Fotoverslag 7: Ponlijn (gedeelte Leusden - Woudenberg)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Fotoverslag 7: Ponlijn (gedeelte Leusden - Woudenberg)

Bericht door Dubbele P »

Fotoverslag 7: Ponlijn (gedeelte Leusden-Woudenberg)

Gisteren, 8 februari 2008, ben ik afgereisd naar Leusden om vanuit daar een fotoverslag te maken van de Ponlijn. Deze lijn was me nog niet bekend, tot ik er voor kort via internet toevallig bij uitkwam. Hier weer een selectie, op mijn site Verlaten Spoor (zie signature) staat het volledige verslag.

De Ponlijn is de spoorlijn tussen Amersfoort en Kesteren, aangelegd door de Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij (HSM) en geopend op 18 februari 1886. Deze lijn is nog gedeeltelijk in gebruik voor goederenvervoer, maar voor het grootste gedeelte is de spoorlijn in de jaren '80 opgebroken.
Tussen Amersfoort en Leusden wordt de lijn nog structureel gebruikt voor het vervoer van auto's voor autoimporteur Pon. Dat laatste is ook de reden waarom deze spoorlijn in de volkslijn de 'Ponlijn' genoemd wordt.
Personenvervoer vindt al sinds 1944 niet meer plaats over deze lijn. Al enkele jaren wordt er gesproken over reactivering. Vooral de gemeente Rhenen ziet er wel wat in. De overige gemeenten en vooral de gemeente Utrecht, die de grootste geldschieter moet worden, zien echter bar weinig in reactivering.
Of er in de toekomst weer treinen gaan rijden, zal de tijd ons leren. Wel zeker is dat er nog veel terug te vinden is van deze voormalige spoorlijn. Op een mooie voorjaarsdag in februari loop ik vanuit Leusden naar Woudenberg en maakte ik dit fotoverslag.


Afbeelding
Een kijkje op het terrein van autoimporteur 'Pol'. Dit is ook de reden waarom deze lijn de Ponlijn genoemd wordt. Eigenlijk onterecht, want deze importeur gebruikt enkel het stukje tussen Amersfoort en Leusden. Toch zal ik voor het gemak tijdens dit verslag ook van Ponlijn spreken.


Afbeelding
Geheel in de verte zien we nog de slagbomen van de overweg. Vlak erna buigt een spoorlijn het terrein van Pon op. Gelijktijdig hiermee ontstaat een inhaalspoor, dat voorzien is van een extra overloopwissel. Het punt waar ik sta, wordt niet structureel gebruikt, zo liet de rails zien.


Afbeelding
De gehele Ponlijn is zigzagspoor. Dit zijn korte betonnen biels die onderling verbonden zijn met metalen 'buizen'.


Afbeelding
Detailopname van de wissel waarmee het tracé weer enkelsporig wordt.


Afbeelding
Afrastering, gevormd door spoorstaven. Het lijkt er meer op dat dit een grens aan moet geven, dan dat er daadwerkelijk doorgang verhinderd wordt.


Afbeelding
Tracé bij 45.7. Op de achtergrond een hondenbezitster die haar hond uit laat.


Afbeelding
Zaken die de harten van echte railtrackers sneller doen kloppen ;) (Maar er volgen er nog meer!)
Hier overgroeide spoorborden in de struiken. Allereerst snelheidsbord '1' (10km/h) met als onderbord 'overweg'. Ervoor staat een F-bord (Fluitbord).


Afbeelding
Nabij hectometerpaaltje 45.5 bevindt zich het eindpunt van de Ponlijn, althans het berijdbare dat geoorloofd is.


Afbeelding
Einde berijdbare gedeelte, gezien richting Amersfoort. Tijd om even over te schakelen naar een foto op de site van spoorvriend Nico Spilt http://www.nicospilt.com/Dieseltreinstellen1.htm

Afbeelding
Foto gemaakt door Etienne Blaas. Het leuke is dat deze foto zeer recentelijk genomen is (16 september 2007), waarbij DE1 41 geheel aan het eindpunt van de Ponlijn staat (en dus op dezelfde plaats als mijn foto). Het is me niet duidelijk tijdens welk evenement dit was, dus wie meer info heeft, mag het zeggen :)


Afbeelding
Bij de volgende overgang staat dit verroest Andreaskruis in de struiken.


Afbeelding
Het spoor loopt na deze overgang nog een hele tijd door. Het is echter wel goed kijken waar precies :P


Afbeelding
S-bord met instructie 'Waarschuw wegverkeer' voor de overgang met de Tabaksteeg.


Afbeelding
Na deze spoorwegovergang duikt er naast het bestaande spoor opeens een spoorstaaf op! In eerste instantie dacht ik dat dit wellicht nog restanten van een tweede spoor waren. Later bleek echter dat men bij de opbraak van het latere stuk een spoorstaaf naast het gewone spoor heeft gelegd. Na verloop van tijd is deze onder de grond geraakt en nu is hij alleen nog maar op een paar plaatsen zichtbaar.


Afbeelding
Een stuk verder vinden we nog meer restanten van deze opbraak. Er liggen allemaal stukken biels, waarvan de zigzagconstructie goed zichtbaar is. Bij deze detailopname valt tevens te zien dat de buizen die de biels verbinden helemaal niet zo dik zijn.


Afbeelding
Deze boer heeft een hekwerk over het spoor geplaatst. Waarschijnlijk zodat zijn vee niet het spoor opgaat.


Afbeelding
Hoewel het spoor nog altijd doorloopt, ligt er hier wel een paar lagen dik ander spoor bovenop.


Afbeelding
Even later is het dan toch echt over met de pret. Het spoor houdt definitief op en eindigt in een overwoekerd stootjuk. Vanaf nu wordt het echt puur natuur spoorzoeken! :D


Afbeelding
Vlak na het stootjuk volgt een overweg. Hierna staat een huis, dat zijn tuin op het voormalige tracé heeft liggen. Dit is een duiker die nog aanwezig is en waar het spoor dus vroeger overheen liep.
Overigens liggen er meer huizen langs het spoor, zeker richting Woudenberg. Dit zijn allemaal oude wachtposten.

Ik twijfel even en vraag me af hoe ik het beste op het spoortracé kan geraken. Ik probeer het in eerste instantie via het beekje dat onder de duiker vandaan komt. Toen ik aan de overkant was, hoorde ik geritsel in de struiken. Ik bleek naast de wei van een paard te staan dat dus precies op het tracé stond. Gelukkig liep er een veldweggetje naast de spoordijk op.


Afbeelding
Even later houdt de wei van onze 'zwarte vriend' op en kan ik mijn weg weer vervolgen over het tracé :P


Afbeelding
Op sommige plaatsen is het echt goed zoeken naar het tracé. Ik ben namelijk totaal niet bekend in de omgeving en ik heb me ook niet heel goed voor kunnen bereiden op deze fototocht, zoals ik dat normaal doe. Via Google Earth ontdekte ik wel dat aan de bomenrij het tracé te herkennen was. Hier ben ik dan ook maar vanuit gegaan.

Even later krijg ik echter een bevestiging dat ik op het juiste pad zit!

Afbeelding
Hectometerpaaltje 43.5 duikt even later op voor een voormalig spoorbruggetje!


Afbeelding
Ballastrestanten! Vrijwel overal waren deze resten nog in meer of mindere mate te vinden aan de rand van de spoordijk.


Afbeelding
Even van het uitzicht genieten, zeker met de heerlijke voorjaarszon :D Foto genomen vanuit de spoordijk.


Afbeelding
Tracé bij 42.8


Afbeelding
Authentiek spoorhekwerk uit eind 1800! Op veel plaatsen waren hier restanten van zichtbaar, in zo'n goede staat zag je ze echter niet veel.


Afbeelding
We naderen Woudenberg. Hier loop ik langs de spoordijk omdat bessenstruiken hier een ondoordringbaar woud vormen.


Afbeelding
Precies op het tracé ligt hier de tuin van dit woonhuis (voormalige wachtpost). We kijken nu dus richting Amersfoort.


Afbeelding
Het spoor zou hier precies tussen de bomen en de loods hebben gelopen.


Afbeelding
Het bedrijf dat in de loods gevestigd is, lijkt iets met spoorwegmaterialen te doen. Achter de loods ligt werkelijk van alles. Bijvoorbeeld oude treinwielen.


Afbeelding
Restanten van een locomotief?


Afbeelding
Het naastgelegen bedrijf handelt in auto's. Op de parkeerplaats treffen we nog een stuk spoor aan! Dit zijn vermoedelijk overblijfselen van het emplacement van station Woudenberg-Scherpenzeel! :)

Dan volgt het centrum van Woudenberg. Inmiddels ben ik moe en uitgehongerd van het spoorzoeken. Gelukkig is een grote supermarkt nabij, waarbij een zak krentenbollen en Marsen me weer op weten te peppen ;)


Afbeelding
Vanwege de bebouwing is het even moeilijk om te zien hoe het spoor verder liep. Het moet nog zichtbaar zijn, maar het is sowieso niet meer erg lang. Na een kort stukje volgt namelijk de aansluiting bij De Haar. Ik vind het mooi geweest en neem de bus terug naar Amersfoort.
In Woudenberg herinneren nog enkele straatnamen aan het spoorse verleden. Op de achtergrond van deze foto staat het gebouw van de coöperatie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten