Alle delen van het verslag op een rijtje:
Deel 1 Söldener gletschers
Deel 2 Zillertalbahn/Mayrhofen
Deel 3 Rondje Pinzgau/Zell am See
Deel 4 Berchtesgaden/Königssee (dit deel)
Deel 5 Brixental/Kitzbühel
---------------------------------------------------------------------------
De vierde dag, maandag 6 september, speelt zich af in Beieren, Duitsland dus. Ik ben van plan naar het "Berchtesgadener Land" te gaan, dat in de uiterste zuidoosthoek van Duitsland ligt, vlakbij Salzburg.
Hieronder een kaartje met de route:
En het gebruikelijke overzichtje met de vervoersmiddelen van die dag:
Voor deze rit heb ik een "Bayern Ticket" gebruikt, welke recht geeft op een dag onbeperkt reizen door Beieren. Aangezien Kufstein tegen de Duitse grens ligt, is het ticket al vanaf dit station geldig.
Ook al is het kaartje doordeweeks na negen uur pas geldig, toch is het volgens de lokettist geen probleem om de trein van 8.54 uur te nemen. Mooi dus, scheelt weer een aanvullend kaartje tot het eerstvolgende station :pos: .
Mooi op tijd komt de Talent van de ÖBB richting Rosenheim aangereden.
De rit naar Rosenheim duurt een half uurtje, waar direct aansluiting is op de RegionalExpress richting Salzburg. Deze wordt gereden door een loc BR111 met dubbeldeksrijtuigen:
De rit naar het volgende overstapstation, Freilassing, duurt precies een uur en gaat door een glooiend, heuvelachting landschap langs onder andere de Chiemsee.
Echt bergachtig is het hier niet meer, maar de Alpen zijn nooit ver weg.
Zoals gezegd bereiken we na een uurtje het overstapstation Freilassing. Hier is aansluiting op de trein richting Berchtesgaden. Deze treinen worden gereden door de BLB (Berchtesgadener Land Bahn), welke al gereed staat voor vertrek.
Normaal rijdt de trein dus naar Berchtesgaden Hbf, maar wegens werkzaamheden is het gedeelte tussen Bad Reichenhall en Berchtesgaden gestremd. Voor mij maakt dit niet uit, ik ben van plan in Bad Reichenhall over te stappen op de bus richting de Königssee. Hieronder de bus bij vertrek van het busstation van Bad Reichenhall:
De busrit naar de Königssee duurt een uurtje maar lijkt erg lang te duren, de bus stopt veel en is druk, dus het schiet niet echt op. Ook een touringcar-achtige bus op zo'n drukke lijn is niet echt handig, vooral niet als er iemand met een rolstoel wil meereizen -o- .
Maar de rit gaat door een mooi landschap...
...en nog redelijk op tijd komt de bus aan bij de eindhalte aan de Königssee.
De Königssee is een bergmeer dat op een hoogte ligt van ruim 600 meter. Het meer is ongeveer 6x1 km groot en ligt ingeklemd tussen de bergen. Je kunt het meer oversteken met elektrische bootjes, dus dat lijkt me wel leuk om te doen. Alleen ben ik hier niet de enige...
Het is hier wel érg toeristisch , voordat je bij het meer bent loop je eerst door een straatje waar het barst van de restaurantjes en souvenirwinkeltjes. Maar goed, ik laat me niet afschrikken en koop evengoed een kaartje voor een tocht over het meer.
Er wordt gevaren met elektrische bootjes voor ongeveer 80 personen. Varen met privé-boten en motorboten is op het meer niet toegestaan.
Na een uurtje wachten vertrekt het bootje voor de tocht over het meer. Een enkele reis naar de overkant duurt bijna een uur, dus je moet er wel een tijdje voor uittrekken.
Het meer is omgeven door steile berghellingen, dus dat geeft wel een speciaal effect, vooral met een beetje tegenlicht.
Na ruim een half uur varen meert de boot aan bij St. Bartholomä. Dit is een middeleeuws kapelletje dat alleen per boot bereikbaar is, er is namelijk door de steile oevers geen pad langs het meer. Het decor van het ruige gebergte geeft het geheel wel een fraaie aanblik.
De meesten stappen hier uit het bootje, maar ik wil graag naar nog het eindpunt van het meer dus laat het kapelletje maar voor wat het is. Het is inmiddels al twee uur geweest en ik moet straks natuurlijk ook het hele eind nog terug
Ook het tweede deel van de tocht over het meer geeft mooie uitzichten.
Na een uurtje varen komt de boot aan bij het eindpunt Salet, aan de andere kant van de Königssee.
Hiervandaan kun je in een kwartiertje naar een ander bergmeertje lopen, de Obersee. Dit is een schitterend gelegen rustiek meertje met uitzicht op de Röthbachfall, de hoogste waterval van Duitsland. Op onderstaande foto is deze waterval rechts van het midden te zien.
Helaas heb ik geen tijd meer om daar naartoe te lopen (schijnt nog een uurtje "enkele reis" te zijn), dus daarom nog maar even van het uitzicht over het meertje genieten en proberen een zo perfect mogelijke symmetrische foto te maken :D :
Dan wordt het weer eens tijd om terug te varen naar het beginpunt. Tegen half vijf komt de aanlegsteiger weer in zicht.
Door het "toeristenstraatje" loop ik weer terug naar de bushalte, waarvandaan direct een bus vertrekt die naar het station van Berchtesgaden rijdt.
Hier heb ik nog een half uurtje over voordat de bus naar Bad Reichenhall vertrekt, dus nog even tijd voor wat foto's van de bussen die hier zoal rijden:
Het kleine busstationnetje komt nogal chaotisch over, voordat de bus kan vertrekken staan we eerst vijf minuten vast tussen andere bussen, omdat alles hier gelijk vertrekt. Maar goed, eenmaal in Bad Reichenhall aangekomen staat de aansluitende trein van de BLB alweer te wachten voor vertrek naar Freilassing.
Deze dubbeldekker brengt me weer terug richting Rosenheim.
Onderweg begint het alweer schemerig te worden, als ik tegen acht uur Kufstein weer bereik is het inmiddels donker. Tenslotte waag ik nog maar even een poging om de verlichte vesting op de foto te zetten.
Het laatste deel van het verslag kun je hier lezen.
Tirol september 2010 (deel 4/5): Berchtesgaden/Königssee
Tirol september 2010 (deel 4/5): Berchtesgaden/Königssee
Laatst gewijzigd door Ronald op za 25 sep 2010, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Tirol september 2010 (deel 4/5): Berchtesgaden/Königssee
Ha leuk Berchtesgaden. 2 jaar geleden een vakantie doorgebracht. Toen werd de stopper gereden met een OBB talent van de Salzuburger S-bahn. Er was toen ook een IC naar Hamburg, en die werd dan weer getrokken door een OBB Taurus.
Verder gaan er daar inderdaad veel bussen, maar ze houden er wel al vroeg op de dag mee op. Toen we uitgewandeld bij de bushalte op 9 km van Berchtesgaden aankwamen rond 19u was de laatste bus van de dag al een uur ervoor vertrokken.
Wat je zegt is niet helemaal waar, er loopt wel degelijk een wandelpad naar dat kapelletje, maar dan moet je eerst een aardig eind de berg op stijgen, aangezien het een bergpad is, maar niet zo extreem dat je het niet meer op je gympen zou kunnen behappen. Maar dus wel ruig genoeg dat de hele hordes mensen afhaken. Die drukte viel me daar ook enorm op, zat zelfs een Mac Donalds.Dit is een middeleeuws kapelletje dat alleen per boot bereikbaar is, er is namelijk door de steile oevers geen pad langs het meer. Het decor van het ruige gebergte geeft het geheel wel een fraaie aanblik.
Verder gaan er daar inderdaad veel bussen, maar ze houden er wel al vroeg op de dag mee op. Toen we uitgewandeld bij de bushalte op 9 km van Berchtesgaden aankwamen rond 19u was de laatste bus van de dag al een uur ervoor vertrokken.
Re: Tirol september 2010 (deel 4/5): Berchtesgaden/Königssee
Leuke verslagen tot dusver (alle 4). :D
Ziet er echt een mooie omgeving uit.
Ziet er echt een mooie omgeving uit.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Tirol september 2010 (deel 4/5): Berchtesgaden/Königssee
Daar moest ik dus ook rekening mee houden tijdens het boottochtje over de Königssee; de laatste bus ging al vrij vroeg terug. Trouwens ook in Tirol is het een zeldzaamheid als je na 20:00 uur een lijnbus tegenkomt ...Caspar schreef:Verder gaan er daar inderdaad veel bussen, maar ze houden er wel al vroeg op de dag mee op. Toen we uitgewandeld bij de bushalte op 9 km van Berchtesgaden aankwamen rond 19u was de laatste bus van de dag al een uur ervoor vertrokken.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten