mb90 on Tour #16: Via Eindhoven, SLT's, De Peel en Limburg

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #16: Via Eindhoven, SLT's, De Peel en Limburg

Bericht door mb90 »

Afgelopen dinsdag heb ik een tourtje gemaakt vanaf mijn camping in het Brabantse Soerendonk via Eindhoven, Helmond, Horst-Sevenum en Swalmen. In tegenstelling tot mijn andere touren heb ik dit keer geen planning gemaakt. Daarom komt die hier vanzelfsprekend niet. :wink:

De tour begon met rustig wakker worden en rond 9:30 uur vertrok ik met de fiets naar het dorp Soerendonk. Een tochtje van een kleine 2km. Binnen 5 minuten was ik er en nadat ik mijn fiets aan de lantaarnpaal geplant had zag ik dat de eerstvolgende bus over 10 minuten kwam. Dit was Buslijn 173, dus ik wist zeker dat hij kwam. Hij kwam keurig op tijd aangereden. Het was een BBA-Citaro en deze was goed gevuld. Zo goed dat er vanaf Leende zelfs 15 staanplaatsen waren. de BBA had dus beter aan kunnen geven dat Buslijn 176 gewoon reed. Dat had een hoop drukte bespaard, want de 176-en die ik tegen kwam waren leeg.
Zonder vertraging kwam ik bij het station van Eindhoven. Hier viel mijn oog gelijk op deze stadsbus van Hermes (de 1718):
Afbeelding

Het complete busstation:
Afbeelding

Zoals op de vorige foto al te zien is stonden er vooraan 2 witte ex-Connexxion Duvedec's voor de lijnen 401 en 402. De voorste van die 2 is deze 9091:
Afbeelding

Ik besloot om niet nog een busrit te gaan maken, maar ik ging naar Helmond. Daar staan namelijk de SLT's te niksen. Omdat ik de Stoptrein richting Deurne net gemist had ging ik met de IC richting Venlo van 11:02 uur naar Helmond. Deze kwam keurig op tijd binnen en was een IRM-IV. Hij vertrok ook op tijd en zo kwam ik zonder problemen in Helmond. Hier zag ik dat alledrie de SLT's er stonden :D De 2401, de 2402 en de 2602. Aan de overkant van het perron zag ik een leuk fotografeerplekje en na even omlopen kwam ik daar.
Hier kon gelijk de 2602 over een hek op de foto:
Afbeelding

Een stukje verderop konden ze alledrie op de foto. Niet helemaal, want vooraan is een deel van de 2401 te zien, daarachter de 2402 en helemaal achteraan de 2602:
Afbeelding

De 2401 en 2402 stonden klaar voor een ritje:
Afbeelding

En dat ritje kwam er ook :D Niet zo lang, maar wel lang genoeg voor een filmpje van de rit. Ik lag mijn camera op het hek en dit is het resultaat. Niet geweldig, maar het is te zien:
[youtube]http://nl.youtube.com/watch?v=GTI0TmCa5Ww[/youtube]

Hierna werd de 2402 in het zonnetje gezet. Zo zag ik goed dat het best wel een mooie trein is:
Afbeelding

Niet veel later kwam de Stoptrein naar Deurne langs. Dit was 2x Plan V en zo kon ik deze mooi met zijn opvolger vastleggen:
Afbeelding

De zon zou voorlopig niet meer komen en daarom besloot ik om naar de overkant te gaan. Hier kon ik de 2401 en de 2402 nog beter vastleggen:
Afbeelding

Hierna werden ze ingehaald door de IC naar Venlo die ook dit keer met IRM-IV reed:
Afbeelding

De kop van de 2401:
Afbeelding

Toen was het tijd om naar het perron te gaan. Daar waren de SLT's 2401 en 2402 nog 1x te zien:
Afbeelding

Met de eerstvolgende IC richting Venlo ging de reis verder naar Horst-Sevenum. Ook dit keer was het een IRM-IV. Hier wist ik dat er een aantal leuke fotoplekjes waren, dus daar ging ik dan maar even kijken. De eerste die ik zag was eentje vlak voor de boog in westelijke richting. Ik kon me herrineren dat je hier altijd zonder problemen kon fotograferen, maar nu stond er ineens een hek en was er dit als beste resultaat te fotograferen. De trein kon er zo nooit goed op komen:
Afbeelding

Een flinke teleurstelling en daarom ging ik maar bij het station foto's maken. En precies op de weg terug naar het station kwam deze goederentrein langs met Railon-loc 189-080:
Afbeelding
Deze had ik dus liever vanaf de andere kant gehad.

Vanaf de andere kant vertrok deze IRM-IV vanaf het station naar Den Haag Centraal:
Afbeelding

Ik was bijna bij het station toen de volgende trein er alweer aankwam. De IC naar Venlo met loc 1734 en daarachter 10 bakken ICRm. Ik was nog net niet ver genoeg doorgelopen om de hele trein erop te krijgen, maar zo kan het ook:
Afbeelding

Het station zelf ligt in een mooie omgeving en moest daarom even in die groene omgeving vastgelegd worden:
Afbeelding

Toen was het tijd voor de volgende trein. Bij het station hoorde ik dat hij +15 had. Ik hoopte dat er nog een leuk goederentreintje voorzat, maar die kwamen alleen vanaf de andere kant en waren niet te fotograferen. Daarna kwam dan eindelijk de volgende IC naar Venlo. Deze met loc 1852 en 11 bakken ICK:
Afbeelding

Hiermee ging ik naar Venlo. Door de vertraging had ik nog maar een overstap van 2 minuten. Met een sprintje van spoor 1 naar spoor 4a haald ik de trein nog. Het was een Veolios 2-tje. Het leek me vantevoren krap, maar dat viel binnen reuzen mee. Mijn eerste rit met een Veolios ging naar Swalmen. Een mooie trein van binnen. Hij oogt luxer dan de Spurt. Wel zit hij hetzelfde. Niet geweldig dus. Net na Reuver kreeg ik ook nog eens de eerste controle van de dag. En dat op een plek waar ik het juist niet verwachtte.
Ik kwam keurig op tijd in Swalmen. Hier ging ik eens kijken wat er allemaal veranderd was door de komst van de Swalmentunnel voor de snelweg A73. Het spoor is hierdoor namelijk een stukje opzij geschoven. Dit was goed te zien. Het stationsgebouw stond er namelijk nog en wel op de oude plek. Zonder iets wat op een spoor lijkt om zich heen:
Afbeelding

De open vlakte boven de tunnel met links het station van Swalmen en rechts het stationsgebouw:
Afbeelding

Nog 1x het stationsgebouw met niets eromheen:
Afbeelding

Over een aantal minuten zou de volgende trein richting Roermond komen. Ik besloot om deze te fotograferen en dan met Buslijn 17 naar Roermond te gaan. Zo gezegd, zo gedaan en zo kwam om 14:49 uur deze 204 aangereden:
Afbeelding

Toen was het tijd om naar de bushalte te gaan. De bus rijdt elke dag overdag 2x per uur en dat terwijl ik nu de enige reiziger was. Later werd duidelijk waarom, maar eerst legde ik deze aparte Limburgse haltepaal vast:
Afbeelding

Hierna werd alles over Buslijn 17 duidelijk. Het werd gereden door 8-persoons taxibusjes. Ja, eens iets anders en hiermee ging ik door een erg mooi landschap naar Roermond.
In Roermond miste ik net de IC naar Weert, dus dat werd een half uurtje wachten. Op de tijd te doden kocht ik maar 2 stroopwafels uit de automaat. Hierna duurde het niet lang meer en al snel kwam de trein binnen. Dit waren 2 VIRM's. Snel kwam ik in Weert. Hier had ik 10 minuten om over te stappen op Buslijn 173 naar Soerendonk. Dat haalde ik makkelijk en na een regenbui in Budel was het weer droog in Soerendonk. Mijn fiets weliswaar niet, maar nadat ik deze droog had gemaakt kwam ik om 17:00 uur weer terug op de camping.

Reisduur: ongeveer 7,5 uur
Aantal bussen: 3
Aantal treinen: 5
Controle: in 1 van de 5 treinen (= 20%)
Soorten busmaterieel: BBA-Citaro (2x), Veolia-Mercedes Busje voor Lijn 17
Vertraging (meer dan +3): in 2 van de 5 treinen (= 60% op tijd)
Vertraging (meer dan +5): in 2 van de 5 treinen (= 60% op tijd)
Kosten: € 0,- :P (met dank aan de SOV)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: mb90 on Tour #16: Via Eindhoven, SLT's, De Peel en Limburg

Bericht door Karl »

mb90 schreef:(...) In Roermond miste ik net de IC naar Weert, dus dat werd een half uurtje wachten. Op de tijd te doden kocht ik maar 2 stroopwafels uit de automaat. Hierna duurde het niet lang meer en al snel kwam de trein binnen. (...)
Blijkbaar werkte de automaat niet mee? :lol:
Het is een spectrum.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #16: Via Eindhoven, SLT's, De Peel en Limburg

Bericht door mb90 »

Haha, nee hij deed het goed, alleen ik heb de stroopwafels rustig opgegeten en zo maakte ik de tijd grotendeels vol. :wink:
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: mb90 on Tour #16: Via Eindhoven, SLT's, De Peel en Limburg

Bericht door Dubbele P »

Leuk om eens wat foto's te zien van de huidige staat van station Swalmen. Ik wilde daar ook altijd nog eens een kijkje gaan nemen. Als ik dat zo zie, is er werkelijk niets meer te ontdekken van hoe het spoor er vroeger liep. Weet iemand wat de plannen zijn voor dit gebouw? Wordt/is het verkocht of wordt het gesloopt?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten