mb90 on Tour #47: Zwevend en boemelend door een tropisch NRW

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #47: Zwevend en boemelend door een tropisch NRW

Bericht door mb90 »

Na de vele verslagen hier over Nordrhein-Westfalen vond ik nu wel eens tijd om eens zelf die omgeving te verkennen. :) Ik ben wel eens in wat steden geweest, maar dat was niet OV-gebonden (op Keulen na dan :wink: ). Daarom ben ik afgelopen donderdag maar naar onze oosterburen gegaan.

Het begon vroeg met een metrorit op lijn D van 6:42 uur vanaf het Zuidplein naar Rotterdam Centraal om vanaf daar met IC (2)1723 naar Enschede te gaan. Dat werd het startpunt van deze Duitse dag. De rit naar Enschede verliep erg rustig, zo rustig dat ik regelmatig wat deeltjes gemist heb, en zonder vertraging kwam ik om 9:32 uur aan in Enschede. Nadat het bij vertrek uit Rotterdam nog wat frisjes was, was dat in Enschede voorbij en was het al zomers. 8-)

Toen wilde ik een SchonesTagTicket kopen bij een van de meest beruchte automaten, die op spoor 5 van Enschede. Ook dit keer had hij zo zijn kuren. Pinnen ging niet en briefgeld ging ook niet. Enige optie was dus muntgeld. Ik had nog een kwartier en ik had geen zin in gedoe met een eventuele conducteur dus ik was zo gek om bij het GWK 25 euro in te wisselen voor 2 –en 1 euromunten...
Dan poging 2, met munten dus. Eerste 2 euromunt werd ingeslikt. Toen maar 50 cent geprobeerd, want dat scheelde weer bij nog een keer inslikken. Dat ging wel. Toen maar weer 2 euro geprobeerd, want anders duurt het helemaal zo lang. Die werd weer ingeslikt. Hierna gaf ik de moed maar op. Gelukkig hoorde ik net voor vertrek nog de automaat rinkelen en daar kwam nog 4,50 euro uit. Dan maar naar Gronau voor een kaartje. :?

De trein kwam op vertrektijd aan en vertrok met +5. De pauze in Gronau was echter lang genoeg en daar staan normale automaten waar gewoon een kaartje uit te halen was. Briefgeld ging hier ook gewoon, maar met al die munten heb ik die maar opgemaakt. :P
Het vertrek was daarna punktlich, maar bij het eerste station (Epe) moest er al gewacht worden op de tegentrein en zo was er al +10. Bij elk station liep dit wat op, met alleen in Dulmen nog een wachtende aansluitende trein aldus de mcn, tot in totaal +30 in Dortmund. Daar ging het daarom maar snel naar de U-Bahn om met U45 naar het Signal Iduna Park (bij de Westfalenhallen) te gaan. Want uiteraard hoort ook bij dit tourtje een rondje langs een voetbalstadion.
Om nog een foto te maken stapte ik uit bij station Remydamm en al snel volgde deze 357 als U45 naar het Hauptbahnhof:
Afbeelding

Al snel kwam ik bij een stadion uit:
Afbeelding

Maar uiteraard was dit maar een bijveldje met wel mooie nostalgische statribunes, want dit was het echte stadion (met overigens ook staanplaatsen, maar dan zo'n 25.000):
Afbeelding

Erin gaan was in tegenstelling tot Keulen en Berlijn niet mogelijk, dus daarom blijft het hierbij. Hierna ging het daarom verder naar station Theodor-Fliedner-Heim van U42 om weer terug naar het centrum te gaan. Als eerste kwam echter een tram naar Hombruch langs:
Afbeelding

Daarna wilde ik dus naar het centrum gaan, maar die tram viel uit en zo kon ik dus 10 minuten later gaan. Een voordeel was weer dat er dus nog een tram vastgelegd kon worden en dat was deze aan de andere kant van het station, waar de tram net de tunnel uitkomt:
Afbeelding

Toen kwam de tram wel en daarmee ging ik naar het grote overstapstation Stadtgarten. Daar was ook genoeg ruimte voor wat ondergrondse foto’s, zoals van de tram waarmee ik hier aankwam. Eentje met een digitaal display:
Afbeelding

Op de andere verdieping kwamen meer lijnen, zoals deze U45 naar het Hauptbahnhof:
Afbeelding

Met de eerstvolgende tram ging het toen naar het Hauptbahnhof om vanaf daar naar de H-Bahn van Dortmund te gaan, bij de Universiteit. Dat deed ik met S1 die helemaal naar Solingen gaat. Deze wordt gereden door 2 maal een BR 422. Een mooie trein:
Afbeelding

Al snel vertrok ik en om 14:20 uur kwam ik bij de uni aan. Ik besloot om direct maar met de H-Bahn een ritje te maken en dat was een aparte ervaring. Het gaat ook harder dan ik dacht, maar dat maakt het er niet minder leuk om. :) De rit ging met lijn 1 naar Campus Sud om daar de volgende zwever vast te leggen. Dat werd deze van lijn 2 met cabine 3:
Afbeelding

Aan de andere kant van station Campus Sud kwam cabine 4 langs opweg naar het eindstation van lijn 1:
Afbeelding

Na deze afsluitende foto van het station in de inmiddels tropische temperaturen:
Afbeelding

Ging het met lijn 2 naar de andere campushalte, Campus Nord. Onderwg werd dit filmpje van de rit gemaakt (met niet helemaal stil beeld):
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NTW7UYo4Q6A[/youtube]

Na het maken van dit filmpje kwam ik, zoals wellicht al te zien is, daar aan en hing cabine 2 daar te niksen:
Afbeelding

Het S-Bahnstation van S1 is nu vlakbij, dus daar liep ik snel heen voor de S1 van 15:00 uur naar Essen Steele om daar over te stappen op S9 naar Wuppertal. Het werd een rustige rit, ondanks dat er maar 1 422 reed. In Essen had ik een overstap van bijna een kwartier (er wordt door beide lijnen 3x p/u gereden) en zo kon de S9 naar Haltern am See vastgelegd worden:
Afbeelding

Na een rit door de mooie heuvels van dit gebied kwam ik na iets meer dan een half uurtje aan bij Wuppertal-Vohwinkel. Hier stapte ik uit om uiteraard te kijken bij de Schwebebahn die nu nog even voor de zomerstop (van 16-07 t/m 26-08 dacht ik) rondzweeft. Hier is cabine 27 net boven de Kaiserstrasse begonnen aan de rit naar Oberbarmen:
Afbeelding

En niet veel later kwam de cabine naar Vohwinkel ook langsgezweefd:
Afbeelding

Wuppertal heeft ook een trolleylijn en deze kwam geheel toevallig kwam ik hierna een trolleybus tegen. Een uit Arnhem bekende Hess:
Afbeelding

Toen vond ik het de hoogste tijd voor ook een ritje met deze zweefbaan. Een stuk ouderwetser allemaal dan de H-Bahn van Dortmund, maar wel leuker. Bij het instappen is het al leuk instappen terwijl de cabine heen-en-weer gaat en na een rit over alleen maar straten gaat de baan vlak voor de Wupper langs deze mooie kerk:
Afbeelding

Om daarna dus boven de Wupper uit te komen:
Afbeelding

Bij het Hauptbahnhof zag ik wat mooie stekjes van de baan boven de Wupper en daarom ben ik daar uitgestapt. Eerst viel mijn oog op de vele Mercedessen hier:
Afbeelding

Maar toen kwam uiteraard de Schwebebahn boven de Wupper op de foto:
Afbeelding

Het was toen een uur of 5 en de maag begon een beetje te knorren. De hoogste tijd voor wat voedsel. Het werd een wat voorspelbare Pommes Frites mit Mayo bij de grote gele M, maar het smaakte wel. :P Daarna wilde ik met de RB47 via de mooie Mungstener Brucke naar Solingen gaan, maar omdat die net weg was, was er ruimte voor wat foto’s. Eerst deze S8 met 4 X-wagens en een van veraf al hoorbare BR 143 opweg naar Monchengladbach:
Afbeelding

Aan de andere kant kwam toen een met +20 rijdende wel bekende Eurobahn Flirt langs die eigenlijk naar Venlo moest gaan. Hij ging helaas, zoals bekend, maar naar Kaldenkirchen:
Afbeelding

Toen kwam mijn BR628 naar Solingen binnen en was het tijd voor wat comfortabel dieselen door de heuvels. Het begon saai met een rit door de rest van Wuppertal, maar daarna gingen we de heuvels in. De fraaie heuvels met af en toe leuke vergezichten. Hoogtepunt van de lijn is natuurlijk de oude, maar zeker mooie Mungstener Brucke. De 628 ging er met een langzame snelheid overheen, maar dat zorgde er wel voor dat ik alle tijd had voor wat foto’s van het fraaie uitzicht vanaf deze 107 meter hoge brug:
Afbeelding

Links in de verte zijn er ook wat huisjes te zien en een beetje in het midden een fraai kerkje:
Afbeelding

Na de brug ging het een stuk rapper verder naar Solingen. Daar was ook nog net een 0-minuten cross-platform aansluiting te halen op S1 naar Dusseldorf en dat heb ik maar gedaan, want dat leek me wat gezelliger dan Solingen. Na aankomst in Dusseldorf bleek dat ook zo, want de trams kwamen voldoende langs. En er zat ook nog voldoende variatie in. Het begon met deze vreemd gevormde Combino:
Afbeelding

Gevolgd door deze wat ouder ogende (vooral van voren) tram als lijn 708:
Afbeelding

Aan de volgende was echter duidelijker te zien dat deze ouder was dan de vorige 2:
Afbeelding

Na een Citaro, die je ook hier veel zit:
Afbeelding

Werd het nog ouder met deze voor mij als Rotterdammer wel bekend ogende Duewag met nog een wagen erachter 8-) :
Afbeelding

De laatste tram uit Dusseldorf was echter weer nieuwer, alleen had deze dan weer een veel minder fraaie voorkant:
Afbeelding

Terug bij het Hauptbahnhof bleek dat mijn RE naar Kaldenkirchen +5 had. Daardoor was er nog tijd voor een foto, namelijk van deze BR 628-jes die 2 sporen verder stonden:
Afbeelding

Aan de andere kant van het station kwam deze mooie Taurus van DB met wat IC-rijtuigen binnen. Wel is duidelijk te zien dat hij een Railion-verleden heeft :P :
Afbeelding

Toen kwam mijn FLIRT binnen en vertrok hij snel naar Kaldenkirchen. De airco werkte niet, dus ik moest het toen met 2 raampjes als een soort BARKO. In het begin was dat erg benauwd, maar hoe harder de trein ging (vooral na Neuss) hoe beter het werd. Na het kopmaken in Monchengladbach was de vertraging ook nog eens weg, dus het eindigde goed in Duitsland. In Kaldenkirchen was natuurlijk de overstap op ‘iets’ ouder materieel, maar wel materieel wat veel beter zat. Het werd een donkere rit (de verlichting stond uit) door de bossen en de grens over, maar na nog geen 5 minuten werd om 20:55 uur Venlo bereikt. Na wat rondwandelen kwam mijn VIRM voor IC t1980 al snel binnen en dat werd en lekker koele en vlotte rit naar Dordt om daar weer over te stappen op de t5180 naar Rotterdam Lombardijen. Daar was er een lekker snelle overstap op Qbuzz-lijn 143. Doordat de meeste VRI’s al uit stonden of op groen stonden kwam deze in een recordtempo van 5 minuten aan op het Zuidplein en zo was ik zelfs voor 23:30 uur al thuis na een mooie dag. :)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: mb90 on Tour #47: Zwevend en boemelend door een tropisch

Bericht door Ardan »

Bekend terrein zeg :lol:
Leuk verslag, je hebt het gebied goed samengevat en erg fraaie plaatjes geschoten!
Ik doe ook maar wat
Rienstertje
Berichten: 85
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 16:09
Locatie: Horst

Re: mb90 on Tour #47: Zwevend en boemelend door een tropisch

Bericht door Rienstertje »

De eurobahn-Flirtjes gaan sinds deze week door tot Venlo :D
Het probleem is dat dr tot nu toe maar n paar flirtjes zijn met NL-toestemming, daardoor moet er overgestapt worden in Monchengladbach.
Relevant, innovatief en immers, omdat het kan :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten