mb90 on Tour #52: Ingesneeuwd Limburg, de Achterhoek en meer

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #52: Ingesneeuwd Limburg, de Achterhoek en meer

Bericht door mb90 »

Gisteren vond ik het weer eens tijd voor een tourtje (vorige week kwam het er namelijk niet van) en omdat er in Limburg een dik pak sneeuw gevallen was, besloot ik om daarheen te gaan. Daarna wilde ik naar een gebied gaan waar ook een pak lag en ook nog een nieuwe vervoerder rijdt; de Achterhoek. :)

Het begon vroeg, om 6:57 uur, met een rit vanaf het Zuidplein naar Rotterdam Centraal. Een metro die door de vakantie rustiger dan normaal was. Daarna ging het met de IC van 7:17 uur naar het zuiden des landes. Ook deze vond ik vrij rustig, want ik had in de achterste bak van het 6-je de bovenste verdieping tot Tilburg voor mijzelf. Onderweg zag ik de sneeuwlaag al mooier worden en zonder vertraging kwam ik in Eindhoven. Bij Eindhoven Beukenlaan werd de aansluitende IC 823 ingehaald, dus die kwam daarna dan ook gelijk binnen. Dit waren 8 bakken aan VIRM, waarbij de voorste bak van het achterste stel opnieuw erg rustig was. Ik had de bovenste verdieping nu de hele rit voor mijzelf. In tegenstelling tot de omroep in Eindhoven en de CTA’s in Eindhoven, Weert en Roermond werd er door het winterweer niet gesplitst in Sittard. Dit werd daar pas door een omroep in de trein omgeroepen. Voor de reizigers naar Heerlen (waaronder ik) betekende dat dus een verhuizing van spoor 3a naar 3b en van een VIRM naar 2x Plan V. Ondanks de overstap werd er op tijd vertrokken en zo kwam ik om 9:37 uur aan in Heerlen. Vanaf Heerlen wilde ik verder met de sneltrein naar Valkenburg (de stoptrein sluit niet aan op mijn bus naar de Cauberg). Om die wachttijd in Heerlen te doden ging het even naar het busstation. Ook hier wordt al reclame gemaakt voor de OV-Chipkaart:
Afbeelding

Vanaf daar ging het dus met de sneltrein naar Valkenburg. Een mooi ritje van 10 minuten door de heuvels. In Valkenburg kon tijdens het wachten op de bus naar de Cauberg (lijn 51) nog het mooie stationsgebouw op de foto:
Afbeelding

Daarna volgde al snel lijn 51 en na een ritje van 7 minuten kwam ik boven op de Cauberg uit. Lopend ging het toen weer terug naar beneden met onderweg wat foto’s. Dat lopen was overigens wel een risico, want eigenlijk moest ik een helm op :P :
Afbeelding

Ik deed het echter met sneeuwschoenen en dat lukte prima. Na de eerste bocht volgde ook al snel de eerste bus en wel de Amba 5067 als lijn 51 naar Brunssum:
Afbeelding

Na de volgende bocht kwam ik bij de begraafplaats aan de helling. Daar kwam al snel de Amba 5060 als lijn 51 naar Maastricht langs met op de achtergrond nog meer heuvels en rechts het oude kasteel:
Afbeelding

Langzaam ging het verder naar beneden en daar aangekomen kwam ik op het Grendelplein terecht. Daar werd alles van de kerstmarkt opgeruimd. Nog niet alles was weg toen Amba 5064 langs kwam opweg naar Brunssum:
Afbeelding

Lopend ging het toen weer terug naar het station om vanaf daar verder te gaan naar Houthem-St. Gerlach. Bij het station kwam eerst nog de stoptrein naar Kerkrade en wel met de E-GTW 652:
Afbeelding

Naast mij stonden overigens 2 bankjes. Om daarop te zitten moest je echter eerst wat wegscheppen :P :
Afbeelding

Toen kwam mijn trein en na een kort ritje van 3 minuten kwam ik in Houthem. Dit station heeft nu de Veolia-huisstijl. In de praktijk betekent dat, dat op de plek van het NS-logo nu het Veolia-logo zit:
Afbeelding

Dit station is ook het enige station waar nog een houten stationsgebouw staat. Dat is hieronder rechts te zien als de 501 langskomt als sneltrein naar Heerlen:
Afbeelding

Vanaf de andere kant kwam al snel de 653 uit de heuvels als sneltrein naar Maastricht:
Afbeelding

Na een kwartiertje wachten kwam de trein naar Maastricht alweer en kon de lange reis naar de Achterhoek beginnen. Deze ging eerst dus naar Maastricht en daarna met de Intercity naar Roermond. Ondanks dat dit met een los 4-tje gebeurde paste dit nog wel, al vraag ik mij af of dat ook na Eindhoven zo was. In Roermond was er een simpele overstap op de Stopper van Veolia naar Nijmegen. Dit keer ging de rit echter niet in een keer naar Nijmegen. Door gepland onderhoud (aldus de omroep) werd in Venlo van treinstel gewisseld. De vervangende trein stond voor de andere trein, dus dit was een simpele overstap en al snel werd er weer vertrokken. In Nijmegen was de overstap in eerste instantie ook makkelijk, van spoor 1b naar 1a, maar het werd een wandeling naar 3a. Het leek echter meer op een wandeling naar Lent, want de Waalbrug kwam al heel dichtbij. :P Na een kort ritje naar Arnhem was er daar een overstap op de stoptrein naar Doetinchem (met DM’90 3430) en met maar 2 minuutjes vertraging kwam ik dan aan in Doetinchem.

In Doetinchem rijdt dus nu Arriva zijn rondjes en dat was al snel te zien met Amba 8434 op stadslijn 28 naar De Huet:
Afbeelding

Deze Amba’s zijn dus qua uiterlijk bijna een kloon (op wat teksten en de verlichting na) van de Amba’s die in HW/GO rijden. Ook de tekst Sorry, buiten dienst en het lettertype daarvan komt mij erg bekend voor :P :
Afbeelding

Daarna ging het lopend richting het centrum. Bij het stadhuis en de bijbehorende kerstboom kwam stadslijn 25 naar het station langs:
Afbeelding

Daarna kwam lijn 29 naar Arnhem langs. In tegenstelling tot de andere bussen is het lijnnummer op deze bus vetgedrukt te zien:
Afbeelding

De 8416 liet daarna iets zien wat de bussen in HW/GO (volgens mij) nog niet kunnen. Een scrollende tekst aan de zijkant. Op de foto is het niet goed te zien, maar aan de zijkant is Borculo via Leostichting scrollend en zonder afkortingen te zien:
Afbeelding

Inmiddels begon de schemering in te vallen en ging ik weer verder. Dit keer met lijn 82 naar Zutphen via Steenderen. Een leuke rit langs onder andere het grote terrein van Aviko. Onderweg zag ik ook dat binnen de indeling wel heel anders is dan de Amba’s in HW/GO. Er zijn dus toch verschillen. Ook hangen er in deze bus 2 mooie infoschermen met de eerstvolgende haltes en wat info over de dagkaarten uit deze concessie. De daadwerkelijke tijd blijft echter een probleem voor Arriva. In deze bus is het bijvoorbeeld een uurtje later dan het werkelijkheid is…:
Afbeelding

Na 45 minuten kwam ik aan in Zutphen. Daar viel nog meer aan deze bus op. Het is namelijk een bus voor Rivierenland en dat ligt toch nog een stukje verder. Achteraan is dat te zien:
Afbeelding

Daarna kwam de hier al besproken Twents Amba 3169 langs als lijn 81 al doet het display anders vermoeden:
Afbeelding

Na een nieuwe Sprinter als Buurtbusje 193 van Arriva:
Afbeelding

Kon ik de Optare die hier rijdt fotograferen. Dit is de 6063 als lijn 89 die niet meer bij de halte stopte, maar meteen bij de verkeerslichten. Dat zorgde voor deze snelle foto:
Afbeelding

Na wat eten ging het verder naar Apeldoorn om vanaf daar weer terug richting Rotterdam te gaan. In Apeldoorn bleek de IC t144 echter +40 te hebben en was er geen vervangende trein. Dat werd dus wachten op IC t1764 (de 2800 reed door de kerstvakantie immers ook niet) en dat wachten heb ik dan maar nuttig besteed. 8-) Bij de bussen stond bijvoorbeeld al direct Optare 5321 klaar op stadslijn 10, nog geen groene dus:
Afbeelding

Doordat er dus wat Veluwelijn bussen op de Valleilijn zitten, zat er nu een Amba op de Veluwelijn en wel deze 5150 als lijn 90 naar Zwolle:
Afbeelding

De mooi groene stadsbussen van Apeldoorn stonden daarna ook in grote getale klaar, zoals deze op lijn 17:
Afbeelding

Het was echter niet alleen maar nieuw wat er rondreed, want deze nog in het geel-wit rondrijdende 1512 reed op lijn 231 naar Arnhem:
Afbeelding

En nog ouder was deze Volvo 7000 die bij deze halte aankwam. Na het roepen van een bepaalde lijn naar de passagiers stapten er een paar in en vertrok de bus weer. Welke lijn het was, is mij dus een raadsel. In ieder geval niet een lijn van het erboven hangende scherm, want deze bus vertrok al om 18:08 uur:
Afbeelding

Dan weer terug naar de Veluwelijn, want de volgende bus was wel weer gewoon een gelede Citaro, namelijk deze 5262:
Afbeelding

Tot slot was er ook nog een enkele aardgas Citaro te vinden en wel deze 5208 als lijn 91 naar Arnhem:
Afbeelding

Daarna was het alweer tijd voor IC t1764 voor de reis, met een overstap in Utrecht, naar Rotterdam. Dit was een heel rustig reisje die zo voorbij was en na alweer een metroritje was in om kwart over 8 na een leuke weer thuis. :) Donderdag komen de Veluwe en een deel van Rivierenland aan de beurt, iets wat ik vorige week niet aandurfde door alle sneeuw.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #52: Ingesneeuwd Limburg, de Achterhoek en

Bericht door Daniel »

mb90 schreef:De daadwerkelijke tijd blijft echter een probleem voor Arriva. In deze bus is het bijvoorbeeld een uurtje later dan het werkelijkheid is…:
http://i772.photobucket.com/albums/yy2/ ... G_1217.jpg
Haha, daar ook al dat probleem... was 't trouwens niet 65 minuten later? Dat was vandaag in Rivierenland het geval :wink:

Leuke reportage trouwens! Morgen zelf ook maar eens richting Achterhoek, die heb ik vandaag overgeslagen omdat ik er niet meer bij daglicht zou kunnen komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
|Pim|
Berichten: 430
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 16:53
Locatie: Breda

Re: mb90 on Tour #52: Ingesneeuwd Limburg, de Achterhoek en

Bericht door |Pim| »

Misschien dat ik je dan tegenkom xD
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #52: Ingesneeuwd Limburg, de Achterhoek en

Bericht door Michael »

Leuke reportage :D
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #52: Ingesneeuwd Limburg, de Achterhoek en

Bericht door Meltrain »

Tof verslag. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten