen. In de nacht werd namelijk de complete route afgesloten. Ik begon bij buslijn 77 die (net als lijn 66) via de Zuiderparkweg, Oldegaarde en de Groene Hilledijk reed. Ook reed lijn 77 maar tot de Pretorialaan, maar dat is helaas niet op de bus zelf te zien die hier de Groene Hilledijk op rijdt:
Afbeelding

Ook nu reden de streeklijnen weer via de Oldegaarde zoals deze 5342 van Veolia-lijn 101 naar Bergen op Zoom:
Afbeelding

Katendrecht was grotendeels afgesloten van de rest van de stad. Er was alleen een tijdelijke verbindingsweg naar de Maashaven. Door al die afsluitingen reed lijn 77 een pendel op Katendrecht. Deze werd vrijdag door Citaro 353 gereden, zoals hier bij de Maashaven Noordzijde:
Afbeelding

De metrostations Rijnhaven en Maashaven liggen direct langs de route. Om wielerpubliek tijdens de wedstrijden te weren uit de stations zijn de wanden beplakt met deze gele vellen. Ik moet zeggen het werkt goed en het valt aardig op:
Afbeelding

Buiten deze overkapping staan er hekken waar niet doorheen gekeken kan worden:
Afbeelding

Van buiten ziet dit er ook wel even anders uit, zoals hier te zien is met wereldkampioen Cadel Evans uit Australie die hier een trainingsrondje rijdt:
Afbeelding

Voor het Noordereiland geldt deels hetzelfde als Katendrecht. Ook hier is een buslijn in delen gesplitst en dat is in dit geval lijn 32. Vanuit Overschie wordt er nu bijvoorbeeld naar het Oostplein gereden, zoals hier met deze Citaro 324 die zo onder de kubuswoningen doorrijdt opweg naar het Oostplein:
Afbeelding

In tegenstelling tot Katendrecht werden de pendelbusjes naar het Noordereiland gereden door RMC met Sprinters die op zaterdag tussen Blaak en het eiland zelfs een route via de Van Brienenoordbrug hadden. Hier staat de 1609 bij station Blaak te wachten:
Afbeelding

Doordat tramlijn 23 o.a. de Erasmusbrug niet over kon reed er tussen de haltes Wilhelminaplein en Akkeroord een pendelbus. Op de rest van de route reed tramlijn 24 die verder lijn 2 tot het Breeplein en lijn 25 naar Carnisselande verving. De pendelbus werd gereden door Citaro’s, zoals deze 356 bij de halte Lodewijk Pincoffsweg:
Afbeelding

Het administratieve nummer van deze lijn was echter 89 en dat was op enkele bussen ook te zien i.p.v. lijn 23, zoals bij deze 236 net opweg van de Keizerswaard naar het Wilhelminaplein:
Afbeelding

Op Zuid reed dus naast een ingekorte lijn 2 ook een tijdelijk nieuwe lijn 24. Hier komt lijn 24 met de toepasselijke Citadis 2044 vanaf Beverwaard de boog naar de Reyerdijk uit:
Afbeelding

De andere kant op komt de 2051 uit de boog vanaf de Reyerdijk richting Beverwaard. Het lijnnummer op de trap is alleen een cijfertje te ver opgeschoven, naar lijn 25 dus:
Afbeelding

Bij het Breeplein gebruikt lijn 24 een boog die normaal zelden gebruikt wordt. De boog tussen de Bree en de Beukendaal. Hier komt de 2034 die boog uit opweg naar de Beverwaard:
Afbeelding

En de andere kant op weer de 2051 die nog steeds met lijnnummer 25 rondrijdt, alleen nu opweg naar Carnisselande:
Afbeelding

Tot slot van deze dag naar de Zuiderparkweg. Die is onherkenbaar geworden met de finishlijn en alles wat daarbij hoort van de proloog:
Afbeelding


ZATERDAG 3 JULI:
Op de zaterdag heb ik eerst een rondje gemaakt rondom het Zuidplein wat dus onherkenbaar geworden is. Zo is bij de kruising Strevelsweg / Dordtselaan de start van de proloog:
Afbeelding

En is Zuidplein Laag (thv van de metrobaan) ingericht als rennerskwartier met dus alle bussen van de ploegen. Het was er ook gezellig druk:
Afbeelding

Een uur of 4 voor de proloog stond alles al klaar, alleen werd er verder nog weinig gedaan, zoals hier bij Astana, de ploeg van de winnaar van vorig jaar: Alberto Contador:
Afbeelding

Na een leuke proloog gaat iedereen rond 20:00 uur weer naar huis. Rondom Rotterdam zijn extra P&R punten ingericht en vanaf die punten naar het Zuidplein rijdt de RET met wat pendelbussen. Dit waren een aantal Alliances, zoals deze 932 die naar de Seatlleweg bij Pernis gaat:
Afbeelding

Door de grote drukte waren er ook wat extra ongeplande omleidingen. Zo reed lijn 73 niet via de wijk Carnisse, maar via de Oldegaarde en de Zuiderparkweg. Hier komt bijvoorbeeld de 208 als lijn 73 naar het Zuidplein van de Zuiderparkweg af:
Afbeelding


ZONDAG 4 JULI:
De zondag was de laatste dag van alle festiviteiten en de bijbehorende omleidingen. De eerste etappe begon in het centrum en dat zorgde voor vele nieuwe omleidingen. Vooral de tramlijnen werden nu omgeleid. De voor mij meest interessante was lijn 4 die in 2 delen reed. Deel Marconiplein – Rotterdam Centraal v.v. en een deel Molenlaan – Oostplein v.v. Bij het Oostplein werden hierdoor de keerlus en de bijbehorende bogen weer eens gebruikt. Hier komt lijn 4 (de tram zelf geeft echter telkens lijn 7 aan) aan bij het Oostplein vanaf de Boezemweg:
Afbeelding

Lijn 7 en het oostelijk deel van lijn 21 waren bij het Oostplein aan elkaar gekoppeld. Daardoor reed ook deze gekoppelde lijn deels via de weinig gebruikte sporen van het Oostplein. Hier bijvoorbeeld met de ingepakte 731 opweg naar De Esch:
Afbeelding

Toen was het voor mij de hoogste tijd om naar het parcours te gaan. Om 10 uur kwam ik bij het Hofplein uit wat vol staat met juichende renners, zoals deze in gele en groene trui:
Afbeelding

Ik besloot echter om de renners op te wachten aan het eind van de Erasmusbrug. Daar hangt dit prachtige doek aan een bok en erachter aan een kraan de Nederlandse vlag:
Afbeelding

Al snel volgde de reclamekaravaan. Een groots opgezette stoet van allerlei bedrijven met soort praalwagens die je bij carnaval ziet. Een grappig gezicht. Hier komt bijvoorbeeld een rijdend koekblik langs:
Afbeelding

Na anderhalf uur wachten op de tramrails (wat op een normale dag niet echt verstandig is)…:
Afbeelding

Liep het behoorlijk vol:
Afbeelding

En kwamen de renners er om 12:20 uur aan. Voorop reed Jan Peter Balkenende (die daarvoor burgemeester Aboutaleb afgelost had) met de directie van de Tour. Bij de foto kijkt JP echter net om:
Afbeelding

En daarachter dus de renners:
Afbeelding

Na de renners was het circus voorbij, maar door de drukte ging ik niet gelijk naar de metro, maar bleef ik eerst wachten op de Waterbus die niet meer in geel-wit rondvaart, maar in blauw-wit:
Afbeelding

En na een tocht langs de vlaggenparade van alle renners op de Boompjes:
Afbeelding

Tot slot ging het met de metro naar huis. De metro’s reden een doordeweekse dienst, maar op materieelgebied op volle sterkte. Op lijn D reden bijvoorbeeld weer eens 4-tjes:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De start van de Tour de France met bijbehorende omleidin

Bericht door Meltrain »

Toffe platen. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: De start van de Tour de France met bijbehorende omleidin

Bericht door Dexter »

Ja mooie plaatjes. In Rotterdam gebeurt het! 8-)
Vallend blad maakt rails glad.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: De start van de Tour de France met bijbehorende omleidin

Bericht door Chauf21 »

Top :pos:
Lijn 38 zag ik zondagochtend/-middag trouwens nog via het Noordplein - Hofplein rijden :D
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De start van de Tour de France met bijbehorende omleidin

Bericht door Geert »

Zag ik trouwens goed dat de 38 vanaf deze week via de achterzijde van het CS gaat rijden? :D
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: De start van de Tour de France met bijbehorende omleidin

Bericht door Chauf21 »

:Y Bijna heel de maand juli, vanwege kluswerkzaamheden aan de tramsporen bij het Hofplein.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: De start van de Tour de France met bijbehorende omleidin

Bericht door Justin »

Shit, dat wisten Tsov en ik dus niet dat tram 7 dus in feite tram 4 was. En wij maar wachten en picknicken op Oostplein, terwijl we naar de DOK 99 Bowling zouden gaan bij de Straatweg in Noord....

Maar verder erg leuke platen allemaal :pos:
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: De start van de Tour de France met bijbehorende omleidin

Bericht door mb90 »

Vanaf het Oostplein richting de Molenlaan filmden ze gek genoeg wel weer gewoon "4 Molenlaan". De omleiding was overigens alleen op de zondag tot een uur of 1.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De start van de Tour de France met bijbehorende omleidin

Bericht door Daantje »

Geert schreef:Zag ik trouwens goed dat de 38 vanaf deze week via de achterzijde van het CS gaat rijden? :D
Ja :) Vandaag vast uitgetest. De halte is tussen die snackbar en de tramhalte van tram 11. Beviel me prima :D Route was centraal station blijdorpzijde - proveniersstraat - schiekade - station hofplein - heer bokelweg - noordplein - noorderbrug - normale route.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De start van de Tour de France met bijbehorende omleidin

Bericht door Geert »

Ja, ik zag het omdat ze afgelopen donderdagochtend de dienstregeling aan de haltepaal aan het schroeven waren. Ideale locatie, scheelt de enorme omweg over het stationsplein :P
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De start van de Tour de France met bijbehorende omleidin

Bericht door Vinny »

Parijs is nog ver. Ja vooral voor de reizigers die ter hoogte van Noorderkempen door onnavolgbare storingen altijd een half uur in het weiland staan te niksen... :mrgreen: :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 12 jun 2009, 22:15

Re: De start van de Tour de France met bijbehorende omleidin

Bericht door lamar »

Tot slot ging het met de metro naar huis. De metro’s reden een doordeweekse dienst, maar op materieelgebied op volle sterkte. Op lijn D reden bijvoorbeeld weer eens 4-tjes:
Afbeelding
Net als Vroegáh!!!!
Laatst gewijzigd door Daan op za 10 jul 2010, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: De start van de Tour de France met bijbehorende omleidin

Bericht door Dexter »

En zo hoort het ook. Dat geneuzel met halflange metro's in Rotterdam en Amsterdam zou helemaal niet nodig zijn als er maar genoeg rijvaardig materieel voorhanden was. Je ziet in Rotterdam vaak zes bakken op lijn D, waar de perrons er 8 aankunnen en 4 op lijn A/B/C, die er makkelijk 6 kunnen hebben. En dan heb ik het nog niet over Amsterdam gehad, waar er vaak 4 bakken op lijn 50, 53 en 54 rijden, terwijl er daar 8 kunnen worden ingezet. Als is dat op lijn 53/54 wat teveel van het goede vermoed ik.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De start van de Tour de France met bijbehorende omleidin

Bericht door Suus »

Op lijn 54 kan het in de spitsuren wel, al kan je daarna wel lijn 50 van de Geinlijn afhalen, want die rijdt dan voor niets. Lijn 53 zit nu al ruim in de zitplaatscapaciteit.

Overigens kan het CS in Rotterdam treinen met vier stellen niet helemaal aan, want er waren wel deuren voor vergrendeld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: De start van de Tour de France met bijbehorende omleidin

Bericht door Dexter »

Dat is zo omdat metrostation CS momenteel nog gedeeltelijk in de steigers staat. Zodra alles af is, kunnen er weer als vanouds treinen van 8 bakken worden ingezet, want alle stations op lijn D hebben perrons van 120 meter lengte. Wel jammer dan weer dat de nieuwe SG3-stellen net iets te lang zijn om daar met 3 stellen langs te passen. :|
Vallend blad maakt rails glad.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: De start van de Tour de France met bijbehorende omleidin

Bericht door Karl »

En de perrons van lijn D verleng je ook niet zo makkelijk, dat is dan wel jammer. Zeker bij calamiteiten of bij evenementen kan het handig zijn om met negen bakken te rijden.
Het is een spectrum.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: De start van de Tour de France met bijbehorende omleidin

Bericht door Dexter »

Ze hadden gewoon de lengte van de nieuwe stellen moeten aanpassen aan de perronlengte. Dat hebben ze bijvoorbeeld ook in Brussel, Parijs en Stockholm gedaan. En zelfs als je de baklengte niet kan of wil aanpassen, kan je het probleem ook ondervangen door met selectieve deursturingen te werken zoals in Londen, waar op sommige kortere stations de eerste en laatste deuren gesloten blijven. Vooruitzien is regeren. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De start van de Tour de France met bijbehorende omleidin

Bericht door webguy »

In New York staan gewoon bordjes 'Stap niet in de laatste 2 stellen, op het eindstation kan je er dan niet uit' (betreft kopstation in Manhattan bij de veerboot)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten