Naar Maastricht
Geplaatst: zo 25 jul 2010, 23:10
Ik moest gister om 14 u in Maastricht zijn. Ik had de keuze om de laatste vlucht uit Madrid op vrijdag of de eerste op zaterdag te nemen, maar het eerste gedaan. (Ik had ook via Brussel kunnen gaan...) Gezien het feit dat ik laat naar bed zou gaan en vroeg weer op + de prijzen van hotels op schiphol geen hotel genomen maar wat op schiphol rondgehangen en toen met een omweg naar Maastricht. Typisch genoeg ging er blijkbaar een trein van schiphol perron 1 naar Amsterdam en dan Hoek van Holland... Dit stond er iedere keer voor de nachttrein, niet maar 1 keer:
En ik geloof dat de leeslampjes onder de (nieuwe?) banken niet helemaal op de juiste plek gemonteerd zijn.
Om 2 uur ging de chipkaart-VIRM richting Leiden, ik had tot 4 en toen 5 uur zitten wachten tot die terugkwam, maar blijkbaar keerde-ie niet in Rotterdam. Dus maar met geel/blauw naar Utrecht. Wat reed dat ding langzaam, zeg. In Utrecht was het ondertussen licht maar nog wel rustig:
Er werd ook nog gewerkt:
Toen bijna een uur wachten op de eerste trein naar Arnhem. Aldaar zijn al flinke voorbereidingen getroffen voor de sluiting vanaf vandaag:
Jammer trouwens dat het opbouwtje aan de straat aan de noordkant waarop de overloop uitkwam nu weg is. Gelukkig vorig jaar nog een redelijke foto van geschoten:
Ik blijf versteld staan van de incompetentie van degene die bezig is met de verbouwing van station Arnhem. Dit hier ligt er volgens mij al jaren:
Maar het echte probleem is de tijdelijke in/uitgang, die helemaal aan het eind van de perrons is, dan een enorm eind omhoog, dan nog een eind de verkeerde kant op lopen, waar uiteraard alle winkels dicht zijn, en dan weer helemaal naar beneden en terug lopen. Ze hadden dit moeten vervangen door iets beters toen de verbouwing stilgelegd werd.
Toen een ritje gemaakt met de trolleybus:
Ik weet dat ze "sluipmoordenaars" genoemd worden, maar ze mogen dan electrisch rijden, het blijven toch wel bussen. Ze zijn wel iets stiller, maar er zit ergens een compressor in die toch een beetje een diesel-achtig geluid geeft. Ook het pneumatisch remmen en knielen is toch echt bus en geen tram. De inrichting doet wel een beetje aan de Haagse randstadrail-trams denken:
Vervolgens naar station Arnhem Zuid, wat zo te zien niet lang geleden uit de klei gestampt is.
Het staat helemaal alleen in het midden van grasvelden met een halve kilometer verderop een nieuw wijkje. Eerst met de NS naar het volgende stoptreinstationnetje, Elst. Eerst oranje:
En dan komt 20 minuten te laat dit gevaarte van Syntus aan. In Arnhem rijden immers de bussen om stroom en de treinen op diesel. (Nouja, sommige.)
Deze komt duidelijk van de NS, zelfs jaren-80 "kunst" op de muren zit er nog:
Ondanks de overstap van 11 minuten in Tiel deze toch gemist, dus 25 minuten wachten om met de NS weer gelectrificieerd verder te gaan naar Geldermalsen, wat naast de trolleybussen het doel van dit omreizen was. Misschien wat overdreven, want zo spannend is dit station nu ook weer niet, en natuurlijk wordt het verbouwd:
Maar er is altijd licht aan het eind van de tunnel:
Het interessante aan Geldermalsen, naast die groene dakpannen, is dat het een eilandstation is. Dus het stationsgebouw staat tussen de sporen op een eilandperron. Dit komt niet veel voor. Dan toch echt richting Maastricht via Den Bosch, waar de overkapping er mooi uitziet:
En ze hebben er die nieuwe CTAs, die zelfs bij daglicht nog best goed te lezen zijn:
Vervolgens aan het eind van de lange dag naar Valkenburg om een hotelletje op te zoeken (met 4 x per uur een trein was het idee dat ik zo sneller op het MECC bij Maastricht Randwyck ben dan met de bus vanaf de rand van de stad.)
Gepost vanaf 't station in Maastricht.
En ik geloof dat de leeslampjes onder de (nieuwe?) banken niet helemaal op de juiste plek gemonteerd zijn.
Om 2 uur ging de chipkaart-VIRM richting Leiden, ik had tot 4 en toen 5 uur zitten wachten tot die terugkwam, maar blijkbaar keerde-ie niet in Rotterdam. Dus maar met geel/blauw naar Utrecht. Wat reed dat ding langzaam, zeg. In Utrecht was het ondertussen licht maar nog wel rustig:
Er werd ook nog gewerkt:
Toen bijna een uur wachten op de eerste trein naar Arnhem. Aldaar zijn al flinke voorbereidingen getroffen voor de sluiting vanaf vandaag:
Jammer trouwens dat het opbouwtje aan de straat aan de noordkant waarop de overloop uitkwam nu weg is. Gelukkig vorig jaar nog een redelijke foto van geschoten:
Ik blijf versteld staan van de incompetentie van degene die bezig is met de verbouwing van station Arnhem. Dit hier ligt er volgens mij al jaren:
Maar het echte probleem is de tijdelijke in/uitgang, die helemaal aan het eind van de perrons is, dan een enorm eind omhoog, dan nog een eind de verkeerde kant op lopen, waar uiteraard alle winkels dicht zijn, en dan weer helemaal naar beneden en terug lopen. Ze hadden dit moeten vervangen door iets beters toen de verbouwing stilgelegd werd.
Toen een ritje gemaakt met de trolleybus:
Ik weet dat ze "sluipmoordenaars" genoemd worden, maar ze mogen dan electrisch rijden, het blijven toch wel bussen. Ze zijn wel iets stiller, maar er zit ergens een compressor in die toch een beetje een diesel-achtig geluid geeft. Ook het pneumatisch remmen en knielen is toch echt bus en geen tram. De inrichting doet wel een beetje aan de Haagse randstadrail-trams denken:
Vervolgens naar station Arnhem Zuid, wat zo te zien niet lang geleden uit de klei gestampt is.
Het staat helemaal alleen in het midden van grasvelden met een halve kilometer verderop een nieuw wijkje. Eerst met de NS naar het volgende stoptreinstationnetje, Elst. Eerst oranje:
En dan komt 20 minuten te laat dit gevaarte van Syntus aan. In Arnhem rijden immers de bussen om stroom en de treinen op diesel. (Nouja, sommige.)
Deze komt duidelijk van de NS, zelfs jaren-80 "kunst" op de muren zit er nog:
Ondanks de overstap van 11 minuten in Tiel deze toch gemist, dus 25 minuten wachten om met de NS weer gelectrificieerd verder te gaan naar Geldermalsen, wat naast de trolleybussen het doel van dit omreizen was. Misschien wat overdreven, want zo spannend is dit station nu ook weer niet, en natuurlijk wordt het verbouwd:
Maar er is altijd licht aan het eind van de tunnel:
Het interessante aan Geldermalsen, naast die groene dakpannen, is dat het een eilandstation is. Dus het stationsgebouw staat tussen de sporen op een eilandperron. Dit komt niet veel voor. Dan toch echt richting Maastricht via Den Bosch, waar de overkapping er mooi uitziet:
En ze hebben er die nieuwe CTAs, die zelfs bij daglicht nog best goed te lezen zijn:
Vervolgens aan het eind van de lange dag naar Valkenburg om een hotelletje op te zoeken (met 4 x per uur een trein was het idee dat ik zo sneller op het MECC bij Maastricht Randwyck ben dan met de bus vanaf de rand van de stad.)
Gepost vanaf 't station in Maastricht.