Omgeleide Benelux in Geldermalsen, Culemborg en Utrecht

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Omgeleide Benelux in Geldermalsen, Culemborg en Utrecht

Bericht door mb90 »

In het weekend van 25 en 26 september jl. werd de Benelux tussen Amsterdam en Roosendaal flink omgeleid en wel via o.a. Utrecht en Den Bosch. Hierdoor ben ik op zondag 26 september eens wat foto's gaan maken hiervan in Geldermalsen, Culemborg en Utrecht.

Het begon rond het middaguur in Geldermalsen. Ik had namelijk niet verwacht dat het zonnetje er vroeg bij zou zijn, dus het werd een rustig dagje. In Geldermalsen deed de zon al voorzichtige pogingen om door de mist en laaghangende bewolking te komen, zo ook toen de t9236 langs kwam met langs het perron de Sprinter naar Breda en erachter de Arriva-trein naar Dordt:
Afbeelding

Via internet ving ik op dat er een Plan U (de 114) vanuit Blerick langs zou komen naar Utrecht. Met de inmiddels doorgebroken zon zou een foto van de voorzijde niet lukken, dus dan maar eentje vanaf de nieuwe loopbrug van de achterzijde met het oude stationsgebouw erbij:
Afbeelding

Voor de volgende Benelux besloot ik op de loopbrug te blijven om zo nog de oude loopbrug erbij op de foto te krijgen. Dit is hier te zien met de t9240 die met loc 2835 voorop naar Brussel raast:
Afbeelding

Daarna ging het verder naar Culemborg. Daar aangekomen viel mij gelijk dit instapadvies op voor de Sprinters naar Utrecht tijdens ETMET wat zoals bekend niet altijd even goed verliep:
Afbeelding

En dit zijn de genoemde bordjes. De gele:
Afbeelding

En de andere kleuren:
Afbeelding

Maar ik was hier voor een omgeleide Benelux en daarom ging het richting de Lekbrug. Daar aangekomen duurde het niet lang totdat de 9244 nog net in de zon langs kwam met loc 2833 voorop:
Afbeelding

Omdat ik met wat rekenwerk gezien had dat de volgende reed met de Belgische rijtuigen en ik die in Utrecht vast wilde leggen besloot ik om naar weer gelijk naar het station te gaan. Dat ik achteraf gezien liever niet gelijk gedaan, want onderweg kwamen ineens drie LINTen van Syntus langs opweg naar Blerick..:
Afbeelding

Daarna ging het dus naar Utrecht. Voordat de Belgische rijtuigen kwamen, kwam er eerst weer eens een werktrein langs die door de vele werkzaamheden aan het spoor dit weekend (met dus o.a. de omleiding van de Benelux als gevolg) genoeg rondreden. Hier de Strukton 303008 met ballast:
Afbeelding

Daarachter volgde dan de t9248 met loc 2838 voor de Belgische rijtuigen die nu vanaf spoor 18b naar Belgie vertrok :) :
Afbeelding

De zon was inmddels zover naar het westen gedraaid dat ook treinen richting Amsterdam te fotograferen waren. Dit wilde ik bij Utrecht Zuilen doen. Om de tijd tot de volgende trein daarheen te doden ging ik even naar het Busstation Noord en daar kwam o.a. deze GVU 9150 op lijn 28 langs:
Afbeelding

Daarna kwam de Sprinter voor de korte rit naar Zuilen. In principe een dodelijk saai station, maar voor de foto vond ik het plaatsbepalend om de Benelux hier te fotograferen met de Dom en de skyline rondom Utrecht Centraal erbij. Hier is dat te zien met de 2803 die de stam van IC t9229 trekt:
Afbeelding

Terug op Utrecht Centraal kwam weer eens een omgeleide goederentrein langs en wel deze van ACTS opweg naar Rotterdam met de 7107 voorop:
Afbeelding

Tot slot de trein die mij weer terug naar Rotterdam bracht. Deze olympische 4240 als IC 2858 langs het kaalgelukte perron van spoor 7 met de 4202 ernaast:
Afbeelding
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Omgeleide Benelux in Geldermalsen, Culemborg en Utrecht

Bericht door reisthijs »

mb90 schreef:Daarna ging het verder naar Culemborg. Daar aangekomen viel mij gelijk dit instapadvies op voor de Sprinters naar Utrecht tijdens ETMET wat zoals bekend niet altijd even goed verliep:
Afbeelding
Wat een ingewikkeld gedoe zeg, dit gaat toch niemand onthouden? Dit valt niet te rijmene het het hele idee van "spoorboekloos reizen". In plaats van dat ze er gewoon voor zorgen dat alle treinen in de spits even lang zijn.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Omgeleide Benelux in Geldermalsen, Culemborg en Utrecht

Bericht door Fles »

reisthijs schreef:Wat een ingewikkeld gedoe zeg, dit gaat toch niemand onthouden? Dit valt niet te rijmene het het hele idee van "spoorboekloos reizen". In plaats van dat ze er gewoon voor zorgen dat alle treinen in de spits even lang zijn.
Precies. Dit werkt zelfs averechts, want nou gaat iedereen, dit bekeken hebbende, standaard altijd bij bordje Geel staan :lol:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten