Zaterdag 18 September, een dag vol stoom (!Veel foto's!)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Zaterdag 18 September, een dag vol stoom (!Veel foto's!)

Bericht door TheKnitter »

Zaterdag 18 September 2010, een dag die voor mij in het teken stond als 'stoomdag'.
Dit mede omdat ik uit Rotterdam naar Alkmaar en Heerhugowaard ging, vervolgens terug naar Alkmaar, met een OV-fiets legale plekken opzocht voor foto's, en vervolgens weer Alkmaar - Heerhugowaard - Alkmaar - Rotterdam met de stoomtrein.
Een nadeel was - voor de SSN en de NS - dat er lastgevingen waren afgegeven voor Alkmaar-Alkmaar Noord en rondom Heerhugowaard. Spotters bevonden zich op de baan. Op zicht rijden met beperkte snelheid.

Afbeelding
De stoomtrein komt vol stomend binnenrollen op Rotterdam Centraal. Voorop nu de 65 018 en achterop de 01 1075.
Omdat er hier kopgemaakt word, komt de 01 1075 voorop naar Alkmaar en Heerhugowaard.

Afbeelding
Stoomloc stoomt er lekker op los

Afbeelding
Aangekomen op Schiedam Centrum werd er even extra veel gestoomd. Het gaf een mooi effect daar onder de kap, maar ook veel verbaasde mensen. Die heb ik deze dag veel vaker voorbij zien komen...

Afbeelding
Het weer leek niet echt mee te zitten, bewolkt en een dreigende lucht. Gelukkig houdt dat de stoomtrein niet tegen!

Afbeelding
Een blik naar achteren geworpen

Afbeelding
En nog één

Afbeelding
Aangekomen te Alkmaar zou de stoomtrein ruim anderhalf uur pauze hebben. Mede om water te nemen, wat via brandslangen gaat. Hier de 01 1075.

Afbeelding
Achterop rijdt de 65 018 mee, die zo nu en dan duwkracht levert. De trein komt dan sneller op snelheid en dergelijke. Terug uit Heerhugowaard naar Alkmaar zit de 01 1075 achterop.

Afbeelding
Een VIRM en de 65 018 te Alkmaar naast elkaar

Vervolgens was ik nog even naar Heerhugowaard op en neer gegaan met de trein, en terug op Alkmaar een OV-fiets gehaald, en een spotplek gezocht:
Afbeelding
Een VIRM opweg richting heerhugowaard

Afbeelding
En toen kwam de stoomtrein voorbij. Helaas regende het toen.
Afbeelding

Afbeelding
SSN 65 018 + 4x K1A + Mitropa + Bagagewagen + SSN 01 1075 komen terug uit Heerhugowaard, en zijn nu op weg richting station Alkmaar, te Alkmaar.

Na een kering van +/- 30 minuten ging het setje weer naar Heerhugowaard.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen weer op de OV-fiets gestapt, en mij verplaatst.
De trein kwam weer terug uit Heerhugowaard:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens met een lokale bewoner een eindje verderop gegaan. Een mooie locatie!
Afbeelding
Aleerst een VIRM opweg naar Heerhugowaard en verder
Afbeelding
En nog een DDAR die daar ook heen ging

Afbeelding
En daar kwam de stoomtrein weer!
Afbeelding
Afbeelding

Deze lokale bewoner ging toen weer naar huis, maar heeft mij een tip gegeven. Het fietspad richting Sint Pancras, en dan daar bij de '2e' overweg:
Afbeelding
Een DDAR opweg naar Alkmaar

Afbeelding
En de stoomtrein opweg naar Alkmaar
Afbeelding

Vervolgens weer terug richting Alkmaar gefietst, om nog even op het station te kijken. alvorens ik richting het station ging, heb ik nog even bij de spoorbrug gestaan.
Afbeelding
Een DDAR opweg naar Heerhugowaard en verder

Afbeelding
Vlak daarna vertrok de stoomtrein al, hier vertrekt hij net uit het station.

Afbeelding
Net voor de overweg
Afbeelding
Op de brug
Afbeelding
En van achteren.

Voor de terug komende trein ben ik daar blijven wachten. Achteraf had ik aan de andere kant van de spoorbrug willen staan, maar had een interessant gesprek, en er niet meer aan gedacht.
Afbeelding
De stoomtrein komt weer terug in Alkmaar
Afbeelding

Terug richting het station, om een foto te maken van de 01 1075 naast een VIRM:
Afbeelding
Weer de fiets op gestapt, en naar de overweg. Ditmaal bij de overweg aan de stationszijde, niet naar de andere kant van de brug.
Afbeelding
Een VIRM komt nog voorbij, opweg naar Heerhugowaard en verder.

En toen vertrok de stoomtrein weer:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hierna mijn OV-fiets weer ingeleverd, en op het station gaan staan, uiteinde van het perron.
Na een tien minuutjes kwam de trein weer terug:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens nog even Heerhugowaard op en neer. Na terugkomst op Alkmaar stond de trein ruim anderhalf uur stil, en om 19:00 vertrokken wij dan ook.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Net na Den Haag HS werden we aan de kant gezet. Wij moesten wachten op de Benelux naar Brussel, IC naar Dordrecht/ en de stoptrein naar Dordrecht. Dat was dus balen. Hierdoor liepen wij ongeveer 15 minuten extra vertraging op, wij stonden al op +8.

Afbeelding
De 01 1075 te Rotterdam met het complete setje (4x K1A, Mitropa, Bm, pakwagen/personeelswagen

Omdat ik het iets té gek vond om alle foto's online te zetten, zijn het er een 'select' aantal. De rest staan op mijn fotoalbum online: Klikje
Op mijn fotoalbum staan 97 van de 398 foto's online. Heb dus flink huisgehouden in het totale aantal wat ik geupload heb.

Op mijn Youtube kanaal komen mijn filmpjes online: Klikje (nog niet alles geupload)
Laatst gewijzigd door TheKnitter op zo 19 sep 2010, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Zaterdag 18 September, een dag vol stoom (!Veel foto's!)

Bericht door Joshua »

Een stoomtrein is mij zeker niet ontgaan. Morgen om half 9 werd ik gewekt in het Park Plaza Hotel Utrecht door stoomtrein die van Utrecht Centraal af kwam. En dat terwijl ik pas sliep om half 7 naar de hele nacht los te zijn gegaan in Utrecht.

Maar wel veel leuke foto's.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zaterdag 18 September, een dag vol stoom (!Veel foto's!)

Bericht door Daniel »

Nou zitten er toch ook wel een heel stel foto's bij waarbij ik me afvraag of je die nu echt moest plaatsen... zoveel foto's op de brug bij Alkmaar en dan zet je er een compleet wazige en gigantisch overbelichte tussen :roll: (Je had daar trouwens beter aan de andere kant kunnen staan aan de zonnestand te zien, nu heb je wel erg veel tegenlicht op sommige foto's)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Zaterdag 18 September, een dag vol stoom (!Veel foto's!)

Bericht door Bart »

Misschien een domme vraag, maar wat is het doel van die randen om de foto's? Ik zie dat bij meer mensen: eerst een flinterdunne zwarte rand, dan een dunne witte rand en dan een dikke zwarte rand.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Zaterdag 18 September, een dag vol stoom (!Veel foto's!)

Bericht door Caspar »

Wat een malloot ook die vent die op de brug zelf staat, levens gevaarlijk. Ik zag ook dat alle overwegen op het traject Heerhugowaard en Hoorn in de storing lagen, ik weet niet of dat hier iets mee te maken heeft? In ieder geval hoorde ik op het station in Hoorn een machinist zijn beklag doen in de Kiosk, dat ie er helemaal klaar mee was met al die fotografen en zich iedere keer doodschrok. Daarbij nog de overweg storing, in Hoorn gingen de bomen helemaal niet naar beneden meer. Zijn gezicht stond ook op onweer in de cabine zag ik vanaf het perron.

Ik ben daar goed bekend rondom de spoorbrug, en van sommige fotos kan ik bijna niet anders concluderen dan dat jij ook aan de verkeerde kant van de spoorbomen staat, of enorm ver er over heen hangt met je camera.
TheKnitter schreef:Afbeelding
Dit zou een reden kunnen zijn om het treinverkeer stil te leggen, of om ervoor te kiezen om de stoomritten te staken.
Laatst gewijzigd door Caspar op zo 19 sep 2010, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zaterdag 18 September, een dag vol stoom (!Veel foto's!)

Bericht door Suus »

Afbeelding
Die man hier is inderdaad echt knettergek, er zou maar een trein van de andere kant aan komen denderen :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Zaterdag 18 September, een dag vol stoom (!Veel foto's!)

Bericht door Ardan »

Ik meende vanmorgen (en gistermorgen trouwens ook al) wel een fluit van een stoomloc te horen, die aan de richting van het geluid te horen op de lijn van Deventer naar Zwolle zat, heeft dat ook hier iets mee te maken? Helaas lag ik nog half te slapen, sowieso had het nog weinig zin om dan de deur uit te rennen met camera.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zaterdag 18 September, een dag vol stoom (!Veel foto's!)

Bericht door Geert »

Caspar schreef:Ik ben daar goed bekend rondom de spoorbrug, en van sommige fotos kan ik bijna niet anders concluderen dan dat jij ook aan de verkeerde kant van de spoorbomen staat, of enorm ver er over heen hangt met je camera.
Wat dus effectief hetzelfde is als spoorlopen, je hangt immers binnen het PVR... :N
Oud forumgebruiker

Re: Zaterdag 18 September, een dag vol stoom (!Veel foto's!)

Bericht door Oud forumgebruiker »

...en er dan zelf topics over aanmaken op diverse fora. :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zaterdag 18 September, een dag vol stoom (!Veel foto's!)

Bericht door Suus »

Ardan schreef:Ik meende vanmorgen (en gistermorgen trouwens ook al) wel een fluit van een stoomloc te horen, die aan de richting van het geluid te horen op de lijn van Deventer naar Zwolle zat, heeft dat ook hier iets mee te maken? Helaas lag ik nog half te slapen, sowieso had het nog weinig zin om dan de deur uit te rennen met camera.
Nee. Er reed op zaterdag een stoomtrein van Rotterdam naar Osnabrück vanwege een jubileum van het station daar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Zaterdag 18 September, een dag vol stoom (!Veel foto's!)

Bericht door Ardan »

Aah okee, en die reed dan vandaag weer terug?
Ik denk dan dat-ie vanuit Apeldoorn kwam, maar omdat ik aan de noordkant van mijn huis slaap dacht ik dat-ie op de lijn naar Zwolle zat ;) want vanuit Apeldoorn hoor ik de treinen niet zo goed, maar ik hoor wél de brug denderen en die hoorde ik nu dus niet.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zaterdag 18 September, een dag vol stoom (!Veel foto's!)

Bericht door Suus »

Ik vergis me, die reed zondagochtend naar Osnabrück en zondagavond weer terug naar Rotterdam.

Eerlijk gezegd heb ik weinig met stoomtreinen, ik vind oude treinen die ik nog (net) wel heb meegemaakt persoonlijk leuker. Denk dan aan Mat '54 (echt nog net de laatste jaren) of nieuwer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Zaterdag 18 September, een dag vol stoom (!Veel foto's!)

Bericht door Oud forumgebruiker »

Dat heb ik ook. Zelfde voor de bussen (CSA's en MB200, ouder moet het niet worden) en trams (niet ouder dan de radwagens en elektronen) overigens hoor.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Zaterdag 18 September, een dag vol stoom (!Veel foto's!)

Bericht door Fles »

Net genoeg foto's. Ik ga even koffie drinken.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Zaterdag 18 September, een dag vol stoom (!Veel foto's!)

Bericht door Fles »

Fles schreef:Net genoeg foto's. Ik ga even koffie drinken.
Ah, ze zijn geladen. Wel een hoop dezelfde eigenlijk he?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zaterdag 18 September, een dag vol stoom (!Veel foto's!)

Bericht door Meltrain »

Ardan schreef:Aah okee, en die reed dan vandaag weer terug?
Ik denk dan dat-ie vanuit Apeldoorn kwam, maar omdat ik aan de noordkant van mijn huis slaap dacht ik dat-ie op de lijn naar Zwolle zat ;) want vanuit Apeldoorn hoor ik de treinen niet zo goed, maar ik hoor wél de brug denderen en die hoorde ik nu dus niet.
Als jij eens je SMSjes leest, dan zie je dat ik gisterochtend om 9:46 een SMS heb gestuurd dat er rond 10:30 een stoomtrein door Dv kwam. ;)
De werkelijke doorkomsttijd was ongeveer 10:40 trouwens.

@Bee: het was niet voor het station, maar voor het 125-jarig bestaan van de werkplaats in Osnabrück, gecombineerd met het 175-jarig bestaan van treinen in Duitsland.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wout87
Berichten: 166
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 14:00

Re: Zaterdag 18 September, een dag vol stoom (!Veel foto's!)

Bericht door Wout87 »

gisteravond reed de stoomtrein langs deventer weer richting apeldoorn. Maakte nogal enorm lawaai. Leek net of die trein ontplofte....
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Zaterdag 18 September, een dag vol stoom (!Veel foto's!)

Bericht door Ardan »

meltrain schreef:
Ardan schreef:Aah okee, en die reed dan vandaag weer terug?
Ik denk dan dat-ie vanuit Apeldoorn kwam, maar omdat ik aan de noordkant van mijn huis slaap dacht ik dat-ie op de lijn naar Zwolle zat ;) want vanuit Apeldoorn hoor ik de treinen niet zo goed, maar ik hoor wél de brug denderen en die hoorde ik nu dus niet.
Als jij eens je SMSjes leest, dan zie je dat ik gisterochtend om 9:46 een SMS heb gestuurd dat er rond 10:30 een stoomtrein door Dv kwam. ;)
De werkelijke doorkomsttijd was ongeveer 10:40 trouwens.
Klopt, ik zag hem gisteravond inderdaad toen ik mijn lader had weergevonden :lol:
Ik doe ook maar wat
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Zaterdag 18 September, een dag vol stoom (!Veel foto's!)

Bericht door Joshua »

Vreselijk die stoomtreinen. Als ze ooit over de maaslijn gaan rijden waarschuw me dan. Zorg ik er voor dat ik in ieder gaval ergens anders slaap zodat ik er niet gewekt door kan worden.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Zaterdag 18 September, een dag vol stoom (!Veel foto's!)

Bericht door Caspar »

Ach ik vind het treintje naar Medemblik best leuk om te zien rijden hier door de wijk. Maar dat is dan ook van een heel ander kaliber dan die grote bakbeesten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten