Pagina 1 van 1

Fles in het Schwarzwald

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 21:43
door Fles
Ik neem aan dat iedereen de ICE3 van NS HiSpeed wel gelooft, dus we beginnen met de Höllentalbahn. Hier zien we een typische samenstelling op deze lijn het station Freiburg Littenweiler binnenrijden: 4 dubbeldeksrijtuigen met aan beide kanten een E-loc BR 143. Zo veel power is nodig omdat de hellingen op het traject Freiburg - Titisee oplopen tot 4 %, wat voor een adhesiebaan volgens mij zo'n beetje de grens van het technisch mogelijke is.
Afbeelding

Twee stuurstanden van treinen op de Höllentalbahn (de één getrokken, de ander geduwd door een E-loc BR 146) kruisen elkaar in Freiburg Wiehre.
Afbeelding

Een railbusje BR 650 op de Elzbachtalbahn rijdt de halte Gutach (Breisgau) binnen.
Afbeelding

De stoomloc van de Kandertabahn is aan het rangeren in Haltingen.
Afbeelding

Een ICN (InterCity Neigezug, genoemd naar de kantelbaktechniek waarmee deze apparaten uitgerust zijn) van de SBB staat klaar om te vertrekken uit Basel SBB als InterRegio naar Zürich Flughafen.
Afbeelding

SBB E-loc 11108 rijdt het station van Frick binnen met een IR naar Basel.
Afbeelding

Dan hier de gaarste trein van de hele vakantie, een enkelbaks dieseltreinstel van een mij onbekend type (BR 127?). De enige trein die het onderweg ook gewoon opgaf :D
Afbeelding

In Oberrotweil bekommeren een paar hesjes zich om "Hoe nu verder" met deze trein. Vermoedelijk een kapotte compressor, want toen we probeerden weg te rijden van het station bleek er opeens geen lucht te zijn om de remmen te lossen... Uiteindelijk konden we met een streekbus van dezelfde maatschappij toch door naar Breisach, met een half uur vertraging waardoor de rest van de dagplaning de kachel in kon.
Afbeelding

"Bewegung im ÖPNV", maar nu even niet, want de gereedschapkoffer wint.
Afbeelding

Aardige line-up van de verschillende materieeltypen van de SWEG bij hun basis in Endingen am Kaiserstuhl.
Afbeelding

En tenslotte een stuurstand (ik dacht eerst dat het een loc was, maar het is dus een stuurstand) van een SBB- InterRegio in Basel.
Afbeelding

Re: Fles in het Schwarzwald

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 21:47
door Caspar
Leuk! Die andere 2 dubbeldekkers van de 2e foto, hadden die niet een 2e loc nodig?

Re: Fles in het Schwarzwald

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 21:47
door Fles
Dan de spoorgerelateerde bijzaken. We beginnen met een uitermate professionele uitbeelding van de Treinsamenstelling naar het oosten, op Utrecht Centraal.
Afbeelding

Dan de altijd lastige kwestie "Hoe regel je Europese subsidie voor behoud van architectonisch erfgoed?" Nou, dat is eenvoudig. Dat doe je door uitgerekend in Strasbourg dit met je monumentale stationsgebouw te doen :neg: Dan heb je het echt goed begrepen :X
Afbeelding

Dan in de categorie "Trein en vrouw", nog een teleurstellend beeld. Wel ontzettend lekker zacht van binnen trouwens. Die trein.
Afbeelding

Gaat er dan helemaal niets goed? Oh jawel hoor :9 In diezelfde categorie "Trein en vrouw" namelijk :Y
Afbeelding

Dan het onderdeel "Stationsgebouwen".

Allereerst mijn uitvalsbasis: Freiburg Littenweiler.
Afbeelding

Dan het station van Kandern aan het eind van de museumstoomlijn Haltingen - Kandern.
Afbeelding

Vervolgens het station Münstertal (Schwarzwald). Vanwege de korte kering (2 minuten) kon ik er niet even naartoe lopen helaas. Overigens moet ik wel even kwijt dat het lijntje erheen pure waanzin is. De lijn is zegge en schrijve 12 km lang. Daaraan liggen niet minder dan 9 stationnetjes en je moet onderweg nog een keer overstappen ook :')
Afbeelding

Dan een blik in de stationshal van Basel SBB met prachtige handbeschilderde houten wandpanelen boven de loketten.
Afbeelding

Voorts het station van Neuenburg (Baden). Ooit reden hiervandaan treinen door tot Mulhouse in Frankrijk, maar nu alleen nog een paar museumstomers in de zomer. Ook de ontvangsthal en wachtruimte hebben hun beste tijd gehad. Ik kreeg gelukkig nog wel een aardige blik op het wisselverstelgebeuren aangezien de deur open stond.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot slot nog het onderdeel "Spoorbouw".

Langs de Elzbachtalbahn Freiburg - Elzach liggen bijzondere dwarsliggers. Het lijkt er zelfs op dat dit gewoon verbogen spoorstaven ondersteboven zijn? Weet iemand hier iets meer van?
Afbeelding

Afbeelding

Deze las in de Kandertalbahn doet vermoeden dat het spoor hier op een soort Decauville-manier is aangelegd... :X
Afbeelding

En wat is dit precies? Is dit een gevolg van slijpen? Of betekent dit juist dat er geslepen moet worden? :?
Afbeelding

Re: Fles in het Schwarzwald

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 21:48
door Fles
Caspar schreef:Leuk! Die andere 2 dubbeldekkers van de 2e foto, hadden die niet een 2e loc nodig?
Blijkbaar niet, een 146 is wat sterker dan een 143 (hoewel het ook weer niet zo achterlijk veel scheelt zag ik).

Re: Fles in het Schwarzwald

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 21:50
door Fles
Als sluitstuk had ik mezelf getrakteerd op een éénpersoons slaapplaats in de CNL terug van Zürich HB naar Utrecht Centraal. Met een echt bed dus.
Afbeelding

En een wastafeltje met handdoeken :pos:
Afbeelding

En een keycard om de boel GOED af te kunnen sluiten. Zo'n slaapplaats is toch wel een klasse beter dan een ligplaats.
Afbeelding

En gisterochtend ter hoogte van Eindhoven ook nog een ontbijtje :P Geweldig :!:
Afbeelding

Re: Fles in het Schwarzwald

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 21:55
door Caspar
Waar is je oogst?

Re: Fles in het Schwarzwald

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 21:57
door ODRAIL
Caspar schreef:Waar is je oogst?
Oops, je bent me net voor :wink:.

Hopenlijk heeft Fles er veel nawerk (lees tijd om na te genieten) aan.

Re: Fles in het Schwarzwald

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 22:01
door Suus
Freiburg. Toevallig ook nog iets van de trams daar op de foto gezet (moet de tramliefhebber in mij toch tenminste even vragen (A) )

Die rare dwarsliggers zijn Y-Dwarsliggers (Y-Schwelle). Zie je wel vaker bij NE-bahnen, omdat je per kilometer spoor je er maar zo'n 800 van nodig hebt in plaats van 1600, plus dat de spoorbedding minder breed hoeft te zijn. Nadeel is dat ze van staal zijn en dus relatief duur in aanschaf. Ik herinner mij trouwens ooit foto's van vergelijkbare dwarsliggers in Nederland gezien te hebben, Ponlijn ofzo?

En dat kapotte SWEG ding is volgens mij een Baureihe 626 (ik vergelijk treinenfoto's met dingen die ik niet ken altijd met deze pagina.)

Leuke foto's verder :pos:

Re: Fles in het Schwarzwald

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 22:03
door Daniel
Bee schreef:Ik herinner mij trouwens ooit foto's van vergelijkbare dwarsliggers in Nederland gezien te hebben, Ponlijn ofzo?
Het stuk Ponlijn in Amersfoort in ieder geval niet, daar liggen doodnormale dwarsliggers. Wellicht wat verder richting Leusden...

Re: Fles in het Schwarzwald

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 22:10
door Suus
Inderdaad de Ponlijn: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.p ... nlijn#p459

(Al doen de foto's het niet meer, de originele post op dat andere forum heeft nog wel werkende foto's zo te zien)

Re: Fles in het Schwarzwald

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 22:27
door Fles
Bee schreef: En dat kapotte SWEG ding is volgens mij een Baureihe 626 (ik vergelijk treinenfoto's met dingen die ik niet ken altijd met deze pagina.)

Leuke foto's verder :pos:
NE81: http://de.wikipedia.org/wiki/NE81

trams? U vraagt, wij draaien. momentje :P

Re: Fles in het Schwarzwald

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 22:30
door MdJ
Ik denk niet dat het gaat omdat het zigzag-biels is, maar omdat het omgekeerde spoorstaven zijn (zie ook die close-up) :wink:

Re: Fles in het Schwarzwald

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 22:39
door Fles
MdJ schreef:Ik denk niet dat het gaat omdat het zigzag-biels is, maar omdat het omgekeerde spoorstaven zijn (zie ook die close-up) :wink:
Dat vond ik er wel het meest bizarre aan inderdaad ja. Zigzag of Y heb ik op zich wel vaker gezien op dit soort schrale lijntjes :)

Re: Fles in het Schwarzwald

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 22:40
door Fles
Magoe: Trams in Freiburg dus :)

Er rijdt voornamelijk dit soort zevenbaks geweld rond (Combino-achtig?):

Afbeelding

Afbeelding

Interieur:

Afbeelding

Ik vermoed dat ze als volgt opgebouwd zijn:

Bak 1, 7: Kop, wielen, motor
Bak 2, 6 : Dubbele deuren, geen wielen
Bak 3, 5:Wielen, geen motor
Bak 4: Enkele deuren

Daarnaast rijdt er nog wat ouder driebaks spul rond, maar niet op lijn 1 Landwasser - Littenweiler. Onderweg van de JH naar station FR-Littenweiler kwam ik dagelijks langs de keerlus Lassbergstraße.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Fles in het Schwarzwald

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 22:49
door Fles
Er is zelfs een bus op de gevoelige plaat beland :lol:

Afbeelding

Re: Fles in het Schwarzwald

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 22:50
door Suus
Ah, dankjewel :pos:

Het zijn Combino's zo te zien, maar wel met een lelijke spoiler bovenop :?

Die andere ga ik eens opzoeken, die komen mij niet echt bekend voor :P

Re: Fles in het Schwarzwald

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 23:15
door Fles
Caspar schreef:Waar is je oogst?
KM46 schreef:Oops, je bent me net voor :wink:.

Hopenlijk heeft Fles er veel nawerk (lees tijd om na te genieten) aan.

Pff morgen, misschien :P Het gaat een uur of 4 werk zijn, reken maar uit dan ;) Ik heb eerst nog verslagen gemaakt voor mensen die treinen niet zo boeiend vinden. Vandaag zit het er wel ff op zeg maar :)

Re: Fles in het Schwarzwald

Geplaatst: di 24 aug 2010, 09:52
door ODRAIL
Fles schreef:
Caspar schreef:Waar is je oogst?
KM46 schreef:Oops, je bent me net voor :wink:.

Hopenlijk heeft Fles er veel nawerk (lees tijd om na te genieten) aan.

Pff morgen, misschien :P Het gaat een uur of 4 werk zijn, reken maar uit dan ;) Ik heb eerst nog verslagen gemaakt voor mensen die treinen niet zo boeiend vinden. Vandaag zit het er wel ff op zeg maar :)
Kijk, dat is nog eens nagenieten :pos: :wink: !

Re: Fles in het Schwarzwald

Geplaatst: di 24 aug 2010, 12:14
door Fles
KM46 schreef: Kijk, dat is nog eens nagenieten :pos: :wink: !
Eigenlijk stiekem wel ja :oops: :mrgreen:

Re: Fles in het Schwarzwald

Geplaatst: di 24 aug 2010, 15:42
door Fles
Zo dan, op veler verzoek :lol:

Afbeelding

*O*

Re: Fles in het Schwarzwald

Geplaatst: wo 25 aug 2010, 16:18
door Dexter
Fles schreef:Dat doe je door uitgerekend in Strasbourg dit met je monumentale stationsgebouw te doen :neg: Dan heb je het echt goed begrepen :X
Ik vind het er wel gaaf uitzien eigenlijk, alsof ze er een glazen stolp overheen hebben gezet om het gebouw juist te beschermen. Als het goed is, steunt die constructie niet op het stationsgebouw. En die trams in Freiburg zijn inderdaad Combino's. Ze hebben er zowel de oude, hoekigere versie als een nieuwere versie die afgeleid zijn van de GVB-ers.

Mooie foto's, leuk verslag! :pos:

Re: Fles in het Schwarzwald

Geplaatst: wo 01 sep 2010, 23:46
door Meltrain
Bee schreef:Ah, dankjewel :pos:

Het zijn Combino's zo te zien, maar wel met een lelijke spoiler bovenop :?
Stom ding inderdaad. :? Het lijkt erop dat die dingen er alleen zitten voor de lijncijfers ofzo.

@ Fles: leuke reportage. :D

Re: Fles in het Schwarzwald

Geplaatst: wo 01 sep 2010, 23:55
door Suus
Dexter schreef:En die trams in Freiburg zijn inderdaad Combino's. Ze hebben er zowel de oude, hoekigere versie als een nieuwere versie die afgeleid zijn van de GVB-ers.
Even uitgezocht, die vierkantige trams zijn Düwag GT8Z's. Speciaal type tweerichtingstram alleen gebouwd voor Freiburg met 48% lagevloer. Het zijn de laatste trams die door Düwag zijn gebouwd, daarna is het volledig Siemens geworden.

Re: Fles in het Schwarzwald

Geplaatst: do 02 sep 2010, 00:07
door tsov
meltrain schreef:Het lijkt erop dat die dingen er alleen zitten voor de lijncijfers ofzo.
En dat was ook het oorspronkelijke plan voor de Amsterdamse Combino's als oplossing voor de lijnkleuren:
Afbeelding
Na lang overleg met het GVB heeft Siemens in feite een nieuwe variant van de Combino ontwikkeld, de Combino 2:
Afbeelding
Deze variant is eigenlijk de opvolger geworden van de oer-Combino, en in vele andere steden geleverd.