mb90 on Tour #17: De Achterhoek, Arnhem en Nijmegen

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #17: De Achterhoek, Arnhem en Nijmegen

Bericht door mb90 »

Gisteren weer een tourtje gemaakt door een deel van het land. Dit keer kwamen de Achterhoek en de omgeving van Arnhem en Nijmegen aan de beurt. Dit was van te voren de planning:
Afbeelding
Maar, zoals wel vaker kon de planning niet helemaal gevolgd worden. Het hoe en waarom staat hieronder. :wink:

Het begon allemaal met het gebruikelijke metroritje naar Rotterdam Centraal. Normaal gesproken gaat dit zonder problemen, maar dit keer niet. Ik was wat vroeger dan gepland op het Zuidplein en hier zag ik dat de metro van 8:05 uur nooit langsgekomen is. Daardoor was mijn metro van 8:09 uur behoorlijk druk. Op het Zuidplein hoorde ik al wat omroepen, maar de omroep stond erg zacht en daardoor hoorde ik alleen wat gemompel. Pas bij station Maashaven hoorde ik wat er aan de hand was: er stond een defecte metro op station Stadhuis en hierdoor werd er op een deel van de Erasmuslijn enkelspoor gereden. Dat kwam dus neer op enkelspoor tussen CS en Beurs. Ik wist toen al dat ik mijn trein op het CS wel kon vergeten. Als er 2 sporen zijn rijden ze al moeilijk op tijd, dus bij 1 spoor wordt het helemaal lastig. En dat was ook zo. Bij Rijnhaven moesten we al een minuutje of 5 wachten en daarna ook nog eens op Leuvehaven 5 en nog wat minuutjes op Beurs. Er stond dus een hele metrofile van een paar kilometer. In alle gevallen werd het wel keurig omgeroepen door de bestuurder (en in plat Rotterdams :P). Op Stadhuis zag ik dat de defecte metro een 5300 2-tje was en niet veel later kwam ik aan op het CS. De vertraging was inmiddels opgelopen tot 13 minuten en de aansluiting op de trein was dus weg. :(

Door die gemiste aansluiting werd alles een kwartier later en besloot ik om niet met lijn 86 naar de Wageningse Berg te gaan, maar met 88 en een overstap op 50. Hierdoor zou ik wel iets minder lang op de berg blijven, maar dat was geen probleem. De volgende IC richting Gouda was IC t2831 van 8:47 uur. Deze heeft in Gouda een overstap op de t2031 naar Ede-Wageningen. Met beide treinen kwam ik zonder problemen bij het station Ede-Wageningen.
Hier liep ik naar de zuidzijde en niet veel later kwam de Valleilijn-bus voorgereden. Een mooie bus, vind ik. Na een rustige rit (waarbij de chauffeur elke in- en uitstapper gedag zei) kwam ik rond 10:30 uur op het busstation van Wageningen. Hier kon ik snel overstappen op Buslijn 50 en zo kwam ik om 10:40 uur bij:
Afbeelding
Voor diegene die zich afvroegen wat ik op de Wageningse Berg moest; nou dit dus. :)

Het stadion van de voormalige betaaldvoetbalvereniging FC Wageningen. Die club is failliet gegaan, maar het stadion staat er nog steeds. De lichtmasten zijn van veraf (bijvoorbeeld vanuit de Stopper Tiel - Arnhem) goed te zien, omdat het stadion op een berg staat.
De binnenkant van het stadion:
Afbeelding

Hierna heb ik nog wat foto's gemaakt van dit mooie stadion, maar daar zal ik jullie verder niet lastig mee vallen.
Nadat ik klaar was kwam deze CXX-Alliance 2668 als Buslijn 86 naar Arnhem me tegemoet:
Afbeelding

Hierna liep ik alvast terug naar de bushalte voor Buslijn 50 naar Arnhem. Het schijnt de mooiste buslijn van Nederland te zien, dus ik was benieuwd. De andere lijn 50 (die tussen Utrecht en Wageningen) is in ieder geval een mooie lijn. Keurig op tijd kwam de bus binnen. Het was CXX-Integro 2796. Een bus die lekker zat, maar aan alle kanten rammelde. Zo erg dat de klep boven de voorruit, dus waar o.a. de klok zit, aan de onderkant los zat en bij hard optrekken open ging. Er zaten in ieder geval genoeg draadjes achter. Bij een stoplicht ergens in Oosterbeek draaide de chauffeur de klep weer vast. Het was overigens een erg mooie rit door heuvels, bossen en langs (en soms hoog) langs de Rijn. Zonder vertraging kwam ik bij het busstation van Arnhem terecht.

Ik blijf dat een benauwd hok vinden en ik was blij dat het niet lang duurde totdat de geweldige Syntus-bus op Buslijn 27 naar Gendringen eraan kwam. Het was namelijk de 7751 en dat is een gelede Volvo/Den Oudsten. 8-) Het was wel warm en de beenruime was niet zo ruim in de bus, maar dat had ik wel voor zo'n nostalgische bus over. Ik had gelezen dat Syntus niet meedeed aan de acties, maar toch reed iedereen tot Doesburg gratis (ook de mensen die nog bleven zitten). Verder hingen er tot Doesburg allemaal Connexxion-vertrekstaten voor lijn 27 en 29 en ook de lijnstickers waren van Connexxion. Is die lijn toevallig op dat deel uitbesteed door Connexxion aan Syntus? Na Doesburg was overigens alles gewoon van Syntus. Lijn 27 is overigens een mooie lijn. Het begin vrij open en groen langs de IJssel, maar daarna komen er langzaam wat meer bossen.
Na een korte stop in Doetinchem kwam ik om 13:27 uur aan in Gendringen. Hier is het eindpunt de halte Kerkplein en die ligt zoals verwacht bij een kerk. Eigenlijk zelfs 2. Door de zon kon de voorkant van de bus er niet op, maar wel 1 van de kerken met de 7751 vanaf de achterkant:
Afbeelding

Nadat Buurtbus 197 naar 's Heerenberg met een doodnormaal busje langskwam, kwam er niet veel later een veel leuker busje aangereden. Een vrij oud Mercedes-busje (een O814) wat nog echt rook naar dieselwalmen. 8-) Nog meer nostalgie in de Achterhoek. Heeft de tijd hier stil gestaan ofzo? :P Niet dat ik het erg vind overigens.
De chauffeur van dit busje ging even weg en liep het naastgelegen bejaardencentrum binnen. Ik vermoed voor een sanitaire stop. Hierdoor had ik mooi de gelegenheid om de bus op de foto te zetten. Toen de zon ook nog eens even zich verschuilde achter een wolk kon de voorkant er toch op met de andere kerk op het Kerkplein:
Afbeelding

En de achterkant met de kerk van de foto van de 7751:
Afbeelding

Op die achterkant zag ik trouwens dat het busje rijdt voor touringcarbedrijf Venderbosch. Na de foto's kwam de chauffeur terug en kon ik instappen. Hierbij zag ik dat de deur een automatische deur was. Had ik niet verwacht. Na even wachten vertrok de bus. De motor werd met veel gerammel en met echt dieselgeklepper gestart. Het leek wel alsof het busje uit mekaar rammelde. Ook vond ik het wel grappig om te zien dat het busje nog een hele lange versnellingspook had. Met dit busje ging ik dus naar het station van Terborg. Een niet zo'n lange rit waarbij er in Ulft nog 10 mensen bijkwamen en de bus voor iets meer dan de helft vol zat. Er zijn namelijk 21 zitplaatsen.
Zonder problemen kwam ik bij het station van Terborg. Hier stond er voor mijn busje nog een grote broer die ook al op leeftijd was. Dit was de Venderbosch 708 en deze reed op Buslijn 40 naar Dinxperlo:
Afbeelding

Hierna ging ik naar het perron. Een vrij smal perron wat aan de rand van het dorp ligt. Hier te zien richting Doetinchem:
Afbeelding

Keurig op tijd kwam mijn LINT binnen. Uniek, gezien de reputatie van die lijn. :P En ook nog keurig op tijd kwam ik in Doetinchem. Mijn bus voor Buslijn 23 naar Ruurlo stond, achteraf gezien, al klaar en dat was een Volvo 7000. Voor de zon stond hij slecht en daarom is er geen foto van. Wel kon ik een foto maken van een Den Oudsten Alliance die op Buslijn 24 naar De Huet reed met een deel van het busstation:
Afbeelding

Met Buslijn 23 ging ik dus naar Ruurlo. In een Volvo 7000 dus. De bus met de slechte stoelen van de dag. Zie zijn er hetzelfde uit als een Amba, alleen zitten ze nog slechter. Ik moet 100x verzitten om weer een goede zitplek te hebben. Daarom was ik blij dat de bus na wel een rit door mooi landschap iets te vroeg bij het station van Ruurlo was.
Maar, in Ruurlo werd ik een stuk minder vrolijk. Vanuit Zutphen kwam er ineens een LINT binnen die +10 had. Hierdoor vreesde ik dat mijn trein naar Zutphen ook niet op tijd zou rijden i.v.m. het kruisen. En dat was ook zo, want van een machiniste van de NS die naar Zutphen moest voor haar trein hoorde ik dat mijn trein ook +10. Zij was daarom druk aan het bellen of iemand haar trein over kon nemen. Dat was namelijk de Stoptrein naar Apeldoorn van 15:36 uur. Uiteindelijk kwam de LINT binnen met +11 en werd het in Zutphen dus krap. Ook mijn aansluiting naar Arnhem was weg. Zowiezo was de IC van 15:28 uur, de stoptrein van 15:36 uur hoopte ik nog te halen. Om 15:35 uur stapte ik uit de trein op spoor 3, dus vlak voor de Stoptrein naar Oldenzaal) en dus niet op spoor 1. Hierdoor werd de kans op het halen van de stoptrein kleiner, maar ik probeerde het toch. Niet geschoten is altijd mis. Maar, het was niet gelukt, want ik kwam de trap op en de stoptrein reed toen net weg.
Dat werd dus wachten op de IC van 15:58 uur. Dat gebeurde en deze kwam keurig op tijd met 3x Plan V binnen. Dus nog niet alle treinen in de s3700 zijn VIRM. Ik ging in het achterste V-tje zitten om zo minder te lopen in Arnhem. Met die V-tjes kwam ik zonder vertraging in Arnhem en liep ik gelijk naar het busstation. Onderweg zag ik op de infopalen dat het 25 graden was. 8-) Dat was te merken, maar erg vond ik het niet. Met trolleylijn 1 van 16:30 uur ging het daarna naar het Airborneplein. Ook hier kwam ik zonder problemen en hierna ging ik de John Frostbrug op. Dit leek me wel een leuke plek voor wat foto's. Een mooie brug met een mooie achtergrond en wat bussen. :)

Toen ik er net stond kwam CXX-Amba 8695 als Buslijn 31 naar Nijmegen CS via Elst Winkc. langs. Ik denk dat dat Winkc. het winkelcentrum is, maar zeker weet ik dat niet:
Afbeelding

Hier vlak achter reed deze Hermes-Amba 1824 (met nog een Parkstad Limburg sticker :)) als Buslijn 33 naar Nijmegen CS:
Afbeelding

Na even wachten kwam de volgende bus langs. Dit was een leuke. Het was namelijk de Willemse De Koning Touringcars 377 (ex-Connexxion) als Buslijn 32 naar Bemmel:
Afbeelding

Na weer even wachten kwam de enige Trolleybus langs. Dat was deze 5218 als Trolleylijn 1 naar Het Duifje:
Afbeelding

Hierna ging het hard. Als eerste kwam CXX-Amba 8252 (van de Media Markt) als Buslijn 20 naar Elderveld:
Afbeelding

Met daarachter al snel CXX-Integro 2789 als Buslijn 32 naar Nijmegen CS:
Afbeelding

En daar weer snel achter CXX-Integro 2790 (toevallig de volgende in de serie :P) als Buslijn 6 naar Heteren via Schuytgraaf:
Afbeelding

Toen had ik wel genoeg bussen van dezelfde plek en daarom liep ik de John Frostbrug af en ging ik naar de halte De Monchyplein. Hier was het even wachten op Buslijn 33 naar Nijmegen. Qua materieel kon dit echt van alles zijn. Dit heb ik er gedurende de dag namelijk op zien rijden: CXX-Alliance, Hermes-Alliance, CXX-Amba, Hermes-Amba, CXX-Integro en een CXX-gelede Duvedec. Genoeg variatie dus.
Maar, eerst kwam nog CXX-Alliance aan de andere kant langs als Buslijn 32 naar Arnhem CS:
Afbeelding

En het werd uiteindelijk tatatata... een Hermes-Alliance. :D Geen slechte keuze. Hiermee ging ik dus naar Nijmegen. Na een mooie rit door o.a. Huissen en Bemmel kwam ik veel te vroeg over de Waalbrug. Op de Waalbrug zag ik nog 3 Waalsprinters en de eerste daarvan zat nog aardig vol ook. Het waren overigens alledrie Hermes-Alliances. Na de Waalbrug veranderde de bestemming in '999 Geen Dienst' en ging het direct naar het station. Ik vermoed dat de chauffeur een andere rit over moest nemen, want om 18:15 uur vertrok hij alweer voor de volgende rit. Dat is nog voor de officiele aankomsttijd. :?

Maar, doordat ik er veel vroeger was dan gepland had ik meer tijd voor wat foto's. Hiervoor liep ik een stukje naar het zuiden zo kon ik langs de Campusbaan een aantal bussen fotograferen die de busbaan in de Spoorkuil opgingen. Dit was bijna al het materieel van Novio. :D
Eerst deze Novio 9803 als de Heyendaalshuttle:
Afbeelding

Hierna volgden de bussen snel achter mekaar. Eerst kwam de Novio 2521 (ex-Sternet) als Buslijn 6 naar de Brabantse Poort via Malvert:
Afbeelding

Al snel kwam de Novio 4128 (ex-GVU) als Buslijn 2 naar Weezenhof:
Afbeelding

Daarna kwam de Novio 9906 als Buslijn 8 naar Hatert via C.W.Z.:
Afbeelding

De volgende bus was geen Novio-bus meer, maar een Veolia-Amba. Dit was de 5187 als Buslijn 83 naar Gennep:
Afbeelding

En tot slot kwam de Hermes-Amba 1848 als Buslijn 87 naar Druten Busstation:
Afbeelding

Hierna begon mijn maag te protesteren en besloot ik om wat te eten te gaan halen bij de plaatselijke Burger King. Hiermee ging ik naar het perron en ging ik bedenken wat ik ging doen. De planning volgen zou moeilijk worden, maar ik ging het toch proberen. Omdat de IC s3600 maar tot Oss reed was het tevens ook de enige mogelijkheid om in Den Bosch te komen. Dus daarom ging het met de Stoptrein 4469 van 18:53 uur naar Den Bosch. Dus eigenlijk de trein die ik normaal vanaf Nijmegen Dukenburg zou hebben. Tot Oss was er niets aan de hand, maar vlak voor Oss gingen we in de remmen. Alle sporen waren namelijk vol. Op 1 spoor stond de kerende IC en op het andere spoor de Stoptrein naar Nijmegen. Toen deze weg was kon de Plan T met +5 binnenkomen. De +5 liep onderweg nog op naar +7 en met +7 kwam ik in Den Bosch. In de trein werd omgeroepn dat alle treinen weer reden, dus ik had vertrouwen in goede afloop. De IC t3669 stond inderdaad op de CTA's van spoor 7 en ook nog eens zonder vertraging. :) Dat zou niet zo blijven, want hij vertrok met +7, maar het reed wel. Van de vertraging werd overigens niets omgeroepen of aangegeven op de CTA's.
Verder bleef het bij +7 en na een rustige rit kwam ik in Breda. Hier was de wachttijd op de IC t1972 korter dan normaal, dus dat scheelt weer. Wel had ik nog even tijd om te kijken naar de werkzaamheden aldaar. Het lijkt al aardig op te schieten. Door die werkzaamheden liggen spoor 6, 7 en 8 open. Op de vertrekstaten en de NS Planner is dit niet te zien. Hier wordt nog gewoon aangegeven dat de IC's naar Roosendaal en Den Haag vanaf spoor 6 vertrekken. Gelukkig werd er wel omgeroepen door Arie dat er spoorwijzigingen voor die IC's zijn en later ook nog door de vrouwelijke stem met het standaard bericht dat de IC van 20:39 vandaag van spoor 5 vertrekt. De t1972 kwam keurig op tijd binnen en vertrok ook op tijd.
Onderweg kon ik genieten van de mooie ondergaande zon, zoals hier tussen Prinsenbeek en Lage Zwaluwe:
Afbeelding

In Dordt kwam er een jongen naast me zitten en die had een leuk telefoongesprek. Dit had ik al verteld in het reiservaringentopic, dus dat komt hier niet nog een keer. :wink: De reis naar Rotterdam ging lekker en ik kwam zonder vertraging weer terug in Rotterdam.
Vanaf Rotterdam Centraal ging het weer met de metro naar het Zuidplein. Ook dit keer niet zonder vertragingen, alleen kwam het dit keer door werkzaamheden aan de baan die er deze weken vaak zijn. Hierdoor kwam ik met +4 op het Zuidplein en om 21:40 uur thuis. Het was weer een mooie dag. 8-)

De uiteindelijke planning:
Afbeelding

De statistieken:
Reisduur: bijna 14 uur
Aantal bussen: 8
Aantal treinen: 8
Aantal metro's: 2
Controle: in 2 van de 8 treinen (= 25%)
Soorten busmaterieel: CXX-Integro (2x), Veolia / Valleilijn-Gelede Man Lions City, Syntus gelede Volvo/Den Oudsten, Syntus Mercedes busje, Syntus Volvo 7000, CXX-Trolleybus lagevloers Berkhof, Hermes-Alliance
Soorten treinmaterieel: ICM, VIRM, LINT (2x), Plan V, Plan T, ICRm, ICK
Vertraging (meer dan +3): in 3 van de 8 treinen (= 62,5% op tijd)
Vertraging (meer dan +5): in 3 van de 8 treinen (= 62,5% op tijd)
Kosten: € 0,- (met dank aan de SOV :P)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #17: De Achterhoek, Arnhem en Nijmegen

Bericht door Geert »

Pfoe, je bent lang onderweg geweest zeg :shock:
Maar wel tof verslag weer :)
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: mb90 on Tour #17: De Achterhoek, Arnhem en Nijmegen

Bericht door Tochjo »

mb90 schreef:Ik had gelezen dat Syntus niet meedeed aan de acties, maar toch reed iedereen tot Doesburg gratis (ook de mensen die nog bleven zitten). Verder hingen er tot Doesburg allemaal Connexxion-vertrekstaten voor lijn 27 en 29 en ook de lijnstickers waren van Connexxion. Is die lijn toevallig op dat deel uitbesteed door Connexxion aan Syntus?
Ja, de lijnen 20, 27, 29, 73 en 74 worden (deels) in opdracht van Connexxion gereden. Toen afgelopen jaar er eveneens gestaakt werd door Connexxion en niet door Syntus, hebben die lijnen ook slechts een deel van de route gereden (en dus niet op het deel van Connexxion). In het geval van lijn 27 betekende dat dat die niet reed tussen Arnhem Presikhaaf en Arnhem Centraal; lijn 29 reed niet tussen Velp Beekhuizenseweg en Arnhem Centraal en de overige lijnen reden niet tussen Haaksbergen en Enschede.
[...] een veel leuker busje aangereden. Een vrij oud Mercedes-busje (een O814) wat nog echt rook naar dieselwalmen. 8-) Nog meer nostalgie in de Achterhoek. Heeft de tijd hier stil gestaan ofzo? :P
De een noemt het nostalgie, de ander noemt het dagelijkse realiteit :P
Op die achterkant zag ik trouwens dat het busje rijdt voor touringcarbedrijf Venderbosch.
Net als lijn 40 (Terborg-Dinxperlo) wordt lijn 42 (Terborg-Gendringen) inderdaad gereden door dat bedrijf. Chauffeurs hebben veelal ook een rood uniform aan met die naam erop.
Hierbij zag ik dat de deur een automatische deur was. Had ik niet verwacht.
Nou nou, zo erg is het hier nou ook weer niet :P
Nou ja, niet altijd. Het is me inderdaad weleens overkomen dat er een klein, onbestickerd, wit busje kwam voorrijden, dat bij de halte stopte, waarna de handrem erop ging, de bestuurster uit haar stoel klom en van binnenuit de deur opendeed, waarna ik kon instappen (en de deur zelf even achter me dicht doen). Maar dat was een uitzondering :P
Regelmatiger rijden er ook gelede bussen op deze lijn, wat qua reizigersaanbod niet noodzakelijk is. Echter, er reizen veel meer mensen van Dinxperlo naar Terborg, en omdat de materieelinzet nauw met elkaar verweven is (een lijn 42 gaat regelmatig over in een lijn 40 en andersom) krijg je dit soort situaties. Een tijd lang heeft zelfs de eerste rit, om 6:23 van Terborg naar Gendringen, standaard met een gelede bus gereden. :P
Volgens mij is het op zaterdag wel gebruikelijk dat er een nog kleiner busje rijdt, met vijf stoelen en drie klapstoeltjes, bestickerd met de tekst Syntus Plus (voor zover ik weet een geflopt project). Geeft je een idee van het reizigersaanbod hier ;)
De motor werd met veel gerammel en met echt dieselgeklepper gestart. Het leek wel alsof het busje uit mekaar rammelde. Ook vond ik het wel grappig om te zien dat het busje nog een hele lange versnellingspook had. Met dit busje ging ik dus naar het station van Terborg. Een niet zo'n lange rit waarbij er in Ulft nog 10 mensen bijkwamen en de bus voor iets meer dan de helft vol zat. Er zijn namelijk 21 zitplaatsen.
Nou nou, uit elkaar rammelen is ook een lichte overdrijving. Zeker als je bedenkt dat ze momenteel juist werkzaamheden aan het uitvoeren zijn in Ulft: de bus rijdt normaal over een weg met drempels van straatstenen, en die gaan ze nu vervangen door drempels van asfalt. Is de omleiding je overigens nog opgevallen, over de Hogeweg, die meer door het dorp gaat? Daar rijden dus (tijdelijk) regulier ook gelede bussen overheen. Vind het altijd wel knap dat die chauffeurs dat voor elkaar krijgen, er zitten een aantal lastige drempels en verkeersheuvels in.
Een vrij smal perron wat aan de rand van het dorp [Terborg] ligt.
Terborg is de enige stad van de gemeente Oude IJsselstreek, en heeft die stadsrechten al sinds 1419! :)


Leuk verslag; ik vind het altijd leuk om te lezen hoe mensen uit andere delen van het land denken over wat er hier in de Achterhoek rondrijdt :mrgreen:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: mb90 on Tour #17: De Achterhoek, Arnhem en Nijmegen

Bericht door Wubbo »

Stel je van dat winkelcentrum in Elst ook maar niet te veel voor: het bestaat welgeteld uit de Albert Heijn en de Gall&Gall. Maar toegegeven: de bus stopt er voor de deur :mrgreen:
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #17: De Achterhoek, Arnhem en Nijmegen

Bericht door mb90 »

Tochjo schreef:Is de omleiding je overigens nog opgevallen, over de Hogeweg, die meer door het dorp gaat?
Ik kan me wel een smal straatje herrineren in Ulft waarvan ik al vond dat het best knap was dat er bussen doorheen konden, maar ik wist niet dat dat een omleiding was. Best knap dat ze daar zelfs gelede bussen doorheen kunnen wurmen.
Tochjo schreef:Terborg is de enige stad van de gemeente Oude IJsselstreek, en heeft die stadsrechten al sinds 1419! :)
O, dat had ik weer niet verwacht. Zeker niet gezien de grootte van de stad. :)
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #17: De Achterhoek, Arnhem en Nijmegen

Bericht door tsov »

Och, er zijn wel meer steden waarvan je het niet verwacht :wink: Eemnes, Breedevoort, IJlst etc... Maar bijvoorbeeld Den Haag of Assen hebben nooit echt stadsrechten gekregen in de feodale (Middeleeuwse) zin van het woord :lol:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: mb90 on Tour #17: De Achterhoek, Arnhem en Nijmegen

Bericht door Freek »

Tochjo schreef: Ja, de lijnen 20, 27, 29, 73 en 74 worden (deels) in opdracht van Connexxion gereden.
Dit heeft te maken met concessies, deze lijnen lopen namelijk door twee concessiegebieden. Kan-noord wordt gereden CXX, de Achterhoek wordt gereden door Syntus.
Tochjo schreef:De een noemt het nostalgie, de ander noemt het dagelijkse realiteit :P
En ik noem het gewoon achterlijk, waarom moet het OV hier zo slecht zijn?
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: mb90 on Tour #17: De Achterhoek, Arnhem en Nijmegen

Bericht door waldo79 »

Mooie fotoserie door een prachtige omgeving, mb90!
Alleen jammer van die foto's op de John Frostbrug. Had je niet wat verder richting Zuid in de grasberm kunnen gaan staan...
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: mb90 on Tour #17: De Achterhoek, Arnhem en Nijmegen

Bericht door Jurjen »

tsov schreef:Och, er zijn wel meer steden waarvan je het niet verwacht :wink: Eemnes, Breedevoort, IJlst etc... Maar bijvoorbeeld Den Haag of Assen hebben nooit echt stadsrechten gekregen in de feodale (Middeleeuwse) zin van het woord :lol:
Juist, en daarom is het zinloos om oorden te gaan benoemen volgens de normen die ze in het feodale tijdperk opgesteld hebben. Terborg is een dorp, Den Haag een stad. Laten we dat vooral lekker baseren op het voorzieningenniveau.

En als een dergelijke niet-afgebakende definitie niet goed genoeg is, houden we het gewoon simpel. Dan is Amsterdam de enige stad van Nederland, daar deze wettelijk erkend wordt als hoofdstad en er verder slechts over gemeenten gesproken wordt in de wetteksten.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: mb90 on Tour #17: De Achterhoek, Arnhem en Nijmegen

Bericht door waldo79 »

Ach, Staverden met 60 (?) inwoners heet ook een stad te zijn.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #17: De Achterhoek, Arnhem en Nijmegen

Bericht door deadlock »

waldo79 schreef:Ach, Staverden met 60 (?) inwoners heet ook een stad te zijn.
40 zelfs ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #17: De Achterhoek, Arnhem en Nijmegen

Bericht door mb90 »

waldo79 schreef:Alleen jammer van die foto's op de John Frostbrug. Had je niet wat verder richting Zuid in de grasberm kunnen gaan staan...
Hier had ik nog over getwijfeld toen ik er was, maar het leek me leuker om foto's te hebben met de brug er goed op en een deel van Arnhem op de achtergrond dan foto's met de brug en een deel van Arnhem in de verte.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: mb90 on Tour #17: De Achterhoek, Arnhem en Nijmegen

Bericht door Cookie »

Gaaf verslagje, en het is altijd goed om Wageningen aan te doen natuurlijk 8-) ;) .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten