Fotoverslag 11: Station Eijsden

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Fotoverslag 11: Station Eijsden

Berichtdoor Dubbele P » Ma 21 Apr 2008, 21:34

Fotoverslag 11: Station Eijsden

Zoals beloofd hierbij mijn fotoverslag van station Eijsden, dat ik bezocht op vrijdag 18 april jl.

Station Eijsden is geopend in 1861 en gesloten op 10 december 2006. Het is het meest zuidelijk gelegen station van Nederland en technisch gezien eigenlijk zelfs een Belgisch station. De spanningssluis, waarmee de bovenleidingsspanning van Nederland (1500 volt) overgaat naar de Belgische spanning (3000 volt), ligt tussen Maastricht Randwijck en Eijsden. Daarnaast is er op de lijn langs dit station geen ATB aanwezig.
Nederlandse treinen stopten er ook al voor de sluitingsdatum niet meer. Te weinig reizigers, een te kort perron voor de langere Belgische treinen en een proef voor een snellere verbinding tussen Luik en Maastricht, heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat er geen treinen meer stoppen in Eijsden en dat het station dus uit de dienstregeling geschrapt werd.
Bijna vanzelfsprekend is er een actiegroep opgericht die zich sterk maakt om dit station weer geopend te krijgen. Dit is het platform TTIE (Trein Terug In Eijsden). Vooralsnog is er echter geen besluit genomen over de toekomst van dit station.
Dit station heeft ook een spooraansluiting naar een naastgelegen bedrijf. Over wat dit bedrijf precies doet en of het nog spoorvervoer heeft, is me niets bekend. Aan de sporen te zien, lag deze aansluiting er al geruime tijd verlaten bij.
Ontzettend spannend is het allemaal niet, maar omdat dit station toch al een hele tijd verlaten is, besloot ik om er eens een kijkje te gaan nemen...

Afbeelding
Het stationsgebouw van station Eijsden. Er huist momenteel een afdeling van het Rode Kruis in.


Afbeelding
Nee, treinen stoppen er niet, ze komen er enkel langs. Dat was al bekend, anders was ik hier niet geweest... :P


Afbeelding
Een kijkje op het eilandperron. Alles lijkt volledig normaal. Al het stationsmeubiliar is nog aanwezig en functioneert nog.


Afbeelding
De verlaten fietsenstalling met een viertal fietskluizen.


Afbeelding
Het trajectbord. Helaas, een verbinding met Maastricht is er (voorlopig) niet (meer) bij voor Eijsden. Nederlandse (stop)treinen stopten hier al langer niet meer, enkel de Belgische treinen deden nog tot eind 2006 het station aan.

Eens kijken of we toch nog wat verlaten spul kunnen ontdekken op dit station, anders wordt het ook zo saai. Verlaten Spoor gaat immers op zoek naar oude spoorhistorie en fotografeert geen standaard dingen.


Afbeelding
Hier hebben we iets, hier moet ooit de vertrekstaat hebben gehangen.


Afbeelding
En hier stond ooit de rolstoelplaat/kar.


Afbeelding
Een stempelautomaat, boooooooooring :? Maarja goed, hij doet het na bijna 1,5 jaar na sluiting nog gewoon en dat is toch wel een beetje vreemd.


Afbeelding
Dit is al interessanter! :D Twee sleutelkastjes voor sein 4. Dit is het sein dat we zagen op de foto met het trajectbord, de 'uitrijder' van station Eijsden richting Maastricht zou je hem kunnen noemen. Met de rechterkant kun je het sein herroepen (= terug op rood zetten ???).


Afbeelding
Na toestemming van de treindienstleider mag je hier een sleutel instoppen en draaien. Wat er vervolgens gebeurt, staat er dan weer niet bij...


Afbeelding
Stationsnaambord (Fles :P) met daaronder reclame die nog gewoon structureel vervangen wordt. Blijkbaar denkt men dat er extra mensen komen kijken naar de reclames op dit station of dat er voorbijrazende treinreizigers gelokt kunnen worden.


Afbeelding
Een kijkje over het perron vanuit de abri. Ongelofelijk dat hier nog alles zo netjes intact is. Op een regulier station waar dagelijks duizenden mensen komen en waar je verwacht dat er hierdoor wat sociale controle heerst, worden er regelmatig vernielingen aangericht. Dit station ligt tamelijk afgelegen en is verlaten, maar toch kon ik er geen enkel spoor van vandalisme ontdekken (gelukkig).


Afbeelding
Even later scheurt Peter met 'zijn' rode 6512 voorbij. Hij heeft een hele sleur Belgische wagons aan de haak.


Afbeelding
Haltebord '2' staat er verlaten bij. Hoewel er ook plaats is voor 4 bakken, staat er verder geen bebording. De ruimte links naast het bord wekt sterk de indruk dat hier ooit meer sporen hebben gelegen. Uit een oude foto op Stationsweb blijkt dit inderdaad zo te zijn. We moeten dan echter wel teruggaan naar de jaren '50-'60. Bij de overweg stond toen zelfs een seinhuis.


Afbeelding
Een kijkje over het perron, gezien richting Maastricht.

Het stationsmeubiliar e.d. hebben we nu wel gezien. Dan rest nog de spooraansluiting die het station heeft richting het naastgelegen bedrijf Ionas Silicas. Geen idee wat dit bedrijf doet, maar voor mijn gevoel iets met chemicaliën (soort Akzo Nobel). De spooraansluiting ligt er verroest bij, dus ik vermoed dat het bedrijf al geruime tijd geen gebruik meer maakt van spoorvervoer.


Afbeelding
Vanuit het eind van het perron hebben we een mooi zicht op deze spooraansluiting. Toch wel opvallend is de handbediende aftakking van het hoofdspoor. Uiteraard is deze vergrendeld. Niet alleen door middel van de elektronische beveiliging aan de rechterkant van het spoor, maar ook de kloot van de omzetstoel zat in een soort vergrendeld 'doosje'.

Helaas ligt de spooraansluiting net wat ver buiten het station om ze goed te onderzoeken. Ik besluit om het bedrijf te lopen in de hoop een glimp op te kunnen vangen van het spoor. Alles blijkt echter hermetisch afgesloten en ontoegankelijk. Na een poosje lopen (met een grote boog om het bedrijf heen) kom ik uit bij een spoorwegviaductje. Van hieruit valt er wel e.e.a. te zien.


Afbeelding
Zo zien we dat deze spooraansluiting niet veel voorstelt. Hier rechts een uithaalspoortje, dat geheel in de verte eindigt in een juk.


Afbeelding
Op deze foto zien we in het midden het spoor afbuigen richting de Ionas Silicas. Op zijn minst opmerkelijk is het feit dat er vanuit beide richtingen géén mogelijkheid bestaat om in één keer het terrein van het bedrijf op te rijden. Minimaal moet er één keer kopgemaakt worden. Vanuit Belgische richting zelfs twee keer.


Afbeelding
De twee linkersporen van de vorige foto komen hier bij elkaar en lopen dan nog ongeveer 100 meter parallel met het doorgaande spoor richting Luik. Uiteindelijk eindigt het dan ook in een stootjuk.


Afbeelding
We besluiten dit verslag met een foto van een oude, verroeste omzetstoel.

Conclusie: leuk om een keer gezien te hebben, maar niet meer dan dat. Voor railtrackers valt hier weinig te beleven. Als dit station niet meer opengaat en het in verband met de concessie tot 2015 behouden moet blijven, kom ik dan nog wel eens terug. Misschien is er dan wat meer oude 'trash' te ontdekken.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Fotoverslag 11: Station Eijsden

Berichtdoor Fles » Ma 21 Apr 2008, 21:37

mag jij daar zomaar komen mannetje? :shock:

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Fotoverslag 11: Station Eijsden

Berichtdoor Dubbele P » Ma 21 Apr 2008, 21:43

Tja, vreemd genoeg was hier alles vrij toegankelijk. Op station Soestduinen was alles hermetisch afgesloten met hekwerken en kon je de perrons niet op. Hier kon je gewoon via het overpad het perron bereiken, zoals bij ieder ander station in Nederland.

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Fotoverslag 11: Station Eijsden

Berichtdoor STF » Ma 21 Apr 2008, 22:58

Logisch dat er geen hekken voor staan; dan zou de reclameman ook niet zijn nieuwe posters iedere week kunnen komen ophangen ;)

Leuk fotoverslagje.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Fotoverslag 11: Station Eijsden

Berichtdoor Vinny » Ma 21 Apr 2008, 23:17

Dubbele P schreef:Tja, vreemd genoeg was hier alles vrij toegankelijk. Op station Soestduinen was alles hermetisch afgesloten met hekwerken en kon je de perrons niet op. Hier kon je gewoon via het overpad het perron bereiken, zoals bij ieder ander station in Nederland.

Het station is formeel ook niet gesloten. Het is alleen 'uit de dienstregeling gehaald'. In theorie kunnen er morgen gewoon weer treinen stoppen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Fotoverslag 11: Station Eijsden

Berichtdoor STF » Di 22 Apr 2008, 02:26

Staat ook keurig op de website vermeld dat de perrons toegankelijk zijn (voor gehandicapten). ;)

http://www.ns.nl/servlet/Satellite?rend ... ey=eijsden

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: Fotoverslag 11: Station Eijsden

Berichtdoor Justin » Di 22 Apr 2008, 16:49

Misschien een meeting houden in Eijsden :lol: ?

Leuk die platen in het zuiden!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast