TheKnitter on Interrail

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

TheKnitter on Interrail

Bericht door TheKnitter »

Afgelopen week heb ik een 5-daagse InterRail reis gedaan door Duitsland, België en Luxemburg.
Er zijn veel foto's gemaakt, en om die reden post ik hier een selectie.
Om een overzicht te behouden, doe ik per post één dag. Dezen worden verspreid gepost binnen enkele dagen.

Op alle foto's geld © Durk Houtsma. Foto's gebruiken zonder toestemming van de auteur is niet toegestaan!

De overzichten van de dagen:
Dag 1: 12 Juli 2010. Deze post.
Dag 2: 13 Juli 2010
Dag 3: 14 Juli 2010
Dag 4: 15 Juli 2010
Dag 5: 16 Juli 2010.

Dag 1, Maandag 12 Juli 2010

De dag begon zeer vroeg. De wekker stond om 3:30, maar ik was om 3:10 al klaar wakker. Tas en koffer stonden grotendeels al klaar, maar voor de zekerheid alles nog eens gecheckt.
Om 5:20 zou de taxi hier zijn, die mij van Zwijndrecht naar Dordrecht zou brengen. Wegens een foutje bij het invoeren van de taxi, dachten ze dat ze pas 5:45 mij hoefden op te halen. Uiteindelijk na gebel om 5:25 stond de taxi om 5:35 al bij mij voor de deur. Netjes opgelost.

Vanuit Dordrecht heb ik de Sneltrein naar Breda genomen, die gereden werd door DDM-1. Vanaf daar ben ik met een IC naar Eindhoven gegaan, en daar overgestapt naar Heerlen.
Vanaf Heerlen de Euregiobahn tot Herzogenrath genomen. Echter, onze trein had +20. Mede dankzij de enkelbaans baanvak, en de trein kwam al iets te laat binnen, dus vertrokken al te laat, maar werd hierdoor nog later.

De Talenten die hier rijden, zijn mooie treintjes. De zittingen ook, maar het had iets beter gekund.
Afbeelding
Een blik door de Talent

Aangekomen in Herzogenrath reed de trein die ik gepland had, net weg. Dan maar een half uur later verder. Verder viel me het stationsgebouw gelijk op.
Afbeelding

Omdat ik hier van perron moest wisselen, omdat ik richting Mönchengladbach zou gaan, moest ik door de tunnel. Daar viel me dit bordje gelijk op:
Afbeelding

Tijdens het wachten heb ik nog een aantal foto's geschoten.
Afbeelding
BR425 569-1 van de Deutsche Bahn komt in Herzogenrath binnen
Afbeelding
2x Talent opweg naar Heerlen

Vanaf hier vertrok ik - tegen mijn planning - om 9:27 met een Dosto richting Mönchengladbach.
Best mooie treintjes, en overzichtelijk.

Afbeelding
Wat me meermaals opviel was dat de Duitsers weinig oude spoortjes opbreken, zoals hier te zien is. Dit is bij Geilenkirchen.

Aangekomen te Mönchengladbach was ik volgens de nieuwe planning mooi op tijd. Ik ben weer volgens de oude planning vertrokken uit Mönchengladbach, dus daar iets korter gebleven.
De treinaanwijzers in Duitsland verschillen ook regelmatig per station. Hier die van Mönchengladbach:
Afbeelding

Afbeelding
Een FLIRT van de Eurobahn te Mönchengladbach

Afbeelding
Centrale treinaanwijzer in de hal van Mönchengladbach Hbf

Vanuit Mönchengladbach ben ik met de trein richting Lindern gegaan. Vanuit Lindern met de bus (hoefde van de chauffeur geen apart kaartje te kopen) naar Linnich Bf.
Het was mooi weer, zoals deze foto doet vermoeden:
Afbeelding
Echter, de camera naar de andere kant gericht deed je een andere indruk geven:
Afbeelding

In ieder geval, een paar minuutjes later in Linnich Bhf was er een enorme hoosbui, het stormde maar onweerde ook. Snel de trein ingesprint.
Amper 2-3 kilometer na vertrek stonden we stil. Meerdere bomen waren omgewaaid door de harde wind. Terugkeren was de oplossing.
Afbeelding

Terug op Linnich Bf was het ergste alweer over (+/- 25 minuten later). Toen lukte het om een foto te maken van de Eurosprinter van de Rurtalbahn.
Afbeelding
Treinverkeer was onmogelijk, zo bleek. Er werd geadviseerd om alternatief vervoer te zoeken. De eerste bus naar een ander station vertrok pas 20 minuten later, dus wachten.
Om 12:15 werd er medegedeeld dat we konden vertrekken met de trein, dus toch weer ingestapt.
Nu waren er een 4-tal mensen met kettingzaag en al aanwezig, om de bomen aan gort te zagen, en van het spoor te verwijderen.
Afbeelding
Op deze manier hebben we een groot deel van de reis voortgezet, want er lagen veel bomen om of grote takken op de rails:
Afbeelding

Afbeelding
Tussen Linnich en Duren moet ook gepasseerd worden in verband met enkelbaans. Hierbij dus.

Afbeelding
Aangekomen in Düren met een vertraging van +/- 40 minuten was het zeer beperkt gebleven. Netjes opgelost! De Nederlanders kunnen er wat van leren..

Te Düren was de planning om naar Heimbach te gaan, waar ik dus nu een grotere overstap had. Hij was een paar minuten geleden net vertrokken. Een paar foto's:
Afbeelding
BR425 545-3 als S-bahn richting Keulen Hbf te Duren

Afbeelding
Een Dosto met loc 111 160-8 te Duren

Het traject Duren - Heimbach is bochtig, want het loopt door de bergen:
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Te Heimbach
Afbeelding
2x Regiosprinter van de RTB te Heimbach

De terugweg met dezelfde stellen gereisd, en in Duren overgestapt op de S-bahn naar Keulen Hbf.
Bij Keulen Weiden West stonden nog een paar U-bahn stellen:
Afbeelding

Aangekomen te Keulen gelijk naar het hostel gelopen, die op amper 5 minuten van het station zit. Zeker aan te raden !

De Dom nog even opgezocht:
Afbeelding
Afbeelding

Daarna nog even met de U-bahn een stukje door Keulen gegaan, en zat mijn dag er weer op.
Afbeelding
Het eindpunt van lijn 1 is een hele klim(gelukkig roltrap):
Afbeelding

De gescoorde bordjes:
Afbeelding

Voor alle foto's van deze dag kan je Hier klikken.
Voor het gebied tussen Duren en Heimbach klik je hier
Voor het gebied tussen Linnich en Duren Klik je hier
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: TheKnitter on Interrail - Dag 2

Bericht door TheKnitter »

Dag 2, Dinsdag 13 Juli 2010

Op alle foto's geld © Durk Houtsma. Foto's gebruiken zonder toestemming van de auteur is niet toegestaan!

Vandaag stond er een aardige tour op de planning. Ik wou vanaf Keulen naar Gerolstein, om naar met de Vulkan Eifel Bahn naar Ulmen en terug te gaan. Vervolgens vanuit Gerolstein weer terug naar Keulen, om dan naar Aachen Hbf af te reizen.
De dag begon mooi op tijd, ruimschoots optijd wakker, een trein eerder als gepland naar Euskirchen.

Omdat ik toch nog een aantal minuten (+/- 20) moest wachten, nog een aantal foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uiteindelijk vertrokken, en viel mij het opstelterrein nabij Keulen Hbf nogal op: Groot, en veel treinen staan er:
Afbeelding
Afbeelding

Uiteindelijk aangekomen in Eurkirchen met de Talent, ben ik uitgestapt.
Hier zou ik wachten op de trein naar Gerolstein. Omdat ik eerder vertrok uit Keulen, kon ik hier nog een stop van een aantal minuten maken.

Afbeelding
De Talent naar Gerolstein en Trier kwam dan ook mooi op tijd binnen.

Afbeelding
BR628 681 te Gerolstein, staat hier niks te doen.
Afbeelding
BR628 455 werd op een zijspoortje gezet, en werd uiteindelijk onder andere de oliepeil nagekeken.

Omdat er naar Ulmen geen normale treinen rijden, kwam ik uit op de Railbus van de Vulkan Eifel Bahn(gepland in de planning)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De koppeling van de 2 railbussen.
Afbeelding
Bediening van de railbus
De reis verliep spoedig, alleen een 7 minuten vertraging bij vertrek. Onderweg werd dit redelijk ingelopen, want er hoefde nu niet lang op Daun gewacht te worden, en onderweg weinig stops. Het is wel eens drukker, zeiden ze. De trein van 2 uur later was wel drukker.
Afbeelding
Hier de railbus te Ulmen

Afbeelding
2x Railbus te Gerolstein, die rondom 13:06 zouden vertrekken. Ditmaal was het veel drukker.

Mijn reis ging vanaf hier van Gerolstein terug naar Aachen Hbf. Ditmaal kwam een BR628 686 aanzetten:
Afbeelding
Ik was eerder als gepland op Keulen, en ben uiteindelijk ook eerder uit Keulen vertrokken naar Aachen.
In Aachen heb ik nagevraagd of ik met Thalys een extra kaartje nodig had. Het antwoord was nee. Zodoende ben ik rondom 17:40 met de Thalys van Keulen naar Aken gegaan. Maar eerst nog een paar foto's.

Afbeelding
Stationsgebouw van Aachen Hbf
Afbeelding
Dosto komt Aachen Hbf binnen

Uiteindelijk weer in Aachen stond pal voor mijn neus een ICE gekoppeld:
Afbeelding
Kusjee :lovens:

Ik was vanaf hier nog even naar de Dom van Keulen gegaan. Best mooi. Toen ik terug liep, zag ik de Mittelrheinbahn net binnen komen. Met deze trein ben ik naar Köln West gegaan. Best mooie treintjes.
Afbeelding
2 stellen van de Mittelrheinbahn te Keulen West

Vanaf Keulen West weer terug naar Keulen Hbf, en toen naar het hostel. Inmiddels was het alweer half 10 in de avond, en na 15,5 uur actief te zijn was ik blij dat het voor die dag erop zat.
In het hostel nog een heel gesprek met een paar kamergenoten gehad, en nog even een uurtje bij een restaurant gezeten. Best leuk, en gezellig was het er. Jammer dat het er daar weer op zat, maar nu op naar een nieuw avontuur!

Voor alle foto's van deze dag (met beschrijving) kan je hier klikken.

Omdat er wederom veel foto's gemaakt zijn, waarbij ik ook géén beschrijving heb neergezet, en de albumnaam al genoeg zegd, kan je hieronder zien met de link naar het album:
Foto's van het gebied tussen Keulen - Gerolstein
Foto's van het gebied tussen Gerolstein - Ulmen - Gerolstein
Foto's van de Dom in Keulen
Laatst gewijzigd door TheKnitter op do 19 aug 2010, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: TheKnitter on Interrail - Dag 3

Bericht door TheKnitter »

Dag 3, Woensdag 14 Juli 2010

Op alle foto's geld © Durk Houtsma. Foto's gebruiken zonder toestemming van de auteur is niet toegestaan!

Vandaag stond er wederom een druk schema op het programma. Echter, dit is totaal anders gelopen, waarover ik zometeen meer vertel.

De dag begon goed. Op tijd op het station. De planning enigzins aangepast, om met de ICE naar Aachen Hbf te gaan van 8:44. De koffer moest mee, want deze nacht ging ik naar Luik in een hostel.

Ik was ruimschoots op tijd, dus nog dit opgevallen:
Afbeelding
Afbeelding
Hier wordt de ICE bevoorraadt voor de bar.

Mooi, mijn ICE kwam uiteindelijk, en we vertrokken mooi op tijd. Op tijd in Aachen, aldaar ik 30 minuten had voor mijn bus zou vertrekken. De bus van 9:14 miste ik net gaf de planning aan.
Echter, toen ik mijn koffer wou pakken, was deze verdwenen. Mijn koffer was nergens te bekennen, en dus gelijk treinpersoneel ingelicht.
Advies was om naar het loket op het station te gaan, want hun konden mij niet helpen.
Ik daarheen, en werd geadviseerd om naar de Belgen te bellen voor dit probleem, omdat de ICE Brussel Zuid als eindpunt had. Ja, en dan? Mijn koffer is HIER! gejat. "De ICE gaat door naar België, misschien dat hij daar gevonden wordt.."
Dus, ik bel de klantenservice van de NMBS (via internet eindelijk gevonden, want dat konden ze bij het loket niet opzoeken zeiden ze. Moest ik zelf maar uitzoeken..)
Ik kreeg het advies om naar Luik te gaan, en ze daar te laten bellen naar Brussel. Wegens veel tijd deze foto nog even gemaakt:
Afbeelding
Stationsgebouw Aachen Hbf

Dus ik met het stoppertje naar Luik, probleem bij het loket uitgelegd [spraken ze wel Engels]. Ik moest naar de bagage afdeling, waar ze ook Verloren Voorwerpen hebben. Dus ik daar heen, spreekt die knaap alleen Frans. Ik een zeer klein beetje. "Par le pour Anglaii?" Antwoord: "NO! French." Hij sprak het dus wel [ een beetje ].
Terug naar het loket met dit probleem. Daar hebben ze in het Frans wat dingen opgeschreven, dus terug naar daar. Er bleek dat deze ICE om 13:14 terug kwam naar Luik, opweg naar Frankfurt. Misschien zat hij er nog in. Brussel zou hem wel niet hebben.
Dus nog even een paar foto's gemaakt, want dat duurde nog een poosje:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dus ruim een uur gewacht, bleek hij er toch niet in te zitten.
Nu weer met de klantenservice gebeld, want daar kon ik Nederlands spreken. Advies was om naar Brussel te gaan, ze konden mij anders ook niet helpen.
De toer ging dus door naar Brussel.
In brussel de Verloren Voorwerpen wederom opgezocht, die hem ook niet hadden. Advies was om bij de Deutsche Bahn en de NMBS een formulier hiervoor in te vullen via internet. Dus dit ook later nog gedaan.

Omdat ik nu al in Brussel was, heb ik het hostel in Luik gebeld om me nacht te cancellen, en het hostel in Brussel waar ik een dag later zou arriveren om een dag bij te boeken. Was allemaal mogelijk.

Wat er in mijn koffer zat?
Vooral kleding, en lader van telefoon en de lader van de accu van de camera, en een treinkaartje Roosendaal Grens - Zwijndrecht met 50% korting.

Een minder leuke dag, maar het was niet anders.

Tussen Aken en Luik nog wat foto's van de natuur gemaakt: Zie dit online album
Laatst gewijzigd door TheKnitter op do 19 aug 2010, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: TheKnitter on Interrail - Dag 4

Bericht door TheKnitter »

Dag 4, Woensdag 15 Juli 2010
Voor dag 1 en andere dagen zie de beginpost

Op alle foto's geld © Durk Houtsma. Foto's gebruiken zonder toestemming van de auteur is niet toegestaan!

Vandaag had ik een aangepaste planning, omdat de overnachting in Brussel was in plaats van Luik. Meer informatie over deze aanpassing staat bij dag 3.

Ik ben vanuit Brussel Midi met de rechtstreekse trein naar Luxemburg gegaan. Dit is een lange reis, dus ook weinig treinwisselingen nodig gehad.

Een paar foto's te Brussel Zuid:
Afbeelding
E-loc 2139 met rijtuigen\
Afbeelding
3x Thalys gereed in Brussel Zuid

De reis begon (zoals al de dagen) best vroeg. De trein vertrok om 8:33 van Brussel Zuid, en was om 11:40 in Luxemburg. Hier had ik een tussenstop.

Afbeelding
CFL 2200 te Luxemburg Gare

Afbeelding
CTA-bak te Luxemburg

Afbeelding
CFL 4018 met een dubbeldekker stam te Luxemburg Gare. Ik was niet de enige belangstellende voor de treinen.

Afbeelding
Op elk perron stond dit scherm met actuele vertrektijden.

Afbeelding
En in de tunnel kom je deze schermen tegen.

Afbeelding
CFL 002 dubbeldekker te Luxemburg Gare

Afbeelding
CFL 11 te Luxemburg Gare

Afbeelding
Een oudje: CFL 2012 te Luxemburg Gare

Afbeelding
CFL 014 te Luxemburg Gare

Afbeelding
Luxemburg Gare heeft ook nog een oud (niet in gebruik zijde) armsein staan.

Afbeelding
TGV 549 te Luxemburg Gare

Afbeelding
CFL 3019 met I10 rijtuigen klaar om naar Luik (b) te vertrekken.

Ik ben in deze IR-trein gestapt, en heb verder de reis doorgezet naar Luik.
Vertrek om 13:15, aankomst Luik om 15:42. Hier ben ik overgestapt naar de IC richting Brussel Zuid, en aangekomen in Brussel zat de grootste treinreis er alweer op.

Een aanrader zijn de trajecten Brussel - Luxembourg Gare en Luxembourg Gare - Luik. Je gaat er door een prachtig bergachtig gebied!

Afbeelding
NMBS varkensneus 829 te Brussel Zuid
Ik ben echter nog even naar Brussel Centraal gegaan, om de stad even te bezoeken. Een mooie stad, zeker een aanrader!

Voor de foto's van de natuur tussen Brussel en Luxembourg Gare kijk je in dit album.
Voor de foto's van de natuur tussen Luxembourg Gare en Luik kijk je in dit album.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: TheKnitter on Interrail - Dag 5

Bericht door TheKnitter »

Dag 5, Woensdag 16 Juli 2010. De laatste van deze serie.
Voor eerdere dagen zie posts hierboven.

Op alle foto's geld © Durk Houtsma. Foto's gebruiken zonder toestemming van de auteur is niet toegestaan!

Vandaag startte de dag weer in Brussel. Ik moest met de metro naar Brussel Midi, aldaar ik de trein richting Gent St Pieters zou nemen. Vanuit Gent St Pieters richting Brugge, Leuven, Hasselt, Antwerpen en Roosendaal. Door (grote) aanpassingen in de planningen ben ik eerst nog Antwerpen Centraal - Puurs - Antwerpen gaan doen, en toen pas naar Roosendaal, zonder later thuis te komen.

De reportage:
Afbeelding
Aangekomen in Gent St Pieters stond de NMBS 357 klaar voor vertrek, aldaar ik ook mee aan kwam.

Afbeelding
NMBS Dubbeldekkerrijtuigen te Gent Sint Pieters

Afbeelding
Station Gent St Pieters

Afbeelding
2 Klassiekertjes te Gent St Pieters

Afbeelding
MW4124 te Gent St Pieters

Vervolgens ben ik naar de stationshal gelopen, die best mooi is!
Afbeelding

De voorkant is modern en oud bijelkaar:
Afbeelding

Vervolgens ben ik met een Extra Trein naar Brugge gegaan. De geplande trein reed deze dag niet.
Afbeelding
NMBS2749 en NMBS2735 te Brugge. Ik kwam met de rechtse aan. Beide hadden een Dubbeldekker stam bij zich.

Afbeelding
NMBS1357 met Dubbeldeksrijtuigen te Brugge

Ik ben niet een grote fan van bussen, maar ik wou toch een foto van de belgische bus hier hebben:
Afbeelding

Vervolgens ben ik naar de stationshal van Brugge gelopen, die ook een super uiterlijk heeft!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens ben ik de trein richting Leuven gaan opzoeken. In Leuven had ik ook wat tijd over, dus daar een rondje gelopen.
Afbeelding
NMBS536 te Leuven

Station Leuven:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wat mij echt opviel was dat het niet een erg licht station is.

Afbeelding
NMBS345 te Leuven

Klassieke motorstellen komen daar ook regelmatig:
Afbeelding

Ik ben vervolgens afgereisd naar Hasselt.
Afbeelding
MW4189 mocht mij Hasselt-Mol-Antwerpen vervoeren.

Vanuit Hasselt zou het rechtstreeks naar Antwerpen, maar omdat ik zoveel tijd over had, ben ik via Mol gegaan. De trein ging wel rechtstreeks.

Afbeelding
In Mol word met een ander treinstel gekoppeld

Afbeelding
Varkensneus 941 en MW4171 te Antwerpen Centraal

Ik ben dan wel al eerder in Antwerpen geweest, maar de structuur van het station blijft mij verbazen. Een oud stationsgebouw, met een modernere aanbouw. De niveaus vind ik ook machtig om te zien!
Afbeelding
Afbeelding

Omdat ik veel tijd over had tot mijn trein vertrok, heb ik ervoor gekozen om nog even een retourtje Puurs te doen. In Puurs kwam er nog een Duikbril voorbij:
Afbeelding

En ik ging een retourtje met deze varkensneus:
Afbeelding

Vervolgens is mijn reis vanuit Antwerpen met de Stoptrein naar Roosendaal voortgezet. Vanuit Roosendaal de reële overstap gehaald naar de stoptrein naar Dordrecht en Den Haag. Ik ging echter tot Zwijndrecht.

De reizen zitten er weer op. Ik had zeker genoten, en zal dit zomaar opnieuw willen doen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten