mb90 on Tour #56: Een rondje rondom Rotterdam via Crooswijk
Geplaatst: za 12 mar 2011, 22:46
Vorige week donderdag en vrijdag was het lekker zonnig en was ik ook nog vrij. :) Voor mij genoeg redenen om eens op pad te gaan voor wat foto’s, maar dit keer niet ver van huis.
Eerst ging het donderdag naar Delft en dan vooral Delft Noord. Het begon bij de tramhalte aan de Vrijenbanselaan vlakbij het voormalige Calve-complex. Hier komt de 3135 als lijn 1 naar Tanthof bij de halte:
Hier vlakbij ligt de fraaie 82 jaar oude Lepelbrug over een zijtak van de Delftse Schie. Hier gaat lijn 130 vanaf Delft naar de Grote Markt in Den Haag deze brug over:
Langs de Schie kwam vlak daarna lijn 130 naar Delft Tanthof alweer langs:
De Vrijenbanselaan steekt ook doormiddel van een brug de Delftse Schie over. Hier komt de volgens mij bij sommigen wel bekende Connexxion 1902 over deze brug:
Maar ik stond hier voor een tram en dat werd deze 3062 op lijn 19 naar Tanthof:
Op de 3e foto was al de watertoren van Rijswijk te zien, maar in Delft staat er ook een fraaie en wel langs de Wateringsevest. Deze 116 jaar oude toren is hier met Rabo-tram 3083 op lijn 19 naar Tanthof te zien:
Dan naar het station van Delft. Daar is het een flink stuk kaler geworden. Tussen de Westval en het spoor is op het stationsgebouw na geen bebouwing meer, maar is alleen wat werkmaterieel te zien voor de nieuwe tunnel. Hier rijdt de 3048 langs als lijn 1 naar Tanthof:
Een stukje verderop kwam de 3066 langs. Dit is een compleet groen-gele-tram voor het goed spelende ADO Den Haag. Hier op lijn 19 naar Leidschendam:
Dan een trein in Delft, want die zijn nu nog te zien op het spoorviaduct. Een enkele trein is een goederentrein, zoals deze waarbij de Railion 6439 met 2 ketels hooguit minuut voor de reguliere Sprinter langskomt om daarna bij het station deze (en nog meer treinen) te laten passeren:
Hierna ging ik verder naar Schiedam. Daar rijdt de komende tijd nog een pendelbus in plaats van een tram tussen Station Schiedam Centrum en Woudhoek door een spoorverzakking in de wijk Woudhoek. Op die pendeldienst rijden Alliances uit de 800-serie die normaal gesproken niet meer in dienst verschijnen, maar nu dus wel. Een daarvan is deze 807 bij station Schiedam Centrum:
Een ander is deze 820. Hier te zien op de Burgemeester Van Haarenlaan:
Op de gecombineerde tram-busbaan bij station Schiedam Nieuwland kwam de 805 langs. Die reed alleen al dagen met Personeelswagen als bestemming rond, zo ook hier opweg naar de Woudhoek:
In een steeds lager staand zonnetje kwam de 820 opnieuw langs, maar dit keer op de Zwaluwlaan opweg naar Schiedam Centrum met op de achtergrond de Zweedse wijk Sveaparken:
In het laatste normale zonlicht kwam opnieuw de 807 langs alleen hield deze het nu voor gezien op de tramdienst en ging hij weer naar de Garage Kleiweg:
Dan naar de vrijdag. Voor de volledigheid begin ik weer bij lijn 21, maar nu met de 809 op de Burgemeester van Haarenlaan opweg naar Schiedam Centrum:
Ook ging het naar de in Crooswijk omgeleide tramlijn 7 die daar deels over normaal nooit gebruikte sporen rijdt. Eerst ging het naar het Noordplein. Daar rijdt normaal lijn 8, maar die is door werkzaamheden aan de Zaagmolenstraat ook omgeleid. Om toch nog trams hier te laten komen is dus ook de 7 omgeleid en zo is de enige nog rondrijdende gele tram met een analoge film (de 823) hier te zien opweg naar het Willemsplein:
De andere trams met analoge films zijn grijs, zoals ook de 822. Deze is hier in de Crooswijksestraat (waar normaal geen tram rijdt) opweg naar Burgemeester Oudlaan (oftewel Woudestein) te zien:
Wachtend op de volgende tram kwam de hybride Citaro G 401 langs op Buslijn 38 vanaf Crooswijk naar Schiedam op de Crooswijkseweg:
De volgende tram was de 747 opweg naar Woudestein op de normaal eveneens tramloze Boezemsingel met ernaast een mooi opvallend huisje:
Toen ging het naar Maassluis. Daar staat de Petrus en Pauluskerk die ook wel Sydney aan de Waterweg genoemd wordt. Dat komt vooral door de nogal opvallende vormen van deze kerk die doen denken aan het Operahouse van Sydney. Dat is te zien bij deze foto waar de door reclame opvallende Qbuzz 1004 langskomt als lijn 137 naar Schiedam:
En om de hoek kwam de 1003 langs op lijn 126:
Als laatste ging het naar Voorne-Putten. Daar zijn wat tijdelijke lijnen door werkzaamheden in Brielle. Dit zijn de 203 (Spijkenisse – Brielle via route 103), de 206 (Spijkenisse – Brielle via route 106), de 303 (Spijkenisse – Rockanje – Oostvoorne – Brielle) en 306 (Rozenburg – Brielle via route 106). De 103 en 106 rijden hierdoor niet. Ook zijn er een aantal nieuwe Citaro G’s voor wat oudere gekomen, zoals hier te zien is met de ex-Amersfoortse 9257 op lijn 206 naar Brielle:
Ook nieuw hier zijn de ex-Zaanse 9173, 9174 en 9175. Hier is de 9174 in grijze kleuren te zien op lijn 111 naar Hellevoetsluis:
Daarna ging het naar Heenvliet voor nog wat tijdelijke lijnen. Als eerste lijn 303 naar Brielle:
Een stukje verderop de 203 naar Spijkenisse met daarachter een bus van Leo Ringelberg voor werknemers van de ECT-terminal op de Maasvlakte:
Snel volgde er nog een bus voor werknemers, maar nu van TCR die van Port Zélande naar Spijkenisse rijdt:
Als laatste foto van dit verslag vertrok de Amba 8336 vanaf de halte als lijn 203 (al is dat niet te zien) naar Brielle:
Eerst ging het donderdag naar Delft en dan vooral Delft Noord. Het begon bij de tramhalte aan de Vrijenbanselaan vlakbij het voormalige Calve-complex. Hier komt de 3135 als lijn 1 naar Tanthof bij de halte:
Hier vlakbij ligt de fraaie 82 jaar oude Lepelbrug over een zijtak van de Delftse Schie. Hier gaat lijn 130 vanaf Delft naar de Grote Markt in Den Haag deze brug over:
Langs de Schie kwam vlak daarna lijn 130 naar Delft Tanthof alweer langs:
De Vrijenbanselaan steekt ook doormiddel van een brug de Delftse Schie over. Hier komt de volgens mij bij sommigen wel bekende Connexxion 1902 over deze brug:
Maar ik stond hier voor een tram en dat werd deze 3062 op lijn 19 naar Tanthof:
Op de 3e foto was al de watertoren van Rijswijk te zien, maar in Delft staat er ook een fraaie en wel langs de Wateringsevest. Deze 116 jaar oude toren is hier met Rabo-tram 3083 op lijn 19 naar Tanthof te zien:
Dan naar het station van Delft. Daar is het een flink stuk kaler geworden. Tussen de Westval en het spoor is op het stationsgebouw na geen bebouwing meer, maar is alleen wat werkmaterieel te zien voor de nieuwe tunnel. Hier rijdt de 3048 langs als lijn 1 naar Tanthof:
Een stukje verderop kwam de 3066 langs. Dit is een compleet groen-gele-tram voor het goed spelende ADO Den Haag. Hier op lijn 19 naar Leidschendam:
Dan een trein in Delft, want die zijn nu nog te zien op het spoorviaduct. Een enkele trein is een goederentrein, zoals deze waarbij de Railion 6439 met 2 ketels hooguit minuut voor de reguliere Sprinter langskomt om daarna bij het station deze (en nog meer treinen) te laten passeren:
Hierna ging ik verder naar Schiedam. Daar rijdt de komende tijd nog een pendelbus in plaats van een tram tussen Station Schiedam Centrum en Woudhoek door een spoorverzakking in de wijk Woudhoek. Op die pendeldienst rijden Alliances uit de 800-serie die normaal gesproken niet meer in dienst verschijnen, maar nu dus wel. Een daarvan is deze 807 bij station Schiedam Centrum:
Een ander is deze 820. Hier te zien op de Burgemeester Van Haarenlaan:
Op de gecombineerde tram-busbaan bij station Schiedam Nieuwland kwam de 805 langs. Die reed alleen al dagen met Personeelswagen als bestemming rond, zo ook hier opweg naar de Woudhoek:
In een steeds lager staand zonnetje kwam de 820 opnieuw langs, maar dit keer op de Zwaluwlaan opweg naar Schiedam Centrum met op de achtergrond de Zweedse wijk Sveaparken:
In het laatste normale zonlicht kwam opnieuw de 807 langs alleen hield deze het nu voor gezien op de tramdienst en ging hij weer naar de Garage Kleiweg:
Dan naar de vrijdag. Voor de volledigheid begin ik weer bij lijn 21, maar nu met de 809 op de Burgemeester van Haarenlaan opweg naar Schiedam Centrum:
Ook ging het naar de in Crooswijk omgeleide tramlijn 7 die daar deels over normaal nooit gebruikte sporen rijdt. Eerst ging het naar het Noordplein. Daar rijdt normaal lijn 8, maar die is door werkzaamheden aan de Zaagmolenstraat ook omgeleid. Om toch nog trams hier te laten komen is dus ook de 7 omgeleid en zo is de enige nog rondrijdende gele tram met een analoge film (de 823) hier te zien opweg naar het Willemsplein:
De andere trams met analoge films zijn grijs, zoals ook de 822. Deze is hier in de Crooswijksestraat (waar normaal geen tram rijdt) opweg naar Burgemeester Oudlaan (oftewel Woudestein) te zien:
Wachtend op de volgende tram kwam de hybride Citaro G 401 langs op Buslijn 38 vanaf Crooswijk naar Schiedam op de Crooswijkseweg:
De volgende tram was de 747 opweg naar Woudestein op de normaal eveneens tramloze Boezemsingel met ernaast een mooi opvallend huisje:
Toen ging het naar Maassluis. Daar staat de Petrus en Pauluskerk die ook wel Sydney aan de Waterweg genoemd wordt. Dat komt vooral door de nogal opvallende vormen van deze kerk die doen denken aan het Operahouse van Sydney. Dat is te zien bij deze foto waar de door reclame opvallende Qbuzz 1004 langskomt als lijn 137 naar Schiedam:
En om de hoek kwam de 1003 langs op lijn 126:
Als laatste ging het naar Voorne-Putten. Daar zijn wat tijdelijke lijnen door werkzaamheden in Brielle. Dit zijn de 203 (Spijkenisse – Brielle via route 103), de 206 (Spijkenisse – Brielle via route 106), de 303 (Spijkenisse – Rockanje – Oostvoorne – Brielle) en 306 (Rozenburg – Brielle via route 106). De 103 en 106 rijden hierdoor niet. Ook zijn er een aantal nieuwe Citaro G’s voor wat oudere gekomen, zoals hier te zien is met de ex-Amersfoortse 9257 op lijn 206 naar Brielle:
Ook nieuw hier zijn de ex-Zaanse 9173, 9174 en 9175. Hier is de 9174 in grijze kleuren te zien op lijn 111 naar Hellevoetsluis:
Daarna ging het naar Heenvliet voor nog wat tijdelijke lijnen. Als eerste lijn 303 naar Brielle:
Een stukje verderop de 203 naar Spijkenisse met daarachter een bus van Leo Ringelberg voor werknemers van de ECT-terminal op de Maasvlakte:
Snel volgde er nog een bus voor werknemers, maar nu van TCR die van Port Zélande naar Spijkenisse rijdt:
Als laatste foto van dit verslag vertrok de Amba 8336 vanaf de halte als lijn 203 (al is dat niet te zien) naar Brielle: