Infra-reportage: Verbouwing station Zwolle

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Infra-reportage: Verbouwing station Zwolle

Bericht door Ardan »

Aangezien ik toch zo vaak in Zwolle kom, kan ik er rustig een foto-reportage van gaan maken en de werkzaamheden volgen :D

De stationstunnel is inmiddels afgesloten en de tijdelijke traverse is geopend. Behalve dat de tunnel wordt verbreed van 5 naar 17 meter, komt er ook een nieuw perron. Dat dit perron en de bijbehorende sporen eerder klaar zijn dan de tunnel, blijkt wel.
Stairway to nowhere..
Afbeelding

...hoewel deze trap keurig is afgesloten. Perron 9/10 staat al wél overal op de bordjes.
Afbeelding

Kijkje door de traverse, waarin op de glaswanden doorzichtige reclame is aangebracht voor een tentoonstelling in museum De Fundatie aan de Blijmarkt.
Afbeelding

Deze foto is vanaf de uitgangstrap aan de zuidzijde gemaakt, waar goed te zien is dat het voormalige emplacement van de Werkplaats Zwolle heeft plaatsgemaakt voor een grote leegte.
Afbeelding

Het waren niet veel foto's, maar er gaan er nog wel veel volgen!
Ik doe ook maar wat
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Infra-reportage: Verbouwing station Zwolle

Bericht door Caspar »

Wat gaat er op de grote leegte komen? Pas de deux 4 of 5 ofzo?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Infra-reportage: Verbouwing station Zwolle

Bericht door Wubbo »

Spoor 9 en 10 komen daar, plus volgens mij nog wat opstelmogelijkheden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Infra-reportage: Verbouwing station Zwolle

Bericht door deadlock »

Wubbo schreef:Spoor 9 en 10 komen daar, plus volgens mij nog wat opstelmogelijkheden.
Busstation.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Infra-reportage: Verbouwing station Zwolle

Bericht door Ardan »

Dit weekend waren er werkzaamheden aan de sporen 1, 2 en 3, waardoor de IC's naar Amf en Gn/Lw vanaf spoor 5 resp. 6 vertrokken. Wat ze precies gedaan hebben is mij niet geheel duidelijk.
Enfin, op de plaats waar perron 9/10 moet komen ligt een grote berg ballastgrind. En op de andere sporen wordt begonnen aan de tunnelbouw; aan weerszijden van de huidige tunneltrap wordt naar beneden gegraven zodat die trappen straks een eindje verder kunnen staan. Nu zie je goed hoe breed de nieuwe tunnel gaat worden.
Voor dit werk zijn op perron 6/7 de draagconstructies van de perronkap deels verwijderd en liggen nu te niksen op het toekomstige perron 9/10.
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Infra-reportage: Verbouwing station Zwolle

Bericht door deadlock »

Vanochtend op nu.nl; Station Zwolle gaat in 2012 een hele maand dicht. Vervelend maar begrijpelijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Infra-reportage: Verbouwing station Zwolle

Bericht door Ardan »

Inmiddels zijn alle sporen op toerbeurt buiten dienst gesteld, opgebroken, samen met het bijbehorende perron. Er zijn damwanden in de grond getrild voor de nieuwe tunnel. De sporen zijn herlegd en nu is alles weer in dienst, maar waar de tunnel gaat komen zijn noodperrons gebouwd en nog niet de definitieve. Wanneer je net de traverse oploopt heb je een fraai zicht over de werkzaamheden.
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Infra-reportage: Verbouwing station Zwolle

Bericht door deadlock »

Is het je opgevallen dat op het eerste eilandperron de tunneluitgang moet komen op de plek waar de eerste pijler voor de overkapping staat?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten