Fotoverslag 6: Station Lelystad Zuid

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Fotoverslag 6: Station Lelystad Zuid

Bericht door Dubbele P »

Fotoverslag 6: Station Lelystad Zuid

Station Lelystad Zuid is gelegen aan de Flevolijn (Weesp-Lelystad) en in ruwbouw aangelegd in 1988. Deze bouw is gelijk aan de Almeerse stations Muziekwijk, Parkwijk en Buiten. Bij de aanleg van de lijn dacht men dat Lelystad veel sterker zou groeien dan uiteindelijk het geval is (geweest). Het station is hierdoor altijd verlaten blijven liggen in onbewoond gebied en dus ook nooit afgebouwd.
Op 5 februari 2008 bezocht ik dat station, dat niet zo verlaten bleek te zijn als men mogelijk doet vermoeden... :)

Hier wederom een selectie van het fotoverslag. Een volledig verslag is te vinden op mijn site 'Verlaten Spoor' (zie signature voor adres).

Afbeelding
Vanuit de verte is het station al zichtbaar en herkenbaar aan de traptorens die boven de weilanden en de spoordijk uitsteken.


Afbeelding
Nadering van het station...


Afbeelding
De westelijke traptoren. In de uitsparing bovenin zouden het NS-logo en een drietal stationsklokken komen. In de rand halverwege de bovenkant, hoort het dak van de traptoren te zitten.


Afbeelding
Zicht op de steunpilaren onder het station.


Afbeelding
Hier heeft men zelfs een kampvuur gestookt! :roll:


Afbeelding
En hier zal geen slagroom in hebben gezeten...


Afbeelding
Stroomaansluiting voor een lamp.


Afbeelding
Dichtgemaakte toegang tot het linkerperron.


Afbeelding
Duidelijk taal van ProRail. Alles was rondom afgezet met hekken. Rond de traptorens was nog eens een extra hekwerk aanwezig. Op diverse plaatsen was het hekwerk geforceerd.
Toen Railtrash! (Victor Lansink) in augustus 2006 dit station bezocht, waren de hekken nog nergens te bekennen.


Afbeelding
Andere zijde van het station. Behalve een hondenbezitster die een wandeling aan het maken was en de auto hier geparkeerd had, was er niemand te bekennen.


Afbeelding
E-loc 1751 trekt de stoptrein naar Lelystad Centrum en nadert hier station Zuid.


Afbeelding
De rolstoelopgang is geheel overwoekerd met gras en onkruid. Deze was niet afgesloten en bood dus toegang tot de perrons!


Afbeelding
Uitzicht over de verlaten perrons. Behoorlijk kleurloos allemaal vanwege het ontbreken van het stationsmeubilair.


Afbeelding
De rolstoelopgang van het andere perron.


Afbeelding
De zijkant van het station laat weten dat het uit 1988 stamt. De viaducten langs de Flevolijn overigens allemaal uit 1985! :)


Afbeelding
Persoonlijk vind ik dit één van de mooiste foto's die ik hier maakte. Het verlaten station gezien vanuit een naastgelegen weiland.


Afbeelding
Dit gedenkbord hangt in Lelystad Centrum. Helaas staat Zuid hier niet op :(


Afbeelding
Foto van het identieke station Almere Buiten. Deze foto staat in schril contrast met die van Lelystad Zuid, als je bedenkt dat dat station ook zo uit had kunnen zien. In deze fotomontage heb ik nog een tweetal fictieve spoorelementen toegevoegd, die dit alles nog eens benadrukken.
Met dank aan Webguy voor het stationsnaambordje! :D


Afbeelding
Deze luchtfoto van Google Earth bevestigt mijn verhaal: het station ligt er nog steeds volkomen verlaten bij en opening is momenteel dan ook zinloos...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten