Hier dan de foto's van de terugreis van mijn reis naar Moskou.
1. We beginnen met een niet-spoorgerelateerde foto, namelijk die van de thermometer bij het hotel. Met 35 graden was het best warm.
Thermometer in Moscow by Timon91, on Flickr
2. Met de metro (de Moskovische metro is ge-wel-dig trouwens) zijn we naar station Belorusskaya gegaan en naar het treingedeelte van het station gelopen. Ondanks dat we een uur te vroeg waren stond de trein er al. Belorusskaya is een kopstation en ons rijtuig was de voorste, dus dat was ver lopen, maar we hadden er de tijd voor. Hier het perron met rechts onze trein.
Moskva Belorusskaya train station by Timon91, on Flickr
3. Ons rijtuig. De smog maakt de foto er niet beter op helaas. Onze trein bestond nu trouwens uit 14 bakken. Bij Minsk komen er dan nog 3 bij, dus de trein is 17 rijtuigen lang tussen Minsk en Brest. Best lang! Na Brest zijn er nog 6 over.
Train Moscow-Amsterdam by Timon91, on Flickr
4. Er kwam een locomotief voorrijden, maar na een tijdje ging die weer weg. Uiteindelijk kwam er een kwartiertje later eenzelfde loc (misschien wel dezelfde) om ons naar Wit-Rusland te brengen.
Russian locomotive by Timon91, on Flickr
5. Na een heerlijke nacht werden we een half uurtje voor Baranovichi (Russisch: Барановичи) wakker. Hier de nachtopstelling van de coupé. Overdag blijft het bovenste bed meestal uitgeklapt, de onderste twee worden dan ingeklapt. Dat kun je trouwens niet zelf doen, alleen een provodnik kan dat doen.
Train Moscow-Amsterdam by Timon91, on Flickr
6. Baranovichi Centralnye.
Baranovichi Centralnye train station by Timon91, on Flickr
7. Thee en koffie wordt geschonken in die typische Russische glazen. Het kost trouwens vrij weinig. Thee was omgerekend 20 cent en koffie 40 cent. Het enige waar je voor betaalt is het theezakje/zakje oploskoffie aangezien de huur van het glas gratis is, net als heet water. Zelf theezakjes meenemen kan dus ook.
Train Moscow-Amsterdam by Timon91, on Flickr
8. En toen waren we weer in Brest. Op het nieuwe stationsgedeelte kwamen de douaniers de trein in om de paspoorten in te nemen, waarna we de loods in werden gesleept. Dit is vlak na de onderstel/koppelingwissel. De deur kon je gewoon open doen, geen probleem.
Gauge change in Brest, Belarus by Timon91, on Flickr
9. Deze diesel sleepte ons de loods uit en duwde ons terug naar het oude gedeelte van het station. Daar kregen we ons paspoort terug en kwam de douane de trein in.
Gauge change in Brest, Belarus by Timon91, on Flickr
10. Er zit weer een Europese koppeling op.
Gauge change in Brest, Belarus by Timon91, on Flickr
11. Het oude gedeelte van Brest Central. Hier stonden we nog zo'n 45 minuten stil voordat we verder gingen naar Polen.
Brest Central train station by Timon91, on Flickr
12. De trein naar Minsk Pass. Deze zat nog goed vol.
Train to Minsk in Brest, Belarus by Timon91, on Flickr
13. De Wit-Russische kant van de grens. Dit is tenminste nog een echte grens.
Belorussian border by Timon91, on Flickr
14. De Westelijke Bug, de echte grens. In de verte zie je nog een andere spoorbrug.
Belorussian border by Timon91, on Flickr
15. Station Terespol. Hier stonden we nu een uur stil voor de controle. Eerst kwam de Poolse douane langs, die heel geïnteresseerd is in wat je allemaal hebt meegenomen uit (Wit-)Rusland. Daarna gingen ze de trein zelf controleren op smokkelwaar. Wij hadden toen tijd om even rond te lopen.
Terespol train station by Timon91, on Flickr
16. Ook nog even aan de andere kant van de trein gekeken. Op dit moment werd er op het andere perron trouwens een andere passagierstrein binnengereden, met rijtuigen uit Budapest, Wien, Praha en Katowice naar Moskou. Ook hing er nog een wagon uit Praha voor Sankt-Peterburg aan. Van deze trein heb ik geen goede foto, omdat er veel grensbewaking over het perron liep. De rijtuigen voor Moskou zagen er in ieder geval hetzelfde uit als die van ons ;)
Terespol train station by Timon91, on Flickr
17. Onze wagon is dus in Duitsland gemaakt.
Train Moscow-Amsterdam by Timon91, on Flickr
18. Richting de douane en de uitgang. Je kon ook over het spoor het station uit lopen. Toen we een half uurtje stil stonden kwamen er allemaal provodniks met plastic Lidl-tassen binnendruppelen. Ik neem dus aan dat er naast het station in Terespol een Lidl zit Onze provodniks liepen trouwens rond met Gall&Gall tasjes en een canvas AH-tas, wat ook wel weer grappig was :D
Terespol train station by Timon91, on Flickr
19. Tussen Terespol en Siedlce. Het stuk tussen Terespol en Warszawa duurt twee uur, en aangezien de trein toch weer helemaal opwarmt in Warszawa is het zonde om de airco aan te zetten. Maar omdat er maar één minuscuul raampje open kan in de wagon (vanwege die airco) hebben ze de deuren maar open gezet. Tussen Warszawa en Poznan deden ze dat trouwens ook (ja, toen we 160 km/h reden). Het waait wel lekker door trouwens :)
Train Moscow-Amsterdam by Timon91, on Flickr
20. Op station Warszawa Wschodnia, tijdens de 3 uur durende stop.
Train Moscow-Amsterdam by Timon91, on Flickr
21. Voor Fles ;)
Warszawa Wschodnia train station by Timon91, on Flickr
22. Tijdens de 3 uur durende stop heb ik aardig wat foto's gemaakt. Ik maak er denk ik een aparte serie van omdat het anders een beetje veel wordt in dit draadje. Dit is alweer vlak voor vertrek. Amsterdam! Onze trein bestond vanaf hier uit 2 rijtuigen voor Basel (1 uit Moskou, 1 uit Minsk), 2 voor München (1 uit Moskou, 1 uit Warszawa) en 5 voor Amsterdam (1 uit Moskou, 4 uit Warszawa). Ik heb steeds gedacht dat er ook EuroNight rijtuigen waren voor München en Basel, maar dat viel dus tegen.
Warszawa Wschodnia train station by Timon91, on Flickr
23. Ons avondeten. Voor de mensen die geen cyrillisch kunnen lezen: hier staat "Biznes lanch", "business lunch" dus. Wel lachwekkend, het zijn gewoon Good Noodles De boiler in ons rijtuig was trouwens stuk, dus de provodnik moest steeds naar het andere rijtuig lopen om een ketel heet water te halen
Train Moscow-Amsterdam by Timon91, on Flickr
24. En toen waren we weer in Utrecht, met 50 minuten vertraging. Door de overstromingen en Tsjechië viel het deel uit Praha weg, dus in Berlin moest daar nog een andere oplossing voor gezocht worden. Dat kostte schijnbaar meer dan 90 minuten, waarvan een deel dus weer is goedgemaakt toen we in Utrecht waren.
Utrecht Centraal train station by Timon91, on Flickr
Vanuit Utrecht ben ik meteen doorgegaan naar een sportwedstrijd van mijn team. Het was wel lekker weer wat te bewegen na 40 uur treinen
Dit was deel 2, ik hoop dat jullie het wat vonden. Reacties zijn natuurlijk altijd welkom :)
Timon91 op reis: de terugreis vanuit Moskou
Timon91 op reis: de terugreis vanuit Moskou
Mijn Flickr account.
Re: Timon91 op reis: de terugreis vanuit Moskou
Leuke reportages. :D
Had je in Moskou eigenlijk veel last van de smog? En heb je ook nog foto's van Moskou zelf (met name de metro), want die zou ik ook graag willen zien. :)
Had je in Moskou eigenlijk veel last van de smog? En heb je ook nog foto's van Moskou zelf (met name de metro), want die zou ik ook graag willen zien. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Timon91 op reis: de terugreis vanuit Moskou
Dank voor je reactie :)
De smog was wisselend. Soms viel het mee, maar soms was het lastig ademen. Ik was van maandag tot en met vrijdag in Moskou. Woensdagavond en vrijdag was het heel erg, met soms maar 50 meter zicht. Daarbuiten viel het mee. Donderdag was bijvoorbeeld compleet smogvrij. Die woensdag ben ik een dagje de stad uit geweest, naar Sergiev Posad, daar was de smog minder.
In de Moskovische metro houden ze er niet zo van als er foto's gemaakt worden. Toch heb ik enkele foto's gemaakt van station Park Pobedy, die ik t.z.t. nog wel zal posten. De metrostations in Moskou zijn echt prachtig. Ik heb de laatste dag (die smogvrijdag) nog een compleet rondje gemaakt met de ringlijn, waar de meeste mooie stations zitten. Dat was de moeite waard :) Het metronetwerk is trouwens gigantisch. Er zit gemiddeld zo'n 3 minuten tussen elke halte. Het rondje ringlijn duurde dan ook meer dan een half uur. Verder heb ik een paar OV-foto's van het dagtripje naar Sergiev Posad, met de elektricha.
De smog was wisselend. Soms viel het mee, maar soms was het lastig ademen. Ik was van maandag tot en met vrijdag in Moskou. Woensdagavond en vrijdag was het heel erg, met soms maar 50 meter zicht. Daarbuiten viel het mee. Donderdag was bijvoorbeeld compleet smogvrij. Die woensdag ben ik een dagje de stad uit geweest, naar Sergiev Posad, daar was de smog minder.
In de Moskovische metro houden ze er niet zo van als er foto's gemaakt worden. Toch heb ik enkele foto's gemaakt van station Park Pobedy, die ik t.z.t. nog wel zal posten. De metrostations in Moskou zijn echt prachtig. Ik heb de laatste dag (die smogvrijdag) nog een compleet rondje gemaakt met de ringlijn, waar de meeste mooie stations zitten. Dat was de moeite waard :) Het metronetwerk is trouwens gigantisch. Er zit gemiddeld zo'n 3 minuten tussen elke halte. Het rondje ringlijn duurde dan ook meer dan een half uur. Verder heb ik een paar OV-foto's van het dagtripje naar Sergiev Posad, met de elektricha.
Mijn Flickr account.
Re: Timon91 op reis: de terugreis vanuit Moskou
De spoorwegen en de Moskouse metro zijn toch ook als militair object aangewezen? Niet zo raar dat men niet van pottenkijkers houdt...
Het is een spectrum.
Re: Timon91 op reis: de terugreis vanuit Moskou
Die smog is trouwens zo hevig vanwege de bosbranden nabij Moskou. Dat is niet altijd zo erg. ;)
Re: Timon91 op reis: de terugreis vanuit Moskou
Ja, we hebben het Engelstalige nieuws op de tv (RussiaToday en BBC World News) ook goed gevolgd hierover, maar echt voorspellen of er veel smog gaat zijn kun je dan nog steeds niet zeggen ;)
En als die smog altijd zo erg zou zijn dan zou er nu natuurlijk niemand meer in Moskou wonen ;)
En als die smog altijd zo erg zou zijn dan zou er nu natuurlijk niemand meer in Moskou wonen ;)
Mijn Flickr account.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten