Dit jaar ben ik, net zoals afgelopen 2 jaren, weer met mijn ouders meegegaan naar de Beieren in Duitsland. En ook dit jaar heb ik weer met een Bayernticket de Freistaat Bayern verkend ;-) .
De reis begint in Eisenärzt, een dorpje in de Beierse Alpen. Zoals al de naam al doet vermoeden, werd hier vroeger ijzererts gewonnen uit de bergen. Een BR426 voert mij over de Trauntalbahn (zie verslag uit 2008) naar het knooppunt Traunstein. Aldaar pak in een RE naar München Hbf, welke wordt gereden door Dosto-rijtuigen. De reis gaat op een bepaald moment langs de Chiemsee, het grootste meer van Beieren. Het is ontstaan door toedoen van een gletsjer aan het einde van de laatste ijstijd. Ook zijn in de verte verschillende bergen te zien, erg mooi traject!
De Chiemsee, foto is eerder tijdens de vakantie gemaakt
Mijn reis gaat naar de Allgäu, een regio in zuidoost-Beieren. Te München wordt de RegionalBahn (RB) gepakt naar Memmingen. Aangezien slechts tot Geltendorf bovenleiding aanwezig is, is de inzet van dieselmaterieel noodzakelijk. Het baanvak München Hbf - Memmingen - Kißlegg - Lindau zou in 2015 geëlektrificeerd moeten zijn, dus wie nog diesel wil snuiven moet enigszins opschieten.
Het afgelegde traject in de Allgäu is donkerblauw
In dit geval bestaat deze inzet uit een locomotief van de Baureihe 218 met ex-Silberling-rijtuigen. Ik neem plaats in het voorste rijtuig, direct achter de loc. Raampje open en genieten van het landschap en de dieselgeur! :D
De trein na aankomst in Memmingen
In Memmingen hoop ik een overstap de maken op de trein naar Lindau Hbf via Kißlegg, maar dat plan ging helaas niet door: in plaats van een RB, rijdt er dit uur een EuroCity. Gelukkig valt via Kempten het stadje Lindau ook te bereiken: een RE naar Kempten zou binnen een kwartier moeten komen. En inderdaad, er kwam een een setje 218+rijtuigen voorrijden met eindbestemming Kempten Hbf.
Staatsieportretje van de trein na aankomst in Kempten Hbf
Te Kempten Hbf stap ik over op een Baureihe 612, waarmee ik uiteindelijk arriveer in Lindau aan de Bodensee. Op het stuk tussen Kempten en Hergatz zijn veel bergen te zien en ook een enkele 'Alpensee'.
Uitzicht tussen Kempten en Immenstadt
Eigenlijk wil ik ook nog wel een stukje Oostenrijk in, derhalve koop ik voor EUR 4,60 een retourtje naar Bregenz. Het trajact loopt voor een groot deel langs de Bodensee, een erg mooi stuk! Te Bregenz besluit ik om even langs de Bodensee te lopen en de stad te bekijken.
Een fotootje van trein + Bodensee moest natuurlijk ook even gemaakt worden :)
Vanuit Bregenz pak ik weer de trein terug naar Lindau, wederom gereden door een ÖBB-Talent. Lindau is gebouwd op een eiland in de Bodensee, de stad is door middel van een brug verbonden met het vasteland.
Ingang van de haven te Lindau
Haven Lindau met de Mangenturm
Te Lindau pak ik een Baureihe 612 richting Röthenbach(Allgäu), alwaar ik uitstap om een half uur later de ALEX (Allgäu-Express van Arriva) te pakken naar München Hbf. Tijdens het wachten is er tijd om een foto te schieten van de tegentrein. In het stationsgebouw bevindt zich een café, iets wat op veel meer Beierse stations te zien is. Daarbijbehorend is er vaak ook een terras op het huisperron 8# .
612 579 te Röthenbach(Allgäu)
Uiteindelijk brengen de comfortabele ALEX-rijtuigen mij via Immenstadt-Kempten-Buchloe weer terug naar München Hbf. Te Immenstadt worden de rijtuigen uit Oberstdorf na enig rangeerwerk aan het Lindaugedeelte gekoppeld, en na 10 minuten wordt gecombineerd verdergereden. De route vanuit Immenstadt naar München is anders als de heenreis, aangezien niet via Memmingen wordt gereden maar via Biessenhofen. Onderweg rijdt ook een ALEX-Treff mee, waar hapjes en drankjes zijn te verkrijgen. Onderstaand biertje heeft mij goed gesmaakt in ieder geval :-) .
In München Hbf pak ik de RE naar Plattling, gereden door een 2x Baureihe 440. Het voorste treinstel is bestemd voor Passau Hbf, het achterste gedeelte voor Regenburg Hbf. De 'Zugteilung' vindt plaats in Landshut (Bay) Hbf. Het zijn prachtige nieuwe treinstellen, alleen de zitting had wat comfortabeler gemogen. Helaas moeten we op het laatste station voor Plattling wachten op een tegentrein (enkelsporig traject), waardoor de aansluiting in Plattling op de Waldbahn naar Zwiesel in gevaar komt. Uiteindelijk kom ik met +6 om 23.09 in Plattling aan, de Waldbahn naar Zwiesel zou vertrekken om 23.10... Na een sprint door de perrontunnel blijkt gelukkig dat de Waldbahn er nog staat :) . Een Regioshuttle (lees: plastic troep) levert me uiteindelijk af bij Zwiesel voor het 2e weekje Beieren, in het Bayerischer Wald.
Bayern 2010: een rondje Allgäu
Re: Bayern 2010: een rondje Allgäu
Mooie foto's. Ben een paar jaar geleden ook in München geweest en via Buchloe naar Füssen gereden, was ook een erg mooi traject, vooral vanaf Buchloe. In Buchloe nog twee uur 'gestrand' in verband met een gemiste overstap, vanwege vertraging. Daar is het nostalgie als een trein zo weinig rijdt, in Nederland is 1x/h vervelend.
Franziskaner Weiß. *O*
Franziskaner Weiß. *O*
Het is een spectrum.
Re: Bayern 2010: een rondje Allgäu
Ah, Bregenz :-D Bekend gebied, ben er een jaar of vier geleden op vakantie geweest
Re: Bayern 2010: een rondje Allgäu
Bodensee *O*
Ik ga er in augustus ook weer heen, alleen dan voornamelijk in Baden-Württemberg. Heb niet echt gelet op dieseltractie en zo daar trouwens. Zijn er ergens kaarten van waar draad hangt en waar niet?
Ik ga er in augustus ook weer heen, alleen dan voornamelijk in Baden-Württemberg. Heb niet echt gelet op dieseltractie en zo daar trouwens. Zijn er ergens kaarten van waar draad hangt en waar niet?
Re: Bayern 2010: een rondje Allgäu
Ah ja tuurlijk. Shouldve known.
Re: Bayern 2010: een rondje Allgäu
Leuk verslag! Over een maandje ga ik ook die kant op (net voor € 78,00 een retourtje Kufstein geboekt :D ).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten