meltrain & mb90 on Tour #6: Naar Groningen en Drenthe
Geplaatst: zo 20 apr 2008, 19:11
Gisteren hebben meltrain en ik, zoals al in het reisjes-topic te vinden was, een tourtje gemaakt naar vooral Groningen, maar ook naar Drenthe. De hoofdoelen waren de lijntjes Groningen - Nieuweschans en Groningen - Roodeschool.
De planning was als volgt:
De planning is tot Almelo gevolgd, maar kwam er een leuke verrassing op ons af en daardoor werd de planning omgegooid. Wat dat was, lezen jullie straks.
De tour begon voor mij, zoals bijna altijd met een metrorit vanaf het Zuidplein naar Rotterdam Centraal. Een rustige rit met de metro van 07:42 uur en ik kwam ruim op tijd op Rotterdam Centraal. Opweg naar spoor 11 kwam meltrain al van de trap naar spoor 3/4 aangelopen en zo hadden we mekaar al snel gevonden. We gingen naar spoor 11 en wachtten op de BeNeLux naar Amsterdam. We wisten dat de SSN naar het Ruhrtal zou gaan, maar die zou een kwartier later dan ons vertrek naar Amsterdam binnenkomen. Maar, om 8 uur hoorden we in de verte al de stoomloc en hij kwam steeds dichterbij. En rond de normale vertrektijd van de BeNeLux kwam de stoomtrein binnen. :)
Doordat de BeNeLux te laat was, konden we mooi nog vanaf de loopbrug een foto nemen (deze foto is overigens net als alle andere foto's aan te klikken):
Toen de trein binnen was, kwam ook de BeNeLux. Hij was lekker rustig en we namen plaats in het eerste rijtuig na het stuurstandrijtuig aan de Amsterdamse kant. Inmiddels had de BeNeLux +5 opgelopen en daardoor werd de Sneltrein van 8:11 uur ervoor gegooid. Hier mochten we dus t/m Delft achteraan hobbelen. Hierna kwam de vaart erin, maar toch hadden we bij Den Haag HS +9. Er was nog geen paniek, want onze overstap in Amsterdam was erg ruim. Na Den Haag HS ging de vaart erin, maar toch werd de genoemde sneltrein pas net na Leiden ingehaald. Ook bij Schiphol hadden we +9 en daardoor werd ook hier de sneltrein naar Amsterdam Centraal ervoor gegooid. Maar, bij de splitsing bij de aansluiting Riekerpolder mocht de sneltrein in de remmen en konden wij er weer langs. Zo hadden we bij aankomst in Amsterdam +10 en hadden we nog een overstaptijd van 11 minuten op de IC naar Amersfoort.
Die IC naar Amersfoort stond op spoor 14b en had ICMm 4015 voorop:
We gingen met de 4015 naar Amersfoort en zo hadden we weer dezelfde banken. Zonder problemen kwamen we bij Amersfoort, maar toen begon het. We moesten weer eens wachten voor 2 vertraagde IC's die bleven wachten. Het kan dus wel in Amersfoort. :? Hierdoor kwamen we met +3 binnen en gingen we gelijk naar spoor 1. Hier stapten we gelijk in de IC richting Enschede om naar Deventer te gaan. Deze had 13 bakken en was toch goed gevuld. Er waren nog net geen staanplaatsen. Tot de IJsselbrug bij Deventer waren er geen problemen, maar daarna moesten we weer wachten voor een rood sein. Gelukkig bleef de aansluitende 'IC' naar Zwolle ook wachten, dus die aansluiting kwam niet in gevaar. We kwamen met +5 binnen en vertrokken ook met +5 naar Zwolle. De IC naar Zwolle was door de werkzaamheden tussen Zwolle en Amersfoort gegroeid tot 2x IRM-IV. Deze waren goed gevuld, maar er waren voorzover wij konden zien geen staanplaatsen.
Ook in Zwolle hadden we +5, maar de IC's naar Groningen en Leeuwarden bleven netjes wachten. Wel werd ons in de trein verzocht om snel overstappen. Dat gebeurde ook. De IC naar Groningen van 11:17 uur (de 690533) had 7 bakken bij zich. Wij zaten in het voorste 4-tje en ook deze was goed gevuld. Dit keer waren er wel staanplaatsen. Deze bleven tot Assen, daarna werd de trein iets rustiger, maar de meeste mensen gingen zoals wij naar Groningen. In Groningen hadden we +4. Na aankomst namen we even een kijkje op het busstation. Hier stond een leuke line-up, die helaas wel wat donker is door veel tegenlicht:
Het busstation van Groningen met veel mooie bussen:
Hierna gingen we snel weer terug naar het station, want het was de hoogste tijd voor ons eerste Nevenlijntje van de dag, namelijk het lijntje naar Roodeschool. Nadat we Groningen uit waren kwamen we in een mooi open en groen landschap. We spurtten door Sauwert en kwamen op het lijntje naar Roodeschool uit. Een lijntje met leuke stationsnamen vind ik. Vooral Baflo, Warffum, Usquert en Uithuizermeeden springen eruit. Onderweg naar Roodeschool hadden meltrain en ik overigens nog een leuke discussie. Meltrain dacht dat hier ook de gewoonlijke symetrietijden waren van .00 en .30 uur, maar dat was niet zo. Om 13:00 hebben we namelijk geen tegentrein gezien, maar alleen om 12:43 uur in Winsum. Meltrain geloofde dat niet en daardoor moest het Grote Boek der Nederlandse Spoorwegen (oftewel het Spoorboekje ) erbij worden om te zien dat ik gelijk had. De Spurt kwam verder met een rustig gangetje langs alle stationnetjes en kwam zonder problemen in het gigantisch grote Roodeschool.
Hier heeft de Spurt een korte kering van 3 minuten en daardoor liep de machinist gelijk weer naar de andere kant:
Om 13:15 uur vertrokken we weer naar Groningen. Ook dit keer was het een rustige rit en we kwamen zonder problemen in Groningen. Ook dit keer hadden we weer een minuutje of 20 en daarom gingen we weer even naar het busstation.
Eerst viel mijn oog op P+R-buslijn 22 naar Haren:
En toen op deze aparte gelede Scania, waarvan ik dacht dat die alleen in Waterland reden, als Buslijn 100 naar Heerenveen:
Toen was het tijd om naar spoor 1b te gaan voor de Spurt naar Nieuweschans. Hier staat ons drie-tje al klaar met de CTA:
Ondertussen had meltrain gebeld naar T-O-F. Die kwam uit de stad en zou met ons meegaan naar Nieuweschans. Terwijl meltrain op T-O-F wachtte maakte ik deze foto van de Spurt vanaf de andere kant met links de IC naar Zwolle:
Daarna was T-O-F er en gingen we met z'n drieën de Spurt binnen. We hadden in de voorste bak een vierzitter en zo gingen we naar Nieuweschans (oftewel Bad Neuschanz ). In het begin zijn er nog vrij veel stations. Ik vergeleek het zelfs met de Hoekse Lijn. De stations Kropswolde en Martenshoek bijvoorbeeld volgen vlak na elkaar. Maar, langzaam werd het landschap leger en tussen Scheemda en Nieuweschans zagen we zelfs veel herten in de weilanden. Een leuk gezicht. Zonder problemen kwamen we na het meest noordelijke nu ook op het meest oostelijke station: Nieuweschans.
We hadden Duitsland in zicht, maar we zijn toch in Nederland gebleven. Zeker met het zoomlenseffect van mijn camera lijkt Duitsland (na het bruggetje) heel dichtbij:
Aan de andere kant van het perron twijfelen ze of er nu 3 bakken of het maximale aantal bakken kan stoppen:
Toen kon de Spurt waarmee we hier gekomen zijn en zo ook weer weggaan op de foto. De zon stond niet helemaal geweldig, maar het ging nog. Hier is onze Spurt met links meltrain:
En hier vlak voor vertrek met beide perrons:
Daarna begon de terugreis naar Groningen. T-O-F zou eerst meegaan tot Zuidbroek om vanaf daar met de bus naar Veendam te gaan, maar omdat hij daar een half uur moest wachten besloot hij om mee te gaan naar Groningen om vanaf daar met de bus naar Veendam te gaan. Hij wist toen nog niet dat die overstap maar 2 minuten was, daar kwam hij vlak voor Groningen pas achter. Daarom namen we na weer een rustige rit in de trein al afscheid van T-O-F en rende hij na het openen van de deur gelijk naar de oostelijke loopbrug om naar Q-Liner 301 naar Veendam te gaan.
Meltrain en ik liepen andersom en bij de Q-Liner zagen we T-O-F nog instappen:
Hierna hadden we weer 20 minuten, maar dit keer bleven we op het busstation, omdat we hierna met Q-Liner 300 naar Emmen zouden gaan.
Voordat dat zover was, kwam eerst nog dit monster op wielen als Citybus aangereden:
En kwam ook nog deze ex-Connexxion Duvedec 9089 (wat nog te zien is aan het interieur) als Buslijn 140 naar Delfzijl langs. Nostalgie :
Ook deze bus is al op leeftijd. Deze Alliance 2202 als Buslijn 82 naar Nieuw Roden:
Maar, deze stuk nieuwere bus mag er ook zijn natuurlijk. Deze Citaro G 223 als Buslijn 11 naar Zernike:
Daarna kwam onze Q-Liner 300 naar Emmen binnen. Hierin kochten we een 5-€urokaartje. We dachten dat dit een mooi kaartje was, maar het was gewoon een standaard Q-Liner strookje. De bus zelf was super. Het was een hele ruime Q-Liner Integro met meer dan genoeg beenruimte. Uitstekend voor deze rit naar Emmen van iets meer dan een uur. Mede door het comfort, maar ook door het mooie uitzicht buiten door de leuke dorpjes als Gieten en Borger ging de rit naar Emmen snel. De bus kwam ook nog eens 5 minuten te vroeg aan.
Hierdoor hadden we nog even tijd voor wat foto's, zoals van deze Alliance 2200 als Buslijn 27:
Links ernaast stonden deze Wright 5986 als Buslijn 21 naar Assen en deze Duitse bus van Lefelink (de 54) als Buslijn 922 (hadden ze geen hoger nummer) naar Meppen:
Daarna kon nog even de bus waarmee we hier gekomen zijn op de foto. De Q-Liner Integro 7157:
Hierna gingen we naar de Stoptrein richting Zwolle die ons in Marienberg zal brengen. Onderweg viel mijn oog nog op deze oude seinpaal:
Met 1 Super Plan V gingen we daarna snel naar Marienberg. Hier kwamen we keurig op tijd aan. Hier onze Super Plan V op spoor 1 van Marienberg:
De Super Plan V bleef lang wachten en de LINT naar Almelo stond er ook al en daardoor konden ze samen op 1 foto:
Toen werd duidelijk waarom de Super Plan V zo lang bleef wachten. Er kwam een goederentrein vanuit Zwolle langsgedenderd met een ACTS 1200'je voorop. Snel pakte ik mijn camera, maar toen de trein er was stond ik nog niet goed en mede door het sombere weer ten zuiden van Emmen kwam de goederentrein er door de snelheid niet goed op. :(
Een foto van onze LINT 44 naar Almelo kon wel:
Daarna vertrokken we met deze LINT naar Almelo. Via de drukke stations van o.a. Geerdijk (1 instapper) en Vroomschoop (5 instappers) kwamen we na een rustige rit in Almelo. Dit was de laatste rit voor LINT 44. Hierna vertrok hij naar zijn plekje voor de nachtrust.
Hier staat de LINT nog onder de zwarte kap boven spoor 3:
Na een paar minuten kwam de Stoptrein naar Zwolle met 1x DM'90 nog even langs:
Hier vlak achter zat de IC richting Den Haag / Rotterdam die we in eerste instantie zouden nemen:
Toen we net zaten in de voorste bak kwam er aan de andere kant een leuke verrassing voor ons. De IC 147 naar Hannover reed met het alleen maar 1e klas rijtuigen, waarvan er een aantal gedeclasseerd waren. :D Die kans konden we niet laten lopen en daarom renden we snel naar de overkant en gingen we de Pimpelexpress tot Hengelo in. Nadat we langs een groep dames liepen die flink aan het pimpelen waren kwamen we bij een vrije 2-zitter. Wat een heerlijke stoelen zijn dat en wat een zee aan beenruimte hebben ze. Jammergenoeg duurde onze rit naar Hengelo maar 10 minuten.
In Hengelo kon ik nog goed op de foto zetten dat we in een gedeclasseerd rijtuig zaten. Op de deur is dat te zien:
Door deze zeer comfortabele rit werd de planning dus omgegooid. We gingen daarom niet via Arnhem, maar via Amersfoort naar huis. Dat is wat sneller. Daarom namen we vanaf Hengelo gelijk IC 1670 richting Schiphol. Deze had 10 bakken en dat leek voldoende voor de vele extra reizigers vanaf Deventer. Maar, bij Deventer gebeurde juist het omgekeerde. Er werden 3 bakken vanaf gehaald. Het voorste 3-tje (de 4084) werd volgens de omroep eraf gehaald. Dat vonden we niet zo logisch en later bleek dat niet de 4084 maar het 4-tje wat achteraan ging eraf gehaald werd. Hier werd geen woord over omgeroepen. :? Ondanks dat er nog ongeveer 13 bakken stonden te niksen in Deventer gingen we met 6 bakken en veel staanplaatsen verder naar Amersfoort. Ik zie hier geen logica in. Doordat er gewacht moest worden op de aansluiting vanuit Zwolle en door het ontkoppelen had de trein +10.
Bij Amersfoort was het nog maar +4, maar toen kregen we te maken met ProRail Amersfoort. De reputatie hiervan werd volledig waargemaakt. Onze trein kwam dus om 20:27 uur binnen, terwijl de normale vertrektijd 20:25 uur en dus was de kans aanwezig dat de IC 570 naar Den Haag / Rotterdam en IC 1570 naar Amsterdam even zouden wachten. Deze beginnen beiden in Amersfoort en waren dus beiden niet zo vol. Maar, de punctionaliteit is blijkbaar belangrijker dan de klant en daardoor waren beide treinen bij binnenkomst weg. Een paar minuutjes wachten was voldoende geweest. Meltrain en ik konden gelukkig met de IC 2872 van een kwartier later naar Rotterdam, maar reizigers naar Den Haag hadden gelijk +30 aan hun broek. Die naar Amsterdam konden nog wel de stoptrein nemen, maar die kon uiteraard niet de vertraging inlopen.
Wij gingen dus met IC 2872 naar Rotterdam. We hadden verwacht dat deze druk zou zijn, maar dat viel mee. Er waren nog zitplaatsen vrij. De rit verliep zonder problemen. Wel werd er bij Bilthoven gemeld dat er mensen op het spoor konden lopen en dat we daarom langzaam reden, maar we kwamen gewoon op de normale tijd (20:59 uur) binnen. Ook voor Gouda en na Rotterdam Noord werd er langzaam gereden, maar dit zal vast gekomen zijn door de stoomtrein van het begin van dit verslag van de SSN. Deze zou namelijk vlak voor ons zitten. En dat was ook zo, want toen we op Rotterdam Centraal binnenkwamen stond de stoomtrein op spoor 15.
Om de dag in stijl af te sluiten moest er natuurlijk een foto gemaakt worden. Hierin waren ze zeker niet de enige:
En nog een keer, maar nu vanaf de perronrand:
Hierna begon de loc met het omlopen. We dachten dat de loc weer via spoor 14 langs zou komen, maar hij kwam via spoor 10 (dus een stuk verderop) langs. Hierdoor kon de loc niet gefilmd worden. Daarom gingen we maar naar huis. Ik ging met de metro naar Zuidplein (wat overigens druk was door de zaalkorfbalfinale in Ahoy) en kwam om 22:15 uur na 14,5 uur thuis.
Reisduur: ongeveer 14,5 uur
Aantal bussen: 1
Aantal metro’s: 2
Aantal treinen: 14
Soorten busmaterieel: Arriva / Q-Liner Integro
Soorten treinmaterieel: ICM (4x), ICMm, BeNeLux, Spurt (4x), Super Plan V, LINT, IRM-IV, 1e klas rijtuig trein 147
Controle: in 3 van de 14 treinen (= 21,4% controle)
Vertraging (meer dan +3): in 6 van de 14 treinen (= 57,1% op tijd)
Vertraging (meer dan +5): in 2 van de 14 treinen (= 85,7% op tijd)
Kosten: 2x 2 zones met roze strippenkaart à € 4,60 voor de metro + Kruidvatkaartje à € 9,95 + 5-€urokaartje voor Q-Liner 300
De planning was als volgt:
De planning is tot Almelo gevolgd, maar kwam er een leuke verrassing op ons af en daardoor werd de planning omgegooid. Wat dat was, lezen jullie straks.
De tour begon voor mij, zoals bijna altijd met een metrorit vanaf het Zuidplein naar Rotterdam Centraal. Een rustige rit met de metro van 07:42 uur en ik kwam ruim op tijd op Rotterdam Centraal. Opweg naar spoor 11 kwam meltrain al van de trap naar spoor 3/4 aangelopen en zo hadden we mekaar al snel gevonden. We gingen naar spoor 11 en wachtten op de BeNeLux naar Amsterdam. We wisten dat de SSN naar het Ruhrtal zou gaan, maar die zou een kwartier later dan ons vertrek naar Amsterdam binnenkomen. Maar, om 8 uur hoorden we in de verte al de stoomloc en hij kwam steeds dichterbij. En rond de normale vertrektijd van de BeNeLux kwam de stoomtrein binnen. :)
Doordat de BeNeLux te laat was, konden we mooi nog vanaf de loopbrug een foto nemen (deze foto is overigens net als alle andere foto's aan te klikken):
Toen de trein binnen was, kwam ook de BeNeLux. Hij was lekker rustig en we namen plaats in het eerste rijtuig na het stuurstandrijtuig aan de Amsterdamse kant. Inmiddels had de BeNeLux +5 opgelopen en daardoor werd de Sneltrein van 8:11 uur ervoor gegooid. Hier mochten we dus t/m Delft achteraan hobbelen. Hierna kwam de vaart erin, maar toch hadden we bij Den Haag HS +9. Er was nog geen paniek, want onze overstap in Amsterdam was erg ruim. Na Den Haag HS ging de vaart erin, maar toch werd de genoemde sneltrein pas net na Leiden ingehaald. Ook bij Schiphol hadden we +9 en daardoor werd ook hier de sneltrein naar Amsterdam Centraal ervoor gegooid. Maar, bij de splitsing bij de aansluiting Riekerpolder mocht de sneltrein in de remmen en konden wij er weer langs. Zo hadden we bij aankomst in Amsterdam +10 en hadden we nog een overstaptijd van 11 minuten op de IC naar Amersfoort.
Die IC naar Amersfoort stond op spoor 14b en had ICMm 4015 voorop:
We gingen met de 4015 naar Amersfoort en zo hadden we weer dezelfde banken. Zonder problemen kwamen we bij Amersfoort, maar toen begon het. We moesten weer eens wachten voor 2 vertraagde IC's die bleven wachten. Het kan dus wel in Amersfoort. :? Hierdoor kwamen we met +3 binnen en gingen we gelijk naar spoor 1. Hier stapten we gelijk in de IC richting Enschede om naar Deventer te gaan. Deze had 13 bakken en was toch goed gevuld. Er waren nog net geen staanplaatsen. Tot de IJsselbrug bij Deventer waren er geen problemen, maar daarna moesten we weer wachten voor een rood sein. Gelukkig bleef de aansluitende 'IC' naar Zwolle ook wachten, dus die aansluiting kwam niet in gevaar. We kwamen met +5 binnen en vertrokken ook met +5 naar Zwolle. De IC naar Zwolle was door de werkzaamheden tussen Zwolle en Amersfoort gegroeid tot 2x IRM-IV. Deze waren goed gevuld, maar er waren voorzover wij konden zien geen staanplaatsen.
Ook in Zwolle hadden we +5, maar de IC's naar Groningen en Leeuwarden bleven netjes wachten. Wel werd ons in de trein verzocht om snel overstappen. Dat gebeurde ook. De IC naar Groningen van 11:17 uur (de 690533) had 7 bakken bij zich. Wij zaten in het voorste 4-tje en ook deze was goed gevuld. Dit keer waren er wel staanplaatsen. Deze bleven tot Assen, daarna werd de trein iets rustiger, maar de meeste mensen gingen zoals wij naar Groningen. In Groningen hadden we +4. Na aankomst namen we even een kijkje op het busstation. Hier stond een leuke line-up, die helaas wel wat donker is door veel tegenlicht:
Het busstation van Groningen met veel mooie bussen:
Hierna gingen we snel weer terug naar het station, want het was de hoogste tijd voor ons eerste Nevenlijntje van de dag, namelijk het lijntje naar Roodeschool. Nadat we Groningen uit waren kwamen we in een mooi open en groen landschap. We spurtten door Sauwert en kwamen op het lijntje naar Roodeschool uit. Een lijntje met leuke stationsnamen vind ik. Vooral Baflo, Warffum, Usquert en Uithuizermeeden springen eruit. Onderweg naar Roodeschool hadden meltrain en ik overigens nog een leuke discussie. Meltrain dacht dat hier ook de gewoonlijke symetrietijden waren van .00 en .30 uur, maar dat was niet zo. Om 13:00 hebben we namelijk geen tegentrein gezien, maar alleen om 12:43 uur in Winsum. Meltrain geloofde dat niet en daardoor moest het Grote Boek der Nederlandse Spoorwegen (oftewel het Spoorboekje ) erbij worden om te zien dat ik gelijk had. De Spurt kwam verder met een rustig gangetje langs alle stationnetjes en kwam zonder problemen in het gigantisch grote Roodeschool.
Hier heeft de Spurt een korte kering van 3 minuten en daardoor liep de machinist gelijk weer naar de andere kant:
Om 13:15 uur vertrokken we weer naar Groningen. Ook dit keer was het een rustige rit en we kwamen zonder problemen in Groningen. Ook dit keer hadden we weer een minuutje of 20 en daarom gingen we weer even naar het busstation.
Eerst viel mijn oog op P+R-buslijn 22 naar Haren:
En toen op deze aparte gelede Scania, waarvan ik dacht dat die alleen in Waterland reden, als Buslijn 100 naar Heerenveen:
Toen was het tijd om naar spoor 1b te gaan voor de Spurt naar Nieuweschans. Hier staat ons drie-tje al klaar met de CTA:
Ondertussen had meltrain gebeld naar T-O-F. Die kwam uit de stad en zou met ons meegaan naar Nieuweschans. Terwijl meltrain op T-O-F wachtte maakte ik deze foto van de Spurt vanaf de andere kant met links de IC naar Zwolle:
Daarna was T-O-F er en gingen we met z'n drieën de Spurt binnen. We hadden in de voorste bak een vierzitter en zo gingen we naar Nieuweschans (oftewel Bad Neuschanz ). In het begin zijn er nog vrij veel stations. Ik vergeleek het zelfs met de Hoekse Lijn. De stations Kropswolde en Martenshoek bijvoorbeeld volgen vlak na elkaar. Maar, langzaam werd het landschap leger en tussen Scheemda en Nieuweschans zagen we zelfs veel herten in de weilanden. Een leuk gezicht. Zonder problemen kwamen we na het meest noordelijke nu ook op het meest oostelijke station: Nieuweschans.
We hadden Duitsland in zicht, maar we zijn toch in Nederland gebleven. Zeker met het zoomlenseffect van mijn camera lijkt Duitsland (na het bruggetje) heel dichtbij:
Aan de andere kant van het perron twijfelen ze of er nu 3 bakken of het maximale aantal bakken kan stoppen:
Toen kon de Spurt waarmee we hier gekomen zijn en zo ook weer weggaan op de foto. De zon stond niet helemaal geweldig, maar het ging nog. Hier is onze Spurt met links meltrain:
En hier vlak voor vertrek met beide perrons:
Daarna begon de terugreis naar Groningen. T-O-F zou eerst meegaan tot Zuidbroek om vanaf daar met de bus naar Veendam te gaan, maar omdat hij daar een half uur moest wachten besloot hij om mee te gaan naar Groningen om vanaf daar met de bus naar Veendam te gaan. Hij wist toen nog niet dat die overstap maar 2 minuten was, daar kwam hij vlak voor Groningen pas achter. Daarom namen we na weer een rustige rit in de trein al afscheid van T-O-F en rende hij na het openen van de deur gelijk naar de oostelijke loopbrug om naar Q-Liner 301 naar Veendam te gaan.
Meltrain en ik liepen andersom en bij de Q-Liner zagen we T-O-F nog instappen:
Hierna hadden we weer 20 minuten, maar dit keer bleven we op het busstation, omdat we hierna met Q-Liner 300 naar Emmen zouden gaan.
Voordat dat zover was, kwam eerst nog dit monster op wielen als Citybus aangereden:
En kwam ook nog deze ex-Connexxion Duvedec 9089 (wat nog te zien is aan het interieur) als Buslijn 140 naar Delfzijl langs. Nostalgie :
Ook deze bus is al op leeftijd. Deze Alliance 2202 als Buslijn 82 naar Nieuw Roden:
Maar, deze stuk nieuwere bus mag er ook zijn natuurlijk. Deze Citaro G 223 als Buslijn 11 naar Zernike:
Daarna kwam onze Q-Liner 300 naar Emmen binnen. Hierin kochten we een 5-€urokaartje. We dachten dat dit een mooi kaartje was, maar het was gewoon een standaard Q-Liner strookje. De bus zelf was super. Het was een hele ruime Q-Liner Integro met meer dan genoeg beenruimte. Uitstekend voor deze rit naar Emmen van iets meer dan een uur. Mede door het comfort, maar ook door het mooie uitzicht buiten door de leuke dorpjes als Gieten en Borger ging de rit naar Emmen snel. De bus kwam ook nog eens 5 minuten te vroeg aan.
Hierdoor hadden we nog even tijd voor wat foto's, zoals van deze Alliance 2200 als Buslijn 27:
Links ernaast stonden deze Wright 5986 als Buslijn 21 naar Assen en deze Duitse bus van Lefelink (de 54) als Buslijn 922 (hadden ze geen hoger nummer) naar Meppen:
Daarna kon nog even de bus waarmee we hier gekomen zijn op de foto. De Q-Liner Integro 7157:
Hierna gingen we naar de Stoptrein richting Zwolle die ons in Marienberg zal brengen. Onderweg viel mijn oog nog op deze oude seinpaal:
Met 1 Super Plan V gingen we daarna snel naar Marienberg. Hier kwamen we keurig op tijd aan. Hier onze Super Plan V op spoor 1 van Marienberg:
De Super Plan V bleef lang wachten en de LINT naar Almelo stond er ook al en daardoor konden ze samen op 1 foto:
Toen werd duidelijk waarom de Super Plan V zo lang bleef wachten. Er kwam een goederentrein vanuit Zwolle langsgedenderd met een ACTS 1200'je voorop. Snel pakte ik mijn camera, maar toen de trein er was stond ik nog niet goed en mede door het sombere weer ten zuiden van Emmen kwam de goederentrein er door de snelheid niet goed op. :(
Een foto van onze LINT 44 naar Almelo kon wel:
Daarna vertrokken we met deze LINT naar Almelo. Via de drukke stations van o.a. Geerdijk (1 instapper) en Vroomschoop (5 instappers) kwamen we na een rustige rit in Almelo. Dit was de laatste rit voor LINT 44. Hierna vertrok hij naar zijn plekje voor de nachtrust.
Hier staat de LINT nog onder de zwarte kap boven spoor 3:
Na een paar minuten kwam de Stoptrein naar Zwolle met 1x DM'90 nog even langs:
Hier vlak achter zat de IC richting Den Haag / Rotterdam die we in eerste instantie zouden nemen:
Toen we net zaten in de voorste bak kwam er aan de andere kant een leuke verrassing voor ons. De IC 147 naar Hannover reed met het alleen maar 1e klas rijtuigen, waarvan er een aantal gedeclasseerd waren. :D Die kans konden we niet laten lopen en daarom renden we snel naar de overkant en gingen we de Pimpelexpress tot Hengelo in. Nadat we langs een groep dames liepen die flink aan het pimpelen waren kwamen we bij een vrije 2-zitter. Wat een heerlijke stoelen zijn dat en wat een zee aan beenruimte hebben ze. Jammergenoeg duurde onze rit naar Hengelo maar 10 minuten.
In Hengelo kon ik nog goed op de foto zetten dat we in een gedeclasseerd rijtuig zaten. Op de deur is dat te zien:
Door deze zeer comfortabele rit werd de planning dus omgegooid. We gingen daarom niet via Arnhem, maar via Amersfoort naar huis. Dat is wat sneller. Daarom namen we vanaf Hengelo gelijk IC 1670 richting Schiphol. Deze had 10 bakken en dat leek voldoende voor de vele extra reizigers vanaf Deventer. Maar, bij Deventer gebeurde juist het omgekeerde. Er werden 3 bakken vanaf gehaald. Het voorste 3-tje (de 4084) werd volgens de omroep eraf gehaald. Dat vonden we niet zo logisch en later bleek dat niet de 4084 maar het 4-tje wat achteraan ging eraf gehaald werd. Hier werd geen woord over omgeroepen. :? Ondanks dat er nog ongeveer 13 bakken stonden te niksen in Deventer gingen we met 6 bakken en veel staanplaatsen verder naar Amersfoort. Ik zie hier geen logica in. Doordat er gewacht moest worden op de aansluiting vanuit Zwolle en door het ontkoppelen had de trein +10.
Bij Amersfoort was het nog maar +4, maar toen kregen we te maken met ProRail Amersfoort. De reputatie hiervan werd volledig waargemaakt. Onze trein kwam dus om 20:27 uur binnen, terwijl de normale vertrektijd 20:25 uur en dus was de kans aanwezig dat de IC 570 naar Den Haag / Rotterdam en IC 1570 naar Amsterdam even zouden wachten. Deze beginnen beiden in Amersfoort en waren dus beiden niet zo vol. Maar, de punctionaliteit is blijkbaar belangrijker dan de klant en daardoor waren beide treinen bij binnenkomst weg. Een paar minuutjes wachten was voldoende geweest. Meltrain en ik konden gelukkig met de IC 2872 van een kwartier later naar Rotterdam, maar reizigers naar Den Haag hadden gelijk +30 aan hun broek. Die naar Amsterdam konden nog wel de stoptrein nemen, maar die kon uiteraard niet de vertraging inlopen.
Wij gingen dus met IC 2872 naar Rotterdam. We hadden verwacht dat deze druk zou zijn, maar dat viel mee. Er waren nog zitplaatsen vrij. De rit verliep zonder problemen. Wel werd er bij Bilthoven gemeld dat er mensen op het spoor konden lopen en dat we daarom langzaam reden, maar we kwamen gewoon op de normale tijd (20:59 uur) binnen. Ook voor Gouda en na Rotterdam Noord werd er langzaam gereden, maar dit zal vast gekomen zijn door de stoomtrein van het begin van dit verslag van de SSN. Deze zou namelijk vlak voor ons zitten. En dat was ook zo, want toen we op Rotterdam Centraal binnenkwamen stond de stoomtrein op spoor 15.
Om de dag in stijl af te sluiten moest er natuurlijk een foto gemaakt worden. Hierin waren ze zeker niet de enige:
En nog een keer, maar nu vanaf de perronrand:
Hierna begon de loc met het omlopen. We dachten dat de loc weer via spoor 14 langs zou komen, maar hij kwam via spoor 10 (dus een stuk verderop) langs. Hierdoor kon de loc niet gefilmd worden. Daarom gingen we maar naar huis. Ik ging met de metro naar Zuidplein (wat overigens druk was door de zaalkorfbalfinale in Ahoy) en kwam om 22:15 uur na 14,5 uur thuis.
Reisduur: ongeveer 14,5 uur
Aantal bussen: 1
Aantal metro’s: 2
Aantal treinen: 14
Soorten busmaterieel: Arriva / Q-Liner Integro
Soorten treinmaterieel: ICM (4x), ICMm, BeNeLux, Spurt (4x), Super Plan V, LINT, IRM-IV, 1e klas rijtuig trein 147
Controle: in 3 van de 14 treinen (= 21,4% controle)
Vertraging (meer dan +3): in 6 van de 14 treinen (= 57,1% op tijd)
Vertraging (meer dan +5): in 2 van de 14 treinen (= 85,7% op tijd)
Kosten: 2x 2 zones met roze strippenkaart à € 4,60 voor de metro + Kruidvatkaartje à € 9,95 + 5-€urokaartje voor Q-Liner 300