Op bezoek bij het station van Neerpelt (Belgie)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Op bezoek bij het station van Neerpelt (Belgie)

Bericht door mb90 »

Tijdens mijn fietstocht van de 60km die ik gisteren reed kwam ik terecht bij het Belgische station Neerpelt. Dit station is het begin/eindpunt van de IR Antwerpen - Neerpelt. In Mol wordt deze gesplitst en gaat er een deel vanaf Antwerpen naar Hasselt. De IR rijdt een uurdienst, dus dat houdt in dat er maar 10 minuten een trein op het station staat. Toevalligerwijs was ik er precies op dat moment. :D Daarom een paar foto's van dit station.

De IR vanuit Antwerpen komt het station met +4 binnen. Een dieseltje dus:
Afbeelding

Het stationsgebouw links met rechts de IR:
Afbeelding

Het spoor richting Overpelt en verder, net na de komgrens van Neerpelt:
Afbeelding

Hier is ook een overweg. Een deel van de overweg met het spoor richting het station:
Afbeelding

Iets meer dan een minuut voor vertrek gingen de slagbomen al dicht. Hier is te zien dat deze er een stuk armoediger uit zien dan in Nederland:
Afbeelding

Na iets meer dan een minuutje kwam dezelfde IR alweer langs. Ditkeer ging de 4150 alweer naar Antwerpen Centraal:
Afbeelding

Op de weg terug naar het station (waar mijn fiets stond) viel mij oog op dit gebouw. Het ziet eruit alsof het niet meer in gebruik is, maar dat is niet zo. Er zit namelijk binnen nog een man te bellen:
Afbeelding

Het perron richting de spoorlijn van de IJzeren Rijn:
Afbeelding

En tot slot, speciaal voor Fles, het stationsnaambordje:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Op bezoek bij het station van Neerpelt (Belgie)

Bericht door Cookie »

Leuk verslagje!

Het gebouw wat je hier op de foto hebt gezet is een van de weinige zogenaamde Saxby-seinhuizen in België die nog in gebruik zijn. De wissels worden nog met trekdraden (!) bediend, lekker nostalgisch dus 8-) .

Zie voor meer info dit draadje van onze Belgische collega's: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=11&t=4160" onclick="window.open(this.href);return false; .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten