Tirol september 2010 (deel 5/5): Brixental/Kitzbühel

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Tirol september 2010 (deel 5/5): Brixental/Kitzbühel

Bericht door Ronald »

Alle delen van het verslag op een rijtje:
Deel 1 Söldener gletschers
Deel 2 Zillertalbahn/Mayrhofen
Deel 3 Rondje Pinzgau/Zell am See
Deel 4 Berchtesgaden/Königssee
Deel 5 Brixental/Kitzbühel (dit deel)

---------------------------------------------------------------------------

De laatste dag alweer, en daarmee ook het laatste deel van dit verslag. Dinsdag 7 september blijf ik wat meer in de buurt van Kufstein, om daar nog wat rond te reizen.

Het kaartje met de route van vandaag:

Afbeelding

(Bron kaartmateriaal: © OpenStreetMap-auteurs, CC-BY-SA, http://www.openstreetmap.org)

En het overzichtje met de gebruikte treinen en bussen:

Afbeelding

De dag begint (weer) met een Talent van de S-bahn richting Innsbruck:

Afbeelding

Na een kwartiertje stap ik in Wörgl Hbf over op een andere S-bahn, namelijk met eindbestemming Hochfilzen. Aangezien de plannen van vandaag nog niet helemaal vastliggen, besluit ik deze trein te nemen tot het eindpunt. Een rit van ruim een uur door de mooie omgeving van het Brixental. Erg hoog is het gebergte in deze omgeving niet (de toppen zijn zo rond de 2000 m), maar dat maakt de route er niet minder mooi door.

Afbeelding

Veel dorpen met van die typische alpenhuizen, zoals hier Brixen im Thale...

Afbeelding

...en Kirchberg in Tirol.

Afbeelding

Vlak voor Kitzbühel heb je uitzicht over de Schwarzsee en de Kitzbüheler Horn, welke 2000 meter hoog is.

Afbeelding

Bij St. Johann in Tirol is er een mooi uitzicht over het ruige Wilder Kaiser-gebergte.

Afbeelding

Zoals gezegd bereiken we na een uurtje vanuit Wörgl het eindpunt van de trein, Hochfilzen. Aangezien het geen wereldbestemming is, ben ik bijna nog de enige in de trein. Mooi de kans om nog even het interieur van de trein op de foto te zetten:

Afbeelding

Station Hochfilzen. Het is een behoorlijk station voor zo'n klein plaatsje. Over deze spoorlijn (naar Zell am See) rijdt doorgaans hooguit één personentrein per uur per richting, maar deze worden wel aangevuld door een behoorlijke hoeveelheid goederentreinen.

Afbeelding

Afbeelding

Aangezien ik het in dit rustige dorpje ( :| ) vrij snel bekeken heb, sta ik een half uur later weer op het station waar ik de Intercity terug naar Kitzbühel zal nemen. Eerst passeert er (weer) een goederentrein, getrokken door een tweetal Taurus-locs.

Afbeelding

Een paar minuten later komt de IC binnengereden, met eveneens een Taurus-loc.

Afbeelding

Na een klein half uurtje kom ik vervolgens aan in Kitzbühel, waarvan het station geheel overhoop ligt. Er wordt beloofd dat er half volgend jaar een compleet nieuw station staat. Er zijn zelfs tijdelijke "bouw"-bordjes geplaatst in een afwijkende kleur:

Afbeelding

Vervolgens ga ik het plaatsje Kitzbühel maar eens bekijken. Het is een bekende wintersportplaats en één van de grotere plaatsen in deze streek. Na een kwartiertje lopen kom ik in het gezellige centrum met mooie gebouwen en vooral veel kerktorentjes (en natuurlijk ontbreken ook de geraniums niet :D ).

Afbeelding

Afbeelding

Vlakbij het centrum ligt het dalstation van de kabelbaan naar de Hahnenkamm, waar ook een treinstation is. Net als ik daar aankom, stopt er een klassieke krokodil-locomotief met een stel oude rijtuigen 8-) . Waarschijnlijk één of andere gezelschapsrit. Wel leuk om even zo'n oude trein te zien.

Afbeelding

Het grappige van dit station is, dat het perron uit twee delen bestaat, doormidden gedeeld door de spoorwegovergang. De automobilisten moeten dus even wachten tot de trein weer vertrokken is.

Afbeelding

Omdat ik wel weer zin heb in een tochtje naar boven, koop ik een retourtje voor de gondelbaan naar de Hahnenkamm.

Afbeelding

Al snel zie je Kitzbühel onder je kleiner worden.

Afbeelding

Na een kwartiertje bereiken we de top van de Hahnenkammbahn, op een hoogte van ruim 1600 meter. Het uitzicht is schitterend :pos: .
Je hebt uitzicht richting het Wilder Kaiser-gebergte (met de Schwarzsee)...

Afbeelding

en over Kitzbühel met de Kitzbüheler Horn.

Afbeelding

Boven kun je uitgebreid wandelen...

Afbeelding

...dus maak ik maar even een rondje van een uurtje naar onder andere dit kapelletje.

Afbeelding

Tegen half vier ben ik weer beneden en stap op het station "Kitzbühel Hahnenkamm" op de trein naar St. Johann in Tirol, uiteraard weer een Talent.

Afbeelding

In St. Johann stap ik over op de bus, die via plaatsjes als Going, Ellmau en Söll naar Wörgl rijdt. Hieronder een indruk van de bussen die in een kwartiertje tijd zoal van dit station vertrekken. Veelal van het merk MAN, maar wel allemaal verschillende types.

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk komt "mijn" bus naar Wörgl aangereden, welke mooi om 15:50 uur vertrekt.

Afbeelding

Zoals eerder gezegd moet je een busrit hier wel zorgvuldig plannen, in de meeste lijnen zit geen enkele regelmaat in de vertrektijden. Na een mooie rit, en een overstap in Wörgl, kom ik tegen zes uur weer aan in Kufstein.

Afbeelding

----------------------------------

Zo, dat was 'm weer. Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat het een beetje een indruk geeft van het reizen per trein en bus in Tirol (en omgeving). Het is mij meegevallen dat je vrijwel overal kan komen, al moet je wel zorgvuldig plannen door de vrij onregelmatige en beperkte busverbindingen en moet je het 's avonds niet al te laat maken. Maar goed, ik heb me wel vermaakt :pos: .

Onderstaand tenslotte nog een aantal plaatjes gemaakt op München Hbf (overstapstation voor zowel de heen- als terugreis) en een collage van de stationsbordjes die ik deze week allemaal tegengekomen ben.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ronald op wo 06 okt 2010, 22:19, 3 keer totaal gewijzigd.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Tirol september 2010 (deel 5/5): Brixental/Kitzbühel

Bericht door tsov »

Het was weer een mooie serie! :pos:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tirol september 2010 (deel 5/5): Brixental/Kitzbühel

Bericht door Geert »

Mooie serie inderdaad! Ben zelf meer dan eens in de buurt van Wörgl geweest, maar Oostenrijk is sowieso een mooi land :)
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Tirol september 2010 (deel 5/5): Brixental/Kitzbühel

Bericht door Etienne »

In 2008 toen ik in Oostenrijk was, was Fieberbrunn de thuishaven :P
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Tirol september 2010 (deel 5/5): Brixental/Kitzbühel

Bericht door Karl »

Was weer een mooie serie verslagen. :pos:

Leuke afwisseling tussen landschap en voertuigen (niet 10.000 keer dezelfde bus/trein). Alleen het, overigens informatieve, kaartje aan het begin had van mij wel iets meer zoom mogen krijgen.

Heb nu helemaal zin om naar Oostenrijk te vertrekken. :Y
Het is een spectrum.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Tirol september 2010 (deel 5/5): Brixental/Kitzbühel

Bericht door Ronald »

Bedankt voor de reacties!
Karl schreef:Alleen het, overigens informatieve, kaartje aan het begin had van mij wel iets meer zoom mogen krijgen.
Als je erop klikt wordt hij groter :wink: . Of bedoel je misschien dat er wat meer plaatsnamen getoond hadden kunnen worden? Wat dat betreft zijn de kaartjes inderdaad een beetje globaal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten