mb90 on Tour #56: Een rondje rondom Rotterdam via Crooswijk

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #56: Een rondje rondom Rotterdam via Crooswijk

Bericht door mb90 »

Vorige week donderdag en vrijdag was het lekker zonnig en was ik ook nog vrij. :) Voor mij genoeg redenen om eens op pad te gaan voor wat foto’s, maar dit keer niet ver van huis.

Eerst ging het donderdag naar Delft en dan vooral Delft Noord. Het begon bij de tramhalte aan de Vrijenbanselaan vlakbij het voormalige Calve-complex. Hier komt de 3135 als lijn 1 naar Tanthof bij de halte:
Afbeelding

Hier vlakbij ligt de fraaie 82 jaar oude Lepelbrug over een zijtak van de Delftse Schie. Hier gaat lijn 130 vanaf Delft naar de Grote Markt in Den Haag deze brug over:
Afbeelding

Langs de Schie kwam vlak daarna lijn 130 naar Delft Tanthof alweer langs:
Afbeelding

De Vrijenbanselaan steekt ook doormiddel van een brug de Delftse Schie over. Hier komt de volgens mij bij sommigen wel bekende Connexxion 1902 over deze brug:
Afbeelding

Maar ik stond hier voor een tram en dat werd deze 3062 op lijn 19 naar Tanthof:
Afbeelding

Op de 3e foto was al de watertoren van Rijswijk te zien, maar in Delft staat er ook een fraaie en wel langs de Wateringsevest. Deze 116 jaar oude toren is hier met Rabo-tram 3083 op lijn 19 naar Tanthof te zien:
Afbeelding

Dan naar het station van Delft. Daar is het een flink stuk kaler geworden. Tussen de Westval en het spoor is op het stationsgebouw na geen bebouwing meer, maar is alleen wat werkmaterieel te zien voor de nieuwe tunnel. Hier rijdt de 3048 langs als lijn 1 naar Tanthof:
Afbeelding

Een stukje verderop kwam de 3066 langs. Dit is een compleet groen-gele-tram voor het goed spelende ADO Den Haag. Hier op lijn 19 naar Leidschendam:
Afbeelding

Dan een trein in Delft, want die zijn nu nog te zien op het spoorviaduct. Een enkele trein is een goederentrein, zoals deze waarbij de Railion 6439 met 2 ketels hooguit minuut voor de reguliere Sprinter langskomt om daarna bij het station deze (en nog meer treinen) te laten passeren:
Afbeelding

Hierna ging ik verder naar Schiedam. Daar rijdt de komende tijd nog een pendelbus in plaats van een tram tussen Station Schiedam Centrum en Woudhoek door een spoorverzakking in de wijk Woudhoek. Op die pendeldienst rijden Alliances uit de 800-serie die normaal gesproken niet meer in dienst verschijnen, maar nu dus wel. 8-) Een daarvan is deze 807 bij station Schiedam Centrum:
Afbeelding

Een ander is deze 820. Hier te zien op de Burgemeester Van Haarenlaan:
Afbeelding

Op de gecombineerde tram-busbaan bij station Schiedam Nieuwland kwam de 805 langs. Die reed alleen al dagen met Personeelswagen als bestemming rond, zo ook hier opweg naar de Woudhoek:
Afbeelding

In een steeds lager staand zonnetje kwam de 820 opnieuw langs, maar dit keer op de Zwaluwlaan opweg naar Schiedam Centrum met op de achtergrond de Zweedse wijk Sveaparken:
Afbeelding

In het laatste normale zonlicht kwam opnieuw de 807 langs alleen hield deze het nu voor gezien op de tramdienst en ging hij weer naar de Garage Kleiweg:
Afbeelding

Dan naar de vrijdag. Voor de volledigheid begin ik weer bij lijn 21, maar nu met de 809 op de Burgemeester van Haarenlaan opweg naar Schiedam Centrum:
Afbeelding

Ook ging het naar de in Crooswijk omgeleide tramlijn 7 die daar deels over normaal nooit gebruikte sporen rijdt. Eerst ging het naar het Noordplein. Daar rijdt normaal lijn 8, maar die is door werkzaamheden aan de Zaagmolenstraat ook omgeleid. Om toch nog trams hier te laten komen is dus ook de 7 omgeleid en zo is de enige nog rondrijdende gele tram met een analoge film (de 823) hier te zien opweg naar het Willemsplein:
Afbeelding

De andere trams met analoge films zijn grijs, zoals ook de 822. Deze is hier in de Crooswijksestraat (waar normaal geen tram rijdt) opweg naar Burgemeester Oudlaan (oftewel Woudestein) te zien:
Afbeelding

Wachtend op de volgende tram kwam de hybride Citaro G 401 langs op Buslijn 38 vanaf Crooswijk naar Schiedam op de Crooswijkseweg:
Afbeelding

De volgende tram was de 747 opweg naar Woudestein op de normaal eveneens tramloze Boezemsingel met ernaast een mooi opvallend huisje:
Afbeelding

Toen ging het naar Maassluis. Daar staat de Petrus en Pauluskerk die ook wel Sydney aan de Waterweg genoemd wordt. Dat komt vooral door de nogal opvallende vormen van deze kerk die doen denken aan het Operahouse van Sydney. Dat is te zien bij deze foto waar de door reclame opvallende Qbuzz 1004 langskomt als lijn 137 naar Schiedam:
Afbeelding

En om de hoek kwam de 1003 langs op lijn 126:
Afbeelding

Als laatste ging het naar Voorne-Putten. Daar zijn wat tijdelijke lijnen door werkzaamheden in Brielle. Dit zijn de 203 (Spijkenisse – Brielle via route 103), de 206 (Spijkenisse – Brielle via route 106), de 303 (Spijkenisse – Rockanje – Oostvoorne – Brielle) en 306 (Rozenburg – Brielle via route 106). De 103 en 106 rijden hierdoor niet. Ook zijn er een aantal nieuwe Citaro G’s voor wat oudere gekomen, zoals hier te zien is met de ex-Amersfoortse 9257 op lijn 206 naar Brielle:
Afbeelding

Ook nieuw hier zijn de ex-Zaanse 9173, 9174 en 9175. Hier is de 9174 in grijze kleuren te zien op lijn 111 naar Hellevoetsluis:
Afbeelding

Daarna ging het naar Heenvliet voor nog wat tijdelijke lijnen. Als eerste lijn 303 naar Brielle:
Afbeelding

Een stukje verderop de 203 naar Spijkenisse met daarachter een bus van Leo Ringelberg voor werknemers van de ECT-terminal op de Maasvlakte:
Afbeelding

Snel volgde er nog een bus voor werknemers, maar nu van TCR die van Port Zélande naar Spijkenisse rijdt:
Afbeelding

Als laatste foto van dit verslag vertrok de Amba 8336 vanaf de halte als lijn 203 (al is dat niet te zien) naar Brielle:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door mb90 op zo 13 mar 2011, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #56: Een rondje rondom Rotterdam via Croosw

Bericht door Meltrain »

Toffe foto's. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #56: Een rondje rondom Rotterdam via Croosw

Bericht door Daniel »

Die 9257 is trouwens niet nieuw op Voorne-Putten maar rijdt er al sinds de start van de concessie (en is dus als enige niet vervangen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #56: Een rondje rondom Rotterdam via Croosw

Bericht door mb90 »

Ik dacht juist dat alleen de 9254 en 9255 gelijk vanuit Amersfoort naar Voorne-Putten waren gekomen. Die zag ik dan ook regelmatig vorig jaar en die 9257 (net als de 9258 die er nu ook is) eigenlijk niet.
Oud forumgebruiker

Re: mb90 on Tour #56: Een rondje rondom Rotterdam via Croosw

Bericht door Oud forumgebruiker »

mb90 schreef:Eerst ging het donderdag naar Delft
Het begon bij de tramhalte aan de Vrijenbanselaan
Ook ging het naar de in Crooswijk omgeleide tramlijn 7
Eerst ging het naar het Noordplein.
Toen ging het naar Maassluis.
Als laatste ging het naar Voorne-Putten.
Daarna ging het naar Heenvliet
Wie is toch die onzijdige (het) persoon waar je het over hebt? :P

Leuk verslag verder, vooral die Zaanse wagens leuk om te zien (ook in dat andere verslag)! En die 1902, dat die nog steeds rijdt... :shock:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #56: Een rondje rondom Rotterdam via Croosw

Bericht door Daniel »

mb90 schreef:Ik dacht juist dat alleen de 9254 en 9255 gelijk vanuit Amersfoort naar Voorne-Putten waren gekomen. Die zag ik dan ook regelmatig vorig jaar en die 9257 (net als de 9258 die er nu ook is) eigenlijk niet.
Hmm, zover ik weet was er slechts één gelede vanuit de Provincie Utrecht naar Spijkenisse verhuisd...

Edit: even terugzoekend is de 9254 inderdaad grijs in Spijkenisse gezien, de 9257 reed echter in december 2010 nog in 't groen in de provincie Utrecht... soms snap ik Connexxion echt niet meer. Heb je 'n bus grijs gespoten, ga je 'm vervangen door een andere bus van exact even oud die vervolgens ook nog even gespoten moet worden :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #56: Een rondje rondom Rotterdam via Croosw

Bericht door Michael »

Mooie Reportage.

Bijgevoegd het bewijs dat de 9254 al in Spijkenisse zat. De foto is op 31-5-2010 gemaakt.

Afbeelding
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #56: Een rondje rondom Rotterdam via Croosw

Bericht door mb90 »

Inderdaad, de 9254 zat er zal samen met de 7839 (was officieel reserve maar reed volgens mij nog vaak genoeg rond), 9105, 9113, 9143, 9144, 9147, 9179, 9180, 9181 en de 9255. In december zijn de 9113 (naar Schiphol), 9143, 9144 (naar Zeeland) en 9147 (eveneens naar Zeeland) naar andere regio's gegaan, was het voor de 7839 neem ik aan game-over en zijn deze vervangen door de wat nieuwere 9173, 9174, 9175, 9257 en 9258. Zo is het volgens mij gelopen met alle Citaro's op Voorne-Putten.
ziggy schreef:Wie is toch die onzijdige (het) persoon waar je het over hebt? :P
Ja, goeie vraag. Ik typ het eigenlijk altijd zo. :P
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: mb90 on Tour #56: Een rondje rondom Rotterdam via Croosw

Bericht door Marc »

mb90 schreef:Hierna ging ik verder naar Delft. Daar rijdt de komende tijd nog een pendelbus in plaats van een tram tussen Station Schiedam Centrum en Woudhoek door een spoorverzakking in de wijk Woudhoek. Op die pendeldienst rijden Alliances uit de 800-serie die normaal gesproken niet meer in dienst verschijnen, maar nu dus wel. 8-) Een daarvan is deze 807 bij station Schiedam Centrum:
Tijdens het lezen viel me wat op. Moet de tekst "Hierna ging ik verder naar Delft" niet "Hierna ging ik verder naar Schiedam" zijn, daar rijden immers de pendelbussen :wink:.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #56: Een rondje rondom Rotterdam via Croosw

Bericht door mb90 »

Inderdaad, je hebt helemaal gelijk. Ik heb het aangepast.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #56: Een rondje rondom Rotterdam via Croosw

Bericht door Meltrain »

mb90 schreef:De Vrijenbanselaan steekt ook doormiddel van een brug de Delftse Schie over. Hier komt de volgens mij bij sommigen wel bekende Connexxion 1902 over deze brug:
Afbeelding
Is die bus zo bekend dan?
Volgens mij heb ik die bus wel een paar keer op de Kruithuisbrug gezien, maar omdat ik hem meestal van de achterkant zag, kan het ook zijn dat het een andere bus was.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #56: Een rondje rondom Rotterdam via Croosw

Bericht door Daantje »

Ik zag/zie hem vaak rijden 's ochtends rond een uur of acht bij de halte revalidatiecentrum in Delft.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #56: Een rondje rondom Rotterdam via Croosw

Bericht door Suus »

Als hij niet gebruikt wordt staat hij ergens geparkeerd in Tanthof langs de busbaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #56: Een rondje rondom Rotterdam via Croosw

Bericht door mb90 »

Meltrain schreef:
mb90 schreef:De Vrijenbanselaan steekt ook doormiddel van een brug de Delftse Schie over. Hier komt de volgens mij bij sommigen wel bekende Connexxion 1902 over deze brug:
http://i772.photobucket.com/albums/yy2/ ... G_2527.jpg
Is die bus zo bekend dan?
Met het bekend zijn bedoelde ik vooral de periode dat dit busje nog elke dag in de Zaanstreek rondreed en ik kan mij herrineren dat dat busje toen genoeg hier (of nog eerder op OHIH) ter sprake kwam.
Oud forumgebruiker

Re: mb90 on Tour #56: Een rondje rondom Rotterdam via Croosw

Bericht door Oud forumgebruiker »

Klopt, omdat het busje toen wel eens op omlopen van gelede Citaro's terecht kwam (lijn 92/94!) en regelmatig onderweg defect raakte. Idem voor de 1903. Vandaar mijn verbazing dat die dingen niet al verkocht zijn aan de een of de andere bushandelaar...
Oud forumgebruiker

Re: mb90 on Tour #56: Een rondje rondom Rotterdam via Croosw

Bericht door Oud forumgebruiker »

Zie:

Afbeelding

1902 heeft ook destijds een rijverbod gehad...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #56: Een rondje rondom Rotterdam via Croosw

Bericht door deadlock »

Rechtsachter die brug over de Schie woonden ooit mijn opa en oma :8
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten