Timon91 op reis: met de nachttrein Amsterdam-Moskou
Geplaatst: di 10 aug 2010, 14:44
Dit is mijn eerste reportage hier, ik hoop dat jullie het wat vinden :) Haal het gerust weg als het hier niet thuishoort.
Vorige week ben ik 5 dagen in Moskou geweest. Vliegen naar Moskou kan natuurlijk wel, maar het is uiteraard veel leuker en spannender om met de trein te gaan! En aangezien er toch een directe trein gaat van Amsterdam naar Moskou hebben we daar voor gekozen.
De foto's:
1. Na een hoop voorbereidingen gaan we eindelijk op stap. We beginnen simpel, op station Abcoude. We nemen de stoptrein naar Asd. Vanuit Abcoude is het sneller om via Utrecht te gaan, maar via Asd is "veiliger", omdat je meer tijd hebt om je wagon te zoeken. Verder was het Nederlandse stuk van de reis toch gratis, omdat we beiden een weekend-SOV hebben.
Abcoude train station by Timon91, on Flickr
2. Op Asd. Wij hebben rijtuig 183. Van de plek waar de rijtuigen uiteindelijk komen te staan klopte zoals gewoonlijk geen biet. We moesten een eindje lopen, maar daar hadden we nog 20 minuten de tijd voor toen de trein binnengereden werd :)
Train setup at Amsterdam CS by Timon91, on Flickr
3. De CTA. Hij stopt trouwens niet in Duivendrecht. Ik weet niet of dat er altijd op staat. Vorig jaar ging ik met deze trein naar Praag, toen stond het er ook op.
Train to Moscow by Timon91, on Flickr
4. Het gangpad. De wagon heeft geloof ik tien compartimenten van drie plaatsen elk. Bij het binnengaan van de trein worden de kaartjes ingenomen door de Russische "provodnik". Die van ons was een beetje aangeschoten, maar gelukkig begreep hij dat we naar Moskou moesten. We waren de enige die hier instapten (en de enigen die in Nederland al opstapten). De kaartjes krijg je in Moskou weer terug. Je koopt trouwens niet een gewoon retourtje Amsterdam-Moskou, maar het zit iets ingewikkelder. Van Duitsland naar Rusland krijg je namelijk samenreiskorting. Wij hadden dus een retourtje Köln-Moskou, een enkeltje Venlo(Gr.)-Köln, een enkeltje Köln-Venlo(Gr.), een reservering Amsterdam-Moskou en een reservering Moskou-Amsterdam voor de hele rit. Het Nederlandse stuk was zoals ik al eerder zei gratis, gewoon met de SOV-kaart.
Train to Moscow by Timon91, on Flickr
5. Vlak voor vertrek. Bij het wegrijden meteen een wodkatje weggetikt, je gaat toch naar Rusland ;)
Vodka by Timon91, on Flickr
6. Het reisschema. Het klopt niet helemaal i.v.m. de werkzaamheden bij Arnhem, maar wel grotendeels. Bij aankomst in Moskou bevat de trein drie rijtuigen uit West-Europa voor Moskou: uit Amsterdam, uit München (of Innsbruck) en uit Basel. Dat is ook te zien op het schema hier.
Train to Moscow by Timon91, on Flickr
7. Een zelf uitgeprint reisschema. Het was heel handig om het mee te nemen en op te hangen in ons eigen compartiment, dan kun je altijd zien waar je bent, of je op tijd bent, enzovoorts.
Schedule of the train to Moscow by Timon91, on Flickr
8. We kregen ook al meteen dit pakketje van de provodnik. Er zit een laken, een dekbedovertrek, een kussensloop en een handdoekje in.
Train to Moscow by Timon91, on Flickr
9. Tijdens de locwissel in Venlo.
Venlo train station by Timon91, on Flickr
10. Onze coupé. Niet groot, maar ruim genoeg. De stoelen zijn zeer comfortabel.
Train to Moscow by Timon91, on Flickr
11. Het glooiende landschap tussen Venlo en Köln.
Landscape in Germany by Timon91, on Flickr
12. Na een redelijke nacht werd ik weer wakker toen we in Poznań Główny stonden, met 40 minuten vertraging. Dit liep uiteindelijk op tot 54 minuten bij Warszawa, maar omdat de trein daar 3 uur stilstaat is de vertraging daarna weg.
Poznań Główny by Timon91, on Flickr
13. Geen mooie foto, maar dit is ons rijtuig tijdens de lange stop op Warszawa Wschodnia. Af en toe wordt er wat heen en weer gereden om alles in de goede volgorde te zetten. Het is dus wel raadzaam om bij de wagon in de buurt te blijven en niet de stad in te gaan. Tijdens de stop zit het toilet trouwens op slot.
Train at Warszawa Wschodnia by Timon91, on Flickr
14. Toen stonden we opeens op het spoor ernaast. Foto is gemaakt door de open achterdeur van ons rijtuig.
Warszawa Wschodnia by Timon91, on Flickr
15. Na Warszawa volgt nog Siedlce (hier alweer +20 minuten)
Siedlce train station by Timon91, on Flickr
16. Station Terespol, aan de Poolse oostgrens. Hier vindt de Poolse grenscontrole plaats.
Terespol train station by Timon91, on Flickr
17. Het stationsgebouw van Brest. Brest Central bestaat uit twee delen. Na de grenscontrole reden we naar het oude deel, waar mensen konden uitstappen. Dat is hier.
Brest train station by Timon91, on Flickr
18. Daarna werden we achteruit teruggereden, en dan vooruit deze loods in...
Brest, Belarus by Timon91, on Flickr
19. ...alwaar de onderstellen en de koppelingen verwisseld worden. Hier lopen vrouwtjes rond die allerlei dingen als fruit en bier verkopen. Het vrouwtje vooraan draagt inderdaad rode lingerie en een nettruitje. Soms zie je dingen die je liever niet had gezien :N
Gauge change in Brest, Belarus by Timon91, on Flickr
20. De koppelingen. Boven Europese koppeling, onder Russische koppeling.
Brest, Belarus by Timon91, on Flickr
21. De onderstellen worden weggereden en de nieuwe onderstellen worden eronder gereden. De man in het witte overhemd links was één van de twee provodniks uit onze wagon. De andere provodnik zag er precies hetzelfde uit
Gauge change in Brest, Belarus by Timon91, on Flickr
22. Weer buiten. Iemand nog een onderstel nodig?
Brest, Belarus by Timon91, on Flickr
23. Wachtend op het nieuwe deel van Brest Central. Hier stonden we zo'n 45 minuten stil. Dit ziet er wel cool uit
Train to Moscow by Timon91, on Flickr
24. Wit-Russische CTA.
Brest Central train station by Timon91, on Flickr
25. Even helemaal naar achteren gelopen. Avond in Wit-Rusland. Het spoor wordt in Wit-Rusland niet aan elkaar gelast, waardoor het spoor veel hobbeliger is. Ik moet wel zeggen dat dat veel lekkerder slaapt, je wordt lekker in slaap gewiegd.
Somewhere in Belarus by Timon91, on Flickr
26. Wakker worden in Rusland. Tussen Wit-Rusland en Rusland is geen grenscontrole. De smog is hier al duidelijk zichtbaar. Ondanks dat het pas 9 uur 's ochtends was gaf een thermometer langs het spoor al een temperatuur van 31 graden aan. Onze wagon had gelukkig airco :)
Smog in western Russia by Timon91, on Flickr
27. Station Golitsyno. We zijn nu bijna in Moskou.
Golitsyno train station by Timon91, on Flickr
28. Die smog maakt het best creepy, moet ik eerlijk zeggen.
Smog near Moscow by Timon91, on Flickr
5 minuten te vroeg kwamen we aan in Moskva Belorusskaya, vanwaar we met de metro naar ons hotel zijn gegaan. Met de trein duurt het wat langer dan met het vliegtuig, namelijk 39 uur in plaats van 5, maar het is wel heel veel leuker. Mocht je zelf deze reis willen maken of wil je er meer info hebben, stuur gerust een pb ;)
Ik hoop dat jullie het wat vonden, van de terugweg heb ik ook nog (betere) foto's, die ga ik t.z.t. nog uploaden en posten denk ik. Reacties zijn altijd welkom!
Vorige week ben ik 5 dagen in Moskou geweest. Vliegen naar Moskou kan natuurlijk wel, maar het is uiteraard veel leuker en spannender om met de trein te gaan! En aangezien er toch een directe trein gaat van Amsterdam naar Moskou hebben we daar voor gekozen.
De foto's:
1. Na een hoop voorbereidingen gaan we eindelijk op stap. We beginnen simpel, op station Abcoude. We nemen de stoptrein naar Asd. Vanuit Abcoude is het sneller om via Utrecht te gaan, maar via Asd is "veiliger", omdat je meer tijd hebt om je wagon te zoeken. Verder was het Nederlandse stuk van de reis toch gratis, omdat we beiden een weekend-SOV hebben.
Abcoude train station by Timon91, on Flickr
2. Op Asd. Wij hebben rijtuig 183. Van de plek waar de rijtuigen uiteindelijk komen te staan klopte zoals gewoonlijk geen biet. We moesten een eindje lopen, maar daar hadden we nog 20 minuten de tijd voor toen de trein binnengereden werd :)
Train setup at Amsterdam CS by Timon91, on Flickr
3. De CTA. Hij stopt trouwens niet in Duivendrecht. Ik weet niet of dat er altijd op staat. Vorig jaar ging ik met deze trein naar Praag, toen stond het er ook op.
Train to Moscow by Timon91, on Flickr
4. Het gangpad. De wagon heeft geloof ik tien compartimenten van drie plaatsen elk. Bij het binnengaan van de trein worden de kaartjes ingenomen door de Russische "provodnik". Die van ons was een beetje aangeschoten, maar gelukkig begreep hij dat we naar Moskou moesten. We waren de enige die hier instapten (en de enigen die in Nederland al opstapten). De kaartjes krijg je in Moskou weer terug. Je koopt trouwens niet een gewoon retourtje Amsterdam-Moskou, maar het zit iets ingewikkelder. Van Duitsland naar Rusland krijg je namelijk samenreiskorting. Wij hadden dus een retourtje Köln-Moskou, een enkeltje Venlo(Gr.)-Köln, een enkeltje Köln-Venlo(Gr.), een reservering Amsterdam-Moskou en een reservering Moskou-Amsterdam voor de hele rit. Het Nederlandse stuk was zoals ik al eerder zei gratis, gewoon met de SOV-kaart.
Train to Moscow by Timon91, on Flickr
5. Vlak voor vertrek. Bij het wegrijden meteen een wodkatje weggetikt, je gaat toch naar Rusland ;)
Vodka by Timon91, on Flickr
6. Het reisschema. Het klopt niet helemaal i.v.m. de werkzaamheden bij Arnhem, maar wel grotendeels. Bij aankomst in Moskou bevat de trein drie rijtuigen uit West-Europa voor Moskou: uit Amsterdam, uit München (of Innsbruck) en uit Basel. Dat is ook te zien op het schema hier.
Train to Moscow by Timon91, on Flickr
7. Een zelf uitgeprint reisschema. Het was heel handig om het mee te nemen en op te hangen in ons eigen compartiment, dan kun je altijd zien waar je bent, of je op tijd bent, enzovoorts.
Schedule of the train to Moscow by Timon91, on Flickr
8. We kregen ook al meteen dit pakketje van de provodnik. Er zit een laken, een dekbedovertrek, een kussensloop en een handdoekje in.
Train to Moscow by Timon91, on Flickr
9. Tijdens de locwissel in Venlo.
Venlo train station by Timon91, on Flickr
10. Onze coupé. Niet groot, maar ruim genoeg. De stoelen zijn zeer comfortabel.
Train to Moscow by Timon91, on Flickr
11. Het glooiende landschap tussen Venlo en Köln.
Landscape in Germany by Timon91, on Flickr
12. Na een redelijke nacht werd ik weer wakker toen we in Poznań Główny stonden, met 40 minuten vertraging. Dit liep uiteindelijk op tot 54 minuten bij Warszawa, maar omdat de trein daar 3 uur stilstaat is de vertraging daarna weg.
Poznań Główny by Timon91, on Flickr
13. Geen mooie foto, maar dit is ons rijtuig tijdens de lange stop op Warszawa Wschodnia. Af en toe wordt er wat heen en weer gereden om alles in de goede volgorde te zetten. Het is dus wel raadzaam om bij de wagon in de buurt te blijven en niet de stad in te gaan. Tijdens de stop zit het toilet trouwens op slot.
Train at Warszawa Wschodnia by Timon91, on Flickr
14. Toen stonden we opeens op het spoor ernaast. Foto is gemaakt door de open achterdeur van ons rijtuig.
Warszawa Wschodnia by Timon91, on Flickr
15. Na Warszawa volgt nog Siedlce (hier alweer +20 minuten)
Siedlce train station by Timon91, on Flickr
16. Station Terespol, aan de Poolse oostgrens. Hier vindt de Poolse grenscontrole plaats.
Terespol train station by Timon91, on Flickr
17. Het stationsgebouw van Brest. Brest Central bestaat uit twee delen. Na de grenscontrole reden we naar het oude deel, waar mensen konden uitstappen. Dat is hier.
Brest train station by Timon91, on Flickr
18. Daarna werden we achteruit teruggereden, en dan vooruit deze loods in...
Brest, Belarus by Timon91, on Flickr
19. ...alwaar de onderstellen en de koppelingen verwisseld worden. Hier lopen vrouwtjes rond die allerlei dingen als fruit en bier verkopen. Het vrouwtje vooraan draagt inderdaad rode lingerie en een nettruitje. Soms zie je dingen die je liever niet had gezien :N
Gauge change in Brest, Belarus by Timon91, on Flickr
20. De koppelingen. Boven Europese koppeling, onder Russische koppeling.
Brest, Belarus by Timon91, on Flickr
21. De onderstellen worden weggereden en de nieuwe onderstellen worden eronder gereden. De man in het witte overhemd links was één van de twee provodniks uit onze wagon. De andere provodnik zag er precies hetzelfde uit
Gauge change in Brest, Belarus by Timon91, on Flickr
22. Weer buiten. Iemand nog een onderstel nodig?
Brest, Belarus by Timon91, on Flickr
23. Wachtend op het nieuwe deel van Brest Central. Hier stonden we zo'n 45 minuten stil. Dit ziet er wel cool uit
Train to Moscow by Timon91, on Flickr
24. Wit-Russische CTA.
Brest Central train station by Timon91, on Flickr
25. Even helemaal naar achteren gelopen. Avond in Wit-Rusland. Het spoor wordt in Wit-Rusland niet aan elkaar gelast, waardoor het spoor veel hobbeliger is. Ik moet wel zeggen dat dat veel lekkerder slaapt, je wordt lekker in slaap gewiegd.
Somewhere in Belarus by Timon91, on Flickr
26. Wakker worden in Rusland. Tussen Wit-Rusland en Rusland is geen grenscontrole. De smog is hier al duidelijk zichtbaar. Ondanks dat het pas 9 uur 's ochtends was gaf een thermometer langs het spoor al een temperatuur van 31 graden aan. Onze wagon had gelukkig airco :)
Smog in western Russia by Timon91, on Flickr
27. Station Golitsyno. We zijn nu bijna in Moskou.
Golitsyno train station by Timon91, on Flickr
28. Die smog maakt het best creepy, moet ik eerlijk zeggen.
Smog near Moscow by Timon91, on Flickr
5 minuten te vroeg kwamen we aan in Moskva Belorusskaya, vanwaar we met de metro naar ons hotel zijn gegaan. Met de trein duurt het wat langer dan met het vliegtuig, namelijk 39 uur in plaats van 5, maar het is wel heel veel leuker. Mocht je zelf deze reis willen maken of wil je er meer info hebben, stuur gerust een pb ;)
Ik hoop dat jullie het wat vonden, van de terugweg heb ik ook nog (betere) foto's, die ga ik t.z.t. nog uploaden en posten denk ik. Reacties zijn altijd welkom!