Pagina 1 van 1

Treinreisje in Spanje [1/3]

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 12:08
door webguy
Goed... Had wat tijd over, en besloot dat het eindelijk eens tijd werd om m'n OV foto's te uploaden van Spanje een jaar geleden. Weet niet alles meer, maar dit wordt in ieder geval 1 van de 3 reisverslagen over Spanje.

De ouders van m'n vriendin wonen in Spanje, zo ergens tussen Vitoria en Donosti (Baskisch) / San Sebastian, midden-in het spaanse baskenland dus. Tussen Vitoria en Donosti ligt een spoorlijn, de hoofdlijn zo'n beetje tussen Irun (in Frankrijk) en Madrid. Daar rijden een beperkt aantal intercities (2 per dag) en een soort voorstadstreinen van San Sebastian, Cercanías, die je ook op wel meer plekken in Spanje ziet. Een aantal van die treinen rijden door naar Vitoria, waar je weer verder naar Madrid zou kunnen. Ook is er een lightrail-achtig smalspoor traject tussen Donosti en Bilbao, EuskoTren (letterlijk BaskischeTram).

De Cercanías lijn van Donosti ziet er zo uit, en werkt met zones, kaartjes zijn een uur geldig binnen de zone. Verder is het spotgoedkoop: een one is 1,30, twee zones is 1,50 en zes zones (het hele traject) 4,10.

[smallimg]http://farm5.static.flickr.com/4074/4793030108_c5d2f73ab4_z.jpg[/smallimg]

Ik werd meegesleept om een oud-klasgenoot van m'n vriendin te ontmoeten. Op de heenweg werden we met de auto gedropt, omdat we te laat waren voor de trein, die een raar patroon heeft. We werden gedropt in Ordizia en konden daar even het station bewonderen voor onze afspraak. In het oude stationsgebouw waren kaartautomaten en poortjes gepropt. De poortjes stonden overigens nog open, maar het station is verder wel goed afgesloten met hekwerk en er liepen ook beveiligers rond.


[smallimg]http://farm5.static.flickr.com/4074/4792998722_b2dbd54e0f_b.jpg[/smallimg]
Kaartautomaat (een van de twee, deze was kapot)
[smallimg]http://farm5.static.flickr.com/4137/4792999642_4b30a6f8a6_b.jpg[/smallimg]
Poortjes

Omdat m'n vriendin in Beasain heeft gewoond en de trein nog even op zich liet wachten wilde ze me dat graag laten zien. De echte kenners herkennen de naam Beasain misschien, want daar zit de CAF, onder andere makers van de Amsterdamse metrostellen. Een bezoek aan de fabriek zat er niet in, moest ver van te voren worden geregeld enzo, maar we liepen er wel langs. Het is nogal een uitgestrekt terein, met veel oude loodsen, tussen de stations van Ordizia en Beasain in. In Beasain kochten we kaartjes aan het loket (Ordizia had ook nog een loket, het kan allemaal wel) en pakten we de volgende trein naar Zumarraga, waar we zouden worden opgehaald.

[smallimg]http://farm5.static.flickr.com/4140/4793016812_d7bca74090_b.jpg[/smallimg]
[smallimg]http://farm5.static.flickr.com/4098/4793000462_45bfca1f1d_b.jpg[/smallimg]

Onze trein vertrok vanaf het eilandperron, een overweg is er niet, wel een overpad.
[smallimg]http://farm5.static.flickr.com/4078/4792367839_a0f0f6a307_b.jpg[/smallimg]
In de trein hing een display met de tijd en de temperatuur: de airco stond iig goed aan :)
[smallimg]http://farm5.static.flickr.com/4079/4792368067_936ba99a45_b.jpg[/smallimg]
Wat meteen opviel in de trein was dat het erg ruim opgezet was, maar dat zal er wel deels aan liggen dat ze in Spanje sporen ietsje verder uit elkaar leggen. De stoelen waren niet bepaald comforabel te noemen: vooral harde planken
[smallimg]http://farm5.static.flickr.com/4134/4792368383_fed772c859_b.jpg[/smallimg]

Onderweg stopten we nog op een halte: twee lage perronetjes en dit om in te schuilen: (maar wel 2 stationsbordjes)
[smallimg]http://farm5.static.flickr.com/4143/4792383433_e95b9f147c_b.jpg[/smallimg]

Na een ritje van 17 minuten kwamen we toen aan in Zumarraga:
[smallimg]http://farm5.static.flickr.com/4121/4793017598_1e4f5a1590_b.jpg[/smallimg]
Nog een best groot station, met twee kopspoortjes en een lang eilandperron. Die kopspoortjes zijn geloof ik voor treinen die daar beginnen, de lange perrons zijn ook nodig omdat er ook twee keer per dag een Alvia trein uit Madrid stopt. Overigens ga ik die verbinding misschien over een paar weken uitproberen, maar dat ligt er nog aan hoe alles loopt...

Het volgende reisverslag wordt met busfoto's uit dezelfde omgeving, en een verslagje van het Baskische spoorwegmuseum, dat door Euskotren wordt onderhouden.