Daniel on tour #61: Dag v/d bouw 2011 - Rotterdam Centraal
Geplaatst: za 28 mei 2011, 23:00
Vandaag was het weer de jaarlijkse Dag van de bouw waarop ik, het begint inmiddels een beetje een traditie te worden, de voorgang van het nieuwe Rotterdam Centraal ben wezen bekijken. Vanaf Amersfoort ging het daartoe per Sprinter via Weesp naar Schiphol om daar op Fyra naar Rotterdam over te stappen. Halverwege de ochtend daar aangekomen om daar vervolgens m'n vader op te zoeken die ook mee ging kijken. In een vrij rustig "Punt Centraal" duurde het niet al te lang voor de rondleiding van start ging. Met een wat kleiner groepje dan normaal omdat een deel vertrokken was naar de doop van de grootste mobiele kraan van Europa.
De maquette van de nieuwe stationshal in Punt Centraal
De rondleiding begon met een bezoek aan de bouwput van de Kruispleingarage wat toch nog vooral een diep gat in de grond is, heel veel valt er niet aan te zien...
De trappetjes laten mooi zien hoe diep de bouwput wel niet is...
Een kaboutertje van 10.000 jaar oude Kruisplein-klei, gebakken in het hout van de bekistingen, rijker ging de rondleiding verder naar het station. Allereerst werd een kijkje genomen bij de grote kraan die net gedoopt werd...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XThJ93KsUjo[/youtube]
Vervolgens ging het de loopbrug op om allereerst een kijkje te nemen bij een reeds voltooid deel van de sporenkap...
Gevolgd door een stuk dat nog in aanbouw is...
Via de tijdelijke reizigerstunnel kwamen we bij de achterzijde van het station uit. Daar werd de oude tunnel betreden. Het stuk beton boven me op de foto is het sporendek voor spoor 14 en 15 wat, om wat vertraging met de bouw in te halen, tijdens een korte buitendienststelling zal worden ingeschoven i.p.v. het ter plekke te storten...
Deze tunnel bracht ons ter hoogte van de sporen 7 en 8 waar het sporendek momenteel gestort wordt. De nieuwe tunnel is zo breed dat 'ie niet op één foto paste...
De toekomstige toegang tot perron 8/9...
Nog een keer de oude tunnel...
En met bewegend beeld...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LAdoEcgqKB4[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oaOb2volAJ0[/youtube]
Nog een stukje oude kap vanuit de nieuwe tunnel...
Dit wordt een toegang naar perron 1b. Overigens zal het deel van het tunneldak ter hoogte van de trappen naar de perrons in glas worden uitgevoerd. Men wilde hier eerst doorzichtig glas voor gebruiken, maar dit wordt ter tegemoetkoming van vrouwelijke reizigers toch ondoorzichtig glas
Een gang met technische ruimtes in het eerste stuk van het nieuwe stationsgebouw...
Schakelkasten...
De eerste verdieping van het stationsgebouw wat een kantoorruimte wordt...
Deze verdieping ligt op perronhoogte en biedt een leuk uitzicht het station door...
Het bouwterrein voor de hal...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gl7Z2dAZZvY[/youtube]
Bedenk er even een dak boven en het is al enigzins voor te stellen hoe je in 2013 als reiziger vanuit de hal de tunnel in loopt...
Nog een blik de tunnel in...
Vanaf de 7e verdieping van het Groot Handelsgebouw heb je een mooi overzicht over de bouw...
Vergelijkend met de lantaarnpaal zie je pas echt goed wat een joekel van een kraan er naast het station staat...
De maquette van de nieuwe stationshal in Punt Centraal
De rondleiding begon met een bezoek aan de bouwput van de Kruispleingarage wat toch nog vooral een diep gat in de grond is, heel veel valt er niet aan te zien...
De trappetjes laten mooi zien hoe diep de bouwput wel niet is...
Een kaboutertje van 10.000 jaar oude Kruisplein-klei, gebakken in het hout van de bekistingen, rijker ging de rondleiding verder naar het station. Allereerst werd een kijkje genomen bij de grote kraan die net gedoopt werd...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XThJ93KsUjo[/youtube]
Vervolgens ging het de loopbrug op om allereerst een kijkje te nemen bij een reeds voltooid deel van de sporenkap...
Gevolgd door een stuk dat nog in aanbouw is...
Via de tijdelijke reizigerstunnel kwamen we bij de achterzijde van het station uit. Daar werd de oude tunnel betreden. Het stuk beton boven me op de foto is het sporendek voor spoor 14 en 15 wat, om wat vertraging met de bouw in te halen, tijdens een korte buitendienststelling zal worden ingeschoven i.p.v. het ter plekke te storten...
Deze tunnel bracht ons ter hoogte van de sporen 7 en 8 waar het sporendek momenteel gestort wordt. De nieuwe tunnel is zo breed dat 'ie niet op één foto paste...
De toekomstige toegang tot perron 8/9...
Nog een keer de oude tunnel...
En met bewegend beeld...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LAdoEcgqKB4[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oaOb2volAJ0[/youtube]
Nog een stukje oude kap vanuit de nieuwe tunnel...
Dit wordt een toegang naar perron 1b. Overigens zal het deel van het tunneldak ter hoogte van de trappen naar de perrons in glas worden uitgevoerd. Men wilde hier eerst doorzichtig glas voor gebruiken, maar dit wordt ter tegemoetkoming van vrouwelijke reizigers toch ondoorzichtig glas
Een gang met technische ruimtes in het eerste stuk van het nieuwe stationsgebouw...
Schakelkasten...
De eerste verdieping van het stationsgebouw wat een kantoorruimte wordt...
Deze verdieping ligt op perronhoogte en biedt een leuk uitzicht het station door...
Het bouwterrein voor de hal...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gl7Z2dAZZvY[/youtube]
Bedenk er even een dak boven en het is al enigzins voor te stellen hoe je in 2013 als reiziger vanuit de hal de tunnel in loopt...
Nog een blik de tunnel in...
Vanaf de 7e verdieping van het Groot Handelsgebouw heb je een mooi overzicht over de bouw...
Vergelijkend met de lantaarnpaal zie je pas echt goed wat een joekel van een kraan er naast het station staat...