Ardan on Tour #4: Dagje België
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10363
- Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
- Locatie: Deventer
- Contact:
Ardan on Tour #4: Dagje België
Even geen zin om een compleet verslag in elkaar te zetten, dus we beginnen met een preview door middel van een YouTube-filmpje dat ik net online gezet heb. Enjoy.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZOnc3S_P9ho[/youtube]
Verslag volgt!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZOnc3S_P9ho[/youtube]
Verslag volgt!
2018 (20-3):
Trein 1031 km · S-Bahn 86 km · Zweeftrein 2 km · (Snel)tram 109 km · Bus 203 km
Trein 1031 km · S-Bahn 86 km · Zweeftrein 2 km · (Snel)tram 109 km · Bus 203 km
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10363
- Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
- Locatie: Deventer
- Contact:
Re: Ardan on Tour #4: Dagje België
SAM staat voor Samsung 
Titel is dus niet doorgekomen.

Titel is dus niet doorgekomen.
2018 (20-3):
Trein 1031 km · S-Bahn 86 km · Zweeftrein 2 km · (Snel)tram 109 km · Bus 203 km
Trein 1031 km · S-Bahn 86 km · Zweeftrein 2 km · (Snel)tram 109 km · Bus 203 km
Re: Ardan on Tour #4: Dagje België
Leuk gedaan dat filmpje (ben benieuwd naar de rest). Wel een beetje een gribus daar, niet echt een gezellig stationnetje 

-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10363
- Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
- Locatie: Deventer
- Contact:
Re: Ardan on Tour #4: Dagje België
Dan heb je het filmpje van Brussel-Congres nog niet eens gezien, dat was pas erg 

2018 (20-3):
Trein 1031 km · S-Bahn 86 km · Zweeftrein 2 km · (Snel)tram 109 km · Bus 203 km
Trein 1031 km · S-Bahn 86 km · Zweeftrein 2 km · (Snel)tram 109 km · Bus 203 km
Re: Ardan on Tour #4: Dagje België
Oh, ik begin nieuwsgierig te worden. 

Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Ardan on Tour #4: Dagje België
Wanneer komt er een vervolgje?
(Moet ik nodig zggen met nog 3 verslagen van Engeland, 1 verslag van Berlijn en 1 verslag van de SSN-rit naar Osnabrueck in de wacht....
)

(Moet ik nodig zggen met nog 3 verslagen van Engeland, 1 verslag van Berlijn en 1 verslag van de SSN-rit naar Osnabrueck in de wacht....


In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.
Belangrijke data:
22-07: opening Noord/Zuidlijn (Amsterdam)
09-12: opening Crossrail (London)
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.
Belangrijke data:
22-07: opening Noord/Zuidlijn (Amsterdam)
09-12: opening Crossrail (London)
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10363
- Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
- Locatie: Deventer
- Contact:
Re: Ardan on Tour #4: Dagje België
Als ik er zin, maar vooral TIJD voor heb... eventjes forummen kan nog, maar een heel verslag in elkaar draaien zit wel iets meer tijd in en dat moet ik eerst hebben tussen al mijn bezigheden door 

2018 (20-3):
Trein 1031 km · S-Bahn 86 km · Zweeftrein 2 km · (Snel)tram 109 km · Bus 203 km
Trein 1031 km · S-Bahn 86 km · Zweeftrein 2 km · (Snel)tram 109 km · Bus 203 km
Re: Ardan on Tour #4: Dagje België
Hebben ze trouwens nieuwe uniformen bij de NMBS? Ik zag vanmiddag in de Benelux 3 hc's (en dat in een trein van 6 bakken, die wordt bij ons door 1 hc gereden)
met een oranje bies op hun grijze jasjes en petten en met wel heel erg fleurige stropdassen. 


Vallend blad maakt rails glad.
Re: Ardan on Tour #4: Dagje België
Rame à l'approche
Re: Ardan on Tour #4: Dagje België
Hmmm, het blijven grijze muizen. Maar dat oranje maakt het geheel wel wat frisser. En ze zijn er zo te zien zelf ook blij mee, want een van die hc's had zelfs een bril met een oranje montuur op.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Ardan on Tour #4: Dagje België
Het ziet er wat jonger uit. Viel me op vandaag hoeveel twintigers er daar op de treinen zitten als treinbegeleider. Met die oude kostuums is me dat nooit opgevallen.
Re: Ardan on Tour #4: Dagje België
Nee, dat zeg ik. Met zo'n grijs uniform ziet elke frisse, jonge twintiger er als een Benidorm Bastard uit. En dan die enorme, op een Brabantia-pedaalemmer lijkende pet, die zakt zelfs over je oren als je een waterhoofd hebt. 

Vallend blad maakt rails glad.
Re: Ardan on Tour #4: Dagje België
Die hoedjes kunnen echt niet meer. In Nederland hebben we zo ook dat weet ik. Maar ik zie er zelden een conducteur mee lopen.
Re: Ardan on Tour #4: Dagje België
Nee is volgens mij alleen onderdeel van de outfit van de service medewerker.
Re: Ardan on Tour #4: Dagje België
@Caspar: Joshua heeft gelijk, ook andere functies bij NSR hebben een pet of hoedje in het kledingpakket o.a.: mcn, hc, plp. Maar er bestaat geen draagplicht voor (en daarom zie je ze ook zelden). Uitgezonderd voor servicemedewerkers, die voor de herkenbaarheid hoofddeksel-draagplicht hebben.
Ook ik heb een pet, maar ik draag hem nooit. Hij staat bij mij op de kast, als een soort pronkstuk.
Ook ik heb een pet, maar ik draag hem nooit. Hij staat bij mij op de kast, als een soort pronkstuk.

Vallend blad maakt rails glad.
Re: Ardan on Tour #4: Dagje België
Maar goh waar blijft de rest van het verslag nou. Zit er met smart op te wachten.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10363
- Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
- Locatie: Deventer
- Contact:
Re: Ardan on Tour #4: Dagje België
Laten we het erop houden dat dit deel 1 is, halverwege begonnen YouTube en Photobucket moeilijk te doen 
Komt-ie dan he
Heel veel foto's, dat wel. Sorry!
Heeeeel erg vroeg in de morgen was de wereld nog duister en stil.

Langs de gracht liep een kleine jongen met een grijs petje en een rood rugzakje zich te haasten naar het station om een lange reis te gaan maken.
Dat begon al goed.

Ik ben naar Amsterdam Centraal gegaan. Vers ontbijtje gescoord bij de lokale Happie. Het was 7 uur, de ochtendspits was nog niet echt op gang gekomen. De trams stonden zonder fans te wachten tot ze mochten gaan rijden.

Per metro ging ik naar Station Zuid, en vandaaruit naar Schiphol. Ik nam de internationale trein naar Brussel van 8 07 uur, die nog verrekte druk was. Tot Den Haag was het balkonneren, daarna heb ik een mooi plaatsje uitgezocht voor de rest van de rit, naar Antwerpen.
Beetje mistig boven het Hollands Diep.

Zonder ook maar één minuut vertraging kwam ik in Antwerpen aan. Ik had 20 minuten overstaptijd voor de volgende rit naar Gent, dus kon ik nog een kijkje buiten de deur nemen.
Een busje...

Een trammetje...

En deze Deense Neus bracht mij vlot naar Gent toe.

Interieur-1e klasse.

Vlak voor Gent Dampoort moesten we even stilstaan. Op het spoor naast ons kwam een dieseltrein staan, nog nooit gezien, zo ééntje. Wie weet wat het is?

Op station Gent-St.-Pieters kwam ik vooraan het perron uit, waar mij dit bordje opviel.

Ik zou het eigenlijk andersom doen, maar ach, Belgen..
Overzichtsplaatje van het station, dat ik me wel iets fraaier had voorgesteld.

Door een secundaire uitgang verliet ik het station. Op het plein kon ik een PCC-tram samen met een bus op de plaat krijgen..

En ook nog deze HermeLijn. Juist, die rijden ook in Antwerpen.

Het stationsgebouw op zich vond ik nog best fraai eigenlijk




Weer op het perron. Ze mogen van mij op die school wel íéts beter hun best gaan doen vind ik.

En leuk hoor, dat ze nieuwe bovenleidingsportalen geplaatst hebben, maar waarom hebben ze dan die oude half laten staan? Geen porum zo.

De trein naar Brussel kwam eraan.
Verlaat u het voertuig? Vergeet niet uw bergbeklimmersset mee te nemen.

Na een rustige en ontspannen rit kwam ik in Brussel. Hier het enorme opstelterrein even onder Brussel-Zuid.

Nu moest ik even meedoen aan een lokale gewoonte, aangezien ik een treinkaartje naar Nederland wilde kopen. De gewoonte is dat je voor een 'loket' in 'de rij' moet gaan staan, en dan aan de 'balie' je 'treinbiljet' kunt 'bekomen'. Ik snapte er geen hol van. Drie keer bij de verkeerde balie gaan staan. De hele zuidmuur van de stationsgang is één grote balie in feite, maar dan wel in een heleboel afdelingen verdeeld.
Beneden in het metrostation herhaalde zich dit nog even voor een dagkaartje. Met lijn 6 ging ik naar station Pannenhuis. Puur om het bordje te scoren. Nou, iets beters dan dit kun je eigenlijk niet krijgen..

Treinstation Pannenhuis is al in de jaren '80 opgeheven.
Een klassieker rijdt door het station.

Terug in het metrostation, waar je alleen inkomt door je kaartje door een apparaat te halen. Jahaa, de OV-Chipkaart komt er ongeveer aan! (MOBIB en zo, dus.)


Komt-ie dan he

Heeeeel erg vroeg in de morgen was de wereld nog duister en stil.

Langs de gracht liep een kleine jongen met een grijs petje en een rood rugzakje zich te haasten naar het station om een lange reis te gaan maken.
Dat begon al goed.

Ik ben naar Amsterdam Centraal gegaan. Vers ontbijtje gescoord bij de lokale Happie. Het was 7 uur, de ochtendspits was nog niet echt op gang gekomen. De trams stonden zonder fans te wachten tot ze mochten gaan rijden.

Per metro ging ik naar Station Zuid, en vandaaruit naar Schiphol. Ik nam de internationale trein naar Brussel van 8 07 uur, die nog verrekte druk was. Tot Den Haag was het balkonneren, daarna heb ik een mooi plaatsje uitgezocht voor de rest van de rit, naar Antwerpen.
Beetje mistig boven het Hollands Diep.

Zonder ook maar één minuut vertraging kwam ik in Antwerpen aan. Ik had 20 minuten overstaptijd voor de volgende rit naar Gent, dus kon ik nog een kijkje buiten de deur nemen.
Een busje...

Een trammetje...

En deze Deense Neus bracht mij vlot naar Gent toe.

Interieur-1e klasse.

Vlak voor Gent Dampoort moesten we even stilstaan. Op het spoor naast ons kwam een dieseltrein staan, nog nooit gezien, zo ééntje. Wie weet wat het is?

Op station Gent-St.-Pieters kwam ik vooraan het perron uit, waar mij dit bordje opviel.

Ik zou het eigenlijk andersom doen, maar ach, Belgen..
Overzichtsplaatje van het station, dat ik me wel iets fraaier had voorgesteld.

Door een secundaire uitgang verliet ik het station. Op het plein kon ik een PCC-tram samen met een bus op de plaat krijgen..

En ook nog deze HermeLijn. Juist, die rijden ook in Antwerpen.

Het stationsgebouw op zich vond ik nog best fraai eigenlijk





Weer op het perron. Ze mogen van mij op die school wel íéts beter hun best gaan doen vind ik.

En leuk hoor, dat ze nieuwe bovenleidingsportalen geplaatst hebben, maar waarom hebben ze dan die oude half laten staan? Geen porum zo.

De trein naar Brussel kwam eraan.
Verlaat u het voertuig? Vergeet niet uw bergbeklimmersset mee te nemen.

Na een rustige en ontspannen rit kwam ik in Brussel. Hier het enorme opstelterrein even onder Brussel-Zuid.

Nu moest ik even meedoen aan een lokale gewoonte, aangezien ik een treinkaartje naar Nederland wilde kopen. De gewoonte is dat je voor een 'loket' in 'de rij' moet gaan staan, en dan aan de 'balie' je 'treinbiljet' kunt 'bekomen'. Ik snapte er geen hol van. Drie keer bij de verkeerde balie gaan staan. De hele zuidmuur van de stationsgang is één grote balie in feite, maar dan wel in een heleboel afdelingen verdeeld.
Beneden in het metrostation herhaalde zich dit nog even voor een dagkaartje. Met lijn 6 ging ik naar station Pannenhuis. Puur om het bordje te scoren. Nou, iets beters dan dit kun je eigenlijk niet krijgen..

Treinstation Pannenhuis is al in de jaren '80 opgeheven.
Een klassieker rijdt door het station.

Terug in het metrostation, waar je alleen inkomt door je kaartje door een apparaat te halen. Jahaa, de OV-Chipkaart komt er ongeveer aan! (MOBIB en zo, dus.)

2018 (20-3):
Trein 1031 km · S-Bahn 86 km · Zweeftrein 2 km · (Snel)tram 109 km · Bus 203 km
Trein 1031 km · S-Bahn 86 km · Zweeftrein 2 km · (Snel)tram 109 km · Bus 203 km
-
- Berichten: 85
- Lid geworden op: Di 18 Mei 2010, 16:09
- Locatie: Horst
- Contact:
Re: Ardan on Tour #4: Dagje België
Vlak voor Gent Dampoort moesten we even stilstaan. Op het spoor naast ons kwam een dieseltrein staan, nog nooit gezien, zo ééntje. Wie weet wat het is?

Dit is NMBS Reeks 41 (ookwel MW41), de enige dieseltreinstellen die de NMBS heeft, aangezien bijna alles in België elektrisch is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/NMBS_reeks_41

Dit is NMBS Reeks 41 (ookwel MW41), de enige dieseltreinstellen die de NMBS heeft, aangezien bijna alles in België elektrisch is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/NMBS_reeks_41
Relevant, innovatief en immers, omdat het kan 

Re: Ardan on Tour #4: Dagje België
Ze rijden o.a. naar Luxemburg (Rodange).
Re: Ardan on Tour #4: Dagje België
Ardan schreef:Op station Gent-St.-Pieters kwam ik vooraan het perron uit, waar mij dit bordje opviel.
Ik zou het eigenlijk andersom doen, maar ach, Belgen..
Nee niet "maar ach, Belgen". Ze hebben gelijk. DIt is namelijk fail-safe. En wat jij voorstelt is dat niet.

Re: Ardan on Tour #4: Dagje België
STF schreef:Ze rijden o.a. naar Luxemburg (Rodange).
En naar Eeklo, Neerpelt, Ronse, Hasselt (vanuit Mol), Couvin. Op alle ongeëlectrificeerde reizigerslijnen eigenlijk

- Geert
- OVNL-beheerder
- Berichten: 12494
- Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
- Locatie: Den Haag
- Contact:
Re: Ardan on Tour #4: Dagje België
Fles schreef:Ardan schreef:Op station Gent-St.-Pieters kwam ik vooraan het perron uit, waar mij dit bordje opviel.
Ik zou het eigenlijk andersom doen, maar ach, Belgen..
Nee niet "maar ach, Belgen". Ze hebben gelijk. DIt is namelijk fail-safe. En wat jij voorstelt is dat niet.
Lijkt wel wat op de waarschuwingslichten bij de dienstoverpaden in Nederland: knipperend=trein in de buurt (rijweg ingesteld), vast brandend=veilig

Re: Ardan on Tour #4: Dagje België
ook de WUBO's werken zo.
Re: Ardan on Tour #4: Dagje België
Oeh, een HermeLijn op lijn 4: die had ik nog niet.

Maar je bent verder het (fraaie) centrum (wat enigszins overhoop ligt) van Gent niet meer ingeggaan, begrijp ik dus?
En wat voor kaartje(s) had je? Een enkeltje Roosendaal - Gent + een enkeltje Gent - Brussel + een enkeltje Brussel - Roosendaal?
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.
Belangrijke data:
22-07: opening Noord/Zuidlijn (Amsterdam)
09-12: opening Crossrail (London)
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.
Belangrijke data:
22-07: opening Noord/Zuidlijn (Amsterdam)
09-12: opening Crossrail (London)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten