Tirol september 2010 (deel 5/5): Brixental/Kitzbühel
Geplaatst: za 25 sep 2010, 21:31
Alle delen van het verslag op een rijtje:
Deel 1 Söldener gletschers
Deel 2 Zillertalbahn/Mayrhofen
Deel 3 Rondje Pinzgau/Zell am See
Deel 4 Berchtesgaden/Königssee
Deel 5 Brixental/Kitzbühel (dit deel)
---------------------------------------------------------------------------
De laatste dag alweer, en daarmee ook het laatste deel van dit verslag. Dinsdag 7 september blijf ik wat meer in de buurt van Kufstein, om daar nog wat rond te reizen.
Het kaartje met de route van vandaag:
(Bron kaartmateriaal: © OpenStreetMap-auteurs, CC-BY-SA, http://www.openstreetmap.org)
En het overzichtje met de gebruikte treinen en bussen:
De dag begint (weer) met een Talent van de S-bahn richting Innsbruck:
Na een kwartiertje stap ik in Wörgl Hbf over op een andere S-bahn, namelijk met eindbestemming Hochfilzen. Aangezien de plannen van vandaag nog niet helemaal vastliggen, besluit ik deze trein te nemen tot het eindpunt. Een rit van ruim een uur door de mooie omgeving van het Brixental. Erg hoog is het gebergte in deze omgeving niet (de toppen zijn zo rond de 2000 m), maar dat maakt de route er niet minder mooi door.
Veel dorpen met van die typische alpenhuizen, zoals hier Brixen im Thale...
...en Kirchberg in Tirol.
Vlak voor Kitzbühel heb je uitzicht over de Schwarzsee en de Kitzbüheler Horn, welke 2000 meter hoog is.
Bij St. Johann in Tirol is er een mooi uitzicht over het ruige Wilder Kaiser-gebergte.
Zoals gezegd bereiken we na een uurtje vanuit Wörgl het eindpunt van de trein, Hochfilzen. Aangezien het geen wereldbestemming is, ben ik bijna nog de enige in de trein. Mooi de kans om nog even het interieur van de trein op de foto te zetten:
Station Hochfilzen. Het is een behoorlijk station voor zo'n klein plaatsje. Over deze spoorlijn (naar Zell am See) rijdt doorgaans hooguit één personentrein per uur per richting, maar deze worden wel aangevuld door een behoorlijke hoeveelheid goederentreinen.
Aangezien ik het in dit rustige dorpje ( ) vrij snel bekeken heb, sta ik een half uur later weer op het station waar ik de Intercity terug naar Kitzbühel zal nemen. Eerst passeert er (weer) een goederentrein, getrokken door een tweetal Taurus-locs.
Een paar minuten later komt de IC binnengereden, met eveneens een Taurus-loc.
Na een klein half uurtje kom ik vervolgens aan in Kitzbühel, waarvan het station geheel overhoop ligt. Er wordt beloofd dat er half volgend jaar een compleet nieuw station staat. Er zijn zelfs tijdelijke "bouw"-bordjes geplaatst in een afwijkende kleur:
Vervolgens ga ik het plaatsje Kitzbühel maar eens bekijken. Het is een bekende wintersportplaats en één van de grotere plaatsen in deze streek. Na een kwartiertje lopen kom ik in het gezellige centrum met mooie gebouwen en vooral veel kerktorentjes (en natuurlijk ontbreken ook de geraniums niet :D ).
Vlakbij het centrum ligt het dalstation van de kabelbaan naar de Hahnenkamm, waar ook een treinstation is. Net als ik daar aankom, stopt er een klassieke krokodil-locomotief met een stel oude rijtuigen . Waarschijnlijk één of andere gezelschapsrit. Wel leuk om even zo'n oude trein te zien.
Het grappige van dit station is, dat het perron uit twee delen bestaat, doormidden gedeeld door de spoorwegovergang. De automobilisten moeten dus even wachten tot de trein weer vertrokken is.
Omdat ik wel weer zin heb in een tochtje naar boven, koop ik een retourtje voor de gondelbaan naar de Hahnenkamm.
Al snel zie je Kitzbühel onder je kleiner worden.
Na een kwartiertje bereiken we de top van de Hahnenkammbahn, op een hoogte van ruim 1600 meter. Het uitzicht is schitterend :pos: .
Je hebt uitzicht richting het Wilder Kaiser-gebergte (met de Schwarzsee)...
en over Kitzbühel met de Kitzbüheler Horn.
Boven kun je uitgebreid wandelen...
...dus maak ik maar even een rondje van een uurtje naar onder andere dit kapelletje.
Tegen half vier ben ik weer beneden en stap op het station "Kitzbühel Hahnenkamm" op de trein naar St. Johann in Tirol, uiteraard weer een Talent.
In St. Johann stap ik over op de bus, die via plaatsjes als Going, Ellmau en Söll naar Wörgl rijdt. Hieronder een indruk van de bussen die in een kwartiertje tijd zoal van dit station vertrekken. Veelal van het merk MAN, maar wel allemaal verschillende types.
Uiteindelijk komt "mijn" bus naar Wörgl aangereden, welke mooi om 15:50 uur vertrekt.
Zoals eerder gezegd moet je een busrit hier wel zorgvuldig plannen, in de meeste lijnen zit geen enkele regelmaat in de vertrektijden. Na een mooie rit, en een overstap in Wörgl, kom ik tegen zes uur weer aan in Kufstein.
----------------------------------
Zo, dat was 'm weer. Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat het een beetje een indruk geeft van het reizen per trein en bus in Tirol (en omgeving). Het is mij meegevallen dat je vrijwel overal kan komen, al moet je wel zorgvuldig plannen door de vrij onregelmatige en beperkte busverbindingen en moet je het 's avonds niet al te laat maken. Maar goed, ik heb me wel vermaakt :pos: .
Onderstaand tenslotte nog een aantal plaatjes gemaakt op München Hbf (overstapstation voor zowel de heen- als terugreis) en een collage van de stationsbordjes die ik deze week allemaal tegengekomen ben.
Deel 1 Söldener gletschers
Deel 2 Zillertalbahn/Mayrhofen
Deel 3 Rondje Pinzgau/Zell am See
Deel 4 Berchtesgaden/Königssee
Deel 5 Brixental/Kitzbühel (dit deel)
---------------------------------------------------------------------------
De laatste dag alweer, en daarmee ook het laatste deel van dit verslag. Dinsdag 7 september blijf ik wat meer in de buurt van Kufstein, om daar nog wat rond te reizen.
Het kaartje met de route van vandaag:
(Bron kaartmateriaal: © OpenStreetMap-auteurs, CC-BY-SA, http://www.openstreetmap.org)
En het overzichtje met de gebruikte treinen en bussen:
De dag begint (weer) met een Talent van de S-bahn richting Innsbruck:
Na een kwartiertje stap ik in Wörgl Hbf over op een andere S-bahn, namelijk met eindbestemming Hochfilzen. Aangezien de plannen van vandaag nog niet helemaal vastliggen, besluit ik deze trein te nemen tot het eindpunt. Een rit van ruim een uur door de mooie omgeving van het Brixental. Erg hoog is het gebergte in deze omgeving niet (de toppen zijn zo rond de 2000 m), maar dat maakt de route er niet minder mooi door.
Veel dorpen met van die typische alpenhuizen, zoals hier Brixen im Thale...
...en Kirchberg in Tirol.
Vlak voor Kitzbühel heb je uitzicht over de Schwarzsee en de Kitzbüheler Horn, welke 2000 meter hoog is.
Bij St. Johann in Tirol is er een mooi uitzicht over het ruige Wilder Kaiser-gebergte.
Zoals gezegd bereiken we na een uurtje vanuit Wörgl het eindpunt van de trein, Hochfilzen. Aangezien het geen wereldbestemming is, ben ik bijna nog de enige in de trein. Mooi de kans om nog even het interieur van de trein op de foto te zetten:
Station Hochfilzen. Het is een behoorlijk station voor zo'n klein plaatsje. Over deze spoorlijn (naar Zell am See) rijdt doorgaans hooguit één personentrein per uur per richting, maar deze worden wel aangevuld door een behoorlijke hoeveelheid goederentreinen.
Aangezien ik het in dit rustige dorpje ( ) vrij snel bekeken heb, sta ik een half uur later weer op het station waar ik de Intercity terug naar Kitzbühel zal nemen. Eerst passeert er (weer) een goederentrein, getrokken door een tweetal Taurus-locs.
Een paar minuten later komt de IC binnengereden, met eveneens een Taurus-loc.
Na een klein half uurtje kom ik vervolgens aan in Kitzbühel, waarvan het station geheel overhoop ligt. Er wordt beloofd dat er half volgend jaar een compleet nieuw station staat. Er zijn zelfs tijdelijke "bouw"-bordjes geplaatst in een afwijkende kleur:
Vervolgens ga ik het plaatsje Kitzbühel maar eens bekijken. Het is een bekende wintersportplaats en één van de grotere plaatsen in deze streek. Na een kwartiertje lopen kom ik in het gezellige centrum met mooie gebouwen en vooral veel kerktorentjes (en natuurlijk ontbreken ook de geraniums niet :D ).
Vlakbij het centrum ligt het dalstation van de kabelbaan naar de Hahnenkamm, waar ook een treinstation is. Net als ik daar aankom, stopt er een klassieke krokodil-locomotief met een stel oude rijtuigen . Waarschijnlijk één of andere gezelschapsrit. Wel leuk om even zo'n oude trein te zien.
Het grappige van dit station is, dat het perron uit twee delen bestaat, doormidden gedeeld door de spoorwegovergang. De automobilisten moeten dus even wachten tot de trein weer vertrokken is.
Omdat ik wel weer zin heb in een tochtje naar boven, koop ik een retourtje voor de gondelbaan naar de Hahnenkamm.
Al snel zie je Kitzbühel onder je kleiner worden.
Na een kwartiertje bereiken we de top van de Hahnenkammbahn, op een hoogte van ruim 1600 meter. Het uitzicht is schitterend :pos: .
Je hebt uitzicht richting het Wilder Kaiser-gebergte (met de Schwarzsee)...
en over Kitzbühel met de Kitzbüheler Horn.
Boven kun je uitgebreid wandelen...
...dus maak ik maar even een rondje van een uurtje naar onder andere dit kapelletje.
Tegen half vier ben ik weer beneden en stap op het station "Kitzbühel Hahnenkamm" op de trein naar St. Johann in Tirol, uiteraard weer een Talent.
In St. Johann stap ik over op de bus, die via plaatsjes als Going, Ellmau en Söll naar Wörgl rijdt. Hieronder een indruk van de bussen die in een kwartiertje tijd zoal van dit station vertrekken. Veelal van het merk MAN, maar wel allemaal verschillende types.
Uiteindelijk komt "mijn" bus naar Wörgl aangereden, welke mooi om 15:50 uur vertrekt.
Zoals eerder gezegd moet je een busrit hier wel zorgvuldig plannen, in de meeste lijnen zit geen enkele regelmaat in de vertrektijden. Na een mooie rit, en een overstap in Wörgl, kom ik tegen zes uur weer aan in Kufstein.
----------------------------------
Zo, dat was 'm weer. Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat het een beetje een indruk geeft van het reizen per trein en bus in Tirol (en omgeving). Het is mij meegevallen dat je vrijwel overal kan komen, al moet je wel zorgvuldig plannen door de vrij onregelmatige en beperkte busverbindingen en moet je het 's avonds niet al te laat maken. Maar goed, ik heb me wel vermaakt :pos: .
Onderstaand tenslotte nog een aantal plaatjes gemaakt op München Hbf (overstapstation voor zowel de heen- als terugreis) en een collage van de stationsbordjes die ik deze week allemaal tegengekomen ben.