Daniel on tour #51: Nieuwe vervoerders en andere wijzigingen
Geplaatst: zo 12 dec 2010, 23:44
Met twee concessies met nieuwe vervoerder redelijk in de buurt vandaag maar eens een flink tourtje gemaakt. Voor de eerste wijziging hoefde ik echter slechts de trap af, twee deuren door en luttele meters te lopen: sinds vandaag heb ik ook op zondag 'n bus voor de deur, de nieuwe lijn 8 in Amersfoort waarin in één klap (delen van) vier lijnen (9, 10, 11 en 12) zijn opgegaan...
Nu ik dan toch aan het lopen was maar gelijk doorgewandeld naar halte De Kei. Aldaar zou na een paar minuten lijn 102 richting Apeldoorn vertrekken. Het duurde even, hij was wat vertraagd, maar toen kwam er iets niet-blauws aangereden: een geel/witte Syntus-bus dus. Onderweg kwamen ook alleen maar geel/witte bussen tegemoet en zelfs de Wittenberg stond er vol mee, nouja, toen ik er aankwam. Niet veel later zou ik de eerste blauwe bus tegenkomen.
In Apeldoorn aangekomen nog even een plaatje van de bus geschoten...
De stadsbussen reden dus met wat hoge lijnnummers...
Tenminste, wanneer ze onder de 10 waren...
Nog maar even 'n klein wandelingetje het centrum in gemaakt...
Vanaf de Hofstraat ging het met lijn 6 (of 706) weer terug naar het station. En owja, Overijssel heeft een stukje Gelderland geannexxeerd...
Na een plaatje van een gelede Citaro voor de Veluwelijn...
...ging het per trein naar Zutphen. Daar is 't op een zondag nogal rustig qua OV, maar trof er toch nog één Arriva-busje...
Via Arnhem ben ik vervolgens per trein naar Ede-Wageningen doorgereisd. Niet veel later kwam daar de bus binnen die ik later op lijn 107 zou hebben...
En naast de Citaro van 't voorproefje kwam ik ook deze nog tegen...
Met lijn 107 ging het daarna richting de Wittenberg. Onderweg werd nog een paar keer lang gestopt maar nadat dat de tweede keer gebeurde ging de chauffeur ineens doorrijden. Hoorde 'm later nog tegen een collega daarover: hij dacht dat een rood blokje op de boordcomputer betekende dat 'ie te vroeg was, maar in werkelijkheid betekend het dat de bus vertraagd is. Maargoed, met slechts +1 kwam hij uiteindelijk op de Wittenberg aan waar m'n overstap naar Harderwijk er een bleek die ik niet kon missen: de chauffeur moest 'm ook maken
Lijn 107 de andere kant op...
En de eerste nieuwe streekwagen waarin ik mocht plaatsnemen...
Toen begon dus de reis op een lijn waarmee de chauffeur niet echt bekend was, maar het ging goed... tot we Harderwijk binnenreden. Keurig werden de pijlen gevolgd maar de chauffeur vond 't ook al vreemd dat de haltes langs de route afgeplakt waren, op de boordcomputer was ondertussen ook "van route" verschenen en pijltjes hingen er ineens niet meer. Later nog bij een halte gestopt waar iets over een routewijziging van lijn 111 en 112 te lezen was en niet lang daarna kwamen we weer pijlen tegen. Tot slot ook nog een halte die de boordcomputer weer herkende en dan toch nog op station Harderwijk beland.
Aldaar bleek ik een mooie aansluiting op de stoptrein naar Amersfoort te hebben. Bij station Schothorst maar uitgestapt om uiteindelijk lijn 5 richting huis te nemen, maakte 't weer net wat korter lopen dan vanaf het centraal station.
Nu ik dan toch aan het lopen was maar gelijk doorgewandeld naar halte De Kei. Aldaar zou na een paar minuten lijn 102 richting Apeldoorn vertrekken. Het duurde even, hij was wat vertraagd, maar toen kwam er iets niet-blauws aangereden: een geel/witte Syntus-bus dus. Onderweg kwamen ook alleen maar geel/witte bussen tegemoet en zelfs de Wittenberg stond er vol mee, nouja, toen ik er aankwam. Niet veel later zou ik de eerste blauwe bus tegenkomen.
In Apeldoorn aangekomen nog even een plaatje van de bus geschoten...
De stadsbussen reden dus met wat hoge lijnnummers...
Tenminste, wanneer ze onder de 10 waren...
Nog maar even 'n klein wandelingetje het centrum in gemaakt...
Vanaf de Hofstraat ging het met lijn 6 (of 706) weer terug naar het station. En owja, Overijssel heeft een stukje Gelderland geannexxeerd...
Na een plaatje van een gelede Citaro voor de Veluwelijn...
...ging het per trein naar Zutphen. Daar is 't op een zondag nogal rustig qua OV, maar trof er toch nog één Arriva-busje...
Via Arnhem ben ik vervolgens per trein naar Ede-Wageningen doorgereisd. Niet veel later kwam daar de bus binnen die ik later op lijn 107 zou hebben...
En naast de Citaro van 't voorproefje kwam ik ook deze nog tegen...
Met lijn 107 ging het daarna richting de Wittenberg. Onderweg werd nog een paar keer lang gestopt maar nadat dat de tweede keer gebeurde ging de chauffeur ineens doorrijden. Hoorde 'm later nog tegen een collega daarover: hij dacht dat een rood blokje op de boordcomputer betekende dat 'ie te vroeg was, maar in werkelijkheid betekend het dat de bus vertraagd is. Maargoed, met slechts +1 kwam hij uiteindelijk op de Wittenberg aan waar m'n overstap naar Harderwijk er een bleek die ik niet kon missen: de chauffeur moest 'm ook maken
Lijn 107 de andere kant op...
En de eerste nieuwe streekwagen waarin ik mocht plaatsnemen...
Toen begon dus de reis op een lijn waarmee de chauffeur niet echt bekend was, maar het ging goed... tot we Harderwijk binnenreden. Keurig werden de pijlen gevolgd maar de chauffeur vond 't ook al vreemd dat de haltes langs de route afgeplakt waren, op de boordcomputer was ondertussen ook "van route" verschenen en pijltjes hingen er ineens niet meer. Later nog bij een halte gestopt waar iets over een routewijziging van lijn 111 en 112 te lezen was en niet lang daarna kwamen we weer pijlen tegen. Tot slot ook nog een halte die de boordcomputer weer herkende en dan toch nog op station Harderwijk beland.
Aldaar bleek ik een mooie aansluiting op de stoptrein naar Amersfoort te hebben. Bij station Schothorst maar uitgestapt om uiteindelijk lijn 5 richting huis te nemen, maakte 't weer net wat korter lopen dan vanaf het centraal station.