Het OV in Nederland in 2010 in 17 foto's

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Het OV in Nederland in 2010 in 17 foto's

Bericht door mb90 »

Net als in 2009 heb ik voor 2010 weer een kort overzichtje gemaakt van wat gebeurtenissen. Hieronder is deze te vinden in de vorm van 17 foto’s.

BUS:

Ik begin met de bussen. Bij de bussen stond 2010 vooral in het teken van wisselingen van vervoerders bij 3 concessies. De concessies Midden-Overijssel per 30 augustus jl, de Veluwe en de Achterhoek per 12 december jl.

Ik begin echter met iets van dicht bij huis, want hier stroomden begin dit jaar 2 nieuwe bussen in voor de RET. De Hybride Citaro G’s 401 en 402 die op lijn 38 en in mindere mate lijn 56 rijden. Hier de 402 op lijn 38 op 4 maart jl.:
Afbeelding

Dan naar een vervoerderswisseling en wel in de concessie Midden-Overijssel, want deze was het vroegst in het jaar. Op 30 augustus ging het over van Connexxion naar Syntus. Op 11 mei was er nog niets aan de hand en reed Connexxion nog gewoon op de Zwolse Buslijn 2 naar Ittersumerbroek:
Afbeelding

Hoe anders het eruit kan zien met een nieuwe vervoerder is een paar maanden later te zien als Syntus op 21 november op dezelfde Zwolse Buslijn 2 naar opnieuw Ittersumerbroek rijdt:
Afbeelding

Syntus won op 12 december nog meer terrein in Zwolle en wel door de concessie Veluwe over te nemen van Veolia. Op 21 november reed echter nog gewoon Veolia op Buslijn 90 in Zwolle:
Afbeelding

En op 30 december reed dus Syntus op dezelfde Buslijn 90, alleen nu met compleet ander materieel. Een blauwe op aardgas rijdende gelede Citaro:
Afbeelding

Bij deze concessie hoort ook de stadsdienst van Apeldoorn. Daar reed dus op 25 juni nog Veolia op lijn 10:
Afbeelding

En op 30 december was Syntus op dezelfde lijn 10 te vinden. Vooral met groene Amba’s:
Afbeelding

Maar ook met Optares, waarvan deze nog blauw is, maar uiteindelijk komen hier groene Optares:
Afbeelding

Het was echter niet alleen maar terreinwinst voor Syntus. De concessie Achterhoek werd namelijk overgenomen door Arriva. Op 12 augustus was het echter nog gewoon Syntus die op lijn 28 in Doetinchem reed: Afbeelding

En op 27 december was het Arriva die op diezelfde Buslijn 28 in Doetinchem reed:
Afbeelding


TRAM:

Dan naar de trams en om te beginnen met de Rotterdamse tramlijn 11. Een proef die gestart is op 22 februari jl, maar door een tegenvallend aantal passagiers (goh) wordt de lijn per 3 januari 2011 alweer opgeheven. Op 6 april jl. reed Tramlijn 11 net anderhalve maand en leek er nog niks aan de hand (al was de tram toen al erg rustig :P ):
Afbeelding

Bij de HTM werd er op 1 juli jl. een flink stuk aan nieuwe aan tramspoor geopend voor de nieuwe Tramlijn 19. Hier een tram bij station Leidschenveen waar overgestapt kan worden op RR3, RR4 en Metrolijn E:
Afbeelding

Begin juli was het ook tijd voor de Tour de France in Rotterdam. Hiervoor reden er 3 geel bestickerde Citadissen rond, waren er veel omleidingen en ook een tijdelijke nieuwe Tramlijn 24. Hier rijdt de gele 2044 vanaf de Groeninx van Zoelenlaan naar de Reyerdijk:
Afbeelding


METRO:

Dan de metro. Daar werd in Rotterdam een nieuw deel van het metronet geopend en een deel werd verlaten. Station Hofplein werd bijvoorbeeld op 16 augustus voor het laatst bediend:
Afbeelding

Als vervanging werd metrolijn E verlengd naar Rotterdam Centraal met een nieuw station, namelijk Blijdorp:
Afbeelding


TREIN:

Tot slot de reizigerstreinen. Hier reed in april en in mei tot 5 mei de Vrijheidstrein rond. Dit was Plan T 520 die rood-wit-blauw was gemaakt en waarin binnen allerlei informatie over de vrijheid te vinden was. Hier rijdt de trein over het oude viaduct door Delft:
Afbeelding

Het jaar 2010 was voor de Plan T’s het laatste jaar dat ze rondreden. In theorie zou dit alleen in Zuid-Limburg zo zijn, maar in de praktijk was dit toch nog overal in het land 8-) . Op 25 mei reed bijvoorbeeld de 531 in de s5100, zoals hier te Rotterdam Centraal:
Afbeelding

Ook voor Bs’en in de Benelux was 2010 het laatste jaar. Op 25 mei reden ze echter nog vrolijk rond met hier een stam met 2 Bs’en onderweg naar Brussel:
Afbeelding

Dan tot slot DDM-1. In eerste instantie zou dit na de zomer van 2010 niet meer terugkomen in reizigersdienst op de Nederlandse sporen, maar het toch niet winterklaar zijn van de NS zorgt ervoor dat ze hoogstwaarschijnlijk in mindere mate toch weer terugkomen in 2011. Ondanks dat is hier toch alvast een DDM-1 stam te vinden met loc 1848 bij de bollenvelden van Hillegom op 28 april jl.:
Afbeelding
waldo79
Berichten: 7625
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het OV in Nederland in 2010 in 17 foto's

Bericht door waldo79 »

Leuk!

De foto bij station Blijdorp heb je niet van titels voorzien.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Het OV in Nederland in 2010 in 17 foto's

Bericht door mb90 »

Klopt, alleen dat merkte ik pas na het plaatsen van de foto in dit bericht, dus ik had niet zo'n zin meer om het nog aan te passen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het OV in Nederland in 2010 in 17 foto's

Bericht door deadlock »

Ik geniet altijd van jouw foto's, mb90!

Als bij die Syntus lijn 90 de tijd klopt (9:15) dan moeten we elkaar wel zo'n beetje gezien hebben want toen kam ik net bij het station aan om iemand af te halen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Het OV in Nederland in 2010 in 17 foto's

Bericht door mb90 »

Die tijd klopt inderdaad. Ik liep daar van 9:15 uur t/m ongeveer 9:35 uur rond te dwalen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten