Dieselen in de Hunsrück met BR 218
Geplaatst: za 23 apr 2011, 19:02
Aangezien op vrijdag 15 april jl. de laatste getrokken treinen op de Hunsrückbahn (Boppard Hbf-Emmelshausen) zouden rijden, heb ik op 10 april eens een bezoekje gebracht aan deze spoorlijn. Na 1 mei is het de bedoeling dat Rhenus Veniro de treindienst overneemt van de Deutsche Bahn met Regioshuttles (soort veredeld Wadlopermotorrijtuig). Eigenlijk had dit in december 2009 al moeten gebeuren, maar de Regioshuttles werden maar niet toegelaten door de EBA (vergelijkbaar met de Duitse IVW).
De reis begon in een Desiro van de Mittelrheinbahn, welke sinds december 2008 de treindienst verzorgt op de linker Rijnoever. De heuvels worden naarmate je zuidelijker komt steeds hoger en de spoorlijn volgt grotendeels de Rijn. Helaas kunnen de raampjes niet meer open in de Desiro's, iets dat in 2007 nog wel kon in de rijtuigen van de Deutsche Bahn.
Het uitzicht ten zuiden van Koblenz Hbf
Omdat mijn trein in Boppard Hbf niet zou aansluiten op de Hunsrückbahn, ben ik iets verder doorgereden naar Oberwesel. Vanuit daar kon ik weer terugsteken.
Veel oude gebouwen bij het station van Oberwesel
De Hunsrückbahn is een zogenaamde Steilstrecke, wat inhoudt dat er hellingen van meer dan 40 promille inzitten. Tussen Boppard Hbf en Boppard-Buchholz wordt 336 meter geklommen over een afstand van 6 kilometer. Er wordt gereden met een diesellocomotief van de BR 218 en n-Wagens. Voordeel daarvan is dat het raam ook nog gewoon open kan in de rijtuigen .
Op een veilig ogenblik snel even een fotootje gemaakt ;)
Aangezien de meeste ramen wel openstonden vanwege het warme weer was het geronk van de dieselloc goed te horen. Ook om de dieselgeur kan je niet heen, in de tunnels blijft deze behoorlijk hangen namelijk. In ieder geval zijn het Nebenbahnsferen ten top! Het eindstation Emmelshausen is circa 20 minuten verwijderd van Boppard, aldaar keert de trein weer terug naar Boppard Hbf.
Emmelshausen
Te Boppard-Buchholz ben ik uitgestapt en naar Liesefelds Hütte gelopen. Vanuit daar heb je een prachtig uitzicht over het dal en het Hubertus-Viadukt.
Het uitzicht vanuit Liesefelds Hütte
Vervolgens wilde ik nog wat andere motieven opzoeken langs deze spoorlijn, maar op de een of andere manier ben ik verkeerd gelopen en kreeg ik uitzicht op de Linke en Rechte Rheinstrecke. En aangezien dat ook niet verkeerd was, hoefde teruglopen ook niet perse van mij :) .
In de verte rijdt op de linker Rijnoever een Intercity
Uiteindelijk kwam ik weer uit bij het hoofdstation van Boppard, waar ik vanaf de parkeerplaats de trein naar Emmelshausen kon vastleggen.
Boppard Hbf
Een andere 'klassieker' op de lijn is het vertrek vanuit Boppard Hbf. Ik was overigens niet de enige die dit motief in gedachten had, bij mij stonden nog circa 10 andere fotografen . Uiteindelijk paste het allemaal precies en kwam rond half 5 de trein aanzetten.
Let op de uitstekende voet bij het raampje van de locomotief!
Hierna heb ik de trein richting Koblenz gepakt, waar ik nog even heerlijk heb genoten van het heerlijke weer en de stad zelf. Daarna werd weer teruggekeerd naar Nederland.
De reis begon in een Desiro van de Mittelrheinbahn, welke sinds december 2008 de treindienst verzorgt op de linker Rijnoever. De heuvels worden naarmate je zuidelijker komt steeds hoger en de spoorlijn volgt grotendeels de Rijn. Helaas kunnen de raampjes niet meer open in de Desiro's, iets dat in 2007 nog wel kon in de rijtuigen van de Deutsche Bahn.
Het uitzicht ten zuiden van Koblenz Hbf
Omdat mijn trein in Boppard Hbf niet zou aansluiten op de Hunsrückbahn, ben ik iets verder doorgereden naar Oberwesel. Vanuit daar kon ik weer terugsteken.
Veel oude gebouwen bij het station van Oberwesel
De Hunsrückbahn is een zogenaamde Steilstrecke, wat inhoudt dat er hellingen van meer dan 40 promille inzitten. Tussen Boppard Hbf en Boppard-Buchholz wordt 336 meter geklommen over een afstand van 6 kilometer. Er wordt gereden met een diesellocomotief van de BR 218 en n-Wagens. Voordeel daarvan is dat het raam ook nog gewoon open kan in de rijtuigen .
Op een veilig ogenblik snel even een fotootje gemaakt ;)
Aangezien de meeste ramen wel openstonden vanwege het warme weer was het geronk van de dieselloc goed te horen. Ook om de dieselgeur kan je niet heen, in de tunnels blijft deze behoorlijk hangen namelijk. In ieder geval zijn het Nebenbahnsferen ten top! Het eindstation Emmelshausen is circa 20 minuten verwijderd van Boppard, aldaar keert de trein weer terug naar Boppard Hbf.
Emmelshausen
Te Boppard-Buchholz ben ik uitgestapt en naar Liesefelds Hütte gelopen. Vanuit daar heb je een prachtig uitzicht over het dal en het Hubertus-Viadukt.
Het uitzicht vanuit Liesefelds Hütte
Vervolgens wilde ik nog wat andere motieven opzoeken langs deze spoorlijn, maar op de een of andere manier ben ik verkeerd gelopen en kreeg ik uitzicht op de Linke en Rechte Rheinstrecke. En aangezien dat ook niet verkeerd was, hoefde teruglopen ook niet perse van mij :) .
In de verte rijdt op de linker Rijnoever een Intercity
Uiteindelijk kwam ik weer uit bij het hoofdstation van Boppard, waar ik vanaf de parkeerplaats de trein naar Emmelshausen kon vastleggen.
Boppard Hbf
Een andere 'klassieker' op de lijn is het vertrek vanuit Boppard Hbf. Ik was overigens niet de enige die dit motief in gedachten had, bij mij stonden nog circa 10 andere fotografen . Uiteindelijk paste het allemaal precies en kwam rond half 5 de trein aanzetten.
Let op de uitstekende voet bij het raampje van de locomotief!
Hierna heb ik de trein richting Koblenz gepakt, waar ik nog even heerlijk heb genoten van het heerlijke weer en de stad zelf. Daarna werd weer teruggekeerd naar Nederland.