Daan on Tour #1: Rondje door Nederland

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Daan on Tour #1: Rondje door Nederland

Bericht door Daan »

Ruim twee weken geleden, op 14 augustus 2007, heb ik met een AH dagkaart een rondje door Nederland gemaakt. De doelen van de reis waren het berijden van spoorlijnen waar binnenkort ander materieel komt (Amersfoort - Ede-Wageningen, Nijmegen - Roermond en Dordrecht - Geldermalsen), en met materieel reizen waar ik nog niet eerder in had gezeten.

De reis begon voor mij al om 6:45, met een fietstocht van een half uur naar Groningen. Daar aangekomen de fiets in de kelder gesmeten en vastgeketend. Vervolgens het kaartje gestempeld en in de eerste trein van deze reis gestapt, de stoptrein naar Zwolle (Vertrek 7.25). Deze trein bestond uit drie Buffels.

In Zwolle had ik 10 minuten overstap, dus daar eerst de Wadlopers gefotografeerd en daarna in de stoptrein naar Amersfoort gestapt, een DD-AR. Materieel waar ik nog nooit in gezeten had. Ik vond de banken goed zitten, en ook erg fijn zijn de ramen die nog lekker open kunnen.

Afbeelding

Dus vervolgens met raam open over de Veluwe gescheurd op weg naar Amersfoort, waar de eerste krappe overstap gepland was, namelijk die op de trein naar Ede - Wageningen. Dus direct de trein uit gesprongen, zo de trap op. Natuurlijk kom je dan achter een stel oude mensen te hangen, die het traplopen totaal verleerd lijken te zijn. Toen ik die eindelijk ingehaald had, snel de trap weer af. De machinist zag mij (en nog twee anderen) aan komen rennen, dus bleef gelukkig nog even wachten. De eerste krappe overstap gehaald dus.

Toen lekker met Plan V (materieel waar ik ook niet zo vaak in zit) over de Valleilijn, naar Ede-Wageningen. Daar had ik weer 10 minuten overstaptijd, dus rustig de Connexxion Plan V gefotografeerd en naar het andere perron gewandeld.

Afbeelding

Na een poosje wachten kwam de trein naar Arnhem eraan, bestaande uit een VIRM-IV. Na een korte rit kwam ik aan in Arnhem, waar ik de tijdelijke loopbrug mocht uitproberen. Na een paar minuten wachten kwam de Intercity naar Nijmegen eraan, 3 stelletjes Plan V. Na alweer een korte rit kwam ik te vroeg in Nijmegen aan, waardoor ik de trein naar Venlo makkelijk kon halen, en zelfs nog een foto kon maken.

Afbeelding

De trein naar Venlo werd gereden door twee stellen DH-2. Geloof het of niet, maar ik had nog nooit in een wadloper gezeten. Het enige leuke aan de trein is nog dat het diesel is en dat de ramen nog enigzins open kunnen. Verder een gore, krappe en warme bende.

Door de gehaalde overstap lag ik een uur voor op mijn planning, en had ik dus een half uur langer in Venlo. Daar heb ik eerst wat op het station rondgekeken en wat foto's gemaakt, en vervolgens nog even op het busstation gekeken en ook daar wat foto's gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna weer terug gelopen naar het station en in de trein naar Eindhoven gestapt. De trein bestond uit rijtuigen ICK, wat een geweldige dingen! Als je mazzel hebt de hele coupe voor jezelf, heerlijke stoelen, en een raam wat écht open kan.

In Eindhoven aangekomen snel overgestapt op de trein naar 's-Hertogenbosch, die aan de andere kant van het perron stond. Deze trein bestond weer uit VIRM.

In 's-Hertogenbosch had ik weer een minuut of 20, dus ook daar weer wat rondgekeken en foto's gemaakt. Toen nog even goed opletten, want de stoptrein naar Geldermalsen zou van een ander spoor vertrekken.

Die trein bestond weer uit Plan V. Ook in Geldermalsen had ik weer een poos de tijd voor mijn volgende trein ging, dus ook daar weer een paar foto's gemaakt.

Afbeelding

Daarna wederom in een Plan V, wel van Arriva, naar Dordrecht. De afstand was korter dan ik had gedacht, we waren snel in Dordrecht. En ook daar weer de tijd om wat foto's te maken.

Afbeelding

Ook kwam er een ertstrein voorbij, met locs die ik ook al in Venlo had gezien. Toen kwam mijn trein naar Leiden er al aan, weer VIRM. Tussen Dordrecht en Rotterdam natuurlijk heel veel goederen gezien, heerlijk. Ook stond de Taurus in wereldrecord-outfit ergens opgesteld.

Afbeelding

In Leiden snel overgestapt op de trein naar Haarlem. Weer DD-AR. In Haarlem had ik weer een poosje om foto's te maken, dus het mooie stationsgebouw maar op de foto gezet. Daarna op de trein naar Uitgeest gestapt, weer DD-AR. In Uitgeest aangekomen weer snel overstappen op de trein naar Amsterdam gestapt, ook weer DD-AR. Zo zit je er nooit in, zo 4 keer op een dag. Het was wel te merken dat ik in de randstad was en in de spits zat, het was druk in de trein.

Om 18.01 aangekomen in Amsterdam, midden in de spits dus. Wat een drukte. Ik had daar 20 minuten de tijd, dus ik heb me een weg gebaand naar de trams voor het station en daar nog een paar foto's van gemaakt.

Afbeelding

Vervolgens me dezelfde weg terug gebaand naar mijn volgende trein, de eerste ICM van mijn reis. Ook die trein was weer druk.

Bij Baarn een stukje langzaam rijden, en vervolgens voor Amersfoort tot stilstand gekomen met de mededeling dat er geen spoor vrij was. Daar gaat de overstap, dacht ik. Toen we eindelijk langs het perron stonden snel de trap op, weer achter die oudjes natuurlijk, en nog sneller de trap af. Het spoor waar de trein naar Groningen hoorde te staan was leeg, ik dacht dat ie al weg was. Dus toen maar snel in de trein richting Leeuwarden gesprongen, die op het punt stond om te vertrekken, met het idee 'In Zwolle zien we wel verder'.

Weer ICM, en weer druk. Eenmaal in Zwolle aangekomen bleek dat de Intercity naar Groningen achter ons aan zat, achteraf had ik daar dus ook op kunnen wachten in Amersfoort. Maargoed, na een paar minuten kwam de trein voorrijden. Ook weer ICM, maar gelukkig wat rustiger. Bij het remmen in Hoogeveen piepten de remmen van het draaistel onder mij nogal. En bij de volgende stops werd ik bij het remmen getrakteerd op de geur van verbrand rubber, blijkbaar was het remblok aan z'n einde gekomen.

Uiteindelijk dus keurig op tijd (20:53) in Groningen aangekomen. Daar de fiets uit de kelder gehaald, en toen nog 30 minuten op de fiets.

Het was een lange, maar erg geslaagde dag. Niet zo veel foto's gemaakt, maar wel alle doelen gehaald :) Ik heb in alle treinen kunnen zitten, en ik ben veel gecontroleerd.

Dit is tevens mijn eerste echte verslagje hier, ik hoop dat jullie het wat vonden. In dat geval zal het verslag van 21 augustus snel volgen ;)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Daan on Tour #1: Rondje door Nederland

Bericht door Geert »

Oeh, ik krijg meteen weer zin in warmer weer nu ik al die zomerse foto's zie :D
Wat is er ook veel veranderd in nog geen jaar tijd. Connexxion rijdt met Protossen, Veolia met GTW's op de Maaslijn... :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten