Iljitsch in het zuiden

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Iljitsch in het zuiden

Bericht door iljitsch »

Zoals de oplettende lezer al wist arriveerde ik bijna twee weken geleden in Maastricht. Vorige week vrijdag was de laatste dag van de IETF meeting waarvoor ik in Mt was, en niks al te spannends op het programma dus ik ging met een net nieuw gekochte fiets de grens over naar Lanaken om te kijken of ik een iPhone 4 op de kop kon tikken. Niet dus, er was er daar niet één uitgeleverd. Wat me wel opviel is dat er een spoorlijntje uit de richting Hasselt Maastricht via het industrieterrein in het noordwesten van de stad binnenkomt. Hier geloof ik weer net binnen Nederland, maar een daadwerkelijke grens tussen BE en NL heb ik niet kunnen ontwaren dus hou met ten goede:

Afbeelding

Er staat "1975" op, maar wellicht dat dat enkel op het betonnen deel slaat. Er ligt maar één stel sporen overheen. Terug in de stad is zeker ruimte voor meer spoor op deze brug, maar het ligt er niet:

Afbeelding

En hier kruist één en ander een weg:

Afbeelding

Ik had al eerder geschreven dat er tientallen 1700 en 1800 locs op de opstelsporen bij Mt roest staan te verzamelen, maar nieteens al te veel grafitti. Blijkbaar hebben de artiesten het hier bij een oude fabriek of pakhuis te druk om de NS echt het leven zuur te maken. Er was er vlak hierneest zelfs één bezich toen ik langskwam:

Afbeelding

Dan hier station Maastricht, voor wie het nog niet eerder gezien heeft:

Afbeelding

Afbeelding

Van binnen:

Afbeelding

Afbeelding

Hier heb ik de audiorondleiding van Prorail gedaan, wat zeker de moeite was. Je hebt hier een klein uurtje voor nodig. Hier kan je de tamelijk unieke overkapping met betonnen pijlers goed zien:

Afbeelding

Eén kleine tip: als je op zoek gaat naar post T, die uitgebreid genoemd wordt in de rondleiding, dan moet je aan het eind van spoor 4b zijn en niet 4a zoals in de rondleiding genoemd. Dit is dus een treindienstleiders-"toren" van waaruit met hendels de wissels e.d. bediend werden:

Afbeelding

Terug richting het stationsgebouw komen we buitenlands bezoek tegen:

Afbeelding

Buiten bij het busstation ook:

Afbeelding

De bussen van De Lijn rijden ook gewoon over de Markt.

Volgende dag besloten naar het drielandenpunt te fietsen. Spoiler: het is niet echt de moeite (ik reed de grenssteen in eerste instantie straal voorbij), tenzij je lichaamsbeweging nodig hebt, want al die heuvels op (Maastricht ligt op ca 100 m, het drielandenpunt op ruim 300) is afzien en de wegen lopen ook bepaald niet handig de goede kant uit. Maar toen ik hier bij station Sog aankwam wist ik dat allemaal nog niet:

Afbeelding

Als je goed kijkt kan je zien dat er zowel links als rechts van het stationsgebouw spoor ligt: Schin op Geul is een zogenaamd vorkstation, genesteld in de vork waar een spoorlijn zich splitst. In dit geval is dat de lijn van Maastricht naar Heerlen (bereden door Veolia) en de ex-miljoenenlijn, die ooit Maastricht met Aken verbond, maar nu alleen voor museumritten gebruikt wordt. Hiervan kwam ik overal affiches tegen. Drie keer raden welk deel dit is:

Afbeelding

De andere kant op kijkend is te zien dat deze ongeëlectrificeerde lijn even 10 meter enkelspoors wordt in de vork... Handig!

Afbeelding

Vele uren en heuvels later kom ik dan aan bij het station vanaf waar ik me weer in de richting van de bewoonde wereld begeef. Ik nomineer het hier voor een hoge plaats op de lijst van lelijkste stations van het land, maar jullie mogen raden welk station het is:

Afbeelding

Vervolgens enige tijd later in Eindhoven, waar ik net wel of net niet mijn aansluiting richting Tilburg gemist heb, maar het werd nogal laat dus ik stopte sowieso om wat te eten en om wat foto's te maken:

Afbeelding

Afbeelding

Opvallend: er komen zeer regelmatig vrachttreinen langs en Eindhoven heeft geen gewone liften, alleen een vrachtlift waarmee je wel mee naar beneden mag als je het een NS'er lief vraagt. (Ik reisde met fiets + bagage.) Er staat ook een filmpje over station Eindhoven op eerder genoemde site van Prorail.

Onder het motto "beter één trein onder je kont dan tien die zeker vast wel misschien hun aansluiting niet gaan missen" heb ik niet op de door de reisplanner geadviseerde trein van 20.34 naar Tilburg met 2 minuten overstap naar Roosendaal en 5 naar Rilland-Bath gewacht, maar de stoptrein naar Tilburg West van 20.04 u genomen. Die gaf een mooie cross-platform aansluiting naar Roosendaal alwaar ik dan een overstap van 35 minuten had.

Fast forward een paar dagen, waar ik op de fiets van Rilland naar 't westen toer. Ik bespaar jullie een foto van station Rilland-Bath, dit is wat je standaard op het platteland tegenkomt, je weet wel, zoiets waar ze in 't buitenland nieteens een metro laten stoppen. Volgende station is Krabbendijke, wat in elk geval nog een (leegstaand) stationsgebouw heeft (Rilland-Bath niet):

Afbeelding

Daarna Kruiningen-Yerseke:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is het enige van de stations die ik bezocht heb met een inhaalspoor, terwijl dit een intercitystop is, in tegenstelling tot de anderen. Het valt trouwens op dat Kruiningen-Yerseke ver van de genoemde dorpen ligt, al gauw anderhalve kilometer van Kruiningen en nog verder van Yerseke. Ik zie na het verdwijnen van het veer dus ook de toegevoegde waarde van dit station niet echt.

Vervolgens een spoorbrug over een kanaal waarvan ik zo snel de naam niet kan vinden:

Afbeelding

Er rijden hier zowaar nog bussen, maar de bushokjes zijn maar berekend op één persoon:

Afbeelding

Dan zijn we in Bielzinge en station Kapelle-Bielzinge, wat bijna net zo'n stationsgebouw heeft als Krabbedijke:

Afbeelding

Het is trouwens onvoorstelbaar hoeveel spoorwegovergangen hier zijn. Er staat een huis waar er één tien meter voor en één tien meter erna is. Ook zie je regelmatig coupures waar het spoor een dijk(je) doorklieft:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Iljitsch in het zuiden

Bericht door Suus »

Dingen waarvoor men in het buitenland nog niet eens een metro voor laat stoppen. Volgens mij is hier altijd al driftig gesaneerd in de stations maar wat er overblijft altijd op zeer hoog niveau gehouden. Er zijn zat stations in België of Duitsland of minder. Wij komen hier niet tot het niveau grassprieten met lantaarnpaal, bordje met reisinformatie en stationsbordje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Iljitsch in het zuiden

Bericht door iljitsch »

Ik chargeer een beetje. Wat ik bedoel is dat het een zeer minimalistisch station is: een spoorwegovergang met aan beide kanten een perron in de richting voorbij de overgang. Wel hoorde ik vandaag voor het eerst een omroep, ik wist niet dat het mogelijk was die te doen op dit soort stations.

Uiteraard zou het zeer veel beter zijn om niet zo veel gelijkvloerse kruisingen te hebben (daar doelde ik op met mijn metro-opmerking) maar echt uitbannen is niet haalbaar in dit soort gebieden. Dit is overigens wat ik midden in de hooglanden van Schotland tegenkwam, waar je naar de machinist moet zwaaien om de trein te laten stoppen, wat toch niet al te veel slechter is dan wat we in Nederland hebben:

Afbeelding
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Iljitsch in het zuiden

Bericht door Caspar »

Jawel want daar rijdt geen trein met 140kmu langs. Daar is geen overweg, maar een overpad. Zou niet echt tof zijn als er in Nederland stations zouden zijn zonder overwegbomen, wat ook nog eens in een boog ligt.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Iljitsch in het zuiden

Bericht door Daan »

Iljitsch schreef:Ik nomineer het hier voor een hoge plaats op de lijst van lelijkste stations van het land, maar jullie mogen raden welk station het is:
Heerlen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Iljitsch in het zuiden

Bericht door Caspar »

Als je zo in de hal van Heerlen staat, vind ik het niet eens heel lelijk. Den Haag centraal, Gouda, Rijswijk en dat soort stations vind ik eerlijk gezegd lelijker nog.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Iljitsch in het zuiden

Bericht door waldo79 »

Wel hoorde ik vandaag voor het eerst een omroep, ik wist niet dat het mogelijk was die te doen op dit soort stations.
Er hangt op alle stations een omroepinstallatie 8-)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Iljitsch in het zuiden

Bericht door Meltrain »

Kapelle-Biezelinge. :N
Ik heb daar ooit eens ruim een uur doorgebracht omdat ik dacht dat mijn ouders me daar zouden ophalen en mijn ouders dachten dat ik per bus (vanaf Goes) naar de camping in Wemeldinge zou komen. Een lege batterij van de mobiele telefoon is in zo'n geval niet handig. :wink: (Uiteindelijk kon ik van een reiziger zijn telefoon even lenen en mijn vader bellen, zodat hij me toch kwam ophalen.)
Nee, dat was niet het leukste uur van mijn leven. :P

En over dat enkelspoor in Schin op Geul: de aansluiting tussen de lijn van de ZLSM en de Heuvellandlijn, is pas in 2007 weer aangelegd. Tot die tijd eindigden de stoomtreinen van de ZLSM dus in Schin op Geul en dan is een stukje enkelspoor wel handig, omdat je anders de loc niet kunt omlopen. :wink:
Net voor de aansluiting (goed te zien op jouw foto) zie je nog een heel koort stukje spoor. Dit dient volgens mij als veiligheid zodat er niet zomaar 'per ongeluk' treinen op het hoofdspoor kunnen komen, maar de ProRail'ers hier kunnen er ongetwijfeld meer over vertellen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Iljitsch in het zuiden

Bericht door Jurjen »

Ben dan wel geen Prorailer, maar zulke stukjes spoor dienen inderdaad om bij een ingelegde rijweg over het doorgaande (Veolia-)traject, treinen van de aansluiting niet per ongeluk na STS-passage op de baan kunnen komen. Het wissel ligt dan richting het doodlopende spoor.
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Iljitsch in het zuiden

Bericht door bartjemestrom »

Dat kleine spoortje is vooral bedoeld voor het omlopen van locs op het ZLSM traject.

Als een stoomtrein niet verder rijdt dan Sog, dan moet de machinist contact opnemen met Maastricht en dan wordt er vrijgave rangeren gegeven.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Iljitsch in het zuiden

Bericht door iljitsch »

bartjemestrom schreef:Als een stoomtrein niet verder rijdt dan Sog, dan moet de machinist contact opnemen met Maastricht en dan wordt er vrijgave rangeren gegeven.
Je zou dan eigenlijk een telegraafkantoortje naast het station verwachten om in stijl te blijven. Of via rooksignalen. :-)
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Iljitsch in het zuiden

Bericht door Dexter »

Bij Simpelveld heb je nog wel een oude Post waar nog trekdraden van en naar de wissels lopen, heel nostalgisch. :D
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Iljitsch in het zuiden

Bericht door iljitsch »

Om mijn lijst van Zeeuwse stations compleet te maken... Dit is Goes, wat zwaar verrommeld is met enorme aantallen fietsen + een hotel vlak voor het station. Het voorland van Den Haag CS.

Afbeelding

Arnemuiden, op een steenworp afstand van Middelburg maar toch:

Afbeelding

Afbeelding

Middelburg zelf heeft een heel aardig stationnetje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan Vlissingen Souburg, wat vlak naast een kanaal vlak naast een snelweg ligt:

Afbeelding

Afbeelding

Er was vroeger een station in het centrum van Vlissingen, maar dat heeft de tweede wereldoorlog niet overleefd als ik goed geïnformeerd ben, waardoor Vlissingen Haven, wat dus niet erg centraal ligt, Vlissingen werd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier denderen al die VIRMs dus naartoe. Vervolgens heb je een kleine 10 minuten om over te stappen op de voet/fietsboot naar Breskens, wat ook veel mensen deden. Wel lastig dat je in de rij moest staan om een kaartje te kopen.

Wie dan denkt dat dit het laatste station uit de reeks is komt toch een klein beetje bedrogen uit: na de boot fietste ik naar Terneuzen, alwaar:

Afbeelding

Hier stond vroeger een station met (voor zover ik weet) verbindingen naar Gent en Mechelen. Die laatste is al geruime tijd opgedoekt met alleen hier en daar een uit de grond stekend stuk ijzer als aandeken, maar er word rond Terneuzen nog veel vracht per trein vervoerd dus in principe zouden er zonder al te veel problemen treinen naar Gent kunnen rijden. Het spoor bij het voormalig station is in prima staat zo te zien, met nog een soort hangar waar treinen naar binnen kunnen rijden ook:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een brug over het kanaal van Gent naar Terneuzen, waar zelfs een enkel ongeëlectrificeerd spoor overheen ligt:

Afbeelding

Afbeelding

Na dit alles ging ik met de fiets in de bus terug naar het niet-Vlaams Zeeland via de westerscheldetunnel. Dat ging nog met chipkaart en al, maar de bussen hebben totaal geen faciliteiten voor fietsen dus echt super handig is het niet. Vervolgens word je er op het tolplein ergens midden in de bermudadriehoek tussen de haven van Vlissingen-Oost, Middelburg en Goes weer uit gezet en is het nog 12 km ofzo fietsen naar Middelburg of Goes. Dit was zeer frustrerend want ik was al aardig moe van de tocht van Breskens naar Terneuzen (met omweg) + regenbui en de wegen weigeren hardnekkig om de goede kant op te gaan. Op zich is daar zuidelijk van Goes wel mooi fietsgebied waarbij je (af en toe) op dijkjes omzoomd door bomen fietst, maar de navigatie is een crime en de aansluiting fiets/OV eveneens.

Ik zat nog te denken dat het jammer was dat er geen trein door die tunnel rijdt. Er ligt al een museumlijn min of meer van Goes naar het tolplein (maar het tolplein ligt nog zeker 8 kilometer van de ingang van de tunnel) en je zou er in plaats van treinen trams van kunnen maken die tussen het normale verkeer door de tunnel kunnen rijden. Maar waarschijnlijk toch niet echt haalbaar, en het oude station Terneuzen sluit natuurlijk ook niet op de tunnel aan en ligt bovendien tegenwoordig middenin een industrieterreintje. De bus die ik had was geleed en zat zeker ruim half vol zaterdag eind van de middag, het is dus niet alsof er geen reizigers zouden zijn.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Iljitsch in het zuiden

Bericht door Karl »

Wat betreft Vlissingen en de oorlog: dat klopt, er was zelfs een koninklijke wachtkamer waar men kon wachten op de boot van en naar Engeland (bestemming vaak London). Daar hebben niet alleen Nederlandse koninklijken gebruik van gemaakt, maar ook andere koningshuizen, wanneer zij op doorreis waren.
Het is een spectrum.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Iljitsch in het zuiden

Bericht door iljitsch »

Ik zie overigens toch niet helemaal voor me hoe zo'n stoomtrein in Schin op Geul keert... ik neem aan dat-ie niet in trek/duw rijdt, dus hij zal toch op enig moment 180 graden moeten keren.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Iljitsch in het zuiden

Bericht door Dexter »

Goh leuke reportage! :pos: Ik rij vaak op de Zeeuwse Lijn, dus dit is voor mij bekend terrein. Helaas zie ik het vaak alleen vanaf de 'spoor'-zijde, dus erg leuk om het nu eens van de andere kant te bekijken.
Vallend blad maakt rails glad.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Iljitsch in het zuiden

Bericht door webguy »

Omlopen heet dat: Trein komt binnen als met loc voor rijtuigen. Loc ontkoppelt, rijdt naar voren, over wissel, en dan achteruit, zodat rijtuig en loc naast elkaar staan. Dan weer over een wissel en terug achteruit, over een wissel zodat 'ie weer voor de trein staat, maar aan de andere kant van de trein. Een loc zelf mag gewoon rangeren, helemaal op een stoomloc is dat wat makkelijker.
Hier een youtube voorbeeld op een modelbaan (helemaal computer gestuurd ook nog), de overigens wel lang duurt ;)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Iljitsch in het zuiden

Bericht door iljitsch »

webguy: ja, het gedeelte waarbij de loc van de ene kant naar de andere kant van de trein gaat is me redelijk duidelijk. Maar wat ik mis is hoe de loc 180 graden draait om zo weer met de voorkant vooruit de andere kant op te kunnen rijden bij een (stoom)locomotief die in principe niet twee kanten op kan rijden zoals een 1700 oid wel doet.. Daar heb je iets als dit voor nodig:

Afbeelding

Of een keerlus of keerdriehoek zoals trams die gebruiken.

Het filmpje helpt hier niet echt, omdat de loc twee keer buiten beeld 180 graden draait en dan vervolgens de rijtuigen aan z'n voorkant aankoppelt en achteruit wegrijdt...
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Iljitsch in het zuiden

Bericht door Karl »

Een stoomlocomotief kan ook met de tenderzijde aan de voorkant rijden.
Het is een spectrum.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Iljitsch in het zuiden

Bericht door MdJ »

Overigens hebben ze in Han sur Lesse, http://nl.wikipedia.org/wiki/Han-sur-Lesse, een andere manier van kopmaken:

Er rijden 3 trammetjes achter elkaar aan (bestaand uit motorwagen (M) +1 bijwagen (B)), die in het dorpje een keerlus rijden, en bij de grotten slechts een enkel kopspoortje en een zeer kort omloopspoortje

B1+M1, M2+B2, M3+B3 vertrekken uit het dorpje, naar de grotten waar M1 via het kopspoortje naar het omloopspoortje, B1 blijft op het station staan. M2+B2 komen eraan, koppelt B2 af, B2 blijft op het station, M2 duwt B2 naar het kopspoortje. M3+B3 komen eraan, koppelt B3 af, B3 blijft op het station, M3 duwt B2 naar het kopspoortje, alwaar van het omloopspoortje M1 naar B3 omloopt.

Vervolgens vertrekken richting het dorpje: M1+B3, M3+B2 en M2+B1, en zo rijdt dat de hele dag door.
(voor de mensen die het nu nog neit snappen: ik zal later vandaag wel ff een paintje maken.
Bij twijfel: gebruik beton.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten