Naar Maastricht

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Naar Maastricht

Bericht door iljitsch »

Ik moest gister om 14 u in Maastricht zijn. Ik had de keuze om de laatste vlucht uit Madrid op vrijdag of de eerste op zaterdag te nemen, maar het eerste gedaan. (Ik had ook via Brussel kunnen gaan...) Gezien het feit dat ik laat naar bed zou gaan en vroeg weer op + de prijzen van hotels op schiphol geen hotel genomen maar wat op schiphol rondgehangen en toen met een omweg naar Maastricht. Typisch genoeg ging er blijkbaar een trein van schiphol perron 1 naar Amsterdam en dan Hoek van Holland... Dit stond er iedere keer voor de nachttrein, niet maar 1 keer:

Afbeelding

En ik geloof dat de leeslampjes onder de (nieuwe?) banken niet helemaal op de juiste plek gemonteerd zijn.

Om 2 uur ging de chipkaart-VIRM richting Leiden, ik had tot 4 en toen 5 uur zitten wachten tot die terugkwam, maar blijkbaar keerde-ie niet in Rotterdam. Dus maar met geel/blauw naar Utrecht. Wat reed dat ding langzaam, zeg. In Utrecht was het ondertussen licht maar nog wel rustig:

Afbeelding

Er werd ook nog gewerkt:

Afbeelding

Toen bijna een uur wachten op de eerste trein naar Arnhem. Aldaar zijn al flinke voorbereidingen getroffen voor de sluiting vanaf vandaag:

Afbeelding

Jammer trouwens dat het opbouwtje aan de straat aan de noordkant waarop de overloop uitkwam nu weg is. Gelukkig vorig jaar nog een redelijke foto van geschoten:

Afbeelding

Ik blijf versteld staan van de incompetentie van degene die bezig is met de verbouwing van station Arnhem. Dit hier ligt er volgens mij al jaren:

Afbeelding

Maar het echte probleem is de tijdelijke in/uitgang, die helemaal aan het eind van de perrons is, dan een enorm eind omhoog, dan nog een eind de verkeerde kant op lopen, waar uiteraard alle winkels dicht zijn, en dan weer helemaal naar beneden en terug lopen. Ze hadden dit moeten vervangen door iets beters toen de verbouwing stilgelegd werd.

Toen een ritje gemaakt met de trolleybus:

Afbeelding

Ik weet dat ze "sluipmoordenaars" genoemd worden, maar ze mogen dan electrisch rijden, het blijven toch wel bussen. Ze zijn wel iets stiller, maar er zit ergens een compressor in die toch een beetje een diesel-achtig geluid geeft. Ook het pneumatisch remmen en knielen is toch echt bus en geen tram. De inrichting doet wel een beetje aan de Haagse randstadrail-trams denken:

Afbeelding

Vervolgens naar station Arnhem Zuid, wat zo te zien niet lang geleden uit de klei gestampt is.

Afbeelding

Het staat helemaal alleen in het midden van grasvelden met een halve kilometer verderop een nieuw wijkje. Eerst met de NS naar het volgende stoptreinstationnetje, Elst. Eerst oranje:

Afbeelding

En dan komt 20 minuten te laat dit gevaarte van Syntus aan. In Arnhem rijden immers de bussen om stroom en de treinen op diesel. (Nouja, sommige.)

Afbeelding

Deze komt duidelijk van de NS, zelfs jaren-80 "kunst" op de muren zit er nog:

Afbeelding

Ondanks de overstap van 11 minuten in Tiel deze toch gemist, dus 25 minuten wachten om met de NS weer gelectrificieerd verder te gaan naar Geldermalsen, wat naast de trolleybussen het doel van dit omreizen was. Misschien wat overdreven, want zo spannend is dit station nu ook weer niet, en natuurlijk wordt het verbouwd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar er is altijd licht aan het eind van de tunnel:

Afbeelding

Het interessante aan Geldermalsen, naast die groene dakpannen, is dat het een eilandstation is. Dus het stationsgebouw staat tussen de sporen op een eilandperron. Dit komt niet veel voor. Dan toch echt richting Maastricht via Den Bosch, waar de overkapping er mooi uitziet:

Afbeelding

En ze hebben er die nieuwe CTAs, die zelfs bij daglicht nog best goed te lezen zijn:

Afbeelding

Vervolgens aan het eind van de lange dag naar Valkenburg om een hotelletje op te zoeken (met 4 x per uur een trein was het idee dat ik zo sneller op het MECC bij Maastricht Randwyck ben dan met de bus vanaf de rand van de stad.)

Afbeelding

Gepost vanaf 't station in Maastricht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Naar Maastricht

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:Om 2 uur ging de chipkaart-VIRM richting Leiden, ik had tot 4 en toen 5 uur zitten wachten tot die terugkwam, maar blijkbaar keerde-ie niet in Rotterdam. Dus maar met geel/blauw naar Utrecht. Wat reed dat ding langzaam, zeg. In Utrecht was het ondertussen licht maar nog wel rustig:
Klopt, op donderdag t/m zondagnacht keert dat ding niet in Rotterdam maar rijdt 't nachtnet 'n rondje Utrecht - Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Breda - Eindhoven - Utrecht :wink: Bestaat toch al even hoor, 't Nachtnet Brabant
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Naar Maastricht

Bericht door Jurjen »

iljitsch schreef:
Het interessante aan Geldermalsen, naast die groene dakpannen, is dat het een eilandstation is. Dus het stationsgebouw staat tussen de sporen op een eilandperron. Dit komt niet veel voor. Dan toch echt richting Maastricht via Den Bosch, waar de overkapping er mooi uitziet:
Nouja, in Nederland komt dat niet vaak voor. In Duitsland/NRW komt het wel veel voor, namelijk. Station in het midden, en dan tussen de sporen een weg naar beneden die bij een tunnel onder de sporen door uitkomt.
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Naar Maastricht

Bericht door waldo79 »

Leuk ommetje gemaakt, maar:
Arnhem-Zuid: niet zo lang uit de grond gestampt station. Het staat helemaal alleen in het midden van grasvelden met een halve kilometer verderop een nieuw wijkje
Het station stamt uit 2005 8-)
Hier verrijst Schuytgraaf, toch iets meer dan een 'wijkje'.
DM90: overduidelijk NS en jaren '80 kunst is op de muren gehouden
Alle DM90 waarmee Syntus rijdt is geleast van NSFS (de leasemaatschappij van NS materieel).
En die uitspattingen op de muren is in alle DM'90 aan te treffen. Er staat geloof ik 1995 en een handtekening van de kunstenaar bij :wink:
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Naar Maastricht

Bericht door Joshua »

Leuk verslagje. Zelf ga ik morgen ook even op station Arnhem kijken.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Naar Maastricht

Bericht door iljitsch »

Waldo79: dit alles was zeker niet bedoeld als informatievoorziening, maar alleen als indrukken aan mijn kant. Het is ook altijd weer verbazend dat dingen ofwel ouder ofwel jonger zijn dan je denkt. Die DM'90 is inderdaad nog redelijk nieuw maar die inrichting met kunst op de muur is natuurlijk iets wat de NS al een tijd lang had, tenzij ik me weer eens zeer sterk vergis.
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Naar Maastricht

Bericht door waldo79 »

^^Het ziet er ook behoorlijk jaren '80 uit.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Naar Maastricht

Bericht door Freek »

In de DM'90's die rijden op Zutphen - Apeldoorn vv zijn de kunstwerken veranderd. Daar zijn nu een 'soort' plattegronden van Zutphen en Apeldoorn te vinden.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Naar Maastricht

Bericht door iljitsch »

Ik wandelde net nog eens langs de oostkant van het Maastrichtste station, en daar staan werkelijk onwaarschijnlijke aantallen 1700 en 1800 locs, minimaal 20. Het allermooist is een rijtje die volgens mij gekoppeld zijn en die vlak ten noorden van het eigelijke station op het meest oostelijke spoor staat... wat geen bovenleiding heeft. Die zullen er dus door een dieselloc weer weggesleept moeten worden.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Naar Maastricht

Bericht door Marc »

Dat is het gedeelte waar terzijde gesteld materieel staat. Inderdaad een hoop 1700/1800'en en natuurlijk de 1607, 1608, 1610 en 1617 die daar al jaren staan. Je was net iets te laat, enkele weken geleden stond er ook nog een hele rij T's en een stuk of 7 terzijde gestelde BDs'sen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Naar Maastricht

Bericht door Meltrain »

Ter zijde gestelde BDs'en? :shock:
Zijn die dingen dan nu al weer overbodig?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Oud forumgebruiker

Re: Naar Maastricht

Bericht door Oud forumgebruiker »

Aangezien er een grote hoeveelheid ICR naar Hispeed (daar rijden ze trek-trek) is gegaan is er inderdaad een overschot aan BDs'en. Ander interessant feitje: Op de Dijksgracht staat momenteel ook het laatste restantje oud ICR terzijde: de Bs'en uit de Beneluxdienst!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Naar Maastricht

Bericht door Suus »

Verhuisd in de afgelopen twee weken, ze stonden twee weken terug nog op het viaduct van de Watergraafsmeer boven de A10. Vanaf de dichtbij gelegen fietsbrug over de A10 kon je ze uitgebreid bewonderen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Naar Maastricht

Bericht door Karl »

meltrain schreef:Ter zijde gestelde BDs'en? :shock:
Zijn die dingen dan nu al weer overbodig?
Mijn gedachte, gooi dat geld maar over de balk, alsof een revisie niets kost. Kunnen de BDs niet weer in gebruik worden genomen bij ingebruikname van dat lelijke Italiaanse ding?
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Naar Maastricht

Bericht door Wubbo »

Dat is voor zover ik weet ook de bedoeling, maar nu zijn ze even overbodig.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten