Pagina 1 van 1

TheKnitter op Pad: Met Htm_Tram naar Keulen

Geplaatst: do 03 feb 2011, 14:52
door TheKnitter
Zaterdag 29 Januari 2011. Ver in het verleden een ticket geboekt bij NS HiSpeed voor mij en mijn moeder, om een dagje naar Keulen te gaan. Echter, mijn moeder is ziek, dus ik heb Sebastiaan (Htm_Tram) gevraagd om mee te gaan. Het plan zou nu zijn om het OV van Keulen te bewonderen, voornamelijk de tram.

De wekker gaat vroeg, het is 4:00 in de ochtend. Om 5:40 gaat mijn trein, dus ik had tijd. Douchen, tas checken en de laatste dingen erin doen. Ik liet niets aan het toeval over, want ik had al gekeken dat, wanneer de stoptrein te laat was, wat mijn laatste reismogelijkheid was om de ICE te halen. Dat was er nog één: Sprinter Gouda, daar IC Utrecht. Gelukkig kwam het niet zover.

Om 5:30 sta ik dan op Zwijndrecht, in de kou, te wachten. Om 5:38 kwam er nog een goederentrein langs over spoor 1 (daar vertrok de stoptrein ook!). Ik zag de bui al hangen, vertrek met +1.. Te Lombardijen kwamen wij om 5:49 aan, dus ruim op tijd, gezien het vertrek 5:50 is. Deuren op tijd dicht, maar de Mcn vertrok pas om 5:51.. Wederom +1!
Te Rotterdam CS was het zelf +2... Dat was dus toch haasten om de Intercity van 6:05 te halen naar Utrecht Centraal. Dit is een nachttrein. Gehaald, dus mijn reisgenoot, Sebastiaan opgezocht, en wij kwamen met -2 binnen rollen op Utrecht. +- 45 minuten overstap, dus alles verliep goed. Echter, het liep weer mis. Om 7:18 kwamen wij naar beneden op het spoor na gewacht te hebben bij het HiSpeed loket (waar het heerlijk warm was). IC 3121 naar Arnhem van 7:23 stond er nog. Niks mis mee, maar daarachter stond de 7421, Sprinter naar Rhenen. De PLP'er die rond liep meldde al dat er "een verstoring" was, uiteindelijk zei hij spoorloper. De 3121 vertrok rond 7:30, maar de Sprinter ging maar niet weg.. Nee, dat kwam omdat de HC en Mcn al vertrokken waren. Voor het gemak werd deze trein maar opgeheven, volgens de PLP'er. De ICE 121 naar Frankfurt Hbf werd dus binnen genomen op spoor 15, vertrek met +11. Onderweg kwam de trein tot stilstand, met later de mededeling dat de trein enkelspoor moest rijden, en dus op een tegentrein wachtte. En die kwam, IC naar Den Helder. Daarna vertrokken. Te Arnhem ongeveer +30 op de teller..

Snel opweg naar Duitsland, met de Lint achter ons latend. Wij vertrokken eigenlijk 1 minuut na zijn vertrektijd, maar wij kregen gelukkig voorrang. Echter, je verwacht in Duitsland een hogere snelheid te krijgen. Deze bleef steken rond de 110/120. Wij zagen wel veel "geflits" van de pantograaf komen, dus er was veel rijp op de bovenleiding. Onderweg viel het RIS (?) uit, eveneens de schermpjes waar de reserveringen op staan. Even later viel de verlichting uit, en was er nog beperkt verlichting. Te Empel-Rees kwam de trein tot stilstand, en leek alles helemaal stil te zijn.. Na +- 15 minuten kwam dan de mededeling dat de trein een defecte pantograaf had door teveel ijs op de bovenleiding. Reizigers konden met de Regionale trein naar Oberhausen van 9:47, maar mochten zitten blijven tot 9:30, omdat het zo koud was buiten.
Daar vlak na kwam een update, ICE 105 naar Basel zou extra stoppen op Empel-Rees. Reizigers konden met deze IC mee, en onderweg alsnog hun reis vervolgen. Deze kwam al over ongeveer 10 minuten, dus wij moesten de trein toch maar uit. Iedereen pakt de bagage, loopt naar de deur, maar de ontgrendeling werd niet verwijderd. Sebastiaan zei daarna "Zal ik de noodontgrendeling gebruiken?" Alle reizigers stemden hiermee in. Wel in acht nemend dat de ICE langs het perron stond, en er geen gevaarlijke situaties voor konden doen, werd dit gedaan. Eenmaal buiten is hij langs de trein gaan lopen, om de overige deuren te openen. Bij de ICE kan dit ook van buiten. Het treinpersoneel zei hier totaal niets van. Reizigers konden nu rustig verplaatsen naar het andere perron. Het was nog ongeveer 5 minuten wachten, en toen kwam de andere ICE ons oppikken. De reizigers waren ons toch dankbaar...

Eenmaal in de ICE 105 (waar al de nodige zitplaatsen bezet waren), nam iedereen plaats op de plaatsen waar "Last Minute" aangegeven stond. Ja, dat is voor reizigers die Last Minute nog een zitplaats reserveren, maar wij hadden OOK recht op onze zitplaats ;) Wij hadden immers OOK betaald voor die zitplaats ;) Wij hadden immers OOK een vervoerbewijs. Bijna iedereen kreeg wel een zitplaats. Een nadeel was dat bij de volgende stations Oberhausen, Duisburg en Dusseldorf nog reizigers erbij kwamen voor een aantal "Last Minute" zitplaatsen. Ja, jammer. Wij zaten daar. Zo dachten bijna alle reizigers. Problemen? Haal de chef trein (HC/TM of hoe heet dat in de ICE?) er maar bij als je ons weg wilt. Alhoewel wij niet gestoord werden, gebeurde dit bij een aantal andere reizigers wel, die dus ook duidelijk zitten bleven. Dus dat werd een volle bak met mensen die nog moesten staan en eigenlijk een zitplaats reservering voor ICE 105 hadden. _o-

Te Keulen werd maar medegedeeld dat de reizigers uit ICE 121 kwamen en geen zitplaatsreservering hadden naar het voorste treinstel moesten gaan, waarmee gekoppeld zou worden. De trein was namelijk al helemaal vol met overige reserveringen, maar dat andere stel had nog genoeg plaats over. Dus de trein stroomt leeg met ICE 121 klanten en verplaatsen hun naar het andere stel.

Fijn, Wel hadden wij +75 minuten vertraging.

Omdat wij nog geen ticket bezaten, hebben wij snel het loket opgezocht. De dame achter de balie begreep ons niet, dat wij een TagesTicket 5 personen von 13,60 euro wilde. Ze wou een Tagesticket van 10,70 geven.. Toen ik zei dat ik die niet wou, zei ze dat je daar wel mee naar de stad in kon in Keulen. Maar daar vroeg ik niet om...!!

Oké, ticket rijker en gelijk de tram naar Thielenbruch opgezocht, lijn 18 die nog met een redelijk oude tram reed, waar ook het Trammuseum zit (die niet open was).
Omdat wij niet de hele tijd beneden wilden wachten, namen wij tram 18 naar halte Herler Strasse.

Afbeelding
Tram 18 naar Bonn kwam binnen

Afbeelding

Afbeelding
Lijn 3 naar Mengenich

Ook stond lijn 159 naar Poll te wachten:
Afbeelding

Daar even buiten gekeken, en toen weer met de tram 18 door naar Thielenbruch. Daar ook even rondgekeken.
Afbeelding
Oud en nieuw

Afbeelding
De in/uitgang van Thielenbruch

Afbeelding

Ditmaal gingen wij met lijn 3 die met de nieuwste soort trams reed. Vanaf Thielenbruch zijn wij naar Steigerwald-Siedlung gegaan, en daar overgestapt op de lijn 4 naar Schlebusch.
Afbeelding

Daar viel mij ook gelijk de grote koppeling op (afstand tussen beide trams):
Afbeelding

Afbeelding
Lijn 4 naar Schlebusch

In Schlebusch zijn wij weer gekeerd naar Bf Deutz. Daar moesten wij de tunnel in, om met lijn 1 naar de Bensberg te gaan. Omdat de reisgenoot nog wilde roken, even naar buiten gegaan. Ondertussen bedachten wij ons dat het ook leuk zou zijn om met lijn 9 naar Königsforst te gaan en daar bus 423 naar de Bensberg te nemen. Dus wij hadden alsnog de tram naar Bensberg laten schieten en gekozen voor de tram naar Königsforst. Eenmaal in Königsforst aangekomen de bustijden even opzoeken. Een leuke extra is dat in Königsforst de trams nog over de keerlus rijdt. Wat is hiervan de reden? Ook aangezien aan beide kanten gewoon een cabine zat (2 stellen).

Onze bus kwam over ongeveer 20 minuten, dus onderstaande foto's nog even geschoten:

Afbeelding
De tram op de keerlus

Afbeelding
Lijn 154

In de bus naar de Bensberg ook nog een paar leuke foto's genomen. Een leuke lijn. Ik denk dat ik mij ook wel in die bussen zou vermaken, gezien de omgeving daar. De buschauffeur had door dat wij uit Holland kwamen (Hij zei ineens Holland Holland). Onderweg nog een beetje gebabbeld. Een leuke chauffeur met humor :)

Te Bensberg:
Afbeelding
Bus 423 naar Berg. Gladbach

Afbeelding
Steile helling..

Afbeelding
Tram 1 naar Keulen Weiden West, te Bensberg

Te Bensberg hadden wij de tram net gemist omdat wij nog een paar foto's wilden maken, dus dat werd 15 minuten wachten wat uiteraard geen probleem was :D
Deze lijn 1 hebben wij helemaal naar Köln Weiden West uitgereden en zijn daar de tram gaan verlaten om met de S-bahn naar Hbf te gaan (plan was eerst even naar Flughafen).

Afbeelding
De tram 1 naar de Bensberg retour

Afbeelding
De achterste tram vertrok net, de voorste kwam net aan

Afbeelding
Een korte cargo

Afbeelding
Ook nog een extra Diesel

In Hbf hebben wij uiteindelijk de EuroCity die met een 101 nog geplaat cq gefilmd.


Afbeelding
Bus te Keulen Hbf

Afbeelding
ICE te Keulen Hbf

Afbeelding
BR143 met Dosto te Keulen Hbf

Afbeelding
EuroCity naar Hamburg Altona, te Keulen Hbf

En omdat de Niehl Sebastianstrasse toch wel een leuke straat is voor Sebastiaan, toch maar even daar heen gegaan. Jammer dat het al aardig donker begon te worden!

Afbeelding
Afbeelding

Toen zijn wij terug gegaan naar Keulen Hbf en eerst eten gehaald.

Afbeelding
En Duits eten mag niet ontbreken, Currywurst mit Pommes

Terug op Hbf troffen we om 19:10 de EuroCity ook nog, die met een Taurus reed.
Afbeelding

Toen kwam vrij snel onze ICE ook al aan, met plusminus 10 minuten vertraging. Te Utrecht waren dat nog maar 3 minuten :)

Re: TheKnitter op Pad: Met Htm_Tram naar Keulen

Geplaatst: do 03 feb 2011, 15:09
door Michael
Mooie reportage :D

Re: TheKnitter op Pad: Met Htm_Tram naar Keulen

Geplaatst: do 03 feb 2011, 15:50
door Snorkel
Bedankt voor de mooie reportage.

Dat keren van 2-richting trams kan gedaan worden voor gelijkmatigere wielslijtage. Als men aan het andere eindpunt normaal keert, rijdt dus om en om per heen en weer slag een andere cabine op kop.

Groet, Michel

Re: TheKnitter op Pad: Met Htm_Tram naar Keulen

Geplaatst: do 03 feb 2011, 19:34
door TheKnitter
Dat lijkt mij ook wel logisch. Op veel andere plaatsen zijn de keerlussen wegbezuinigd, en hier werd het nog gebruikt. Ja, enkele plaatsen wordt het nog gebruikt voor de museale trams, maar ook veel niet meer.

Re: TheKnitter op Pad: Met Htm_Tram naar Keulen

Geplaatst: do 03 feb 2011, 20:27
door Suus
De keerlus is nog overgebleven van de tijd dat er nog eenrichtingstrams reden in Keulen. De lijnen 1, 7 en 9 kregen dan wel als eerste de K4000-trams, maar daarna zijn de meeste keerlussen pas uit dienst gegaan bij verlengingen.

De keerlus bij Königsforst heeft overigens ook een kopspoor, maar er moet daarna tegen de richting in worden gereden om weer op het juiste spoor te komen. Die stond al op het sporenplan van 1969 (Strassenbahn Magazine 8/2010) maar ook op die van 2007.

Leuke foto's, alleen de toegevoegde randen zijn nogal groot, dat is dan weer jammer.

Re: TheKnitter op Pad: Met Htm_Tram naar Keulen

Geplaatst: do 03 feb 2011, 20:47
door TheKnitter
Oke, bedankt voor de duidelijke uitleg.

Ik zie inderdaad dat die randen erg groot zijn, vooral de tekst. Ik zal kijken of ik het kan aanpassen!