Justin door Australië heen
Geplaatst: vr 30 jul 2010, 13:13
Zo, ik besloot zelf maar even een topicje aan te maken. Ik zit hier toch nog wel even, en nu kan ik het beste alles gaan posten, voordat ik alles weer kwijt ben. Ik heb nu (30 juli) niet alle foto's hier staan, enkele heb ik geüpload, andere weer niet, foto's volgen in dat geval wel later.
De heenvlucht
Op 22 juli vlogen m'n vriend en ik van Schiphol naar Dubai, en vanuit daar naar Kuala Lumpur en Melbourne. De foto's van Dubai lijken erg op die van mb90, dus die zal ik dan ook niet reproduceren ;). Wel is het onwijs vermoeiend om 8 tijdzones door te kruisen, en zo'n 25-26 uur in vliegtuigen door te brengen. Ook al heb ik wat beenruimte met mn korte benen, toch is het niet echt prettig als je niet kan slapen. Uiteindelijk kwam ik op 24 juli om 1:15 aan in Melbourne, nadat we zo'n 20 minuten rond Broken Hill (Noord-Melbourne) hebben gecirkeld i.v.m. valse melding in de verkeersleidingstoren.
Melbourne
Van 24 juli t/m 28 juli verbleven we in Melbourne, bij mijn nicht. Melbourne heeft een uitstekend transportnetwerk, met treinen (eigenlijk metro's) die tot in elke suburb te vinden zijn. Waar Melbourne allicht bekend om staat zijn de trams. Het vervoersnetwerk is transparant. Je kan met een kaartje in elk voertuig (in tegenstelling tot Sydney), voor bepaalde of onbepaalde tijd. Je moet je kaartje door zo'n machine halen en klaar is kees. Het vertoont gelijkenissen met het systeem in Rome. Opvallend is dat de metro's gelijkenissen hebben met sneltrams, aangezien ze een bovenleiding hebben. Slechts 1 lijn is uitgevoerd als diesellijn. De metrolijnen (die daar treinen worden genoemd), zijn wijdvertakt en maken een rondje door het centrum (city loop), dus het is altijd wel goed bereikbaar. Frequentie is meestal zo'n 3x per uur. Helaas voor ons was er de 27e een massive blackout, doordat een trein op een flinke afstand de bovenleiding kapot maakte.
Overigens hebben ze hier in Melbourne een Myki, dezelfde equivalent als de Ov-Chipkaart. Komt alleen echt niet van de grond.
Flinders street met de tramhaltes
Flinders Station (achterzijde)
Southern Cross Station (het hoofdstation)
Southern Cross Station - Displays - er is dus onderscheid tussen country and regional.
Tram 69
Melbourne-Canberra
Onze trip naar Adelaide was helaas geannuleerd, dus we hadden 3 dagen over. We besloten over land naar Sydney te gaan, waar we pas vanaf de 31e sowieso zouden zijn. Dit betekende dat we op 28 juli de interstate bus naar Canberra zouden pakken, daar slapen en de volgende dag, de 29e, naar Sydney per trein zouden gaan. De interstate bus zou om 7:15 vanaf Melbourne Southern Cross gaan, dus dat betekende om 5:00 opstaan en om 6:15 er al zijn. Helaas voor ons kwam de bus met +15 minuten aankakken, maar op een reis van ruim 9 uur maakt dat ook geen drol uit.
Southern Cross Bus Terminal wachtruimte
Onze bus naar Canberra
Tussenstop te Albury Railway Station (sorry, net iets te laat)
Aankomst te Canberra
Canberra-Sydney
De volgende dag gingen we van Canberra naar Sydney per trein. Dit is een ruim 4 uur durende toer. Canberra is het begin/eindpunt van de Canberra line, als aftakking van Goulburn richting Albury-Melbourne (je kan dus niet vanaf Canberra naar Melbourne). De rit was erg gaaf om te zien, want je gaat door hooglanden, bergen. We hebben wat wilde kangaroes gezien, en zoals ik al elders vermeldde, was het opvallend dat de hele lijn onbeveiligde spoorwegovergangen kende. Ook is het tot halverwege gewoon ongeëlektrificeerd en enkelsporig.
Een bus op het station van Canberra (deze ligt overigens erg buiten de stad, die niet zo sprankelend is).
Een vertrekstaat op het station van Canberra, inclusief alle bussen die door CountryLink worden uitgevoerd.
Stationsbordje
Uitzicht vanaf het perron van Canberra. Lijkt erg op Winterswijk overigens.
Interieur van ons rijtuig
Een loc onderweg naar Sydney
Aankomst te Sydney. Zo groot was dus de trein (drie rijtuigen):
Central Station in Sydney
Sydney
Vandaag was onze eerste volle dag in Sydney en er volgen nog meer dagen. Er rijden hier onwijs veel bussen, en de kaartjes en ritprijzen zijn in tegenstelling tot Melbourne erg verwarrend. Per modaliteit heb je een apart kaartje nodig (soortgelijk aan die van Melbourne), of je koopt een MyMulti, die NIET geldig is in de tram (lightrail) en de monorail, maar WEL in de bus (binnen Greater Sydney), trein (tot drie zones) en boot (uitgezonderd de ferry naar Manly, die we juist wel nemen). Meer info komt later wel, eerst eventjes wat simpele plaatjes...
Passenger Terminal
En nog meer... volgt later...
De heenvlucht
Op 22 juli vlogen m'n vriend en ik van Schiphol naar Dubai, en vanuit daar naar Kuala Lumpur en Melbourne. De foto's van Dubai lijken erg op die van mb90, dus die zal ik dan ook niet reproduceren ;). Wel is het onwijs vermoeiend om 8 tijdzones door te kruisen, en zo'n 25-26 uur in vliegtuigen door te brengen. Ook al heb ik wat beenruimte met mn korte benen, toch is het niet echt prettig als je niet kan slapen. Uiteindelijk kwam ik op 24 juli om 1:15 aan in Melbourne, nadat we zo'n 20 minuten rond Broken Hill (Noord-Melbourne) hebben gecirkeld i.v.m. valse melding in de verkeersleidingstoren.
Melbourne
Van 24 juli t/m 28 juli verbleven we in Melbourne, bij mijn nicht. Melbourne heeft een uitstekend transportnetwerk, met treinen (eigenlijk metro's) die tot in elke suburb te vinden zijn. Waar Melbourne allicht bekend om staat zijn de trams. Het vervoersnetwerk is transparant. Je kan met een kaartje in elk voertuig (in tegenstelling tot Sydney), voor bepaalde of onbepaalde tijd. Je moet je kaartje door zo'n machine halen en klaar is kees. Het vertoont gelijkenissen met het systeem in Rome. Opvallend is dat de metro's gelijkenissen hebben met sneltrams, aangezien ze een bovenleiding hebben. Slechts 1 lijn is uitgevoerd als diesellijn. De metrolijnen (die daar treinen worden genoemd), zijn wijdvertakt en maken een rondje door het centrum (city loop), dus het is altijd wel goed bereikbaar. Frequentie is meestal zo'n 3x per uur. Helaas voor ons was er de 27e een massive blackout, doordat een trein op een flinke afstand de bovenleiding kapot maakte.
Overigens hebben ze hier in Melbourne een Myki, dezelfde equivalent als de Ov-Chipkaart. Komt alleen echt niet van de grond.
Flinders street met de tramhaltes
Flinders Station (achterzijde)
Southern Cross Station (het hoofdstation)
Southern Cross Station - Displays - er is dus onderscheid tussen country and regional.
Tram 69
Melbourne-Canberra
Onze trip naar Adelaide was helaas geannuleerd, dus we hadden 3 dagen over. We besloten over land naar Sydney te gaan, waar we pas vanaf de 31e sowieso zouden zijn. Dit betekende dat we op 28 juli de interstate bus naar Canberra zouden pakken, daar slapen en de volgende dag, de 29e, naar Sydney per trein zouden gaan. De interstate bus zou om 7:15 vanaf Melbourne Southern Cross gaan, dus dat betekende om 5:00 opstaan en om 6:15 er al zijn. Helaas voor ons kwam de bus met +15 minuten aankakken, maar op een reis van ruim 9 uur maakt dat ook geen drol uit.
Southern Cross Bus Terminal wachtruimte
Onze bus naar Canberra
Tussenstop te Albury Railway Station (sorry, net iets te laat)
Aankomst te Canberra
Canberra-Sydney
De volgende dag gingen we van Canberra naar Sydney per trein. Dit is een ruim 4 uur durende toer. Canberra is het begin/eindpunt van de Canberra line, als aftakking van Goulburn richting Albury-Melbourne (je kan dus niet vanaf Canberra naar Melbourne). De rit was erg gaaf om te zien, want je gaat door hooglanden, bergen. We hebben wat wilde kangaroes gezien, en zoals ik al elders vermeldde, was het opvallend dat de hele lijn onbeveiligde spoorwegovergangen kende. Ook is het tot halverwege gewoon ongeëlektrificeerd en enkelsporig.
Een bus op het station van Canberra (deze ligt overigens erg buiten de stad, die niet zo sprankelend is).
Een vertrekstaat op het station van Canberra, inclusief alle bussen die door CountryLink worden uitgevoerd.
Stationsbordje
Uitzicht vanaf het perron van Canberra. Lijkt erg op Winterswijk overigens.
Interieur van ons rijtuig
Een loc onderweg naar Sydney
Aankomst te Sydney. Zo groot was dus de trein (drie rijtuigen):
Central Station in Sydney
Sydney
Vandaag was onze eerste volle dag in Sydney en er volgen nog meer dagen. Er rijden hier onwijs veel bussen, en de kaartjes en ritprijzen zijn in tegenstelling tot Melbourne erg verwarrend. Per modaliteit heb je een apart kaartje nodig (soortgelijk aan die van Melbourne), of je koopt een MyMulti, die NIET geldig is in de tram (lightrail) en de monorail, maar WEL in de bus (binnen Greater Sydney), trein (tot drie zones) en boot (uitgezonderd de ferry naar Manly, die we juist wel nemen). Meer info komt later wel, eerst eventjes wat simpele plaatjes...
Passenger Terminal
En nog meer... volgt later...