India: Nilgiri Mountain Railway

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
robbebob
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 13:40

India: Nilgiri Mountain Railway

Bericht door robbebob »

Hoewel ik bijna dagelijks één of meerdere treinreizen maak, zal ik de treinreis van 2 weken geleden niet snel vergeten. In onze huwelijksreis maakte ik met mijn kersverse vrouw een reis met de Nilgiri Mountain Railway (zie ook de Wikipedia pagina).

De dag voordat we onze reis maakten, kregen we in het Tea museum al informatie over de historie van de Nilgiri Mountain Railway:
Afbeelding
De oorsprong van de trein ligt namelijk in het vervoer van thee uit de Nilgiri heuvels in Tamil Nadu, een deelstaat in het Zuiden van India.

Onze echte treinreis begon in:
Afbeelding.
Op dit stationbord"je" zie je iets typisch voor India: de plaatsnaam in 3 verschillende talen (van de circa 2000 talen in India is dit slechts een kleine selectie).

De bovenste naam (??????????) is geschreven in Tamil, de plaatselijke taal in Tamil Nadu. De tweede naam (het even zo zeer goed uitspreekbare: ????????) is de schrijfwijze in de officiële taal van India: het Hindi. De derde schrijfwijze is de officiële Englse schrijfwijze van de plaatsnaam: Udhagamandalam. Men gebruikt zelf echter voornamelijk de naam die de Engelsen gaven aan deze plaats toen zij over India regeerden; Ootacamund. En dit -- tenslotte -- wordt doorgaans afgekort tot de meest gebruikte naam (die dus niet op het stationsbord staat): Ooty.

Op het station van Ooty was duidelijk te zien dat deze trein nu nog 2 doelen heeft: het vervoeren van (met name Indiaase) toeristen. Dit toeristen vervoer verklaart de bijnaam van de trein: de toy-train. Naast het toeristische doel wordt de trein nog steeds volop gebruikt voor personenvervoer. Het verschil van deze twee doelen is ook duidelijk te merken in de prijs: een 2e klas enkele reis kost ongeveer 25 roepie (ca 50 cent) terwijl een 'luxe' 1e klaskaartje bijna 5 keer zo veel kost (135 roepie, bijna 3 euro voor 3½ uur in de trein).

Wat foto's van het station:
Afbeelding
Hier zie je boven aan de perronoverkapping de "rijtuignummers" (eigenlijk: reserveringsklasses) hangen ... hoe verder naar achter hoe luxer de klasse.

Afbeelding
Ik heb het Seinenboek uit India er niet op nageslagen, maar ik denk dat ik weet wat bovenstaande bord betekent.

Afbeelding
Er was een mannen- en een vrouwenwachtruimte. Nog best lastig trouwens, omdat ik mijn blinde vriendin moest begeleiden naar het toilet in de vrouwenwachtruimte ...

Afbeelding
De ingang van het perron. De serieus kijkende meneer links (in uniform) voert de ingangscontrole uit.

Afbeelding
Hier zie je een trein aankomen vanuit het dal. Ooty ligt helemaal op de top van een berg en daar houdt de lijn ook op.

Afbeelding
Het is een enorme drukt (zoals zo vaak in India) bij het in- en uitstappen.

Afbeelding
De trein werd tot Coonoor getrokken door deze diesellok.

Afbeelding
Aan het eind van elk rijtuig is er plaats voor 2 personen: een remmer en iemand om het tandrad goed te positioneren. Ik zit op deze foto op de plaats van de remmer.

Afbeelding
En dan ... op pad!! Bij vertrek geeft elke remmer met een groene vlag het sein veilig.

Afbeelding
Hier een wissel, met een wisselwachtershuisje. Hier zit dus echt iemand de hele dag in om voor ca. 3 treinen per rijrichting met groene en rode vlaggen aan te geven in welke stand de wissel ligt.

Afbeelding
Deze overgang wordt handmatig geopend ... het verkeer van links is alvast over het spoor heengegaan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Een niet-spoorse maar wel zeer Indiaase foto: een spel cricket. Daaronder een Hindoe-processie (helaas net niet op tijd met de foto). En tenslotte een thee-plantage. Met dat soort beelden weet je zeker dat je in India bent.

Afbeelding
In Coonnoor kruisen we een trein die berg-opwaarts gaat en wordt onze diesellok vervangen door een stoomlok.

Afbeelding
en weer de drukte van het station. Een station in India lijkt wel een wereld op zich met allerlei winkeltjes, gebouwtjes ... en vooral veel mensen!

Afbeelding
Onderweg heeft de remmer een onderonsje met één van de passagiers.

Afbeelding
Na Coonnoor wordt de lijn zo stijl, dat er gebruik gemaakt wordt van een tandradbaan. Een van de medewerkers per rijtuig plaats het rad op de lijn.

Afbeelding
Op het station van Hillgrove is een tandrad te zien.

Maar dat is niet het enige dat te zien is ...
Afbeelding
Afbeelding
... dit is toch weer eens iets anders dan blaadjes op het spoor.

Afbeelding
Erg bemoedigend "Stop here. Signal is at danger": een bord plaatsen blijkt makkelijker dan het sein aanpassen.

Afbeelding
Hier is ons stoomlokje te zien. Vlak voordat we één van de tunnels ingaan.

Na 3½ uur waren we beneden in het dal aangekomen in Mettupalaiyam en zijn we gedaald van 2193 tot 326 meterboven zeeniveau. Het was inmiddels donker (helaas dus geen foto's). In Mettupalaiyam gaf de trein keurig aansluiting op de nachttrein naar Chennai (het voormalige Madras).

De rest (het niet-sporende gedeelte) van onze India-reis is te vinden op onze web-log. Onze foto's staan op deze site. O.a. wat meer stationsnaambordjes ... Ik zal binnenkort nog eens een compilatiefoto maken voor fles :D.

(N.B. Ik ben slechtziend, dus foto's zijn niet van de kwaliteit die jullie gewend zijn op dit forum 8-) ... het gaat meer om het idee)
Laatst gewijzigd door robbebob op zo 25 mei 2008, 11:11, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: India: Nilgiri Mountain Railway

Bericht door Geert »

Leuk verslag! :D Wat gaat het er allemaal heerlijk rommelig aan toe daar in India ;)
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: India: Nilgiri Mountain Railway

Bericht door Linkerspoor »

Leuk verslag! Erg interessant!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: India: Nilgiri Mountain Railway

Bericht door Fles »

Wat ontzettend gaaf zeg :!: zoeen reis maak je niet iedere dag, zeg maar :pos:
robbebob schreef: O.a. wat meer stationsnaambordjes ... Ik zal binnenkort nog eens een compilatiefoto maken voor fles :D.
Vrienden maken doe je zo :mrgreen: :pos:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: India: Nilgiri Mountain Railway

Bericht door Caspar »

Erg tof verslag idd. Mooie rit lijkt me dat. Je ziet aan de fotos niet dat het beginpunt zo hoog gelegen is, in Europa zit je dan volgens mij al rond de boomgrens boven de 2000 meter. Kan het kloppen dat deze lijn ook eens bij Rail away is geweest?
Het komt me in ieder geval bekend voor, maar het zou natuurlijk zo maar kunnen dat er tientallen vergelijkbaren lijnen zijn?
robbebob
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 13:40

Re: India: Nilgiri Mountain Railway

Bericht door robbebob »

Fles schreef:
robbebob schreef: O.a. wat meer stationsnaambordjes ... Ik zal binnenkort nog eens een compilatiefoto maken voor fles :D.
Vrienden maken doe je zo :mrgreen: :pos:
Belofte maakt schuld:
Afbeelding
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: India: Nilgiri Mountain Railway

Bericht door Fles »

Goed man 8-) Restecp :pos:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: India: Nilgiri Mountain Railway

Bericht door Chauf21 »

Wauw, erg gaaf om eens een reisverslag van een totaal ander land te lezen! 8-)
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: India: Nilgiri Mountain Railway

Bericht door Caspar »

Op de onderste foto van het verslag zit er ook iemand behoorlijk gevaarlijk bij :shock:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: India: Nilgiri Mountain Railway

Bericht door Wubbo »

Da's nog eens wat anders dan een dagje Duitsland :D
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: India: Nilgiri Mountain Railway

Bericht door Dubbele P »

Erg interessant om een foto's te zien van spoorwegen in een land waar velen misschien nooit zullen komen! :) Ziet er allemaal lekker basic uit daar. Dateert die vulkraan op deze foto nog uit de tijd dat er nog stoomlocomotieven reden of heeft die een andere functie?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten