Fotoverslag 3: Station Soestduinen

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Fotoverslag 3: Station Soestduinen

Bericht door Dubbele P »

Fotoverslag 3: Station Soestduinen

Station Soestduinen is gelegen aan de lijn Utrecht-Amersfoort en geopend op 20 augustus 1863.
Op 24 mei 1998 werd het station uit de diensregeling geschrapt. Er werd te weinig gebruik gemaakt van het station en het zou een verbetering opleveren voor de dienstregeling Utrecht-Amersfoort.
Behalve het stationsgebouw is ook vrijwel al het 'meubilair' nog aanwezig. Op 28 augustus 2007 bezocht ik dit voormalige station.

Afbeelding
Stationsgebouw van station Soesduinen. Inmiddels is hierin een bedrijf gevestigd. Toevallig was een medewerker bezig met het inladen van een bestelbusje. Hiermee heb ik nog even een praatje gemaakt over het station.
Het station ligt overigens in een zeer rustige, bosrijke omgeving. Met het zonnetje erbij was dit erg sfeervol!

Afbeelding
Links naast het stationsgebouw staat de voormalige fietsenstalling. Ik heb deze foto gedeeltelijk gecensureerd vanwege een 'ongewenste beschildering' die aanwezig was op de stalling. De normale foto is op mijn site te zien.

Afbeelding
De toegang tot het station is in verband met de veiligheid afgesloten. Dit betekent echter niet het einde van dit verslag (motto: Verlaten Spoor gaat door! :wink: )

Afbeelding
Aan het begin van perron 2 staat een kist met strooimiddelen. Normaal zie je deze niet veel op stations. Misschien hadden de perrons door de bosrijke omgeving eerder last van ijzelvorming bij vorst?!?
Op de foto zijn ook de restanten van een bordje te zien waarop het symbool 'uitgang' nog vaag zichtbaar was.

Afbeelding
In het midden van deze foto zien we een ligger van de voormalige overweginstallatie. Het is dan ook duidelijk dat op deze plaats het overpad lag om perron 2 te kunnen bereiken.

Afbeelding
Zicht op het tweede perron langs het stationsgebouw. Op de muur is de plaats van een voormalige NS-bordje zichtbaar. Waarschijnlijk heeft hier opgestaan dat men 'op dit perron in het bezit moet zijn van...' of 'NS stelt zich niet aansprakelijk voor...'

Afbeelding
Het uitzicht over de perrons vanaf perron 1.

Afbeelding
Gevandaliseerd stationsnaambord op perron 2.

Afbeelding
Totaal gevandaliseerd stationsnaambord op het eerste perron. Het bord wilde niet helemaal op de foto passen :P

Afbeelding
Van het stationsnaambord van de vorige foto was op de paal de stroomaansluiting opengevallen.

Afbeelding
Het einde van het tweede perron. Dit is gedeeltelijk verzakt. Daarnaast bevindt er zich nog een witte kast, geen idee waarvoor die dient. Ook is het duidelijk zichbaar dat men de ballast langs spoor 2 recentelijk nog vernieuwd heeft.

Afbeelding
Haltebord met nummer 4. De machinist weet zo dat hij hier moet stoppen wanneer zijn trein uit 4 bakken bestaat. Zodoende staan alle deuren voor de perronrand en worden er geen wissels en overwegen bezet gehouden (maar dit zullen de meesten hier wel allang weten :P ).
Een stukje terug stond ook het bord met nummer 2.

Afbeelding
4 van de 6 stationsnaamborden op het station waren nog intact. Zo ook dit bord. Het is nog uitgevoerd in de oude NS-stijl omdat het bord nog uit 1998 stamt en bij vernieuwing nooit vervangen is.

Afbeelding
Overzicht over perron 2. Op de achtergrond zien we de abri (raamloos) en enkele lantaarnpalen. Ook de luidsprekers zaten hier nog aan. Ik vraag me af of hier nog altijd geluid uitkomt wanneer er op deze lijn stremmingen zijn... :)

Afbeelding
Voorbijrazende Koploper richting Amersfoort. De trein scheurt letterlijk de foto in! :P

Afbeelding
Tot slot trof ik deze haak aan in de struiken achter perron 1. Hiermee kan de spoorstaaf vastgezet worden. De ondergrond leek ook restanten van ballast te bevatten.
Een blik op SporenplanOnline bij de emplacementstekeningen van 1965 bleek dat het station een kopspoortje met een verhoogde losweg heeft gehad, gelegen naast spoor 1. De aangetroffen restanten zijn hier dus van afkomstig.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten