Hier het laatste deel van mijn februarireisje. Vanuit Berlin zijn we doorgereisd naar Gdańsk, in het noorden van Polen. Het reisschema van deze dag:
Zoals je ziet is de overstap in Szczecin niet erg ruim, maar we hadden een ticket met "zugbindung" tot aan de Poolse grens. We konden dus niet met de RE/RB van 9:34 al naar Szczecin gaan. Echter, als de EC vertraagd is vervalt als het goed is de zugbindung en mag je wél van de RE en de RB gebruik maken. Om kwart over 9 's ochtends hebben we nagevraagd of de EC (die tenslotte uit Praha komt) op tijd was, en dat was wel het geval. Om de tijd te doden hebben we nog een rondje met de metro gemaakt en wat koffie gedronken op het Hauptbahnhof.
1. Onze trein is dus op tijd.
Berlin Hauptbahnhof by Timon91, on Flickr
2. CTA in Berlin Hbf (tief)
Berlin Hauptbahnhof by Timon91, on Flickr
3. Daar issie dan! Om 11:14 komt deze trein al aan in Berlin en blijft dan 23 minuten stil staan. Een eventuele kleine vertraging is dus ook zo weggewerkt. Het betreft dus EC 178 Alois Negrelli van Praha hl. n. naar Szczecin Główny. In de praktijk komt het er op neer dat de trein goed gevuld is, en in Berlin helemaal leeg stroomt. In het rijtuig waar wij zaten, zat verder nog één iemand. In Szczecin heb ik zo'n 15 mensen zien uitstappen.
Berlin Hauptbahnhof by Timon91, on Flickr
4. Het gangpad.
EC 178 Alois Negrelli interior by Timon91, on Flickr
5. Übermoderne verwarmingsregeling. De rijtuigen zijn allemaal gloedje nieuw volgens mij, en erg mooi. Voor zover ik kon opmaken zijn ze eigendom van de Tsjechische Spoorwegen (České dráhy)
EC 178 Alois Negrelli interior by Timon91, on Flickr
6. Station Bernau bei Berlin.
Bernau bei Berlin train station by Timon91, on Flickr
7. Het landschap in het noordoosten van Duitsland, gezien vanuit de trein.
Northeastern Germany seen from the train by Timon91, on Flickr
8. De route van de trein.
EC 178 Alois Negrelli by Timon91, on Flickr
9. Niet ver na Angermünde ga je van geëlektrificeerd dubbelspoor naar niet-geëlektrificeerd enkelspoor. Er moet dus een andere lok voor. In Angermünde sta je ongeveer 20 minuten stil. Hier nog met e-lok.
Angermünde train station by Timon91, on Flickr
10. En daar is de diesel voor de laatste 60 km naar Szczecin.
Angermünde train station by Timon91, on Flickr
11. De trein in Angermünde.
Angermünde train station by Timon91, on Flickr
12. En we gaan verder het noordoosten van Duitsland in. Vlak, leeg en glooiend. Je komt alleen maar hele kleine dorpjes tegen die voor de helft leeg staan.
Northeastern Germany seen from the train by Timon91, on Flickr
13. Het laatste station voor de grens: Tantow.
Tantow train station by Timon91, on Flickr
14. De trein stopt ook nog in Szczecin Gumience.
Szczecin Gumience train station by Timon91, on Flickr
15. Szczecin gezien vanuit de trein. Het bestaat vooral uit flats, flats, flats en nog eens flats. Of er ook nog iets moois te zien is weet ik niet eigenlijk. Voor zover ik gehoord heb is het een vrij saaie stad.
Szczecin seen from the train by Timon91, on Flickr
16. Onze trein in Szczecin Główny.
Szczecin Główny train station by Timon91, on Flickr
In Szczecin stapten we over op een trein van TLK, wat tot voor kort voor Tanie Linie Kolejowe stond, wat Goedkope Spoorwegen betekent. Volgens mij biedt TLK een goedkoop, langzamer, maar wel rechtstreeks alternatief aan voor de wat duurdere Express Intercity's van de PKP. TLK is dan ook een onderdeel van de PKP. De trein stopt vrij vaak, ongeveer elke 15-20 minuten. Vergelijkbaar met een Nederlandse intercity dus :6. De trein bestond uit slechts vier rijtuigen, waarvan twee 1e klas en twee 2e klas rijtuigen. Het was aardig druk, dus in Szczecin heb ik verder geen foto's gemaakt. De ziplaatsen zijn verdeeld in 8-persoons zitcoupés. In het begin zaten we nog met 7 man in zo'n coupétje, wat niet echt comfortabel is, later werd het iets rustiger. Al met al vond ik het wel prettig reizen met TLK :)
17. Station Chociwel, een van de eerste stations na Szczecin.
Chociwel train station by Timon91, on Flickr
18. Koszalin is een van de weinige grotere plaatsen die je onderweg tegenkomt.
Koszalin train station by Timon91, on Flickr
19. In Polen is het altijd iets vroeger donker dan hier, aangezien het in dezelfde tijdzone ligt, maar dan wel een stuk oostelijker. Deze foto is om 5 uur 's middags genomen. Wat ook wel leuk is om te vermelden is dat je het onderweg steeds witter zag worden. In Szczecin lag niks, maar in Gdańsk lag ruim 20 cm. Nog even een apart detail: mijn meest bekeken foto op Flickr heeft ongeveer 150 views; deze foto heeft gisteren meer dan 1000 views gehad. Waarom? Geen idee...
Northern Poland seen from the train by Timon91, on Flickr
20. Bij aankomst in Gdańsk Główny, stipt op tijd. Onze trein gaat nog verder naar Olsztyn.
Gdańsk Główny train station by Timon91, on Flickr
21. Rechts ons rijtuig.
Gdańsk Główny train station by Timon91, on Flickr
22. De volgende ochtend heb ik nog een paar plaatjes geschoten op het station.
Gdańsk Główny train station by Timon91, on Flickr
23. Mooie perronoverkapping.
Gdańsk Główny train station by Timon91, on Flickr
24. In Polen heb je "peron" en "tor". Volgens mij is peron gewoon het perron (dus hoeveel eilanden), en geeft tor het exacte spoor aan. Waarom het zo werkt, geen idee....
Gdańsk Główny train station by Timon91, on Flickr
25. Over een kwartiertje vertrekt er weer een trein naar Szczecin.
Gdańsk Główny train station by Timon91, on Flickr
26. Één fotootje van de terugweg dan. Vanuit Gdańsk vliegen is een stuk makkelijker en goedkoper dan met de trein. De trein is wel een stuk leuker, maar in drie krappe overstappen had ik ook geen zin. Uiteindelijk de reis van Eindhoven Airport naar Abcoude duurder dan het vliegticket zelf. Dit geeft wel aan voor wat voor prijs we vlogen :')
View over Northern Poland from a plane by Timon91, on Flickr
Dit was het weer, hopelijk vonden jullie het wat. Bedankt voor het kijken!
Februari 2011: via Szczecin naar Gdańsk
Februari 2011: via Szczecin naar Gdańsk
Mijn Flickr account.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Februari 2011: via Szczecin naar Gdańsk
Leuke foto's! In Polen heb je inderdaad een verschil tussen tor (spoor) en perron, ook op bijvoorbeeld Warszawa Centralna. Op de vertrekstaat staat dan van welk perron een trein vertrekt en op het perron zelf zie je dan wel welk spoor het wordt. Beetje DVM-achtig (zoals op Schiphol) :)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten