Dagje treinen in de Euregio Maas-Rijn
Dagje treinen in de Euregio Maas-Rijn
Gisteren, op Goede Vrijdag, heb ik een rondje door de Euregio Maas-Rijn getreind. Goede Vrijdag is een van de weinige dagen dat zowel de SOV-week en de SOV-weekend geldig zijn, dus dit was een mooie gelegenheid om samen met mijn reisgenoot op stap te gaan, aangezien ik een SOV-weekend heb en hij een SOV-week. We besloten om naar Limburg en verder te gaan, omdat we daar beiden niet zo vaak komen en er veel moois te zien is. Met een Euregio-ticket, wat tijdens weekenden en op feestdagen voor twee volwassenen (en drie kinderen) geldig is, hebben we de regio verkend.
Om 06:27 vertrok mijn trein uit Enschede, en om half 10 ontmoette ik mijn reisgenoot in de trein in Eindhoven. Stipt op tijd arriveerden we in Maastricht. Daar hebben we bij het loket een Euregio-ticket gehaald (waarom kun je die niet gewoon uit de automaat trekken?) en zetten we koers richting België.
1. De IC Maastricht-Brussel Zuid. Deze bestond uit maar liefst 12 bakken, waarvan de helft afgesloten was. Ik vond het persoonlijk fijne rijtuigen.
Maastricht train station by Timon91, on Flickr
2. De trein liep helemaal tot het eind van het perron door.
Maastricht train station by Timon91, on Flickr
3. Met een lichte vertraging kwamen we aan te Liège-Guillemins.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
4. Liège-Guillemins is een attractie op zich. Helaas zorgt de schoonheid van dit station er wel voor dat de lelijkheid van Liège, die je vanuit de trein ziet, des te meer opvalt.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
5. De "loopbrug" boven de perrons aan de westkant van het station. Het station is heel erg open en licht, wat ik erg prettig vond. Gelukkig was het maar 25 graden, afgelopen zomer was ik hier ook en toen was het ruim 10 graden warmer. Het glazen dak maakt het er niet koeler op. In de achtergrond bewondert mijn reisgenoot de vertrektijden.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
6. De open voorkant van het station.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
7. De toegangen naar de perrons van opzij gezien.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
8. Daarna zijn we naar het eind van een van de perrons gelopen, met een mooi zicht op de binnenkomende treinen. Hier is ingezoomd op twee binnenkomende treinen.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
9. Een regionale trein komt binnen (die van de vorige foto).
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
10. Met het felle licht zijn de vertrektijden niet altijd even goed te lezen.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
11. Je ziet door de portalen het spoor niet meer.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
12. Het station van buiten gezien. Het dak was lichtelijk geel, door de grote hoeveelheden stuifmeel. Alles zat onder een dun laagje stuifmeel, je zou er spontaan hooikoorts van krijgen.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
13. Ingezoomd op het dak, de gele gloed is door het tegenlicht niet echt te zien.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
14. Het station van de voorkant gezien.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
15. De vertraagde IC naar Quiévrain staat klaar.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
16. Onze volgende trein.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
17. Een oud klassiekje staat klaar voor de reis naar Ans en Waremme.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
18. In Pepinster moesten we overstappen. Hier rijdt onze trein net weg uit Pepinster. Pepinster is een vorkstation, waar de lijn richting Spa aftakt van de lijn Liège-Verviers-Aachen.
Pepinster train station by Timon91, on Flickr
19. De weinig gezellige voetgangerstunnel van het station. Wel hangt er een tv-scherm met vertrektijden
Pepinster train station by Timon91, on Flickr
20. Het perron aan het spoor richting Spa. Hier sneeuwde het trouwens pluis.
Pepinster train station by Timon91, on Flickr
21. Een oud-klassiekje komt net uit Spa en is op weg naar Welkenraedt.
Pepinster train station by Timon91, on Flickr
22. Na een zeer sloom ritje van 14 km en 23 minuten komen we aan op het glorieuze station Spa-Géronstère.
Spa-Géronstère train station by Timon91, on Flickr
23. Onze trein aldaar.
Spa-Géronstère train station by Timon91, on Flickr
24. De uitgang van het station.
Spa-Géronstère train station by Timon91, on Flickr
25. Het einde van de lijn.
Spa-Géronstère train station by Timon91, on Flickr
26. Spa-Géronstère gezien vanaf de overkant van de straat. De halte staat echt op de plaats van een woonhuis, vanaf de straat valt het nauwelijks op.
Spa-Géronstère train station by Timon91, on Flickr
27. En van nog iets verder weg gezien.
Spa-Géronstère train station by Timon91, on Flickr
28. Vroeger liep de lijn nog verder naar Stavelot, waar er waarschijnlijk aansluiting was op de lijn richting Luxembourg.
Spa-Géronstère train station by Timon91, on Flickr
29. Kabelspoorweg in Spa.
Funicular in Spa by Timon91, on Flickr
30. Het station. Het moge duidelijk zijn dat dit een van de simpelste en kleinste stations van België is. Er is zelfs geen kaartautomaat aanwezig.
Spa-Géronstère train station by Timon91, on Flickr
31. Hier begint het spoor.
Spa-Géronstère train station by Timon91, on Flickr
32. Het station ligt heuvelopwaarts, de lijn loopt naar beneden richting het hoofdstation van Spa.
Spa-Géronstère train station by Timon91, on Flickr
33. De lijn loopt hoog door Spa heen. Deze foto is genomen van een viaduct vlak naast station Géronstère.
Spa-Géronstère train station by Timon91, on Flickr
34. Teruggekeken richting station Géronstère.
Spa-Géronstère train station by Timon91, on Flickr
35. Paaltje op het perron.
Spa-Géronstère train station by Timon91, on Flickr
36. Donderwolken bij Franchimont.
Franchimont by Timon91, on Flickr
37. En toen waren we weer in Pepinster. Onze trein rijdt verder richting Welkenraedt.
Pepinster train station by Timon91, on Flickr
38. Pepinster is een beetje apart station. Dit is de overkapping van het perron dat "in" de vork ligt.
Pepinster train station by Timon91, on Flickr
39. Het spoor richting Liège. De IC richting Eupen komt op hoge snelheid voorbij.
Pepinster train station by Timon91, on Flickr
40. Ingezoomd op het spoor. De perrons aan de hoofdlijn zijn wel geplaveid, maar er is nog steeds een lage instap.
Pepinster train station by Timon91, on Flickr
41. Onze IR richting Aachen komt er aan.
Pepinster train station by Timon91, on Flickr
42. Bordje op station Hergenrath. Aan het bordje is te zien dat we nu in Duitstalig België zitten.
Hergenrath train station by Timon91, on Flickr
43. Nog even wachten voor een rood zijn, vlak voor Aachen Hbf.
railway line near Aachen by Timon91, on Flickr
44. Waardoor we met 10 minuten vertraging in Aachen aankwamen.
Aachen Hbf train station by Timon91, on Flickr
45. Aachen Hbf gezien vanaf het eind van het perron. Je kan heel ver doorlopen in Aachen.
Aachen Hbf train station by Timon91, on Flickr
46. Het spoor richting Stolberg.
Aachen Hbf train station by Timon91, on Flickr
47. De RE uit Dortmund(?) komt binnen.
Aachen Hbf train station by Timon91, on Flickr
48. De buitenkant van het station.
Aachen Hbf train station by Timon91, on Flickr
49. Euregiobahn uit Heerlen richting Düren.
Aachen Hbf train station by Timon91, on Flickr
50. Twee bordjes achter elkaar.
Aachen Hbf train station by Timon91, on Flickr
51. Muggenkerkhof.
Aachen Hbf train station by Timon91, on Flickr
52. Twee locs achter elkaar.
Aachen Hbf train station by Timon91, on Flickr
53. En tenslotte met de trein terug naar Heerlen.
Aachen Hbf train station by Timon91, on Flickr
In Heerlen hebben we een frietje naar binnen gewerkt en zijn daarna verder noordwaarts gegaan. Na een lange reis was ik om 22:32 weer in Enschede (Aachen Hbf-Enschede via Nederland is exact 5 uur).
Dit was het weer, ik hoop dat jullie het wat vonden :)
Om 06:27 vertrok mijn trein uit Enschede, en om half 10 ontmoette ik mijn reisgenoot in de trein in Eindhoven. Stipt op tijd arriveerden we in Maastricht. Daar hebben we bij het loket een Euregio-ticket gehaald (waarom kun je die niet gewoon uit de automaat trekken?) en zetten we koers richting België.
1. De IC Maastricht-Brussel Zuid. Deze bestond uit maar liefst 12 bakken, waarvan de helft afgesloten was. Ik vond het persoonlijk fijne rijtuigen.
Maastricht train station by Timon91, on Flickr
2. De trein liep helemaal tot het eind van het perron door.
Maastricht train station by Timon91, on Flickr
3. Met een lichte vertraging kwamen we aan te Liège-Guillemins.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
4. Liège-Guillemins is een attractie op zich. Helaas zorgt de schoonheid van dit station er wel voor dat de lelijkheid van Liège, die je vanuit de trein ziet, des te meer opvalt.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
5. De "loopbrug" boven de perrons aan de westkant van het station. Het station is heel erg open en licht, wat ik erg prettig vond. Gelukkig was het maar 25 graden, afgelopen zomer was ik hier ook en toen was het ruim 10 graden warmer. Het glazen dak maakt het er niet koeler op. In de achtergrond bewondert mijn reisgenoot de vertrektijden.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
6. De open voorkant van het station.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
7. De toegangen naar de perrons van opzij gezien.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
8. Daarna zijn we naar het eind van een van de perrons gelopen, met een mooi zicht op de binnenkomende treinen. Hier is ingezoomd op twee binnenkomende treinen.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
9. Een regionale trein komt binnen (die van de vorige foto).
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
10. Met het felle licht zijn de vertrektijden niet altijd even goed te lezen.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
11. Je ziet door de portalen het spoor niet meer.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
12. Het station van buiten gezien. Het dak was lichtelijk geel, door de grote hoeveelheden stuifmeel. Alles zat onder een dun laagje stuifmeel, je zou er spontaan hooikoorts van krijgen.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
13. Ingezoomd op het dak, de gele gloed is door het tegenlicht niet echt te zien.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
14. Het station van de voorkant gezien.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
15. De vertraagde IC naar Quiévrain staat klaar.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
16. Onze volgende trein.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
17. Een oud klassiekje staat klaar voor de reis naar Ans en Waremme.
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr
18. In Pepinster moesten we overstappen. Hier rijdt onze trein net weg uit Pepinster. Pepinster is een vorkstation, waar de lijn richting Spa aftakt van de lijn Liège-Verviers-Aachen.
Pepinster train station by Timon91, on Flickr
19. De weinig gezellige voetgangerstunnel van het station. Wel hangt er een tv-scherm met vertrektijden
Pepinster train station by Timon91, on Flickr
20. Het perron aan het spoor richting Spa. Hier sneeuwde het trouwens pluis.
Pepinster train station by Timon91, on Flickr
21. Een oud-klassiekje komt net uit Spa en is op weg naar Welkenraedt.
Pepinster train station by Timon91, on Flickr
22. Na een zeer sloom ritje van 14 km en 23 minuten komen we aan op het glorieuze station Spa-Géronstère.
Spa-Géronstère train station by Timon91, on Flickr
23. Onze trein aldaar.
Spa-Géronstère train station by Timon91, on Flickr
24. De uitgang van het station.
Spa-Géronstère train station by Timon91, on Flickr
25. Het einde van de lijn.
Spa-Géronstère train station by Timon91, on Flickr
26. Spa-Géronstère gezien vanaf de overkant van de straat. De halte staat echt op de plaats van een woonhuis, vanaf de straat valt het nauwelijks op.
Spa-Géronstère train station by Timon91, on Flickr
27. En van nog iets verder weg gezien.
Spa-Géronstère train station by Timon91, on Flickr
28. Vroeger liep de lijn nog verder naar Stavelot, waar er waarschijnlijk aansluiting was op de lijn richting Luxembourg.
Spa-Géronstère train station by Timon91, on Flickr
29. Kabelspoorweg in Spa.
Funicular in Spa by Timon91, on Flickr
30. Het station. Het moge duidelijk zijn dat dit een van de simpelste en kleinste stations van België is. Er is zelfs geen kaartautomaat aanwezig.
Spa-Géronstère train station by Timon91, on Flickr
31. Hier begint het spoor.
Spa-Géronstère train station by Timon91, on Flickr
32. Het station ligt heuvelopwaarts, de lijn loopt naar beneden richting het hoofdstation van Spa.
Spa-Géronstère train station by Timon91, on Flickr
33. De lijn loopt hoog door Spa heen. Deze foto is genomen van een viaduct vlak naast station Géronstère.
Spa-Géronstère train station by Timon91, on Flickr
34. Teruggekeken richting station Géronstère.
Spa-Géronstère train station by Timon91, on Flickr
35. Paaltje op het perron.
Spa-Géronstère train station by Timon91, on Flickr
36. Donderwolken bij Franchimont.
Franchimont by Timon91, on Flickr
37. En toen waren we weer in Pepinster. Onze trein rijdt verder richting Welkenraedt.
Pepinster train station by Timon91, on Flickr
38. Pepinster is een beetje apart station. Dit is de overkapping van het perron dat "in" de vork ligt.
Pepinster train station by Timon91, on Flickr
39. Het spoor richting Liège. De IC richting Eupen komt op hoge snelheid voorbij.
Pepinster train station by Timon91, on Flickr
40. Ingezoomd op het spoor. De perrons aan de hoofdlijn zijn wel geplaveid, maar er is nog steeds een lage instap.
Pepinster train station by Timon91, on Flickr
41. Onze IR richting Aachen komt er aan.
Pepinster train station by Timon91, on Flickr
42. Bordje op station Hergenrath. Aan het bordje is te zien dat we nu in Duitstalig België zitten.
Hergenrath train station by Timon91, on Flickr
43. Nog even wachten voor een rood zijn, vlak voor Aachen Hbf.
railway line near Aachen by Timon91, on Flickr
44. Waardoor we met 10 minuten vertraging in Aachen aankwamen.
Aachen Hbf train station by Timon91, on Flickr
45. Aachen Hbf gezien vanaf het eind van het perron. Je kan heel ver doorlopen in Aachen.
Aachen Hbf train station by Timon91, on Flickr
46. Het spoor richting Stolberg.
Aachen Hbf train station by Timon91, on Flickr
47. De RE uit Dortmund(?) komt binnen.
Aachen Hbf train station by Timon91, on Flickr
48. De buitenkant van het station.
Aachen Hbf train station by Timon91, on Flickr
49. Euregiobahn uit Heerlen richting Düren.
Aachen Hbf train station by Timon91, on Flickr
50. Twee bordjes achter elkaar.
Aachen Hbf train station by Timon91, on Flickr
51. Muggenkerkhof.
Aachen Hbf train station by Timon91, on Flickr
52. Twee locs achter elkaar.
Aachen Hbf train station by Timon91, on Flickr
53. En tenslotte met de trein terug naar Heerlen.
Aachen Hbf train station by Timon91, on Flickr
In Heerlen hebben we een frietje naar binnen gewerkt en zijn daarna verder noordwaarts gegaan. Na een lange reis was ik om 22:32 weer in Enschede (Aachen Hbf-Enschede via Nederland is exact 5 uur).
Dit was het weer, ik hoop dat jullie het wat vonden :)
Mijn Flickr account.
Re: Dagje treinen in de Euregio Maas-Rijn
Leuk verslag met mooie foto's. Vooral dat Liège-Guillemins is erg bijzonder, en geeft een leuk contrast met dat klassieke treintje :D
Binnen het geldigheidsgebied van het Euregio-ticket kun je deze wel uit de kaartautomaat krijgen, onder het knopje "acties/evenementen". Tenminste, een paar jaar terug was dat zo, het kan intussen natuurlijk veranderd zijn .Timon91 schreef: Daar hebben we bij het loket een Euregio-ticket gehaald (waarom kun je die niet gewoon uit de automaat trekken?)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dagje treinen in de Euregio Maas-Rijn
Mooie reportage... moet duidelijk toch weereens op Liège-Guillemins gaan kijken, de laatste keer dat ik daar was was het nog in aanbouw en gingen nieuwe en oude stukken perron spontaan in elkaar over.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dagje treinen in de Euregio Maas-Rijn
Inderdaad erg mooie foto's rondom het station van Luik. Er is daar zo te zien weinig volk onderweg, is goede vrijdag in België weer wat rustiger dan in Nederland?
Re: Dagje treinen in de Euregio Maas-Rijn
Viel wel mee, de winkels in België waren gewoon open. Op het stationsplein voor het station was het wel wat drukker. Aachen Hbf was daarentegen bijna volledig uitgestorven, in Duitsland waren ook alle winkels dicht.
Mijn Flickr account.
Re: Dagje treinen in de Euregio Maas-Rijn
Leuk verslag! België wil ik ook nog steeds eens een keer (goed) bezoeken eigenlijk :) .
Re: Dagje treinen in de Euregio Maas-Rijn
Zeer, zeer, zeer fraaie plaatjes die je hebt geschoten daar. Nog nooit in Liège geweest, maar dat station ziet er bijzonder fraai uit. Ook leuk die spoorlijntjes achter de tuintjes langs :). En tja, lage overstappen... die ben ik ook wel gewend in St. Niklaas :').
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: Dagje treinen in de Euregio Maas-Rijn
Dank jullie wel :)
België zou ik zelf ook graag wat meer komen. Helaas is het vanuit Enschede nogal ver om de mooiste gebieden van België te bezoeken. Enschede-Maastricht is al ruim 4 uur en als je dan ook nog dezelfde dag terug moet...
België zou ik zelf ook graag wat meer komen. Helaas is het vanuit Enschede nogal ver om de mooiste gebieden van België te bezoeken. Enschede-Maastricht is al ruim 4 uur en als je dan ook nog dezelfde dag terug moet...
Mijn Flickr account.
Re: Dagje treinen in de Euregio Maas-Rijn
Tof verslag. :pos:
De lijn naar Spa-Geronstère is er wel op vooruit gegaan hoor: eind 2007 reden er nog Klassiekjes op die lijn. Is er trouwens nog steeds een kering van ongeveer 30 minuten daar?
De lijn naar Spa-Geronstère is er wel op vooruit gegaan hoor: eind 2007 reden er nog Klassiekjes op die lijn. Is er trouwens nog steeds een kering van ongeveer 30 minuten daar?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dagje treinen in de Euregio Maas-Rijn
In Duitstalige landen is "Karfreitag" een officiele feestdag. In Zwitserland is het zelfs belangrijker dan kerst...Timon91 schreef:Viel wel mee, de winkels in België waren gewoon open. Op het stationsplein voor het station was het wel wat drukker. Aachen Hbf was daarentegen bijna volledig uitgestorven, in Duitsland waren ook alle winkels dicht.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Dagje treinen in de Euregio Maas-Rijn
Duitsland is toch nog wat strenger met dat soort dingen. In veel grote steden is op zondag alles dicht en wordt het niet op prijs gesteld als je geluid maakt. Verbouwen of verhuizen op zondag kan je wel vergeten. Al komt er langzaam wel een omslag in heb ik gemerkt.
België heeft dan weer de regel dat een winkel minimaal een keer per week minstens 24 uur aaneengesloten dicht moet zijn. Je mag dan wel op zondag open, maar dat moet je elders in de week compenseren.
@Timon91: Is het dan niet een optie om een nachtje in een jeugdherberg o.i.d. te gaan op een excursie, op zich valt dat ook wel weer mee qua kosten.
België heeft dan weer de regel dat een winkel minimaal een keer per week minstens 24 uur aaneengesloten dicht moet zijn. Je mag dan wel op zondag open, maar dat moet je elders in de week compenseren.
@Timon91: Is het dan niet een optie om een nachtje in een jeugdherberg o.i.d. te gaan op een excursie, op zich valt dat ook wel weer mee qua kosten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dagje treinen in de Euregio Maas-Rijn
De JH in Aachen is erg goed kan ik melden. Al meerdere keren geslapen.Bee schreef:@Timon91: Is het dan niet een optie om een nachtje in een jeugdherberg o.i.d. te gaan op een excursie, op zich valt dat ook wel weer mee qua kosten.
Wat trouwens telkens weer opvalt is hoe ongelofelijk uitgestorven Luik-Guillemins is. Just about altijd als ik er ben. Het is in Utrecht Centraal 24 uur per dag drukker dan op enig moment in Luik.
Re: Dagje treinen in de Euregio Maas-Rijn
Dat is nog steeds zo, alleen hadden wij de pech dat ze die steeds niet hadden (zie foto 21). De kering is momenteel iets van 20 minuten daar.Meltrain schreef:Tof verslag. :pos:
De lijn naar Spa-Geronstère is er wel op vooruit gegaan hoor: eind 2007 reden er nog Klassiekjes op die lijn. Is er trouwens nog steeds een kering van ongeveer 30 minuten daar?
Een jeugdherberg behoort idd tot de opties, wie weet komt het er ooit nog van :)
Mijn Flickr account.
Re: Dagje treinen in de Euregio Maas-Rijn
Luik is natuurlijk een veel minder belangrijk overstapstation dan Utrecht Centraal. En het heeft een hoge werkloosheid dus zie je veel minder forensen. Dat geldt ook voor de andere Waalse "metropool": Charleroi.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Dagje treinen in de Euregio Maas-Rijn
Maar in Luik komen wel 7/8 spoorlijnen bij elkaar. Dan mag je op zijn minst toch wel een hoeveelheid reizigers verwachten die een gemiddeld Nederlands station nog wel overtreft. Op foto's lijkt het net Geerdijk Centraal
Lijnen 2 en 3 zullen dan wel niet zoveel reizigers opleveren, maar van de lijnen 34, 36, 37, 40, 43 en 125 toch wel?
Lijnen 2 en 3 zullen dan wel niet zoveel reizigers opleveren, maar van de lijnen 34, 36, 37, 40, 43 en 125 toch wel?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dagje treinen in de Euregio Maas-Rijn
Hoho, dat is de illusie van leegte omdat het tegenwoordig een groot station is. Ik ben er nog geweest toen er alleen tijdelijke voorzieningen waren, op een dag dat in Belgie de kinderen nog naar school gingen. Toen was het best druk, voornamelijk scholieren in die Luik op school zaten en 's middags weer terug gingen naar waar ze woonden (afgelegen dorpjes in de Ardennen). Volgens Wiki heeft het station 15.000 reizigers per werkdag:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Luik-Guillemins
Dat zijn ongeveer 30.000 in- en uitstappers per dag, en dus vergelijkbaar met de Nederlandse stations Haarlem, Alkmaar en Groningen ;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Luik-Guillemins
Dat zijn ongeveer 30.000 in- en uitstappers per dag, en dus vergelijkbaar met de Nederlandse stations Haarlem, Alkmaar en Groningen ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dagje treinen in de Euregio Maas-Rijn
Om om de eerdere vergelijking terug te komen: de drukte van Utrecht Centraal zal je in België niet snel aantreffen... Utrecht C. verwerkt in een jaar tijd namelijk al net wat meer reizigers dan Brussel-Centraal
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dagje treinen in de Euregio Maas-Rijn
Erg druk was het inderdaad niet, alhoewel in het in de gang van het station wel vrij druk was en het restaurant bij de ingang nagenoeg vol zat. Daar moet wel bij gezegd worden dat de gang van het station vrij nauw en kaal is vergeleken met de rest van het station, dus dat het er al gauw voller lijkt. Op het stationsplein waren ook wel aardig wat mensen te vinden.
Mijn Flickr account.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten