Bee flitsbezoekt: Görlitz

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Bee flitsbezoekt: Görlitz

Bericht door Suus »

Ik heb nooit de tijd genomen om foto's van mijn vakantie te publiceren op het forum, maar nu ik lekker enthousiast de boel in iPhoto aan het organiseren ben toch maar besloten een paar stapeltjes foto op het forum te zetten. In volstrekt willekeurige volgorde, maar het gaat om het idee.

Görlitz ligt in het uiterste oosten van de Duitse deelstaat Sachsen. Vanuit Dresden was het ongeveer anderhalf uur met een sneltrein, een Desiro. Dat is een dieseltrein, want al even na station Dresden-Klotzsche houdt de bovenleiding op. Drie keer per dag rijdt deze trein verder naar Polen, en dan worden er maar liefst twee Desiro's ingezet. De rest van de treinen zijn allemaal erg kort, maar de reizigersaantallen zijn er dan ook niet naar.

Goed, het tramnet. Dat bestaat dus uit twee lijnen, en het materiaalpark bestaat uit alleen maar Tatra KT4D's (enkelgelede tram). Het tramnet maakt gebruikt van meterspoor, en een aantal jaar geleden is een groot deel van de aandelen verkocht aan Veolia.

Het wagenpark van de tram bestaat dus uit 19 Tatra's. Die rijden op twee lijnen in 20-minuten dienst, zodat op het traject door de binnenstad elke 10 minuten een tram rijdt. De trams zijn nog echte nostalgie, met een soort schoolbel als de deuren sluiten, klapperende vouwdeuren en plastic kuipstoeltjes.

Afbeelding
Tram komt aanrijden bij het Hbf. De halte aan de andere kant was buiten gebruik, omdat men bezig was het spoor een stukje terug te vervangen. Daarom reed de tram door het centrum over enkelspoor, en was de tramhalte bij het Hbf alleen richting het centrum in gebruik. De reizigersaantallen zijn niet bepaald om over naar huis te schrijven.

In het noorden van de stad splitst het traject van lijn 2 en 3 zich, beide hebben een eindpunt aan de uiteindes van de wijk.
Afbeelding
Ik heb nog meer trams gezien, maar allemaal hadden ze een andere (reclame)beschildering. Wat nu de echte kleur van die trams moet zijn is mij niet helemaal duidelijk geworden, maar ik denk dat het wit met een donkerblauw dak en schortplaten is.

Op het station ging ik weer terug naar Dresden met deze stoptrein van de ODEG naar Bischopswerda. Echt vaak stoppen deed hij overigens niet, de meeste haltes waren op verzoek.
Afbeelding

Tot slot nog drie bordjes van twee van de drie stations die Görlitz rijk is
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik wist eerlijk gezegd niet dat er vlakbij een van de zuidelijke eindpunten nog een derde station was (stond niet op de kaart die ik had aangegeven), anders had ik het ook nog wel bezocht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten